Lähtisittekö raskaana etelään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Oltiin ajateltu lähteä toukokuussa Kreetalle esikoisen ja miehen kanssa, tyttö 3 1/2 sillon. Nyt olenkin raskaana ja silloin olisin noin viikolla 22 tms. Tietty harmittaa ettei iltaisin saisi nauttia lasia viiniä kun lapsi nukkuu, mut siis lähtisitkö. Uskaltaako syödä mitään... Tuleeko vaan tylsää

Olin Kreetalla raskaana vko 27. Muuten kaikki ok, mutta lentokentällä takaisin tullessa syynäsivät todella kauan, että päästävätkö koneeseen vai ei. Piti näyttää äitiyskorttia moneen otteeseen. Minulla oli myös lääkärintodistus raskaudesta.

Kreikkalaiset muutenkin suhtautuvat raskaanaolevaan kuin "vammaiseen". Heillä kun on usein tapana lopettaa jopa työt heti raskauden alussa. Koska eihän sitä mitään voi tehdä, kun on raskaana.

Mutta nämä siis vain minun kokemukseni. Kivaa oli ja sinuna lähtisin kyllä.

Ilman muuta lähtisin. Itse olin aurinkolomalla odottaessani esikoista, viikkoja taisi olla aavistuksen vajaa 20. Olo oli loistava ja auringon säteily melkein hävisi kisan omalle säteilylleni. Loma on varmasti ollut yksi onnellisimmista tähän astisessa elämässäni.

Se toki jäi harmittamaan, että syömisissä jouduin tinkimään. En mm. uskaltanut tilata pihviä sellaisena kuin oikeasti sen haluaisin vaan jouduin tilaamaan sen läpikypsänä. Syömättä jäi.

[QUOTE="Pinky";28052650]Olin Kreetalla raskaana vko 27. Muuten kaikki ok, mutta lentokentällä takaisin tullessa syynäsivät todella kauan, että päästävätkö koneeseen vai ei. Piti näyttää äitiyskorttia moneen otteeseen. Minulla oli myös lääkärintodistus raskaudesta.[/QUOTE]

Mulla samanlainen kokemus Cyprokselta olin samoilla viikoilla ja eipä meinannu lentolupaa tulla kun eivät muka osanneet tulkita sitä äitiyskorttia + englannin kielistä todistusta. Suomalainen matkaopas yritti tilannetta yöllä selvittää ja piti jopa jonnekin pomoportaaseen soittaa :o

Muuten oli onnistunut loma ja kannatan kyllä lähtöä. Kaikkea normaalia pysty syömään ja pullovettä lipittämään. Kun ei liian lämmintä paikkaa ja pitkien lentomatkojen päästä varaa on varmaankin ihan nappi idea :)

Olen ollut useasti, kanarian saarilla lähinnä ja aina viikoilla 20-30. Ei mitään ongelmia, paitsi yhden kerran meinasi krampata jalat lentokoneessa (yli 6 tunnin lento) kun oli vähän ahtaat tilat ja turvavyövalo paloi kokoajan enkä päässyt jaloittelemaan.

Syömisten kans ei ollut ongelmaa missään ja jos mahdollista, palvelu oli jokapaikassa vielä tavallistakin parempaa, kun maha näkyi :D

Riippuisi raskausviikoista ja omasta kunnosta. Tiedän yhden, jonka lapsi syntyi keskosena Kreikassa ja kuukautta myöhemmin kuoli. Siellä ei tuo keskosten tehohoito ole lähelläkään samaa tasoa, eli kannattaa sitäkin miettiä että kaikki ei välttämättä mene käsikirjoituksen mukaan.

Raskauden alkuvaiheessa voisin lähteä, puolivälin jälkeen en lähtisi.

Miten muuten vakuutusyhtiöt suhtautuvat raskaana matkustamiseen? Jos ulkomailla joutuu asioimaan lääkärissä tai sairaalassa raskaudesta johtuvien syiden takia, korvataanko siitä mitään? Tai mitä jos ennen matkaa tuleekin jotain ja esim. lääkäri suosittelee matkan perumista, saako tällöin mitään korvausta?

Tottakai.
Olen käynyt raskausaikoina Turkissa ja Bulgariassa. Eipä reisaaminen raskauden aikana minusta mitenkään eroa normimeiningistä, ei ole tapana muutoinkaan kupitella kun muitakin lapsia perheessä.

Olin juuri viikon Kreetalla ja raskausviikkoja lähtiessä oli 30. En oman kokemuksen perusteella suosittelisi yhtä myöhäisessä vaiheessa noin kuumaan paikkaan menemistä (elokuussa Kreetalla on vielä todella kuuma). Mitään varsinaisia ongelmia ei matkalla tullut, mutta olo oli monesti turhan tukala, ja ison mahan kanssa oli vaikea nautiskella reissusta. Takaisin tullessa olo oli paljon väsyneempi kuin lähtiessä, joten ihan lomalta reissu ei tuntunut. Aikaisemmassa vaiheessa olisi varmaan ollut mukavampaa.

Itse kävin tirkissa kesällä,viikkoja oli 22.Matka meni hyvin,paitsi se 40 asteen kuumuus ei ollut hyvä.
Jalat oli pahasti turvoksissa,mutta kotia palatessa laski turvotuskin.
Mutta en lähtis enään 30 raskausviikolla.

Minäkin olin lomalla Teneriffalla ollessani 23 raskausviikolla. Mahaa ei juuri vielä näkynyt, muuta kuin rannalla, joten erityishuomiota en saanut. Lentokentälläkin jouduin itse huolehtimaan, että en joutunut istumaan hätäuloskäynnin eteen paikka on (kielletty raskaana olevilta). Lämpöä oli tammi-helmikuussa teneriffalla juuri sopivasti, ei tullut liian kuuma pikkumahan kanssa :). Harmitti vain, kun en uskaltanut mennä oikein mihinkään vesiliukumäkiin, kun käytiin vesipuistossa. Otin sitte vaan oikeen rennosti lepäillen sen päivän. Suosittelen lähtemään, jos vointi on hyvä!

[QUOTE="vieras";28052891]Riippuisi raskausviikoista ja omasta kunnosta. Tiedän yhden, jonka lapsi syntyi keskosena Kreikassa ja kuukautta myöhemmin kuoli. Siellä ei tuo keskosten tehohoito ole lähelläkään samaa tasoa, eli kannattaa sitäkin miettiä että kaikki ei välttämättä mene käsikirjoituksen mukaan.

Raskauden alkuvaiheessa voisin lähteä, puolivälin jälkeen en lähtisi.[/QUOTE]

Viikko 22 on oikein hyvä matkalle. Eipä taida olla Suomessakaan mitään hoitoa alle 24 viikon syntyvälle. Eli jos mahdollista keskenmenoa ajattelee. Viikosta 24 alkaen miettisin tuota keskosena syntyvän hoitoa.