Laihduin paljon, nään kaveria pitkästä aikaa, jännittää... tyhmää.

  • Viestiketjun aloittaja Voikukkanen
  • Ensimmäinen viesti
Voikukkanen
Äh, mietin ihan tyhmiä juttuja. Näen huomenna erästä kaveriani, jota olen nähnyt viimeksi vähän alle vuosi sitten. Olen tämän vajaan vuoden aikana laihtunut aika paljon (ennen 167/62, nyt 167/49). Jännittää jotenkin tosi paljon, mitä tämä kaveri sanoo jos sanoo, kun hän on vähän luonteeltaan samanlainen kuin eräs toinen kaverini.

Tämä toinen kaveri kun näki minut kesällä myös pitkän ajan jälkeen alkoi syytellä ihan, että kamalaa kun olet laihtunut ja että oletpa kamalan näkönen ja et ole terve. Tuntui tosi pahalta, kun on ikäviä asioita takana ja stressiä. Aluksi laihdutin ihan vain kun oli kropassa löysää, mutta sitten tuli stressaava kevät ja kesä ja laihduin stressin takia näin paljon. Syön ihan normaalisti, ei siinä mitään, eli mistään sairaudesta ei siis ole kyse. Mutta jotenkin pelottaa että alkaako tuokin kaveri haukkua. En ole kertonut, että olen laihtunut.

Miten itse reagoisitte, jos kaverinne olisi laihtunut suht paljon? Tai luuletteko ylipäänsä, että tuollaista laihtumista huomaa? Jos laittaisin jotain löysää päälle, kun en haluaisi pahoittaa mieltäni, jos alkaa kauhistella asiaa.
 
Voikukkanen
Ne mitat voi tosiaan kuulostaa aika karuilta, mutta ihan totta, ei ole kyse syömishäiriöstä, vaan laihduin ihan stressin takia. Tämän ymmärtäminen olisi tärkeää, sillä muutenhan odottaisin innolla, jos kaveri sanoisi, että kamalaa kun olet laihtunut. Lähinnä pointti on siinä, että en todellakaan haluaisi, että kun pitkästä aikaa näen kaveria niin juututtaisiin puhumaan mun laihtumisestani, etenkin, kun haluaisin puhua nyt kaikesta kivasta kun ikävät ajat jo takana päin enimmäkseen. Tulee kamalan vaivautunut olo, kun en tahallani laihtunut näin paljon ja pahoitan mieleni, kun en haluaisi miettiä niitä ikäviä juttuja.
 
Kyllähän tollasen painon pudotuksen huomaa, mutta en nyt siihen kaverina puuttuisi. Kyllähän me kaikki välillä lihotaan ja laihdutaan, kun on just jotain stressiä sun muuta. Eri asia tietysti, jos paino putoaa huomattavasti, siis selkeästi anorektiisiin mittoihin, sitten huolestuisin.
Niin, ja noi sun nykyiset mittasi eivät ole anorektiset :) Olen saman kokoinen ja täysin sopusuhtainen.
 
mii
Helpommin joo tuntuu et ihmiset kommentoivat laihuutta ja liikalaihtumista.Jos olisit lihonut tuon verran niin ei välttämättä kukaan huutele et hei kauheeta ku sä oot lihonu!
Kumminpäin vaan niin ei ole kiva jos painosta huomautetaan.Ei sille aina itse voi mitään mitä vaaka näyttää....
Huomaan kyllä jos kaveri on laihtunut paljon.Mut harvoin tulee mitenkään ilkeesti silti sanottua...Yleensä laihtuminen on hyvä juttu ;)
 
hoikka ja kaunis nainen
Alkuperäinen kirjoittaja Voikukkanen:
Äh, mietin ihan tyhmiä juttuja. Näen huomenna erästä kaveriani, jota olen nähnyt viimeksi vähän alle vuosi sitten. Olen tämän vajaan vuoden aikana laihtunut aika paljon (ennen 167/62, nyt 167/49). Jännittää jotenkin tosi paljon, mitä tämä kaveri sanoo jos sanoo, kun hän on vähän luonteeltaan samanlainen kuin eräs toinen kaverini.

Tämä toinen kaveri kun näki minut kesällä myös pitkän ajan jälkeen alkoi syytellä ihan, että kamalaa kun olet laihtunut ja että oletpa kamalan näkönen ja et ole terve. Tuntui tosi pahalta, kun on ikäviä asioita takana ja stressiä. Aluksi laihdutin ihan vain kun oli kropassa löysää, mutta sitten tuli stressaava kevät ja kesä ja laihduin stressin takia näin paljon. Syön ihan normaalisti, ei siinä mitään, eli mistään sairaudesta ei siis ole kyse. Mutta jotenkin pelottaa että alkaako tuokin kaveri haukkua. En ole kertonut, että olen laihtunut.

