laiska kysyy pottailusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
eli kun ei oikein ole vielä lähtenyt tuo kuivaksi opettelu käyntiin, niin ajattelin, että olisikohan parasta vain ottaa vaipat pois ja vaikka viikon verran olla päivät kotona ilman vaippaa, oppisikohan?

tyttö reilut 2-v ja sanoo "pissa tuli" kun on pissannut vaippaan, eli tunnistaa kyllä tilanteen. Laiska olen siinä mielessä, että kauhistuttaa pyykin ja siivon määrä... miten muut olette tehneet? Pyykkiä konekaupalla ja matot sivuun, vai...

Laiska vastaa, että helpommalla pääsen nyt kun ei ole enää vaippoja. Jonkin aikaa vaatii kylläkin hiukan enemmän töitä, kun pestävää ja siivottavaa on enemmän, mutta sen jälkeen voi olla tyytyväinen helpompaan elämään..

Tuokin voi onnistua.olen itse opettanut juuri 3v täyttäneen lapsen pois vaipoista juuri sillä lailla että vaippa kerralla pois ja ahkeraan potalle kiitosten kera.Oppi noin 2viikossa kuivaksi eikä pyykkiä kovin pahasti tullut.
Ohjaa lapsi säännöllisesti vessaan vaikka sanoisi että ei hätä ole, voi olla kuitenkin.
Mutta vaatii se viitseliäisyyttä pyykätä sitä housupyykkiä aluksi :whistle:

Esikko aloitti pottailun 1,3 v kun aloitti hoidon . laiska olin ja annoin vaippojen olla mutta käytin tytyn säännöllisesti potalla aina ruokailujen ja unien yms. jälkeen. sitten koitti kesä ja loma ja tyttö oli jo 2 v mie rullasin matot pois ja kertalaakista vaippa pois! ja tyttö oppi kuivaksi viikossa, niin päivä kuin yö. oletan että aikainen pottatouhu teki siitä niin helppoa. nyt pikkukakkonen on 1,3 v ja ei ole kertaakaan potalla istunut....laiska äiti.

Mikä neuvoksi jos lasta ei kiinnosta tai ei halua mennä potalle eikä pöntölle???
En viitsis pakottaa kun pelkään että siitä tulee sit kammo. Se vaan itkee ettei mene kun otan potan tai vien sitä vessaan. Jos se on ilman vaippaa niin pissi tulee vaan lattialle ja sit se ite hakee paperia ja alkaa kuivaamaan. Olen ihan neuvoton! Pitäisikö odottaa että se itse kiinnostuu siitä asiasta ?? :(
Tyttö on nyt 2,5v ja toinenkin vaippa hoidokki on tulossa marraskuussa. :flower:

Me ei olla vielä aloitettu pottailua.Odotamme että neiti saa potan synttärilahjaksi.Täyttää vuoden 7.8.eli sitten virallisesti kuulun tänne osiolle ;) Mulle on jo sukulaiset huomautelleet myöhäisestä potan aloituksesta.

Mitä aikaisemmin aloittaa, niin sitä helpommin tottuu potailuun (meillä lapset aloittivat pottailun 10 ja 7 kuisina). Tämä ei tarkoita sitä, että välttämättä oppisi kuivaksi sen nopeammin, mutta se potalla istuminen ei ole pakkopullaa. Mikäli lapsi ei halua istua potalle, niin ainahan voi kokeilla lempikirjalla houkuttelua tai vauvan jumppalelutelineeseen, vai miksi sitä nyt kutsutaankin, ripustettuja leluja (meillä ovat toimineet molemmat). Väkisin ei kannata istuttaa, tekee vain hallaa koko asialle. Tylsäähän se on istua tuntitolkulla viikossa potan vieressä lukemassa ja leikkimässä, mutta sillä helpottaa suunnattomasti tulevaa aikaa. Pottailu kannattaa aloittaa säännöllisesti, mikä tarkoittaa, että joka ruuan ja unien jälkeen potalle/pöntölle, niin lapsi oppii, että niin kuuluukin tehdä. Onnea ja pitkää pinnaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 21:32 kotiäippä82 kirjoitti:
Mikä neuvoksi jos lasta ei kiinnosta tai ei halua mennä potalle eikä pöntölle???
En viitsis pakottaa kun pelkään että siitä tulee sit kammo. Se vaan itkee ettei mene kun otan potan tai vien sitä vessaan. Jos se on ilman vaippaa niin pissi tulee vaan lattialle ja sit se ite hakee paperia ja alkaa kuivaamaan. Olen ihan neuvoton! Pitäisikö odottaa että se itse kiinnostuu siitä asiasta ?? :(
Tyttö on nyt 2,5v ja toinenkin vaippa hoidokki on tulossa marraskuussa. :flower:

