laiton irtisanominen äitiyslomalla, enkä kuulu liittoon...

Toivottavasti et saa mitään apua liitosta. Me jotka kuulutaan liittoon maksetaan siitä. Ja onhan se perseestä että te kuulumattomat nautitte kuitenkin näistä työehtosopimuksista joita liitot neuvottelee.
Nyt on turha tiristellä kun paskat jo on housuissa!

ilmoititko lomastasi määräaikaan mennessä(2kk ennen alkamista)?
kopio sak:lta:
Työmarkkinajärjestöt ovat laatineet erityisen ilmoituslomakkeen äitiys-, isyys-,
vanhempain- ja hoitovapaan ilmoitusmenettelyä ja kokonaissuunnitelmaa varten.
Työnantaja voi tilata lomaketta TT:sta ja sitä suositellaan käytettäväksi aina, kun
työntekijän on ilmoitettava perhevapaasta työnantajalle. Lomake sisältää myös
osittaista hoitovapaata koskevan sopimusmallin. Työntekijän on syytä huolehtia
siitä, että hänellä on oma kappale todisteena siitä, että ilmoitukset on lainmukaisesti
hoidettu. Vaikka ilmoituslomaketta ei käytettäisi, on ilmoitus syytä aina tehdä
kirjallisesti niin, että ilmoituksesta jää aina kopio työntekijälle.

Liittoon voi liittyä äitiysloman aikana mutta liittoa ei voi vaihtaa äitiysloman aikana. Onkohan tullut väärinkäsitys kun olet yrittänyt liittyä äitiysloman aikana?

[QUOTE="vieras";22041929]Liittoon voi liittyä äitiysloman aikana mutta liittoa ei voi vaihtaa äitiysloman aikana. Onkohan tullut väärinkäsitys kun olet yrittänyt liittyä äitiysloman aikana?[/QUOTE]

No sitten on kyllä sillä ensimmäisen äitiyslomani alussa selvitin mihin liittoon voisin liittyä mutta minulle sanottiin että voin liittyä vasta kun palaan takas töihin.

[QUOTE="vieras";22041928]ilmoititko lomastasi määräaikaan mennessä(2kk ennen alkamista)?
kopio sak:lta:
Työmarkkinajärjestöt ovat laatineet erityisen ilmoituslomakkeen äitiys-, isyys-,
vanhempain- ja hoitovapaan ilmoitusmenettelyä ja kokonaissuunnitelmaa varten.
Työnantaja voi tilata lomaketta TT:sta ja sitä suositellaan käytettäväksi aina, kun
työntekijän on ilmoitettava perhevapaasta työnantajalle. Lomake sisältää myös
osittaista hoitovapaata koskevan sopimusmallin. Työntekijän on syytä huolehtia
siitä, että hänellä on oma kappale todisteena siitä, että ilmoitukset on lainmukaisesti
hoidettu. Vaikka ilmoituslomaketta ei käytettäisi, on ilmoitus syytä aina tehdä
kirjallisesti niin, että ilmoituksesta jää aina kopio työntekijälle.[/QUOTE]

Ilmoitin tottakai ajoissa, mutta en millään lomakkeella tms.. Tosin lakimies sanoi että suullinen on riittävä!

En ole minkään sortin lakimies tai työjuttujen asiantuntija, mutta kyllähän tämä minun käsittääkseni menee näin. Jos firmalla ei ole esittää mustaa valkoisella siitä, että SINÄ olet irtisanoutunut, niin silloin sinä et todellakaan ole irtisanoutunut. Eikä sinua liioin ole lainmukaisesti irtisanottu, koska silloin asia olisi pitänyt sinulle tehdä tiedoksi ja antaa sinulle tilaisuus tulla kuulluksi irtisanomisen syistä. Työsopimuksen purkuun taas vaaditaan erityisen painavat perusteet, ja siitä olisi taatusti pitänyt ilmoittaa sinulle välittömästi.

Kääntää miten päin vaan niin ei voi olla lain mukaan mennyttä.

