Laihduttajalle ruokaohjeita, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Olen pilannut kehoni syömällä liikaa ja huonolaatuista ruokaa. Olen lihava, mulla on ongelmia terveyden kanssa... nyt pitää tehdä jotain. Mitä se terveellinen ja laihduttava ruoka sitten on? Osaisitteko laittaa ihan esimerkkejä? Salaattia, ei muuta?

Annoskokoja toki meinaan pienentää ja lisätä kasviksia, mut olis kiva osata tehdä kevyttä ruokaa, johon ei laiteta hirveesti voita, kermaa etc.

Haluan laihtua ja tervehtyä, auttakaa minua! :(

Jaa, täällä palstalla kun sanoo mitä vaan terveellisestä ruuasta, saa kilokaupalla kakkaa niskaa. Mun mielestä laihduttajan ruokaa on vaikka salaatit, niissäkin kyllä on katsottava, mitä salaattiin laittaa. Monet keitot. Grilliin lihaa ja syö salaatin kanssa. Tomaattipohjaiset kastikkeet ja vain vähän perunaa tai pastaa. Kasviksia vaan lautaselle, vaikkapa höyrytettynä.

Alkuun vaihda kaikki vaaleat leivät ruisleipään. Kaikki keksit pois, niissä älyttömästi energiaa ja ns. pahaa rasvaa. Itselläni tässä lounaslautanen edessä: 1/4 kurkku pilkottuna, 1 tomaatti, ruokalusikallinen viipaloituja oliiveja, n. 1dl rasvatonta raejuustoa ja eiliseltä jäänyttä lohta (ehkä 100g). Minusta ihan suht terveellinen lounas, saa toki kommentoida jos joku eri mieltä. Limut pois jos juot sellaisia, vettä tilalle.
Tsemppiä, hyvä että olet tiedostanut tilanteen.

Rupee maitoallergiseksi, niin jää rasvaset kermat, jäätelöt, valmiit marinaadit, rasvaset maitotuotteet ja juustot pois ihan itsestään. Oiskohan Pirkan sivuilla ohjeiden jälkeen aina annoksen kalorit merkattu, jos en väärin muista, siittä on helppo katsoa mitä suurin piirtein ruuasta saa. Pullat ja muut herkut pois, ensin on vaikeeta, mutta kyllä siihen tottuu. Liikut ja nukut hyvin, niin ei tule niin herkkään mielitekoja. Salaattia ja kasviksia lautaselle reilusti, net on niin hyviä :)

Tässämuutama perusvinkki:

Aamupalalla täysvilja- ja rasvattomia maitotuotteida, tuoreita hedelmiä ja marjoja. Siis esim. puuroa, raejuustoa, rahkaa, kohtuudella marjakiisseleitä.

Lounaalla voi olla mitä vaan "normaalia kotiruokaa", mutta annoskoko tärkeä: vähintään puolet salaattia ja kasviksi (ei perunaa). Hyvin kohtuullisesti muuta ruokaa.

Välipalaksi rahkaa ja hedelmiä tai marjoja.

Päivälliseksi salaattia monipuolisesti, sen kanssa proteiinin lähdettä.

Iltapalaksi rasvatonta maitotuotetta, esim jugurttia sekä hedelmiä.

Tärkeää on pitää annoskoot pieninä, juoda paljon vettä ja syödä riittävän usein, väh. 4 tunnin välein.

Voit myös sopiai itsesi kanssa herkuttelupäivän esim. kerran viikossa, mutta ole tosi tarkka herkkujen määrässä. Näin et todennäköisesti ratkea herkuttelemaan muutoin.

Tsemppiä.

Yhteistyössä