laina-aika ja kk. lyhennys?

  • Viestiketjun aloittaja So-lina
  • Ensimmäinen viesti
So-lina
Tässä ihan mietiskelen et mihin meillä voisi olla varaa..

Eli kuinka suuri laina teillä on? paljonko laina-aika? ja paljon menee kuukaudessa lainalyhennykseen?

Varattiin nimittäin ihana rivari asunto, mut vielä täytyy laskeskella.

Onko täällä ketään muuta joilla on lainaa vaikka vain toinen käy töissä ja toinen opiskelee (valmistun vuoden päästä, jolloin rivari vasta valmistuukin).

Kyllä meidän täytyy ottaa laina tooodeella pitkäksi ajaksi :\|
 
meillä
on lainaa ihan normaali määrä (vähän yli 100 000), ja yhden palkalla maksellaan. Mies tienaa alle 2000 nettona. Olen kotihoidontuella, ja työnäkymät ovat heikot. Saimme lainan, koska olemme jotenkin onnistuneet säästämään vähän vuokranmaksun ohessa, kun olemme molemmat olleet töissä ennen toista lasta.
 
Meillä tähän nykyiseen asuntoon otettiin lainaa niin että minä olin kotona ja mies vaan kävi töissä...ja hyvin pärjättiin mutta lainaakin otettiin vaan hiukan alle 90 000?. Ens talvena muutetaan uuteen kotiin ja sitten kun tämä nykyinen on myyty jne.. niin lainaa uudesta kodista tulee oleen varmaan joku 150 000? ja sen kuukausierä tulee oleen jossain 750? paikkeilla.
 
Meillä on mahdollisuus ottaa lainaa 140000,mutta toivottavasti ei tarvi niin paljon, ku itse tehdään. ollaan ajateltu, että riittäis maksimissaan 130000 lainaa. Laina-ajaksi suunniteltiin 20 vuotta, ja noin 800 kuukaudessa. Saa nähä sit, että maksetaanko enempi. varmaan jossain vaiheessa, niin ei tarvis niin pitkään maksella... Mies töissä, itse kotihoidontuella, eli yhdet tulot vain. ja kk tulee miehelle palkkaa jotain n.2000 käteen.
 
So-lina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 22:29 meillä kirjoitti:
on lainaa ihan normaali määrä (vähän yli 100 000), ja yhden palkalla maksellaan. Mies tienaa alle 2000 nettona. Olen kotihoidontuella, ja työnäkymät ovat heikot. Saimme lainan, koska olemme jotenkin onnistuneet säästämään vähän vuokranmaksun ohessa, kun olemme molemmat olleet töissä ennen toista lasta.
Eli teillä on suunnilleen rahallisesti sama tilanne kun meillä, paljonko teillä on sit kuukausi lyhennys.. Me asutaan nimittäin nyt aso asunnossa, isossa kolmiossa ja meillä menee vuokraan alle 600 euroa/kk. sen yli ei kyllä lainan lyhennyskään saisi mennä. En tiä pitäiskö se sit asua vaan tässä, sääli vaan että tässä ei maksa yhtään itselle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 23:17 Nasu1 kirjoitti:
Meillä tähän nykyiseen asuntoon otettiin lainaa niin että minä olin kotona ja mies vaan kävi töissä...ja hyvin pärjättiin mutta lainaakin otettiin vaan hiukan alle 90 000?. Ens talvena muutetaan uuteen kotiin ja sitten kun tämä nykyinen on myyty jne.. niin lainaa uudesta kodista tulee oleen varmaan joku 150 000? ja sen kuukausierä tulee oleen jossain 750? paikkeilla.
Meillä on muuten vastaava tilanne, mutta lainaa on se 90 tonnia ja kuukausierä sama 750?. Nettotulot keskim. 2500? kuussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 09:29 So-lina kirjoitti:
Me asutaan nimittäin nyt aso asunnossa, isossa kolmiossa ja meillä menee vuokraan alle 600 euroa/kk. sen yli ei kyllä lainan lyhennyskään saisi mennä. En tiä pitäiskö se sit asua vaan tässä, sääli vaan että tässä ei maksa yhtään itselle.
Just sama tilanne kuin meillä. Asoasunto, vuokraan 600. Omakotitalot kalliita!! Mies töissä, minä nyt äitiyslomalla, mutta opiskelut kesken eikä töistä tietoa.

