Laitetaas Kalluppia: Pieni SF-mitta loppuraskaudessa, minkä kokoinen vauva?

Siinäpä se otsikossa tuli =)

Eli jos sulla on loppuviikoilla ollut pieni sf-mitta, niin minkä kokoinen vauva tuli?

Mulla ekassa oli ihan normaali (37cm...vauva 3,6kg)
Tokassa 38+4 viikolla 29cm...vauva 2,6kg
Kolmannessa rv 41 31cm...vauva 3,2kg

Nyt rv 40+4 ja sf oli 29cm... :/

Mä katsoin esikoisen neuvolakortista tai siis äitiyskortista että 34cm oli korkeimmillaan ja tyttö oli 49cm 3610g. Eli normi vauva tuli. Ja tosiaan syntyi 39+6

Nyt oli rv 37+6 33 cm ja tosta on silmälläkin katsoen laskenut.

Mie kolme lasta synnyttänyt ja jokaisella sf-mitta ollut korkeimmillaan 32-33cm!Esikoinen(tyttö) syntyi rv 39 ja painoi 2870g, toinen (poika) syntyi rv 38+6 ja painoi 3190g ja kolmas (poika) syntyi rv 40 ja painoi 3080g!Nyt odotellaan neljättä rv 32+2 ja painoarvioiden mukaan on isoin vauva tulossa ja sf-mitta täl hetkellä 28.5cm!

Mulla esikoisesta sf korkeimmillaan 33cm. Tyttö synty 39+6 ja oli 2940g ja 48cm. Vauva oli koko ajan pää alaspäin ja laskeutu ja kiinnitty todella aikasin. Oletin, että siks sf ei kasvanu moneen viikkoon. Olikin vaan sitte pieni vauva.

Mulla oli 34cm korkeimmillaan ja poika syntyi 38+6 50cm ja 3400g.
Aika paljon vaikuttaa varmaan missä asennossa vauva on ja kuka mittaa.Mulla lääkäri sai aina pienemmän,mitä oma terkkari.
Niin mulla nyt ei ollut mikään pieni sf-mitta,mutta emiljan kanssa näköjään aika samoissa ja vauvojen mitat heitti aika paljon.

Mulla oli ekassa raskaudessa sf-mitta korkeimmillaan 32cm ja poika syntyi 41+4, mitat oli 3960g ja 52cm. Tyttöä odottaessa korkein mitta oli 36cm mutta vauva oli pienempi, 3630g ja 51cm (syntyi rv 41+5). Kolmannesta suurin mitta oli taas 36cm, poka painoi 4220g ja oli 55cm pitkä, syntyi rv 40+3. Eli ei tuolla sf-mitalla ole kauheasti välttämättä tekemistä vauvan koon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ei tästä varmaan mitään isoa sit oo tulossa, vaikka niin alkuun peloteltiin :whistle: :/
Mut saishan tuo nyt vähän isompi olla, kuin tuo meidän kakkonen samalla sf-mitalla :/
Pakko sanoa vielä, että sf-mitta ei todellakaan merkkaa mitään vauvan koon suhteen. Kohdun muodot erilaiset, vauvan asento ja lapsiveden määrä ovat aika ratkasevia tekijöitä mittatuloksessa =)

Mie uskon kanssa että ei sillä sf-mitalla ole paljoa tekemistä lapsen koon suhteen,miulla oli näin:

Esikoinen syntyi rv36 ja sf-mitta oli 37cm poika oli 47cm ja 2700g

Kuopus syntyi rv38 ja sf-mitta oli 40cm poika oli 50cm ja 3kg

Vaikka noi miun mitat ei ole pieniä ni ajattelin kuitenkin vastata,nyt olen raskaana rv17 ja sf-mitta on 22cm,mutta odotankin tuplia ni se vaikuttaa aika paljon tuohon tulokseen.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Ei tästä varmaan mitään isoa sit oo tulossa, vaikka niin alkuun peloteltiin :whistle: :/
Mut saishan tuo nyt vähän isompi olla, kuin tuo meidän kakkonen samalla sf-mitalla :/
Pakko sanoa vielä, että sf-mitta ei todellakaan merkkaa mitään vauvan koon suhteen. Kohdun muodot erilaiset, vauvan asento ja lapsiveden määrä ovat aika ratkasevia tekijöitä mittatuloksessa =)

Kohdun muodosta, et esim mullahan on joka raskaudessa samanmuotoinen kohtu ;) Et siinä mielessä tulee verrattua tuohon 2. lapseen--->pieni mitta=pieni lapsi ja mahakin kyllä on taas aika pieni...

Noh, kohta sen näkee =)

mulla oli esikoisen aikaan korkeimmillaan sf 34cm, tyttö syntyi 40+2 ja syntymä mitat oli 3615g ja 49cm. Tässä tokassa oli sf viimme viikolla ja sitä edellisellä 32cm, mutta tällä viikolla kun oli eri mittaaja sf oli huimat 35cm (mittaajatäti sanoi vaan että hän aina saa isompia mittoja kuin muut, ei hätiä). raskausviikolla 36 tehdyn painoarvion mukaan laskettuna aikana vauveli olisi n. 4kg.

piiu ja masuasukki 39+5

Mulla ekassa mitattu viimeisen kerran viikolla 36+4 ja tuolloin oli sf 29cm. Pieni tyttö syntyi 40+0 ja oli 2500g ja 45cm :heart:
Nyt toista odottelen (23+6) ja seuraavat äitipolilla tämän vauvan kasvua tarkemmin. Tällä hetkellä vauva on arvioitu olevan ihan "Norm." kokoinen näille viikoille.
Saa nyt nähdä, ensimmäisen aikana sf-mitta kääntyi laskuun tai ei enää noussut saman käyrän mukaan viikolta 28 eteenpäin.

Sf-mitta ei tosiaan kerro koko totuutta vauvan koosta. Minulla ekassa raskaudessa kävi korkeimmillaan 33 cm:ssä ja vauva painoi 2870 g syntyessään. Toisessa raskaudessa tais olla korkeimillaan 31 cm ja terkkari meinas jo painokontrollin laittaa, mutta tyttö oli syntyessään 3960 g, syntyi 40+3.

Yhteistyössä