Laitoin eilen illalla ämpärin ulos jossa siis vettä, tarkoitus tehdä jäälyhtyjä.. niin mä värjäsin sen veden...

  • Viestiketjun aloittaja Upea
  • Ensimmäinen viesti
kokeiliskohan
Alkuperäinen kirjoittaja Upea:
elintarvikevärillä siniseksi :) Tuli kyllä aivan MAHTAVA!!!! :D
Eli laitatko ämpärin pihalla ja kippaat sen ennenkuin kuin on läpiasti jäätynyt? Vai onko jotain muuta tapaa estää ettei kynttilälle jääkään tilaa?
 
ap
annoin vaan suoraan jäätyä ihan umpijäähän, sitten kaiversin ruuvvarin kanssa reikaa keskelle ja keitin vedenkeittimessä veden ja aina lirauttelin siihen reikään tuli kuumaa vettä, niin sain sitten sopivan kokoisen reijän keskelle aikaseksi :)
 
Me on tehty silleen että ämpäriin vettä. Siihen keskelle pienempi ja paino päälle. Ulos jäätymään ja seuraavanapäivänä kylppäriin irroitukseen. Hieman kuumaa vettä niin että astiat irtoavat. On sopiva paikka kynttilälle ilman kaivamisia.
 
Eikö helpoin ole vahtia, että kaataa vettä pois, kun reunamat alkavat olla jäässä, yleensä pohja (josta tulee lyhdyn suuaukko) on ohuemmin jäätynyt, siihen saa ilma-aukon. Jos lyhty on umpijäätynyt ja siihen kaiverretaan reikä, luulisi ilmatilan jäävän liian pieneksi, pienikin kynttilä sulattaa jäätä sisäpuolelta ja vesi jäädyttää lyhdyn tanakasti maahan.
 
vieras
Helpoin tehdä niin, että käy välillä katsomassa, kuinka ne reunat on jäätynyt. Jäätyneen reunan kyllä näkee ja kun se on parin sentin paksuinen niin se on valmis. Sit vaan kylppäriin kumoaan se. Jää hyvin tilaa kynttilälle.
 
Mun eka yritelmä meni särki kun irrottelin sitä sangosta :( Nyt on uus jäätymässä, pitää malttaa antaa sen olla vähän pitempään, jos vaikka pysyis kasassa. Sit mä suunnittelin laittavani niihin kakkuvuokiin kans tuikkulyhdyt jäätymään :D
 
mä kokeilin
kanssa värjäämistä vanhoilla sormiväreillä... Sekos ne veteen kun reippaasti sekotti pieneen tilkkaan lämmintä vettä ja sitten kippaus ämpäriin. Lyhdyn reiät ajattelin kokeilla kuumailtapuhaltimella kun en viitsi käydä vahtimassakaan jäätymistä koko ajan...
 
Mä laitoin eilen silikoniseen kakkuvuokaan vettä ja sinistä elintarvikeväriä.
Hieno pikkulyhty tuli, ja siihen kakkuvuoan reikään saa tuikkukynttilän kivasti.

Noita ämpärilyhtyjä mulla on jo pihan joka kulmalla, nyt mietin riittääkö pakkaset, jos lainaan hevosilta yhden tai kaksi 60 litran saavia ja teen vähän isomman (isompia) lyhtyjä :D
 
kb
Alkuperäinen kirjoittaja mä kokeilin:
kanssa värjäämistä vanhoilla sormiväreillä... Sekos ne veteen kun reippaasti sekotti pieneen tilkkaan lämmintä vettä ja sitten kippaus ämpäriin. Lyhdyn reiät ajattelin kokeilla kuumailtapuhaltimella kun en viitsi käydä vahtimassakaan jäätymistä koko ajan...
Minulla on helpompi konsti. Naapuri lupasi tehdä reiät pilkkikairalla. :) Palkkioksi kolme lyhtyä kynttilöineen. Yhteispelillä se sujuu. Olen jäädyttänyt 15 ämpäriä ja ilmeisesti läpijäähän.
 

Yhteistyössä