lahtumisesta ja kaloreista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo hoikistua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo hoikistua

Vieras
Kuka ois ihana ja osais kertoo mulle, et millasella tahdilla laihtuu, jos tilanne tämä: pituus 164cm, alkupaino 80kg, jolloin vuorokauden energiantarve noin 2400kaloria, ruokavalion muutoksella ja liikunnan lisäämisellä kalorivaje noin 1000 kaloria/vrk eli 1400 kalorilla mennään nyt.... Kysymys kuuluukin, et miten monta kiloo mulla ois toiveissa olla hoikempi jouluun mennessä, (nyt kuukausi tätä diettiä takana) ?

Noh, -7000 kilokaloria on yhtä kuin 1 kilo miinusta.

En oikein ehkä ymmärtänyt tekstiäsi, mutta jos tosiaan sulla on tommonen kalorivaje, niin olet laihtunut tähän mennessä kilon viikossa.

Yksi kilogramma on 700 kg eli viikossa sinulla lähtee 1 kg. Ihan noin se ei kuitenkaan mene. Paino ei laske tasaisesti, vaikka olisi kuinka tiukka. Voi välillä mennä parikin viikkoa ettei vaaka heilahda. Ja kun paino laskee niin se perusenergiantarve pienenee eli kun 10 kg sinulta lähtee niin sitten sinun energiantarpeesi on enää 2000 kg eli pitäisi sitten tiukentaa diettiä, mutta sekin vaikeaa, kun elimistö itse pitää kiinni läskeistä eli menee säästöliekille. Hidasta on laihtuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Noh, -7000 kilokaloria on yhtä kuin 1 kilo miinusta.

En oikein ehkä ymmärtänyt tekstiäsi, mutta jos tosiaan sulla on tommonen kalorivaje, niin olet laihtunut tähän mennessä kilon viikossa.

Ööö, mitä kohtaa et ymmärtänyt? Eli siis tuo 7000 kilokalorin vaje tarkottaa per viikkoa? Juu, mut sitä vaan et eiks sitä mukaa tuo kalorivajekin muutu (eli ei pysy laihtuessa enää tuhantena per päivä) koko ajan?

Eli haen takaa sitä, et tuolla tuhannen kalorivajeella en tosiaan laihdu jouluun asti kio per viikko? Ymmärsikö kukaan?

Yhden rasvakilon polttamiseen tarvitaan 7000 kcal:in vaje. Eli teoriassa tolla tavalla tippuis kilo viikossa, aluks lähtee neste liikenteeseen ja painoa tippuu enemmän ehkä jopa parin ekan viikona aikana. Toi kilo viikossa on kuitenkin täysin teoreettinen luku, painontippuminen ei ole mitään mekaanista hommaa mikä tapahtuu ohjekirjan mukaan, vaan siihen vaikuttaa niin moni asia, ihan kuukautiskierrosta lähtien.

mä en tajua miten oon laihtunut, vaikka liiknta onollut minimissä, syönyt normaaleja annoksia kaksi kertaa päivässä, herkkujakin silloin tällöin.
Eilen vaaka näytti 74,5 ja viimekia punnitessa se oli 76 kiloa, joten paino tippuu ku syä säännöllisesti ja kuluttaa sen mitä syö, ilman nälkää ja stressiä. Syön joka ateerialalpaljon leipää ( ruokaa en yleensä ota lisää) leipänä mula on ruis tai näkkileipää, sipsisu rasvaa päälle ja puolikas kevytleikele,ei aina edes sitäkään.

Kiitosta vaan vastauksista.... Miulla kun ei oo puntaria edes kotona ni en voi mittailla paljonko ois nyt kuukaudessa lähtenyt. Olo vaan tuntuu itellä jo nyt hirmuisen paljon paremmalta kuin kuukausi sitten ennen aloitusta. Mietin vaan, et pääsiskö pikkujouluihin ihan vaatekaupan kautta, et olisko niin paljon mittaa pienentynyt =)

Jos harrastat kuitenkin aktiivisesti liikuntaa, joka lihasten kasvuun saattaa vaikuttaa, ei kaloreiden tarve kovin huimasti muutu, sillä lihas kuluttaa enemmän kuin läski.

Esim. kyykyt polttaa reilusti rasvaa ja kasvattaa isoja lihaksia (reidet, pakarat )
Ite oon tehny painonpudotusvaiheessa kyykkyjä 10 x 10 sarjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
mä en tajua miten oon laihtunut, vaikka liiknta onollut minimissä, syönyt normaaleja annoksia kaksi kertaa päivässä, herkkujakin silloin tällöin.
Eilen vaaka näytti 74,5 ja viimekia punnitessa se oli 76 kiloa, joten paino tippuu ku syä säännöllisesti ja kuluttaa sen mitä syö, ilman nälkää ja stressiä. Syön joka ateerialalpaljon leipää ( ruokaa en yleensä ota lisää) leipänä mula on ruis tai näkkileipää, sipsisu rasvaa päälle ja puolikas kevytleikele,ei aina edes sitäkään.

Inhottaa lytistää siut, mutta voihan paino vaihdella samankin päivän aikana jopa pari kiloa... =(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitosta vaan vastauksista.... Miulla kun ei oo puntaria edes kotona ni en voi mittailla paljonko ois nyt kuukaudessa lähtenyt. Olo vaan tuntuu itellä jo nyt hirmuisen paljon paremmalta kuin kuukausi sitten ennen aloitusta. Mietin vaan, et pääsiskö pikkujouluihin ihan vaatekaupan kautta, et olisko niin paljon mittaa pienentynyt =)

mäkään en omista vaakaa mut käyn kerran kuussa neuvolassa punnaamassa :) ja mittanauhalla mittailen ja piän siitä kirjaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

Inhottaa lytistää siut, mutta voihan paino vaihdella samankin päivän aikana jopa pari kiloa... =(

voi toki, mutta kuitenkin tiedänettä olen laihtnut, en huomaa vaatteista

Kyllä itekin vaatteita huomaa et jotain ois tapahtunut (vai toiveajatteluako) , alkumittauksia en tajunnut tehdä, mut pitäisköhän nyt vielä ottaa mitat ja seurata. Kunhan vaan et tulis sit harmia, jos mikään ei näy muuttuvan...

Yhteistyössä