Miten itse reagoisitte, jos kaverinne olisi laihtunut suht paljon? Tai luuletteko ylipäänsä, että tuollaista laihtumista huomaa? Jos laittaisin jotain löysää päälle, kun en haluaisi pahoittaa mieltäni, jos alkaa kauhistella asiaa.
Läskit aina kauhistelevat kun joku laihtuu. Koska ovat itse katellisia hoikille. Niin yksinkertaista se on. Hoikkaa saa haukkua, mutta läskiä ei. Varokaa läskien kateutta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Voikukkanen:
Ne mitat voi tosiaan kuulostaa aika karuilta, mutta ihan totta, ei ole kyse syömishäiriöstä, vaan laihduin ihan stressin takia. Tämän ymmärtäminen olisi tärkeää, sillä muutenhan odottaisin innolla, jos kaveri sanoisi, että kamalaa kun olet laihtunut. .
en mä ainakaan odota innolla että joku kauhistelee mun laihtumista. Mutta sulla on ap kyllä oikeasti tuota painoa liian vähän, toki nykykauneusihanteiden mukaan nuo on ihannemittoja mutta lääketieteelliseltä kannalta katsottuna sä olet alipainoinen ja varsinkin tuollaisella laihtumismäärällä noinkin lyhyessä ajassa tuo vaan ei ole terveellistä :| tee asialle jotain ennen kuin terveys kärsii enempää, siinä vaiheessa kun tulee näkyviä terveysongelmia, on jo vähän myöhäistä
t:syömishäiriöinen viimeiset 14 vuotta
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voikukkanen:
Ne mitat voi tosiaan kuulostaa aika karuilta, mutta ihan totta, ei ole kyse syömishäiriöstä, vaan laihduin ihan stressin takia. Tämän ymmärtäminen olisi tärkeää, sillä muutenhan odottaisin innolla, jos kaveri sanoisi, että kamalaa kun olet laihtunut. .
en mä ainakaan odota innolla että joku kauhistelee mun laihtumista. Mutta sulla on ap kyllä oikeasti tuota painoa liian vähän, toki nykykauneusihanteiden mukaan nuo on ihannemittoja mutta lääketieteelliseltä kannalta katsottuna sä olet alipainoinen ja varsinkin tuollaisella laihtumismäärällä noinkin lyhyessä ajassa tuo vaan ei ole terveellistä :| tee asialle jotain ennen kuin terveys kärsii enempää, siinä vaiheessa kun tulee näkyviä terveysongelmia, on jo vähän myöhäistä
t:syömishäiriöinen viimeiset 14 vuotta
167cm pitkällä alipainon raja kulkee siinä reilu 50kg huitteilla. Eli ei toi 49kg mitään sairaanloista ja huolestuttavaa alipainoa vielä ole. Eri asia tietysti, jos tuosta vielä rajusti laihtuu. Ja ruumiinrakennekin vaikuttaa siihen, minkä painosena näyttää ali/ylipainoiselta.
 
f
Nyt, kun joka toinen on suurinpiirteen lynkannut ap:n luuviuluksi, anorektiseksi, sairaaksi jne, niin tietääpähän ainakin, että saa seuraavalle hiukankaan ylipainoiselle tulla tännehuutelemaan, että tunnetko itsensä terveeksi läskejensä alla. Voinpa tuota vaikkapa läskikasaksi, ihrakasaksi taikka sipsipussiksi haukkua. Ärsyttävää moisten kateellisten panettelu. Ja joo, moni varmaan sanoo, että ei tahdo olla luuviulu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voikukkanen:
Ne mitat voi tosiaan kuulostaa aika karuilta, mutta ihan totta, ei ole kyse syömishäiriöstä, vaan laihduin ihan stressin takia. Tämän ymmärtäminen olisi tärkeää, sillä muutenhan odottaisin innolla, jos kaveri sanoisi, että kamalaa kun olet laihtunut. .
en mä ainakaan odota innolla että joku kauhistelee mun laihtumista. Mutta sulla on ap kyllä oikeasti tuota painoa liian vähän, toki nykykauneusihanteiden mukaan nuo on ihannemittoja mutta lääketieteelliseltä kannalta katsottuna sä olet alipainoinen ja varsinkin tuollaisella laihtumismäärällä noinkin lyhyessä ajassa tuo vaan ei ole terveellistä :| tee asialle jotain ennen kuin terveys kärsii enempää, siinä vaiheessa kun tulee näkyviä terveysongelmia, on jo vähän myöhäistä
t:syömishäiriöinen viimeiset 14 vuotta
167cm pitkällä alipainon raja kulkee siinä reilu 50kg huitteilla. Eli ei toi 49kg mitään sairaanloista ja huolestuttavaa alipainoa vielä ole. Eri asia tietysti, jos tuosta vielä rajusti laihtuu. Ja ruumiinrakennekin vaikuttaa siihen, minkä painosena näyttää ali/ylipainoiselta.
Mutta 62kg on normaalipaino.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
167cm pitkällä alipainon raja kulkee siinä reilu 50kg huitteilla. Eli ei toi 49kg mitään sairaanloista ja huolestuttavaa alipainoa vielä ole. Eri asia tietysti, jos tuosta vielä rajusti laihtuu. Ja ruumiinrakennekin vaikuttaa siihen, minkä painosena näyttää ali/ylipainoiselta.
kyse ei ole siitä miltä näyttää minkäkin painoisena vaan siitä mitä elimistölle tapahtuu. tässä yhteiskunnassa alipainon rajoilla keikkuminen on joku tavoiteltava normi ja normaalipaino läskiä...

