Laihdutusvinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Mä oon syönyt itseni ihan armottoman lihavaksi. Mitat on nyt 161cm ja 103kg. Olo alkaa olla tukala ja jaloissa jos jonkinmoista kipua.
Tiedän teoriassa (luulen ainakin tietäväni) mitä on terveellinen ruokavalio ja syönkin ihan perusruokaa. Tosin paljon leipää, jogurtteja jne. Lihottanut olen itseni mässäämällä herkkuja: karkkia (varsinkin suklaata), jätskiä, leivonnaisia, keksejä, myöskin roskaruoka maistuu. Joka päivä menee herkkuja varmaan 1000kcal verran.
Olen heikko luonne ja itsekuri puuttuu täydellisesti. Haluaisin nyt vihdoin saada itseni laihtumaan, mutta tarvitsen vauhdikkaan alun. Vain ja ainoastaan tulokset, putoava paino, motivoi minua jatkamaan laihdutuksessa.
Olen kokeillut erilaisia "pussikuureja"; Nutriletiä, Cambridgeä jne. En jaksa paria viikkoa kauempaa, vaan kyllästyn litkuihin. Minun täytyy kuitenkin saada syösä, mieluiten mahdollisimman monipuolisesti.
Voisitteko auttaa? Miten saisin mahdollisimman hyvän alun laihdutusprojektiini? Joka tulee muuten olemaan pitkä, varmaan ainakin vuoden. Nyt vain haluaisin tuloksia, että motivoidun ja olen ajatellut, että ensimmäinen etappi voisi olla kesä. Jos siihen mennessä saisin jo jotain pois, olisin niiiin onnellinen. :)
Mitä/miten mun tulis nyt syödä ja elellä? Ja osaisikohan kukaan arvioida, kuinka paljon mun olisi realitista odottaa painonpudotusta kesään mennessä.

-Joka päivä esim 30min kävelylenkki, ihan reipasta vaihtia. Lisää matkaa ja aikaa kun 30min alkaa tuntumaan liian helpolta.
-Joka aterialle vihanneksia ja telkkarin eteen naposteltavaksi vihanneksia. Vihannekset kannattaa etukäteen pestä ja leikata kannelliseen kuppiin valmiiksi, niin niitä on helppo napsia.

Oletko ajatellut karppaamista? Aloitat ihan simppelillä hommalla - vaaleat pois. Pasta, peruna, leipä. Itse tiputin pelkällä noiden pois jättämisellä 5kg, ja kun paino vaan putoaa, se motivoi "tiukentamaan" ruokavaliota ja pudottamaan lisää painoa. Karppaamisessa on se hyvä, että nälkkää ei tarvitse nähdä. Ja myöskin herkkuja löytyy - karpisti. Makean himo laantuu kyllä, ja huomaa pärjäävänsä muutenkin ilman vaaleaa. Jos joskus erehtyy syömään pastaa, keho reagoi siihen (ainakin minulla) ja saa kärsiä vatsavaivoista loppuillan. Tämä viestii minulle sen, että en kaipaa mitään makarooneja.
Osviittaa omasta päivän ruokailuistani, eiliseltä:
Aamupalaksi turkkilaistajogurttia marjojen kera
Lounaaksi pari kuppia kahvia kuohukermalla
Illalliseksi salaattia ja jauhelihakastiketta kuohukermaan tehtynä.
Iltapalaa en tarvinnutkaan.

Tänää jäi aamupala välistä, ja lounaaksi söin 2 voissa paistettua kanamunaa tuorejuustolla ja muutamalla siivulla pekonia.
Ruuaksi tiedossa täysliha pihvejä salaatilla.
Painoa putoaa eikä nälkää tarvitse nähdä. Suosittelen kokeilemaan!

Oletko ajatellut karppaamista? Aloitat ihan simppelillä hommalla - vaaleat pois. Pasta, peruna, leipä. Itse tiputin pelkällä noiden pois jättämisellä 5kg, ja kun paino vaan putoaa, se motivoi "tiukentamaan" ruokavaliota ja pudottamaan lisää painoa. Karppaamisessa on se hyvä, että nälkkää ei tarvitse nähdä. Ja myöskin herkkuja löytyy - karpisti. Makean himo laantuu kyllä, ja huomaa pärjäävänsä muutenkin ilman vaaleaa. Jos joskus erehtyy syömään pastaa, keho reagoi siihen (ainakin minulla) ja saa kärsiä vatsavaivoista loppuillan. Tämä viestii minulle sen, että en kaipaa mitään makarooneja.
Osviittaa omasta päivän ruokailuistani, eiliseltä:
Aamupalaksi turkkilaistajogurttia marjojen kera
Lounaaksi pari kuppia kahvia kuohukermalla
Illalliseksi salaattia ja jauhelihakastiketta kuohukermaan tehtynä.
Iltapalaa en tarvinnutkaan.