Meillä tyttö aivan samanlainen. Ikää nyt 2v7kk ja huutaa naama punaisena ja aivan hysteerisenä, jos koitan potalle tai pytylle laittaa. Ja, ollaan kokeiltu kuskata pottaa vaikka minne ; suihkuun. olkkariin, keittiöön,parvekkeelle, tv:n eteen. Ei sitten mikään auta siihe, et tyttö istus potalle.
Meillä neiti pystyy pidättelee pissaa jopa n.4h, mutta sitten menee nurkan taakse ja tulee housut märkänä mun luo.
Meillä kuopus 8kk ja sitä oon käyttäny potalla. Tää reilut 2v7kk ikäinen koittaa protestoida jopa pikkusiskon pottailuakin vastaan.
En enää keksi, et miten saatas vaippa jätettyä pois.
Neuvolasta oon koittanu neuvoja kysellä, siellä vaan pyöritellään peukaloita :o

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 21:36 jupiter kirjoitti:
Me ei olla vielä aloitettu pottailua.Odotamme että neiti saa potan synttärilahjaksi.Täyttää vuoden 7.8.eli sitten virallisesti kuulun tänne osiolle ;) Mulle on jo sukulaiset huomautelleet myöhäisestä potan aloituksesta.
Mikä kiire sillä asialla on? Lapsi oppii sen nopeasti sitten, kun on "kypsä" sen omaksumaan. Mulla on ainakin paljon muutakin tekemistä etten kehtaa päivystää potan ääres 1-vuotiaamme kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2005 klo 00:47 kati kirjoitti:
Mitä aikaisemmin aloittaa, niin sitä helpommin tottuu potailuun (meillä lapset aloittivat pottailun 10 ja 7 kuisina). Tämä ei tarkoita sitä, että välttämättä oppisi kuivaksi sen nopeammin, mutta se potalla istuminen ei ole pakkopullaa. Mikäli lapsi ei halua istua potalle, niin ainahan voi kokeilla lempikirjalla houkuttelua tai vauvan jumppalelutelineeseen, vai miksi sitä nyt kutsutaankin, ripustettuja leluja (meillä ovat toimineet molemmat). Väkisin ei kannata istuttaa, tekee vain hallaa koko asialle. Tylsäähän se on istua tuntitolkulla viikossa potan vieressä lukemassa ja leikkimässä, mutta sillä helpottaa suunnattomasti tulevaa aikaa. Pottailu kannattaa aloittaa säännöllisesti, mikä tarkoittaa, että joka ruuan ja unien jälkeen potalle/pöntölle, niin lapsi oppii, että niin kuuluukin tehdä. Onnea ja pitkää pinnaa!

Meillä aloitettiin potalla käynti myös joskus 7kuukauden ikäisenä. Eipä ole ollut potalla käymisen kanssa ongelmia. Nyt 1,5vuotiaana ei käytetä vaippoja kuin öisin. Tosin tyttö haluaa yölläkin mieluummin potalle..

Vinkki! Laittakaan paperi, jossa on ruutuja, vessan seinälle. Aina kun lapsi saa jotain aikasiks potalle niin antakaa lapselle palkinnoksi tarra, jonka saa itse liimata paperiin. Tai pienemmällä, joka ei osaa vielä liimata niin aikuinen laittaa.

Itse opetellaan 4-vuotiaalta (jota ollut hanakala saada yö-kuivaksi) yö-vaippaa pois ja kohta viikon on ollut kuiva vaippa kun poika saa tarran laittaa, jos on kuiva vaippa ollut ja pissaa pönttöön. Hyvin on tehonnut!

Pottailun harjoittelussa kannatta pysyä johdonmukaisena jos vain lapsi on yhteistyö kykyinen eli ei kannata alkaa lipsumaan itse, koska sitten harjoittelu saattaa venyä ja venyä.

\Mikä kiire sillä asialla on? Lapsi oppii sen nopeasti sitten, kun on "kypsä" sen omaksumaan. Mulla on ainakin paljon muutakin tekemistä etten kehtaa päivystää potan ääres 1-vuotiaamme kanssa.

[/quote]

Hitsi vie, olenkin tehnyt ihan turhaa työtä viihdyttäessäni potalla istuvia lapsia, jos he oppivat se ihan itsekin, jos vain malttaa odottaa! :laugh:
Vitsi vitsinä ja jokainen tyylillään. Meilläkin on paljon tekemistä, mutta kirjojen luvut sujuvat hyvin lapsen ollessa potalla, samoin monet leikit. Omasta mielestäni lapset eivät opi itsekseen istumaan potalle, vaan heidät pitää siihen totuttaa. Olen kuitenkin kiinnostunut kuulemaan, milloin lapsi on "kypsä" pottailuun, että aloittaa sen ilman mutinoita? Silloin, kun päiväkodin tädit siihen opettavat?? Niin, sehän on äidille paljon helpompaakin...