Mutta kun aiemmin normaalipainoinen ihminen laihtuu alipainoon tai normaalipainon alarajoille, se vaan ei ole terveellistä millään tavalla. Kuka tahansa lääkäri kertoo kyllä saman jos käyt kysymässä. Laihtuminen kun on aina elimistölle shokki, sen terveyshaitat vaan ovat ylipainoisella pienemmät kuin ne ylipainon aiheuttamat terveysongelmat. Normaalipainoisella taas niitä painosta johtuvia terveysongelmia ei ole joten laihtuminen on vaan huono juttu. siihen kun vaaditaan aina aliravitsemustila jotta paino putoaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja f:
Nyt, kun joka toinen on suurinpiirteen lynkannut ap:n luuviuluksi, anorektiseksi, sairaaksi jne, niin tietääpähän ainakin, että saa seuraavalle hiukankaan ylipainoiselle tulla tännehuutelemaan, että tunnetko itsensä terveeksi läskejensä alla. Voinpa tuota vaikkapa läskikasaksi, ihrakasaksi taikka sipsipussiksi haukkua. Ärsyttävää moisten kateellisten panettelu. Ja joo, moni varmaan sanoo, että ei tahdo olla luuviulu.
Ja ainahan sitä sellainen on läski, jonka mielestä alle 50kg:nen, melkein 170cm:nen, on liian laiha? Oisko mitään kultaista keskitietä tässäkään?

Nimimerkillä 166cm/65kg, normaalivartaloinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Voikukkanen:
Ne mitat voi tosiaan kuulostaa aika karuilta, mutta ihan totta, ei ole kyse syömishäiriöstä, vaan laihduin ihan stressin takia. Tämän ymmärtäminen olisi tärkeää, sillä muutenhan odottaisin innolla, jos kaveri sanoisi, että kamalaa kun olet laihtunut. .
en mä ainakaan odota innolla että joku kauhistelee mun laihtumista. Mutta sulla on ap kyllä oikeasti tuota painoa liian vähän, toki nykykauneusihanteiden mukaan nuo on ihannemittoja mutta lääketieteelliseltä kannalta katsottuna sä olet alipainoinen ja varsinkin tuollaisella laihtumismäärällä noinkin lyhyessä ajassa tuo vaan ei ole terveellistä :| tee asialle jotain ennen kuin terveys kärsii enempää, siinä vaiheessa kun tulee näkyviä terveysongelmia, on jo vähän myöhäistä
t:syömishäiriöinen viimeiset 14 vuotta
167cm pitkällä alipainon raja kulkee siinä reilu 50kg huitteilla. Eli ei toi 49kg mitään sairaanloista ja huolestuttavaa alipainoa vielä ole. Eri asia tietysti, jos tuosta vielä rajusti laihtuu. Ja ruumiinrakennekin vaikuttaa siihen, minkä painosena näyttää ali/ylipainoiselta.
Mutta 62kg on normaalipaino.
Normaalipaino on tuon mittaisella jotain väliltä 52-68kg. Ei ole mitään eksaktia lukua tuossa normaalipainossa. Ihan kropan mukaan menee.

 
Voikukkanen
Tätä juuri vähän pelkäsin. :/ Kun sanon samaa kuin Lode84 ym., eli painoindeksin mukaan ehkä himpun verran alipainoinen joo, mutta kyllä näytän ihan sopusuhtaiselta, ruumiinrakenteeni on sellainen (kurvikas, eli naisellisia muotoja löytyy vaikka olenkin nykyisellään hoikka). Reagoitte aika samalla tavalla kuin tuo toinen kaveri kesällä, joten ei ainakaan rohkaise tämä keskustelu. :(

Ja kyllä tunnen itseni ihan terveeksi pientä väsymystä lukuun ottamatta. Painotan, että tiedostan kyllä tilanteeni eli en paini syömishäiriöiden kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Ja lisään vielä, että lievällä alipainoisuudella ei ole mitään tekemistä anorektisten mittojen kanssa.
suurin osa anorektikoista on normaalipainon alarajoilla tai lievästi alipainoisia. Ne 30-kiloiset anorektikot ovat todella suuri harvinaisuus ihan siitä syystä että yleensä ihminen päätyy hoitoon ennen kuin on siinä tilassa.

silloin kun ollaan normaalipainon alarajoilla tai lievässä alipainossa ja niihin mittoihin on päästy syömällä liian vähän ja niissä pysytään syömällä jatkuvasti liian vähän, kyse on yleensä joko anoreksiasta tai todella huonoista ruokailutottumuksista
 

Yhteistyössä