laitatko pikkulapselle/vauvalle pitkät vai lyhyet vaatteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auringonsäde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auringonsäde

Vieras
En nyt tiedä onko tästä aloitusta kun en ala selaamaan kaikkia keskusteluja läpi...

Mutta asiaan, laitatteko näillä keleillä pikkulapsille pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet vai ihan hellevaatteet? Kun suositellaan että uv-säteilyn takia pitäisi olla pitkähihaiset?

Minä laitoin 2-vuotiaalle hameen ja hihattoman paidan sekä tietysti hatun ja lasten aurinkorasvaa. Johan tuo olisi läkähtynyt pitkissä vaatteissa juostessaan pihalla. Vauvalle laitoin lyhythihaisen bodyn vaipan päälle vaunuihin. Se on sellainen kuumakalle ettei olisi nukkunut enemmissä vaatteissa hetkeäkään vaikka vaunut oli varjossa. Hattukin piti ottaa pois kun huuti pää hiestä märkänä, mitäpä sillä tekeekään kun on vaunuissa suojassa auringolta ja ötököiltä.

En itsekään pukisi näillä keleillä päälle pitkiä housuja ja paitaa, miksi lasten pitäisi läkähtyä?

Eikö voi kokeilla niskasta onko lapsella kuuma vai tuntuuko kädet viileiltä. Ei tuollaisia voi täällä kysellä, kun koko Suomessa ei ole aivan samat ilmat. Jossakin tuulee tai muuten viileämpää, ootteko suorassa auringonpaisteessa.

Kyllä meillä noi kaikki on lyhyissä, myös vauva, kun se tuntuu olevan noista kolmesta vielä se kaikkein eniten lämpöä ottava tapaus - ei vaan onnistu nukkuminen ulkona. Ihan oli raasu läpimärkä hiestä tänään puolen tunnin unien jälkeen :(

Meillä vauva 11kk oli tänään ulkona (vain varjossa) t-paidassa, pitkissä housuissa ja sukissa ja toki hellehattu. Vaunuissa nukkui samaisissa vaatteissa, mutta ilman sukkia ja hattua.

Jos tulee enemmän aurinkoa, niin sitten ohkaiset pitkähihaiset kamppeet. Mutta varjossa pyrin pitämään.

Mun 8kk vauva on ihan litimärkä pitkähihasessa. Kotona oli pelkkä lyhythihanen body tänään ja ulos kun lähti ni housut vaan päälle. Ei edes sukkia. Ja silti on aina päämärkänä. Hikoileva tyttö.

Vauva 9kk on ollut tosi ohkaisessa pitkähihaisessa paidassa ja capreissa(vähän polven alapuolelle) tai ohuissa housuissa. Jalassa sukat tai kengät tai ihan paljain varpain. Kesähattu päässä. Ei ole ollut hikinen eikä olla ihan suorassa auringon paisteessa ja pahimman paahteen aikana nukutaan päiväunia sisällä.

pitkät vaatteet tietenkin. Jos narkeilta ja juopoilta halutaan lapset pois niin mun mielestä myös niiltä jotka nestehukkauttavat ja polttavat lapsensa sen takia että haluavat itse notkua jotkut spagettitopit päällä auringossa ulkona. Eikö tää asia jo ala mennä perille???

Pitkähihaisia kaikilla lapsilla ja housut vähintään polven yli, ohuita vaatteita tietenkin. Ihan tyytväisiä ovat, mitään valitusta ei kuulu koskaan kuumuudesta. Kenkiä ei yleensä ole tai on sandaalit jos ollaan lenkillä.

Ja siis vanhin on yli neljän. Hänellä on joskus ollut lyhythihainenkin. Mutta ei itse sitä edes pyydä vaan on ihan yhtä tyytäinen pitkähihaisessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja jo nyt on:
pitkät vaatteet tietenkin. Jos narkeilta ja juopoilta halutaan lapset pois niin mun mielestä myös niiltä jotka nestehukkauttavat ja polttavat lapsensa sen takia että haluavat itse notkua jotkut spagettitopit päällä auringossa ulkona. Eikö tää asia jo ala mennä perille???

täh, miten se äidin vaatetus nyt tähän liittyi? ja auringossa notkuminen? juurihan itse sanoit että suojaat lapsesi auringossa pitkillä vaatteilla, eli myös notkutte auringossa.

Niin, on se outoa et heti ku rupee aurinko paistaa ni sit pitäis nyhjätä sisällä? Oon nyt vaihtelevasti laittanu työlle 11kk pitkä tai lyhythihasta bodya ja kesähousuja, joista saa lahkeet käännettyä. Ja meillä tossa puistossa ei edes ole mitään varjopaikkoja, ja kun on oppinu jo kävelee ni eihän se paikoillaan pysy.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

täh, miten se äidin vaatetus nyt tähän liittyi? ja auringossa notkuminen? juurihan itse sanoit että suojaat lapsesi auringossa pitkillä vaatteilla, eli myös notkutte auringossa.

ei pikkulapset halua olla auringossa, ne äidit ne sinne raahaa että saa ruskettua. torvi

Alkuperäinen kirjoittaja öööö:

ei pikkulapset halua olla auringossa, ne äidit ne sinne raahaa että saa ruskettua. torvi

ai miksei halua? säkö olet niiden puolesta päättänyt? kyllä meidä 2- 4 vuotiaat ihan itse sinne aurinkoon hinkuu. ja mikseivät saisi nauttia? sisälläkö pitäisi olla? jos nyt kerran ei edes niissä pitkissä vaatteissa saa ulkona olla.

