lainan korot..

  • Viestiketjun aloittaja raivostunut.
  • Ensimmäinen viesti
raivostunut.
te kenellä lainat sidottu prime korkoon niin olettekos huomanneet miten paljon on kuukausi erään tuo korotus vaikuttanut? itse kävin äsken pankin sivuilla ja meinasin lentää perseelleni kun kuukausi erään on tullut 21.7 alkaen 250e lisää!! eipä taida olla kohta varaa maksaa lainaa..
 
vieras
kiinteäkorkoinen laina on fiksun valinta. lama tulee kausittain ja oli kyllä näkyvissä jo pidemmän aikaa.

lainanotossa pitäis aina tajuta varautua korkotason muutoksiin, ettei oo sitten hätä kädessä, kun korot pomppaa. ei se laina ilmaista rahaa ole.
 
velkaisa
No jollei laina ole alunperin kiinteäkorkoiseksi sovittu tai ole tehty korkokattosopparia lainaa otettaessa (ei sidottu euriboreihin tai pankin primeen), nin varmasti korko on noussut. Se näkyy joko suurentuneena lainanlyhennyseränä tai pidentyneenä maksuaikana. Sille ei nyt sitten voi mitään. Korkotason nousu liittyy yleiseen suhdannekehitykseen, ei sitä inflaation vuoksi ole keksitty. Paskamaista vain, että korot nousee samaan aikaan kun ruoka ja kaikki muukin kallistuu.
 
vieras
Pahin virhe on tehty siinä vaiheessa, kun on sovittu 30 vuotta laina-aikaa ja niin suuret kuukausierät, että nämä korkojen nousut kaataa koko talouden. Eli toisin sanoen ostettu niin kallista niin isolla lainalla, ettei siihen ole varaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pahin virhe on tehty siinä vaiheessa, kun on sovittu 30 vuotta laina-aikaa ja niin suuret kuukausierät, että nämä korkojen nousut kaataa koko talouden. Eli toisin sanoen ostettu niin kallista niin isolla lainalla, ettei siihen ole varaa.

TOTTA! Ois pikkasen pitäny miettiä sitä tulevaisuuttaki, kun ne korot satavarmasti nousee lähikin tulevaisuudessa.
 
Työäiti
Mulla on tässä kolmessa vuodess tuplaantunut korkojen osuus, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta elämään. Jokainen järkevä lainanottaja varautuu useamman prosentin koron nousuun...
 
mulla kiinteä korko
Mulla nousi kesäkuun 30. korko vuoden euriborissa 5,79% :iin (marginaali 0,4%). Varasin kiireesti ajan pankkiin (sampo) sopiakseni kiinteästä ja sain 5 vuoden kiinteän 5,27%:lla (marginaali 0,35%).

Kesäkuun 30. sattui korko olemaan niin korkealla, että mulla siis kiinteän sopiminen heinäkuun puolessa välissä päivän voimassa olevalla korolla tiputti lainan korkoa puoli prosenttia. :)
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja mulla kiinteä korko:
Mulla nousi kesäkuun 30. korko vuoden euriborissa 5,79% :iin (marginaali 0,4%). Varasin kiireesti ajan pankkiin (sampo) sopiakseni kiinteästä ja sain 5 vuoden kiinteän 5,27%:lla (marginaali 0,35%).

Kesäkuun 30. sattui korko olemaan niin korkealla, että mulla siis kiinteän sopiminen heinäkuun puolessa välissä päivän voimassa olevalla korolla tiputti lainan korkoa puoli prosenttia. :)
puolen prosentin lasku, ja sidoit sen nyt kun korot on korkealla.. eipä oikein kannattavaa. olissi vaihtanut korkokantaa (joa pari vuotta sitten tosin)
 
näin on
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
mulla ei oo noussu kyl yhtään kk:si erät
Laina on silloin annuiteetti eli kk-erät pysyy samana, mutta katsoppas lainan viimeistä maksuerää; sinne on kertynyt kaikki koronnoususta johtuvat korotukset. Meilläkin esim. kk-erä pysyy kokoajan samana, mutta vuonna 2024 viimeinen kk-maksuerä onkin 17000e....
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
mulla ei oo noussu kyl yhtään kk:si erät
Laina on silloin annuiteetti eli kk-erät pysyy samana, mutta katsoppas lainan viimeistä maksuerää; sinne on kertynyt kaikki koronnoususta johtuvat korotukset. Meilläkin esim. kk-erä pysyy kokoajan samana, mutta vuonna 2024 viimeinen kk-maksuerä onkin 17000e....
Voi se olla niinkin, että laina-aika pitenee, koska kk erä pysyy samana.
 
...
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.

Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
 
H
Inflaation takia korkoja just on nostettu! Kinkkistä vaan kun samaan aikaan hyytyy talouskasvukin. Ens talven aikana moni huomaa iskeneensä kätensä paskaan...
Alkuperäinen kirjoittaja velkaisa:
No jollei laina ole alunperin kiinteäkorkoiseksi sovittu tai ole tehty korkokattosopparia lainaa otettaessa (ei sidottu euriboreihin tai pankin primeen), nin varmasti korko on noussut. Se näkyy joko suurentuneena lainanlyhennyseränä tai pidentyneenä maksuaikana. Sille ei nyt sitten voi mitään. Korkotason nousu liittyy yleiseen suhdannekehitykseen, ei sitä inflaation vuoksi ole keksitty. Paskamaista vain, että korot nousee samaan aikaan kun ruoka ja kaikki muukin kallistuu.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.
Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Toivottovasti sulla on vuoden päästä se työpaikka minne mennä. Ettei vaan ole lyöty lappua luukulle...



 
pankkiiri
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.

Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Tietenkin korkojen nousu vaikuttaa teillekkin. Varsinkin kun on pitkä maksuaika ja pieni lyhennys. Tehän maksatte loppujen lopuksi aivan kamalan määrän korkoihin pitkän maksuajan aikana.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.
Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Toivottovasti sulla on vuoden päästä se työpaikka minne mennä. Ettei vaan ole lyöty lappua luukulle...
Eipä he ole vuodessa lyönyt lappua luukulle :) Se on aika varma asia.

Asun paikkakunnalla, josta löytyy muuten aina jotain työtä. Jos en syystä tai toisesta pääsisikään työhöni, niin enpä olisi kauhean nirso. Nyt on mulle kolmesta muustakin paikasta tarjottu töitä puolen vuoden sisään... Tiedän myös vielä kolme paikkaa, johon ottaisivat takuuvarmasti oppisopimuksella.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja pankkiiri:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meilläkään ei muuttunut. Pankissa oli puhetta 30 vuoden maksuajasta ja sovittiin tietty kuukausierä. Vasta nyt huomattiin, että pankkivirkailija oli jättänyt maksuajan puhuttua pienemmäksi, joten meillä ei vähään aikaan pääse korot nostamaan kuukausierää vaan laina-aika pitenee.

Korkojen nouseminen tuskin tulee vaikuttamaan kovin paljoa meillä. Meillä on alustavasti sovittu melko pieni kuukausierä ja pitkä laina-aika, kun minä olen hoitovapaalla. Sitten, kun menen taas töihin ( n. vuoden päästä), niin voimme maksaa n. kaksinkertaista maksua takaisin nykyiseen nähden. Siinä on koroillekin nousuvaraa...
Tietenkin korkojen nousu vaikuttaa teillekkin. Varsinkin kun on pitkä maksuaika ja pieni lyhennys. Tehän maksatte loppujen lopuksi aivan kamalan määrän korkoihin pitkän maksuajan aikana.
Toki se vaikuttaa siihen, paljon maksamme, tarkoitinkin sitä, että se ei vaikuta meidän takaisinmaksukykyymme. Tarkoituksena on myös minun töihinpaluun jälkeen lyhentää sen verran enemmän, että laina-aika lyhenisi.
 
pankkineiti
Lainan korot riippuvat korkosidonnaisuudesta, marginaalista, laina-ajasta sekä mahdollisesta kiinteästä korosta tai korkokatosta. Laina sidotaan pääsääntöisesti euribor-korkoon tai pankin omaan prime-korkoon, joka siis vaihtelee pankkikohtaisesti (kaikki prime-korot siis eivät ole nousseet 21.7.). Kun korot nousevat, laina-aika pitenee tai maksuerä kasvaa, riippuen sovitusta lyhennystavasta. Lainan kuukausierän on kuitenkin katettava vähintään korkojen määrä. Liian suuri laina, johon on jo valmiiksi sovittu usean pankin maksimilaina-aikana pitämä 30 vuotta saattaa aiheuttaa suuria maksuongelmia, koska siinä ei ole huomioitu mahd. koron noususta aiheutuvaa joustovaraa. Pankkiin kannattaa ottaa yhteyttä jo ennen kun ollaan siinä pisteessä, että tulee ongelmia. Monesti asiat on neuvoteltavissa ja paras apu lainan järjestelemiseen löytyy varmasti pankista :)
 
mä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pahin virhe on tehty siinä vaiheessa, kun on sovittu 30 vuotta laina-aikaa ja niin suuret kuukausierät, että nämä korkojen nousut kaataa koko talouden. Eli toisin sanoen ostettu niin kallista niin isolla lainalla, ettei siihen ole varaa.
Niinpä! Se on sitä kun porukkaa ottaa niin paljon lainaa kun pankki vaan myöntää, eli yleensä just maksimi takaisinmaksuaika ja maksimi laskennallinen kuukausierä. Sen sijasta voisivat miettiä, että paljonko OIKEESTI pystyvät maksamaan takaisin kuukaudessa ja että pelivraakin täytyy olla.
Itselläni huuli pyöreenä kun pankki viitisen vuotta sitten (korot olivat todella alhaalla) myönsi meidän silloisten vajaan 3000e nettotuloilla 250 000e lainan talorakentamista varten. Sanoin jo silloin miehelleni, että meidän maksukyky menee korkeintaan siinä 180 000e, enempää ei lainaa oteta. Onneksi laina jäi vielä hompun alle 170 000e.
Ja meillä ei ole lainalyhennys nyt parin vuoteen noussut kun otimme 2vuotta sitten lainallemme 10v kiinteän koron, oli silloin marginaaleineen 4,2%. Ainakin tällä hetkellä olen tyytyväinen ratkaisuun :) Järkeilimme asian vielä silleenkin, että 10v lyhentämme lainaa jo niin paljon, että kun seuraava korontarkistus tulee, niin korko% voi olla vaikka 12%, niin eipä meidän kuukauserä paljon siitä muutu. Ja nykyisessäkin lyhennys ei ole vielä kipurajalla :)
 

Yhteistyössä