Meidän pojan kanssa aloitettiin pottaharjoittelu kun hän oli 9kk. Nyt 1.1kk.n ikäisenä pottailu on osa arkipäivää ja se ei ole ongelma.

Haaveilen, että pikkuhiljaa voitais jättää päivävaippa pois, aika vähän niitä käytetään enää nykyään. Vahinkoja toiki sattuu, mutta mitä siitä, siivotaan pois.

Itse suosittelen, että pottailu kannattaa aloittaa ennen kuin lapsi oppii kävelemään. Silloin hän vielä malttaa istua paikallaan.

Lämmittäkää potta lämpimällä vedellä kun aloitatte harjoittelua, tuntuu mukavammalta!!! ;)

Minä en yhdy siihen, että lasta istutetaan tuntikaupalla potalla ja esim luetaan kirjoja ja leikitään yms. Pukamiahan siitä vaan tulee eikä aikuinenkaan pytyllä tuntikaupalla istu.

Meilläkin pottailu on aloitettu kuopuksella 8 kk iässä ja nyt 10 kk iässä käydään potalla istahtamassa aina muutamia kertoja päivän aikaan. Käynti kestää sen verran aikaa, että istutaan, katsotaan tuleeko sinne mitään, äiti sanoo pari kertaa piss-piss ja jos ei mitään tule, niin noustaan pois. Joskus pottaan tulee jotain, useimmiten ei, mutta tottuu se lapsi näinkin, että siellä potalla aika ajoin pitää käydä.

Hitsi vie, olenkin tehnyt ihan turhaa työtä viihdyttäessäni potalla istuvia lapsia, jos he oppivat se ihan itsekin, jos vain malttaa odottaa! :laugh:
Vitsi vitsinä ja jokainen tyylillään. Meilläkin on paljon tekemistä, mutta kirjojen luvut sujuvat hyvin lapsen ollessa potalla, samoin monet leikit. Omasta mielestäni lapset eivät opi itsekseen istumaan potalle, vaan heidät pitää siihen totuttaa. Olen kuitenkin kiinnostunut kuulemaan, milloin lapsi on "kypsä" pottailuun, että aloittaa sen ilman mutinoita? Silloin, kun päiväkodin tädit siihen opettavat?? Niin, sehän on äidille paljon helpompaakin...
[/quote]

Meillä on 2 lasta joista esikoinen oli juuri kuvailemasi tapaus: oli eräänä päivänä "kypsä" pottailuun (2v1kk).Ilmoitti vain että pissa- tai kakkahätä, ja sitten mentiin potalle. Sitä ennen ei missään nimessä suostunut edes istumaan potalla. Eli itse en voi ottaa papukaijamerkkejä pojan kuivaksi oppimisesta. Ihan selvästi vain tajus homman eräänä päivänä. Vahinkopyykkiäkään ei tullut muutamaa yksittäistä poikkeusta lukuunottamatta.
Kuopuksen kanssa olenkin aivan ihmeissäni kun nyt on tämä "perinteinen" kuivaksi OPETTELU menossa. Ja pyykkiä ja sotkua tulee enemmän kuin tarpeeksi. Lohduksi luin muitten kirjoittajien kokemuksia että viikossa-kahdessa alkais tulla jo tuloksia.
Toivotaan...

Meillä alotettiin pottailut kun poika oli 2v ja pari päivää meni kun osasi tehdä pissan sekä kakan pottaan ja ei ole montaa vahinkoa sen jälkeen sattunu. Ulkona vaan sattuu vahinkoja kokoajan.

nyt täytyy hehkuttaa kun meilläkin on taisteltu tämän asian kanssa jo ainakin kuukauden päivät eli isän loma-aika. Poika pian 2.5 v ei kertakaikkiaan suostunut potalle eikä pöntölle, ei edes kokeilemaan. Hirveä huuto ja vastustus. Osasi ilmoittaa että kakka tulee, mutta kun asiaa ruvettiin harjoittelemaan muutti taktiikkaa ja sanoi vasta kun kakka oli jo vaipassa. Yritettiin hyvällä ja pahalla, lahjonnalla jne. Nyt yllättäen kun palattiin kotiin mökiltä yritettiin vähän pakottaa parina päivänä edes kokeilemaan - tuloksetta. Ilmeisesti asia on kuitenkin kaivellut sen verran, että parin päivän päästä suostui kokeilemaan molempia (pöntönsupistajalla ja potalla) ja nyt on useana päivänä tehnyt itse välillä molemmatkin tarpeet potalle omasta vapaasta tahdosta! Ja lukee niin somasti kirjaakin potalla ja haluaa istua vielä vähän aikaa. Ihmeiden aika ei ole siis ainakaan meillä ohitse! Toki vaipaa vielä käytetään, mutta tämä on hyvä alku. Ollaan niin iloisia ja ylpeitä - niin on miehenalku itsekin! =) Tsemppiä muillekin!

Yhteistyössä