Paras suoja UV-säteilyä vastaan on vaatteet. Vauvoille ei saisi laittaa aurinkosuoja-aineita muistaakseni ensimmäiseen 3kk:n ainakaan. Aurinkovoiteita ei alle 2 vuotiaille (Googletin jostain kun etsin vastausta samaiseen kysymykseen).

Ymmärtääkseni siis varjossa voi olla lyhyt hihaisella, mutta suorassa auringonpaisteessa tulisi suojata kankaalla.

Itse laitoin 2kk vauvalle hellepäivänä vaunukävelylle t-paidan pikkuhousut ja auringonpaisteessa suojasin vauvan jalat ilmavasti asetetellulla harsolla. Pää oli suojassa vaunukopassa. Auringossa ollessaan käytän vauvalla isolieristä hattua suojaamaan päätä suoralta auringon porotukselta. Vaunuissa ja varjossa otan hatun pois. Tietysti sitä suoraa auringonpaistetta tulisi kaikin keinoin välttää.

Jaa, vai näin se menee. Noh, mun mukelo tais tänään kävellä iiiihan ite sinne arskan lämpöön, itte suosin varjoa ja tiedän tasan mitä on palaminen auringossa sillä mä palan vähemmästäkin..että en tainnu raahata joo..

meillä ainaki on tytöllä ollut kesämekko ja huivi päässä, ja vauvalla joka vaunuissa nukkuu niin pelkkä vaippa =)

itselläkin oli vain toppi ja lyhyt hame tänään, ja oltiin varjoisassa leikkipuistossa ( ihanaa kun se on puiden keskellä ettei aurinkoa siinä juuri näy =)

ehkei ne halua olla siellä kun ne puetaan niin raskaasti? tää on taas näitä ikuisuus keskusteluja... huonot äidit antaa lasten olla lyhyt hihaisissaan ja laittavat aurinko-rasvaa ja altistavat lapsensa ties mille, hyvät äidit pitävät pitkiä vaatteita lapsillaan, eivätkä anna niiden olla auringossa tai nauttia kesästä.
kummaa vain, että kyllä mun lapsuudessa käytettiin lapsillakin aurinkorasvaa ja oltiin lyhyissä vaatteissa ja kaikki oli ihan ok, nyt kun rasvat kehittyneet ja direktiivit niistä rankentuneet, niin nyt ne sitten on yksi suurin paha maailmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja miimu:
meillä ainaki on tytöllä ollut kesämekko ja huivi päässä, ja vauvalla joka vaunuissa nukkuu niin pelkkä vaippa =)

itselläkin oli vain toppi ja lyhyt hame tänään, ja oltiin varjoisassa leikkipuistossa ( ihanaa kun se on puiden keskellä ettei aurinkoa siinä juuri näy =)

Mulla on ollut joka päivä itsellänikin pitkät housut ja usein myös puolipitkä paita. Mun mielestä se hihojen ja lahkeiden pituus ei ole oleellista, vaan se kankaan paksuus ja hengittävyys. Ja värikin tietty.

Niin ja mulla vauva on useimmiten kantorepussa, joten on väistämättä auringossa silloin kun minäkin ja minä joudun toisinaan olemaan kun on tuo isompikin tyttö, joka on määrämässä tahtia.

Vauva 9kk on ollut tosi ohkaisessa pitkähihaisessa paidassa ja capreissa(vähän polven alapuolelle) tai ohuissa housuissa. Jalassa sukat tai kengät tai ihan paljain varpain. Kesähattu päässä. Ei ole ollut hikinen eikä olla ihan suorassa auringon paisteessa ja pahimman paahteen aikana nukutaan päiväunia sisällä.

Just näin. :) Peesi joka kohtaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

ehkei ne halua olla siellä kun ne puetaan niin raskaasti? tää on taas näitä ikuisuus keskusteluja... huonot äidit antaa lasten olla lyhyt hihaisissaan ja laittavat aurinko-rasvaa ja altistavat lapsensa ties mille, hyvät äidit pitävät pitkiä vaatteita lapsillaan, eivätkä anna niiden olla auringossa tai nauttia kesästä.
kummaa vain, että kyllä mun lapsuudessa käytettiin lapsillakin aurinkorasvaa ja oltiin lyhyissä vaatteissa ja kaikki oli ihan ok, nyt kun rasvat kehittyneet ja direktiivit niistä rankentuneet, niin nyt ne sitten on yksi suurin paha maailmassa.

Mun tyttö joka oli tosiaan ensimmäiset kesät aina pitkähihaisissa paidoissa nautti kyllä kesästä eikä ollut edes koskaan hiessä. Se on kumma juttu että kesästä pystyy nauttimaan ainoastaan lyhythihaisissa vaatteissa, opin sen vasta tältä palstalta. Voi mun lapset on varmaan tosi traumatisoituneita kun on niin hirveät ensimmäiset kesät. Täytyy laittaa ylös vauvakirjaan, että muistaa sitten käydä läpi näitä terapeutin kanssa vanhemmalla iällä.

Yhteistyössä