Laitoin eilen illalla ämpärin ulos jossa siis vettä, tarkoitus tehdä jäälyhtyjä.. niin mä värjäsin sen veden...

  • Viestiketjun aloittaja Upea
  • Ensimmäinen viesti
Ja mulla kiinnostais tietää, että miten jotkut saa pysymään esim.tulppaaneja tai muita korsteita sielä sankossa..? niinku reunoilla silleen nätisti. Ei mene minun jakeluun.. Värjänny olen itekki kyllä ja kauniita on. tuo ilmapallojuttu kuulostaa tosi kivalta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kauanko normaali ämpärillinen kestää jäätyä sopivaksi? siis sillein et reunat jäätyy?
jäätymisaika (h) = paksuus / pakkanen / 2,5 * 24

paksuus = haluttu seinämävahvuus millimetreinä.
pakkanen = ilman keskilämpötila (ilman miinusmerkkiä ).

Jos siis pakkasta on 20 astetta ja haluat 30 mm reunat niin:
30 / 20 / 2,5 * 24 = 14,4 tuntia.

Tarkka aika riippuu monesta muustakin termofysiikan muuttujasta mutta tällä mennään riittävän lähelle.

Olikohan tämä nyt tarpeeksi äijämäinen vastaus? :D
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kauanko normaali ämpärillinen kestää jäätyä sopivaksi? siis sillein et reunat jäätyy?
jäätymisaika (h) = paksuus / pakkanen / 2,5 * 24

paksuus = haluttu seinämävahvuus millimetreinä.
pakkanen = ilman keskilämpötila (ilman miinusmerkkiä ).

Jos siis pakkasta on 20 astetta ja haluat 30 mm reunat niin:
30 / 20 / 2,5 * 24 = 14,4 tuntia.

Tarkka aika riippuu monesta muustakin termofysiikan muuttujasta mutta tällä mennään riittävän lähelle.

Olikohan tämä nyt tarpeeksi äijämäinen vastaus? :D

Kiitos
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maria Magdalena:
Ja mulla kiinnostais tietää, että miten jotkut saa pysymään esim.tulppaaneja tai muita korsteita sielä sankossa..? niinku reunoilla silleen nätisti. Ei mene minun jakeluun.. Värjänny olen itekki kyllä ja kauniita on. tuo ilmapallojuttu kuulostaa tosi kivalta =)
Minulla on sellaisia rengasmaisia muotteja, oikein jäälyhtyjä varten tehtyjä, Anttilasta ostettuja joku vuosi sitten, myös kakkuvuokaan saa aseteltua ne varret sopivasti, mutta ämpärissä ei kukkia varmaan saakaan nätisti pysymään. Eilen just laitoin semmoisen, mihin tuli nelikoita, tänään pitää katsoa onnistuiko. Se rengasmainen (jäälyhdystä tulee tähtisakarainen ) vuoka on helppo, saa jäätyäkin kokonaan, ei tarvi vettä kaadella pois. Minulla on myös vanhoja alumiinisia jäädykevuokia, niissä tulee nättejä jäärenkaita, joihin tuikkukynttilä mahtuu hyvin.
 
Mun kakkuvuokiin tehdyt tuikkulyhdyt onnistui mainiosti, ainut vika vaan, että tuikut ei pysyneet niissä palamassa, vaan sammuivat aina :( eikä täällä ees tuullu. Jäälyhdyssä palaa edelleen eilen neljän aikaan laitettu kynttilä, palanut koko yön eikä vieläkään osoita loppuunpalamisen merkkejä :heart: Lisää lyhtyjä on jäätymässä, näillä pakkasilla ei mene edes kauan kun ovat valmiita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Mun kakkuvuokiin tehdyt tuikkulyhdyt onnistui mainiosti, ainut vika vaan, että tuikut ei pysyneet niissä palamassa, vaan sammuivat aina :( eikä täällä ees tuullu. Jäälyhdyssä palaa edelleen eilen neljän aikaan laitettu kynttilä, palanut koko yön eikä vieläkään osoita loppuunpalamisen merkkejä :heart: Lisää lyhtyjä on jäätymässä, näillä pakkasilla ei mene edes kauan kun ovat valmiita.
Nyt on niin kylmä, että tuikku varmaan tukahtuu pakkaseen, mutta jo kymmenen asteen pakkasessa se kyllä palaa. Voi olla, että ei sula kokonaan ja pala loppuun, mutta ainakin muutaman tunnin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
Mun kakkuvuokiin tehdyt tuikkulyhdyt onnistui mainiosti, ainut vika vaan, että tuikut ei pysyneet niissä palamassa, vaan sammuivat aina :( eikä täällä ees tuullu. Jäälyhdyssä palaa edelleen eilen neljän aikaan laitettu kynttilä, palanut koko yön eikä vieläkään osoita loppuunpalamisen merkkejä :heart: Lisää lyhtyjä on jäätymässä, näillä pakkasilla ei mene edes kauan kun ovat valmiita.
Nyt on niin kylmä, että tuikku varmaan tukahtuu pakkaseen, mutta jo kymmenen asteen pakkasessa se kyllä palaa. Voi olla, että ei sula kokonaan ja pala loppuun, mutta ainakin muutaman tunnin.
Siltä se pahasti näytti, illalla oli joku 16 pakkasta ja lähti kyllä palamaan, mutta "hyytyi". No, kerkeempäs tehdä niitä lisää tuohon aidan päälle, näytti niin nätiltä sen hetken aikaa mitä tuikuttivat illalla.
 
"eden"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;18503585:
jäätymisaika (h) = paksuus / pakkanen / 2,5 * 24

paksuus = haluttu seinämävahvuus millimetreinä.
pakkanen = ilman keskilämpötila (ilman miinusmerkkiä ).

Jos siis pakkasta on 20 astetta ja haluat 30 mm reunat niin:
30 / 20 / 2,5 * 24 = 14,4 tuntia.

Tarkka aika riippuu monesta muustakin termofysiikan muuttujasta mutta tällä mennään riittävän lähelle.

Olikohan tämä nyt tarpeeksi äijämäinen vastaus? :D
Jos et olis melko varmasti naimisissa/varattu, niin kosisin sua :D
 

Yhteistyössä