[QUOTE="vieras";22041969]vaikeampi todistaa ilmoituksen ajankohtaa.[/QUOTE]

Ei sillä kuulemma ole mitään väliä koska olisin jokatapauksessa tälläkin hetkellä hoitovapaalla. Tuo katsotaan niin että työnantaja on vain keksinyt sen syyksi koska jos irtisanotaan äitiyslomalainen niin jos ei muuta pystytä todistamaan niin ensisijaisesti aina syy laiton. Onneksi näitä yrittäjiä on ollut niin paljon että ennakkotapauksia riittää, tai no onneksi ja onneksi, hemmetin nilkit :/

Siis tässä on nyt vellit ja puurot sekasin. Jos työnantaja on odottanut sinua töihin xx pvänä, etkä ole paikalle ilmestynyt (koska olet äitiys tms lomalla ), niin tietenkin sinun työsuhteesi on silloin loppunut. Kun äitiyslomasi on loppunut, olet ilmeisesti ilmoittanut jääväsi hoitovapaalle tms? Kertonut kuitenkin jonkun päivän, mihin asti olet pois, eikö? Kenelle olet sen sanonut?
Eikö sinua ihmetyttänyt, ettet saanut sähköpostiisi vahvistusta asiasta? Vai hetikö se seuraavana päivänä sulkeutui.
Ja höpö höpö, ettö työnantajan pitäis kysellä uudesta äitiyslomasta yhtään mitään. Mistä ihmeestä se voi edes tietää ootteko lapsia lisää hankkimassa.
Ja loppuun vielä pitää mainita, että minuakin kyllä sapettaa liittoon kuulumattomat, jotka vaatii / saa samat edut kuin liitoon kuuluvat.

[QUOTE="hmmm";22042101]Siis tässä on nyt vellit ja puurot sekasin. Jos työnantaja on odottanut sinua töihin xx pvänä, etkä ole paikalle ilmestynyt (koska olet äitiys tms lomalla ), niin tietenkin sinun työsuhteesi on silloin loppunut. Kun äitiyslomasi on loppunut, olet ilmeisesti ilmoittanut jääväsi hoitovapaalle tms? Kertonut kuitenkin jonkun päivän, mihin asti olet pois, eikö? Kenelle olet sen sanonut?
Eikö sinua ihmetyttänyt, ettet saanut sähköpostiisi vahvistusta asiasta? Vai hetikö se seuraavana päivänä sulkeutui.
Ja höpö höpö, ettö työnantajan pitäis kysellä uudesta äitiyslomasta yhtään mitään. Mistä ihmeestä se voi edes tietää ootteko lapsia lisää hankkimassa.
Ja loppuun vielä pitää mainita, että minuakin kyllä sapettaa liittoon kuulumattomat, jotka vaatii / saa samat edut kuin liitoon kuuluvat.[/QUOTE]

Olen ollut hoitovapaalla ja alustavasti tarkoitukseni oli olla siihen asti kun kuopus on 3v, hän on nyt vasta 2v mutta jäin välissä uudelle äitiyslomalle josta ilmoitin suullisesti.

En minä ainakaan odota saavani liitosta apua, vaan kyselin täältä että mistä ja työsuojelupiiri lienee oikea paikka. Mitä etuja minä olen odottanut saavani kun en kuulu liittoon? Kyllä kai työsuojelu laki pätee niihinkin jotka eivät liitoon kuulu!

minulle kävi juuri samoin 2viikkoa sitten ja en kuulu liittoon. oman kaupungin oikeusavustajaan otin yhteyttä, mutta juttu on nyt siinä vaiheessa että minun pitäisi riitauttaa asia koska ollaan irtisanomisesta työnantajan kanssa eri mieltä, mutta ei minulla ole varaa viedä asiaa oikuteen, maksaa useita tuhansia. liitosta en saanut apua kun en siihen kuulu.

Huom!!! Todistustaakka on työnantajalla, ei raskaana olevalla...Ap:llä ei ole mitään hätää, rahat palkkaturvasta, ja kiistät hyväksyväsi "irtisanoutumistasi". Voi olla, että pelkkä uhkaus oikeuteen viennistä riittää, mutta jos sinne asti joutuu tulee se työnantajalle kalliiksi.

[QUOTE="sussu";22042186]minulle kävi juuri samoin 2viikkoa sitten ja en kuulu liittoon. oman kaupungin oikeusavustajaan otin yhteyttä, mutta juttu on nyt siinä vaiheessa että minun pitäisi riitauttaa asia koska ollaan irtisanomisesta työnantajan kanssa eri mieltä, mutta ei minulla ole varaa viedä asiaa oikuteen, maksaa useita tuhansia. liitosta en saanut apua kun en siihen kuulu.[/QUOTE]

otitko yhteyttä työsuojelupiiriin? jos niin mikä oli heidän kantansa?

[QUOTE="vieras";22042232]täältä sivu 32 voi valaista asiaasi(alareunassa alkaa teksti Hoitovapaalla olevan työntekijän uusi raskaus):
http://netti.sak.fi/sak/pdf/tyoe0304.pdf[/QUOTE]

En mä kyllä saanut tästä mitään apua, valitettavasti.
Mun suurin pointti koko jutussa on että saan ne lomarahat jotka mulle kuuluu, kaikki muu on plussaa, varsinkin jos työantajan nähdään tehneen laiton irtisanominen ja me perhevapaalla olevat väärinkohdellut saadaan taas yksi ennakkotapaus.