Tänää jäi aamupala välistä, ja lounaaksi söin 2 voissa paistettua kanamunaa tuorejuustolla ja muutamalla siivulla pekonia.
Ruuaksi tiedossa täysliha pihvejä salaatilla.
Painoa putoaa eikä nälkää tarvitse nähdä. Suosittelen kokeilemaan!

Kiitos vinkeistä ja esimerkeistä!
Olen tuota monta kertaa miettinyt. Mutta kun se leipä on ollut niin tärkeässä roolissa ruokavaliossani. Ehkä siinä on myös osa syytä lihomiseen. En ole ollut ruisleivän ystävä...
Mietin vain tuota karppaamista myös siten, mitä se mahdollisesti tekee veriarvoilleni. Minulla kun on kolesteroli ihan siinä rajoilla... En tiedä uskaltaako alkaa vetämään "pahaa" rasvaa tuolla tavalla. Toisaalta, en ole kevyttuotteidenkaan ystävä, koska en pidä niissä olevista lisäaineista.

...Kiloklubia. Ei maksa mitään ja minua ainakin motivoi saada "pallot vihreälle" ja kun sinne syömisiään merkkaa niin kummasti se alkaa vaikuttaa siihenkin mitä sinne suuhun laittaa! Ja kiloklubin ajatus on juuri monipuolinen ruokavalio unohtamatta rasvoja ja muita tarpeellisia, kuten herkkuja kohtuullisissa määrin. Kun pudotettavaa on enemmän saa ihan vauhdikkaan lähdön kiloille näinkin eikä tartte pelätä, että ens viikolla kilot tulee korkojen kera takaisin kuten nälkäkuurien kanssa!

Kiitos vinkeistä ja esimerkeistä!
Olen tuota monta kertaa miettinyt. Mutta kun se leipä on ollut niin tärkeässä roolissa ruokavaliossani. Ehkä siinä on myös osa syytä lihomiseen. En ole ollut ruisleivän ystävä...
Mietin vain tuota karppaamista myös siten, mitä se mahdollisesti tekee veriarvoilleni. Minulla kun on kolesteroli ihan siinä rajoilla... En tiedä uskaltaako alkaa vetämään "pahaa" rasvaa tuolla tavalla. Toisaalta, en ole kevyttuotteidenkaan ystävä, koska en pidä niissä olevista lisäaineista.

Mulla kolesteroliarvot parantui huimasti karppauksen myötä. Mutta laihduttaessa ei kannata mitata, silloin ne ovat yleensä korkeat. Mittaa vasta kun oot puoli vuotta ollu normaalipainossa!

Nyt teet asteittaisen siirtymisen karppaukseen. Rajoita ensin leipä muutamaan palaan päivässä ja syö muuten kunnon karppiruokaa. Ja sokeri pois KOKONAAN. Pienennä lopulta leivän määrää. Mut jos oot herkkä laihtumaan hiilarien rajoituksella voi olla että pari leipää päivässä (runsailla täytteillä tietenkin) ei haittaa laihtumista...

[QUOTE="laihduttaja";23485277]-Joka päivä esim 30min kävelylenkki, ihan reipasta vaihtia. Lisää matkaa ja aikaa kun 30min alkaa tuntumaan liian helpolta.
-Joka aterialle vihanneksia ja telkkarin eteen naposteltavaksi vihanneksia. Vihannekset kannattaa etukäteen pestä ja leikata kannelliseen kuppiin valmiiksi, niin niitä on helppo napsia.[/QUOTE]

MÄ en ymmärrä tuota napostelua ja napsimista sitten yhtään, varsinkaan jos tavoitteena on pysyvä elämänmuutos ja painonpudotus. Kyllä ihmiselle riittää pääateriat ja tarvittaessa välipalat, kannattaa opettaa itsensä pois tuosta napostelusta. Ihan outoa, että ei voi katsoa telkkaria tai lukea lehteä ilman, että pitää tunkea jatkuvasti jotain suuhun.

Vaikka vihannekset ovatkin terveellisiä, niin silti suosittelisin lopettamaan napostelun kokonaan. Aamiainen, lounas, ehkä välipala ja päivällinen, tarvittaessa iltapala eikä mitään siihen väliin. Selkeät ruoka-ajat ja niiden välillä ei mitään suuhun.

Mä kyllä melkein suosittelisin kertarysäyksellä hiilarit alle 20g, vaikka siitä saattaakin alkuun tulla tosi pahat hiilarivierotusolot. Sillä pääsee kuitenkin kerralla koukusta, eikä tarvitse jatkuvasti taistella leipähimoja vastaan.

Mulla taas leivän syöminen auttoi makeanhimoon, joten söis sitä pari viikkoa ennen kunnon karppausta. Jos on syöny tosi paljo makeeta voi tulla aikamoiset sivuvaikutukset jos kerralla jättää melkeen kaikki hiilarit pois. Yhdessä leipäpalassa on n. 12 g hiilareita, eli ei hirveesti. Muutama pala päivässä mahtuu hyvin varsinkin sitten kun on tavoitepainossa :)

Yhteistyössä