laihduttajia

omana
Riippuu niin laihduttajasta :) Yhdelle käy painonvartijat, toiselle karppaus ja kolmannelle kiloklubi tms. Mulle rittää pelkkä ruokapäiväkirjan pito. Liikuntakin on niin makukysymys, mutta esim. kävely, säuvakävely, pyöräily ja uinti on hyviä ja kuntosalillakin on hyvä käydä.

Kyy
Paras liikuntalaji on se mistä itse tykkäät, sillä vain oikeasti tehty liikunta auttaa laihduttamisessa. Ja siitä, mistä et tykkää et kuitenkaan sitä kauaa tee.

Parhaan laihdutusmuodon löydät kokeilemalla. Elämäntaparemontti tietysti aina paras, mutta motivoiko tarpeeksi?

Jane
Minä karppailen. Ensimmäinen viikko takana ja olen kilon verran lähempänä tavoitettani. :) Olen ollut myös Painonvartijoissa, mutta en saanut makeanhimoani kuriin ja käytin liikaa pisteitä herkkuihin, niin jäi ruokavalio aika yksipuoliseksi. Laihduin toki tavoitteeseeni, mutta paino tuli vuodessa takaisin ja vähän lisääkin. Eli en onnitunut muuttamaan elintapojani, sehän siinä on olennaista. Yritän nyt karppaamalla. Syön vihanneksia, marjoja, lihaa ja luonnollisia rasvoja. Olo on parempi kuin ollessani painonvartijoissa, mutta toki moni on onnistunut pisteilläkin.

Kaloreiden tarpeen voi laskea iltalehden painopäivyrillä ja finellillä on kaloritaulukot. jos syö 500 kcal vähemmän kuin tarve päivässä, laihtuu 0,5kg viikossa mikä on suositeltava tiputus ja joka pysyy myös pois (tietenkin ruokailutottumukset on muutettava pysyvästi)

pettynyt
Olin kans painonvartioissa, kunnes eräänä kertana ilmoittivat että kaikki ryhmät Jyväskylän yläpuolella lopetetaan. Taisi niitä kumminki muutama jäädä, mutta moni ryhmä lopetettiin. Eli ei kannata liikaa innostua ennenku on käyny kattomassa onko omalla paikkakunnalla edes ryhmää.

mun mielestä kaikki vippaskonstit on huonoja, sillä silloin saattaa elimistönsä "huonoon tilaan" esim, kun jättää kaikki (huom.en tarkoita nyt karppaajia..) hiilihydraatit pois niin vatsa lakkaa toimimasta yms....
netissä kyllä paljon tietoa kaikesta !!

Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja peikkoliini:
mistä saan ohjeita kalorien laskemiseen?ja paljonko kaloreita saa syödä laihtuakseen?
Netissä on Finelin ruokalaskuri. Sen kanssa pääsee pitkälle.
Kiitos sulle=)olen ihan ulapalla kaikista laihutukseen liittyvissä jutuissa=(olen aiemmin ollut hoikka,mutta eilen järkytyksekseni huomasin olevani lihava...6v ja 4 lasta...eikä ole peiliin ehtiny oikeen tuijottamaan...mutta nyt on tultava iso MUUTOS=)

Jane
Alkuperäinen kirjoittaja peikkoliini:
mitä toi karppaus on?onko vaikeaa?
Ei ole vaikeaa. Vähän kannattaa lukea aiheesta toki esim. mä olen lukenut kirjat Laihdu ilman nälkää - hiilihydraattitietoista kotiruokaa ja Karpin tapaan. Niistä sai paljon ohjeita, suosittelen!

Karpata voi tosi monella tavalla. Jos haluat aloittaa, jätä ensin ainakin valkoiset jauhot (mahd. vilja melkein kokonaan), peruna ja sokeri pois. Hedelmiäkin kannattaa rajoittaa, kun ne poimitaan raakana, niin vitaaminit eivät ole siis enää huipussaan, enemmän siis sisältävät hedelmäsokeria ja vettä. Parempia ovat vihannekset ja marjat. Karppaukseen kuuluu myös erilainen rasvajako. Kovien ja pehmeiden sijaan rasvat jaetaan luonnollisiin ja teollisiin. Voit käyttää kermaa, voita, oliiviöljyä, mutta jätä teolliset kevyttuotteet pois. Olen aikaisemmin käyttänyt kevytruokakermaa, nyt olen siirtynyt oikean kerman käyttöön. Olen huomannut, että sitä tarvitaan paljon vähemmän ja maku parempi. Lisäksi tulen täyteen pienemmällä ruokamäärällä.

Netistä ja kirjoista löydät paljon lisää tietoa. Jotkut menevät kroppansa kanssa ketoosiin eli laskevat hiilihydraattimäärän tosi alas. Itse en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi, kun laihdun näinkin. Väitetään, että karpit käyttävät kohtuuttomasti rasvaa, mutta itselläni on se periaate, että laatu korvaa määrän. Onnea laihdutukselle. Tuolla keskustelupalstalla on laihdutusotsikon alla yksi uusien karppaajien pino.

Yhteistyössä