Alkuperäinen kirjoittaja peikkoliini:
mitä toi karppaus on?onko vaikeaa?
Ei ole vaikeaa. Vähän kannattaa lukea aiheesta toki esim. mä olen lukenut kirjat Laihdu ilman nälkää - hiilihydraattitietoista kotiruokaa ja Karpin tapaan. Niistä sai paljon ohjeita, suosittelen!
Karpata voi tosi monella tavalla. Jos haluat aloittaa, jätä ensin ainakin valkoiset jauhot (mahd. vilja melkein kokonaan), peruna ja sokeri pois. Hedelmiäkin kannattaa rajoittaa, kun ne poimitaan raakana, niin vitaaminit eivät ole siis enää huipussaan, enemmän siis sisältävät hedelmäsokeria ja vettä. Parempia ovat vihannekset ja marjat. Karppaukseen kuuluu myös erilainen rasvajako. Kovien ja pehmeiden sijaan rasvat jaetaan luonnollisiin ja teollisiin. Voit käyttää kermaa, voita, oliiviöljyä, mutta jätä teolliset kevyttuotteet pois. Olen aikaisemmin käyttänyt kevytruokakermaa, nyt olen siirtynyt oikean kerman käyttöön. Olen huomannut, että sitä tarvitaan paljon vähemmän ja maku parempi. Lisäksi tulen täyteen pienemmällä ruokamäärällä.
Netistä ja kirjoista löydät paljon lisää tietoa. Jotkut menevät kroppansa kanssa ketoosiin eli laskevat hiilihydraattimäärän tosi alas. Itse en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi, kun laihdun näinkin. Väitetään, että karpit käyttävät kohtuuttomasti rasvaa, mutta itselläni on se periaate, että laatu korvaa määrän. Onnea laihdutukselle. Tuolla keskustelupalstalla on laihdutusotsikon alla yksi uusien karppaajien pino.