Osuuspankin lainalaskurilla ollaan laskeskeltu kuukausieriä. Tuntuu, että ei oikein tässä tilanteessa vielä uskalla ottaa lainaa. :ashamed:
 
Mun ( yh, maksan yksin ) laina kuulostaakin nyt hyvin pieneltä. 42 000 jäljellä ja lyhennän 500/kk. Tulospalkkoja jos/kun saan, laitan ylimääräisenä enemmänkin.
Olen maksanut asuntoJA 7 vuotta, nykyiseen sain mukavan pesämunan kun myin entisen kaksioni mojovalla voitolla.
Kotina tilava ja tasokas rivarikolmio, ei mitään luksustaloa siis.
 
hyvis
Meillä lainaa 130 000, lyhennys 750e kuussa ja tulot n. 2300e/kk. Laina-aikaa en tarkallee osaa sanoa kun on osa euriboriin sidottuna ja osa kiinteään korkoon. Oisko jotain 25v.?
 
Meillä käy mies töissä ja minä kahden lapsen kanssa kotona kodinhoidontuella!

Lainaa 105000 euroa ja kuukaudessa lyhennyt 520e ja laina-aika tasi olla 22-23 vuotta (josta tosin pari vuotta jo maksettu pois... Nordeasta saatiin laina...

Eikä kauheasti enempää pystyttäis maksamaan kun tuohon tulee vielä vastike ja sähkö päälle (n. 270e/kk)...
 
Tuntuu että järkyttäviä summia ihmiset maksaa kuussa! Meillä maksetaan 560 ja lainaa on 110 000. Laina-aika 23 vuotta. Nettotulot miehellä varmaan jotain 2000 ja itelle tulee kodinhoitotuki. Vaan tiukilla ei ole tarvinnut olla. On pystynyt käymään lomalla ja ostaan vaatteita ym.
 
kalla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 18:02 tinttamari kirjoitti:
Tuntuu että järkyttäviä summia ihmiset maksaa kuussa! Meillä maksetaan 560 ja lainaa on 110 000. Laina-aika 23 vuotta. Nettotulot miehellä varmaan jotain 2000 ja itelle tulee kodinhoitotuki. Vaan tiukilla ei ole tarvinnut olla. On pystynyt käymään lomalla ja ostaan vaatteita ym.
meillä lainaa 120te, lyhennetään 700e/kk(minusta sekin on vähän)Nettotulot miehellä kuusta riippuen 1900-2500e, itse osa-aikaisena nettoan noin 1000e/kk
 
