Laitanko 5veen etupenkille vai taakse?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Tulossa olisi ERITTÄIN poikkeuksellinen tilanne eli:

Lapset 5v ja 2v ovat normaalisti takapenkillä, 2v turvaistuimessa ja 5v turvavyöistuimessa. Nyt kuitenkin pitäisi mennä parin kilometrin matka ja kyydissä olisi myös lapsi 4v.

2v menee omaan turvaistuimeensa, 4v turvavyöistuimeen, mutta mietin onko 5v turvallisempaa laittaa takapenkille keskelle (siinä tavallinen turvavyö, ei siis pelkkä lanneremmi) vaiko etupenkille, jossa on turvatyyny.

Kertokaa te viisaammat kumpi olisi turvallisempi?
 
vieras
Asian vierestä, mutta tosi paljon ihmiset kuskaa lapsiaa etupenkillä. Siis tyyliin 4-5 vuotiaitakin. Olen vain katsellut, kun kerhosta olen poikaa hakenut. Itse en ehkä olisi kiinnittänyt huomiota, mutta lapsi itse aina mainitsee, kun tietää että siinä edessä ei saa lapset istua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
miksei saa lapsi istua edessä? tulipa vaan mieleen että eräs kaverini kuskannut alle kaksivuotiasta aika kauankin pelkästään etupenkillä.
Turvatyyny (Airbag)

* Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
* 12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
eikä ja et osaa itse päättää? :hug:
Tän kysymyksen pointti nyt lähinnä oli se, et voiko tuon ikäistä lasta laittaa yleensä ollenkaan etupenkille, jossa on turvatyyny.

Mies ei oo just kotona ja kun asian halusin tietää NYT, niin täältähän ne vastaukset paremmin löytyy kun v...u googlesta. Mut kiitti halista :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
miksei saa lapsi istua edessä? tulipa vaan mieleen että eräs kaverini kuskannut alle kaksivuotiasta aika kauankin pelkästään etupenkillä.
Turvatyyny (Airbag)

* Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
* 12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php
Tänks tästä. Mut mua silti ihmetyttää tuo "12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä"

Jos nyt vaikka olettaisi tosi pahan kolarin, niin luulisi, että lapsella olisi vähemmän riskiä etupenkillä, josta tulisi turvatyyny, kuin takapenkillä keskellä tavallisissa turvavöissä, joista voisi kovassa törmäyksessä sujahtaa pois ja lentää suoraan tuulilasiin. Emmä tiiä, mua vaan vaivaa tämä asia...

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
eikä ja et osaa itse päättää? :hug:
Tän kysymyksen pointti nyt lähinnä oli se, et voiko tuon ikäistä lasta laittaa yleensä ollenkaan etupenkille, jossa on turvatyyny.

Mies ei oo just kotona ja kun asian halusin tietää NYT, niin täältähän ne vastaukset paremmin löytyy kun v...u googlesta. Mut kiitti halista :)
:D
 
no
Onko noi pituusrajat muuttuneet, mä luulin, että alle 135 cm tarvitsee korokkeen autossa. Miksi sitten 135 cm ei saa istua ilman koroketta edessä? Olen ymmärtänyt, että korokepallilla saa edessä istua myös alle 135 cm lapsi. Tarvii tarkistaa faktat uudestaan joltain muulta kuin polliisilta jolta viimeksi kysyin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
miksei saa lapsi istua edessä? tulipa vaan mieleen että eräs kaverini kuskannut alle kaksivuotiasta aika kauankin pelkästään etupenkillä.
Turvatyyny (Airbag)

* Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
* 12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php
Tänks tästä. Mut mua silti ihmetyttää tuo "12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä"

Jos nyt vaikka olettaisi tosi pahan kolarin, niin luulisi, että lapsella olisi vähemmän riskiä etupenkillä, josta tulisi turvatyyny, kuin takapenkillä keskellä tavallisissa turvavöissä, joista voisi kovassa törmäyksessä sujahtaa pois ja lentää suoraan tuulilasiin. Emmä tiiä, mua vaan vaivaa tämä asia...
Ehkä siinä on se että voi tukehtua turvatyynyn?Tai jos se laukeaa kovalla vauhdilla niin voi satuttaa?
 
vieras
1.5.2006 alkaen:

Alle 135 cm pituisten lasten

on Tieliikennelain mukaan käytettävä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoissa lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Alle 3-vuotiaita lapsia

ei turvalaitteettomissa autoissa saa kuljettaa lainkaan.

Yli 3-vuotiasta lasta

voi satunnaisesti kuljettaa lyhyitä matkoja takapenkillä turvavöissä, jos turvalaitetta ei ole.
 
2
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asian vierestä, mutta tosi paljon ihmiset kuskaa lapsiaa etupenkillä. Siis tyyliin 4-5 vuotiaitakin. Olen vain katsellut, kun kerhosta olen poikaa hakenut. Itse en ehkä olisi kiinnittänyt huomiota, mutta lapsi itse aina mainitsee, kun tietää että siinä edessä ei saa lapset istua.
joo ootko ottanu huomioon että joillakin on van pakko?esim meillä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
miksei saa lapsi istua edessä? tulipa vaan mieleen että eräs kaverini kuskannut alle kaksivuotiasta aika kauankin pelkästään etupenkillä.
Turvatyyny (Airbag)

* Turvatyyny voi olla hengenvaarallinen lapselle. Selkä ajosuuntaan kiinnitettävää turvalaitetta ei saa käyttää etuturvatyynypaikalle.
* 12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php
Tänks tästä. Mut mua silti ihmetyttää tuo "12 vuoden ikään ja/tai 140 cm pituuteen saakka turvatyynystä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä"

Jos nyt vaikka olettaisi tosi pahan kolarin, niin luulisi, että lapsella olisi vähemmän riskiä etupenkillä, josta tulisi turvatyyny, kuin takapenkillä keskellä tavallisissa turvavöissä, joista voisi kovassa törmäyksessä sujahtaa pois ja lentää suoraan tuulilasiin. Emmä tiiä, mua vaan vaivaa tämä asia...
Jos turvavyö on asianmukaisesti kiinnitetty niin lapsi ei sujahda siitä pois ja lennä tuulilasiin.
 

Yhteistyössä