[QUOTE="Kaisa";22039326]Voit siitähuolimatta ottaa yhteyttä liittoon ja kysyä sieltä neuvoa!![/QUOTE]

mikään liitto ei auta jos ei ole maksettu yhtään maksua sinne,yksi maksu pitää olla maksettuna ainakin!

Ei tässäkään asiassa mitään liittoa tarvita. Työsuojelupiiri auttaa, ja jos vielä haluaa vauhdittaa asioita, niin aina voi itse palkata lakimiehen.

Suullinen ilmoitus äitiyslomasta riittää. Jos viet asian käräjille, niin on erittäin todennäköistä että voitat. Suurin osa tuomareista on naisia, ja muutenkin näissä asioissa ollaan todella herkästi äidin puolella. Yleensä äiti voittaa, vaikka olisi irtisanottu ihan syystäkin.

Älä myöskään tyydy pelkkiin lomarahoihin. Laittomasta irtisanomisesta voit vaatia ainakin vuoden palkan.

Kyllähän se niin on, että perhevapaalla (ä-loma, hoitovapaa) olevaa EI VOI IRTISANOA kesken vapaan. Irtisanomisaika voi alkaa kulua vasta sen jälkeen, kun palaa työhön "Perhevapaata käyttävän työntekijän irtisanominen taloudellisella tai tuotannollisella perusteella työnantajan toiminnan jatkuessa on mahdollista vasta sen jälkeen, kun työntekijä palaa vapaaltaan työhön."

Toinen asia sitten on, että työntekijän voidaan kyllä tulkita irtisanoutuneen, jos hän jättää palaamatta työhön eikä siis ilmoita mitään hoitovapaan jatkamisesta/uuden ä-loman alkamisesta tms. Tässä jäänee siis näyttökysymykseksi, onko uudesta ä-lomasta ilmoitettu. Normaalistikin hoitovapaalla olevan suhteen lienee jonkunlainen selonottovelvollisuus (eli ta soittaa ja ihmettelee, missä työntekijä viipyy;)) ennen kuin henkilön tulkitaan irtisanoutuneen.

Oikeusaputoimistostakin voi saada apua, jos ei sitä työsuojelupiiristä löydy.

Huhhuh. Ensinnäkin, jälkiviisaus on turhaa mutta tämä on hyvä opetus niille jotka julistaa että liitosta ei ole mitään hyötyä. Tottakai on, juuri tällaisissa tapauksissa.
Mutta, jos olen oikein käsittämyt, töihin tulematta jättäminen on irtisanomisperuste.
Jos mitään kirjeenvaihtoa ei ole tallessa, ap on mielestäni aika heikoilla.

Huhhuh. Ensinnäkin, jälkiviisaus on turhaa mutta tämä on hyvä opetus niille jotka julistaa että liitosta ei ole mitään hyötyä. Tottakai on, juuri tällaisissa tapauksissa.

Saman koulutuksen käyneet lakimiehet siellä liiton listoilla on kuin vapaillakin markkinoilla. Yleensä vapailta markkinoilta löytyvät vielä pätevämmätkin.

Äkkiseltään lakimiehen tuntipalkka voi tuntua kalliilta, mutta sillä rahalla mitä vuosien mittaan säästää liiton jäsenmaksuista maksaa lakimiehelle pitkään. Ja loppuen lopuksi hävinnyt vastapuolihan ne maksaa.

Nämä äitiysloma-asiat ovat vähän niin kuin huoltajuuskiistat. Laki on mitä on, mutta käytännössä naisen on todella vaikea mokata niin pahasti, ettei hän voittaisi oikeudessa.

Lomarahat on jo ansaittu, niitä ei jälkikäteen voi evätä. Teet palkkasaatavavaatimuksen eräpäivällä, työsuojelupiiri auttaa sinua.

Voisi kuvitella, että Suomen päässä on merkintöjä, jos kerran olet konttorilla asian tiimoilta käynyt. Älä anna periksi!

Itseasiassa tessistä riippuen lomaRAHOJA ei välttämättä tarvitse maksaa jos tt ei palaa töihin mutta kertyneiden lomien LOMA-AJAN PALKKA on maksettava.

(ja meilit löytyy työnantajan palvelimelta kyllä jos niitä ei ole erikseen sieltä poistettu)

Yhteistyössä