kkk
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 18:02 tinttamari kirjoitti:
Tuntuu että järkyttäviä summia ihmiset maksaa kuussa! Meillä maksetaan 560 ja lainaa on 110 000. Laina-aika 23 vuotta. Nettotulot miehellä varmaan jotain 2000 ja itelle tulee kodinhoitotuki. Vaan tiukilla ei ole tarvinnut olla. On pystynyt käymään lomalla ja ostaan vaatteita ym.
Minusta JÄRKYTTÄVÄÄ on tuo 23 vuotta ! Kyllä siinä tulee rahalle hintaa. Itse lyhennän niin paljon kuin ikinä kykenen ja haluan nopeasti lainasta eroon. Oma 8 vuotta tuntuu liian pitkältä. 500 yksin lyhennän eikä se ole mielestäni paljon...tosin on noin 1/ 3 pikku taloutemme tuloista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 18:02 tinttamari kirjoitti:
Tuntuu että järkyttäviä summia ihmiset maksaa kuussa! Meillä maksetaan 560 ja lainaa on 110 000. Laina-aika 23 vuotta. Nettotulot miehellä varmaan jotain 2000 ja itelle tulee kodinhoitotuki. Vaan tiukilla ei ole tarvinnut olla. On pystynyt käymään lomalla ja ostaan vaatteita ym.
Voi et just tollanen olis meillekkin sopiva summa kuussa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 07:56 Kkk kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 18:02 tinttamari kirjoitti:
Tuntuu että järkyttäviä summia ihmiset maksaa kuussa! Meillä maksetaan 560 ja lainaa on 110 000. Laina-aika 23 vuotta. Nettotulot miehellä varmaan jotain 2000 ja itelle tulee kodinhoitotuki. Vaan tiukilla ei ole tarvinnut olla. On pystynyt käymään lomalla ja ostaan vaatteita ym.
Minusta JÄRKYTTÄVÄÄ on tuo 23 vuotta ! Kyllä siinä tulee rahalle hintaa. Itse lyhennän niin paljon kuin ikinä kykenen ja haluan nopeasti lainasta eroon. Oma 8 vuotta tuntuu liian pitkältä. 500 yksin lyhennän eikä se ole mielestäni paljon...tosin on noin 1/ 3 pikku taloutemme tuloista.
Hei, mitä järkyttävää siinä on? Sen 23 vuotta jos kumminkin pystyy sitte elämään niin ettei kokoajan tarvi olla laskemassa killinkejä lompakon pohjilla. Ja kumminkin jos maksettas vaikka satanen enempi kuussa, niin ei se lainavuosia juurikaan lyhentäs. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
Meillä eletään mieluummin ilman huolta huomisesta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 16:05 tinttamari kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 07:56 Kkk kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.05.2006 klo 18:02 tinttamari kirjoitti:
Tuntuu että järkyttäviä summia ihmiset maksaa kuussa! Meillä maksetaan 560 ja lainaa on 110 000. Laina-aika 23 vuotta. Nettotulot miehellä varmaan jotain 2000 ja itelle tulee kodinhoitotuki. Vaan tiukilla ei ole tarvinnut olla. On pystynyt käymään lomalla ja ostaan vaatteita ym.
Minusta JÄRKYTTÄVÄÄ on tuo 23 vuotta ! Kyllä siinä tulee rahalle hintaa. Itse lyhennän niin paljon kuin ikinä kykenen ja haluan nopeasti lainasta eroon. Oma 8 vuotta tuntuu liian pitkältä. 500 yksin lyhennän eikä se ole mielestäni paljon...tosin on noin 1/ 3 pikku taloutemme tuloista.
Hei, mitä järkyttävää siinä on? Sen 23 vuotta jos kumminkin pystyy sitte elämään niin ettei kokoajan tarvi olla laskemassa killinkejä lompakon pohjilla. Ja kumminkin jos maksettas vaikka satanen enempi kuussa, niin ei se lainavuosia juurikaan lyhentäs. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
Meillä eletään mieluummin ilman huolta huomisesta.
Samaa mieltä edellisen kanssa. Meillä kans laina-aika pari kymmentä vuotta, mutta mitäs sitten? Ei ahdista yhtään, päinvastoin on mukava ajatella että vaikka esim. nyt oon hoitovapaalla tai muutenkin jos tulot tippuis jostain syystä joksikin aikaa, niin meillä tee yhtään tiukkaa lainan lyhennyksen kanssa kun kk-erä on riittävän pieni. Sitten kun lapset on isoja ja molemmat tekee varmasti enemmän jo töitä, eli tuloja on enemmän niin sittenhän sitä lainaakin voi lyhentää enemmän ja loppu menee nopeammin, eli todellisuudessa laina-aika voi jäädä pienemmäksikin!

Mun mielestä järkyttävää on se kun näillä vuokra tasoilla ihmiset vielä jotkut asuu koko elämänsä vuokralla!! Se vasta kallista on ja hölmöä jos joku! Ajattelee, että jos vaikka asuis 40 vuotta vuokralla maksaen esim. 600? kuukaudessa vuokraa niin koko aikana menee melkein 290 000? niihin vuokriin, sillä ainakin täältäpäin ostais jo kivan talon! Ja kun ajattelee mitä noista vuokrista jää, niin ei mitään!! Tää nyt meni jo ihan asian viereen, mutta se on niin suhteellista mikä on järkyttävää ja mikä ei! =)
 
isolla perheellä
hei, viisi lasta ja isä ja äiti

lainaa 175 000, laina-aika 25 vuotta, ja lyhennys 850 euroa kuukaudessa, nettotulot noin 2900

tiukille ottaa, mutta kyllähän tuota leipää on saatu joka päivä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.06.2006 klo 17:40 vieras kirjoitti:
Hei "Nasu1"!
Otatko talosi mukaan manalaan? Asioilla kun on monta kääntöpuolta ja arvomaailmat ihmisillä kovin erilaisia..
En, mutta mulla on lapsia joille jää rahaa asunnosta sen jälkeen kun musta ja miehestä aika jättää. Ja niinhän mäkin kirjoitin että se on niin suhteellista mikä on järkyttävää ja mikä ei, kun jonkun mielestä pitkät laina-ajat on järkyttäviä, niin tarkoitin vaan että tässä elämässä on paljon järkyttävämpiäkin asioita.
 

Yhteistyössä