Lähtisitkö yksin asioille ja jättäisit vastasyntyneen kotiin isänsä kanssa useammaksi tunniksi...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla sama homma kuin ap:lla eli vauva täysimetyksellä mutta pumppuun en saa mitään. Käsin lypsienkään ei onnistu. Oon tehny samanlaisia reissuja ja vauva on saanu sillä aikaa korviketta.

Mä oon tehny näin kaikkien lasten (3 kpl) kanssa ja valehdellu kyllä myös että oon täysimettäny ekat puoli vuotta vaikka oikeesti lapset on saanu muutaman kerran korviketta tänä aikana/:

[QUOTE="xXx";24210608]Ai, no meillä on kyllä ollut sen verran osallistuvainen isä että hienosti on vauva alusta asti "viihtynyt" isänsä kanssa. Joskus kannattaa antaa sille toisellekin vanhemmalle vähän tilaa... Miettisin kyllä että jossain on vikaa jos isä ei pärjää lapsensa kanssa, on se lapsi minkäikäinen tahansa.

Alottajalle, lähtisin kyllä jos tissit kestää ja vauva huolii pullon. Mikset muuten hommaa pumppua? Aika kätevä peli, jos siis heruu sille, kaikki ei heru.[/QUOTE]

ei liity aiheeseen. Mutta, meillä kolme lasta joista kahta isä on hoitanut aivan yhtä paljon kuin minäkin vastasyntyneestä asti. Aivan loistava isä. On hoitanut yöllä ja mie olen voinut poistua kotoa.

Mutta yksi meidän lapsistamme. Pulloa ei huolinut, ei vaikka mikä oli. Jouduttiin hänen kanssaa osastolle ja edes siellä henkilökunta, jolla varmasti kokemusta. Ei saanut poikaa syömään pullosta.
Lisäksi poika aloitti vierastamisen jo 3kk, ja pahimmillaan vierasti iskääkin. Joka kehtasi käydä seiskasta neljään töissä ja muun ajan oli kotona.
Poika oli yksinkertaisesti hysteerinen ilman minua.

Mutta tämä meni ohitse ja nyt meillä on oikein reipas jätkä.

Ei kai äidit ole kuukausitolkulla 24/7 vauvansa kanssa?! :O

Ensimmäisen elinvuotensa ajan lapsi oli 6kk ikäisenä tunnin tätinsä kanssa, ja 10-11 kuisena pari tuntia kerrallaan tätinsä kanssa, ehkä kaksi kertaa viikossa.

Niin ja parikuisena taisin jättää nukkuvana kotiin muiden "hoitoon" ja kipaista lähikaupassa, n vartin verran olin poissa.

Muutoin olin lapseni kanssa 24/7, enkä näe, että siinä olisi mitään erityisen ihmeellistä.

Mun esikoinen syntyi aikoinaan 19.12. ja 23.12. mä kävin äitini kanssa keskustassa ostoksilla, vauva oli sillä aikaa isän ja isoisän kanssa. Nukkui koko ajan, tottakai, niinhän ne siinä iässä tekevät... :)

Eli joo, mä lähtisin, tosin en saisi siihen kulumaan kuutta tuntia kun keskusta ja ostosrysät on suht lähellä.

En lähtisi (enkä ole lähtenyt) ilman vauvaa noin pitkäksi aikaa. Minusta noin pieni kulkuu tosi helposti mukana, vaikka kantorepussa :) Vähän isommat vauvat ei sitten enää ole välttämättä niin hyviä shoppailijoita :D

Kyllä lähtisin.
Meillä isä hoitanut kaikkia lapsia vastasyntyneestä yhtälailla kuin minäkin.Ei ole tarvinnut edes miettiä voinko mennä jonnekin jos olen halunnut.Kolmesta ei ole yksikään ruvennut vierastamaan isäänsä missään vaiheessa.Ihmettelen todella jos näin jossain perheessä on käynyt,mielestäni ei ole mitenkään normaalia.

Kannattaa koittaa etukäteen jospa vauva huolis sitä korviketta :) jos siis ette ole vielä kokeilleet. Jos syö pullosta muitta mutkitta niin tottakai voit lähteä! ja voihan sitä pumpun ostamista harkita, näitä tilanteita varten..

[QUOTE="äiti kolmelle";24210778]Kyllä lähtisin.
Meillä isä hoitanut kaikkia lapsia vastasyntyneestä yhtälailla kuin minäkin.Ei ole tarvinnut edes miettiä voinko mennä jonnekin jos olen halunnut.Kolmesta ei ole yksikään ruvennut vierastamaan isäänsä missään vaiheessa.Ihmettelen todella jos näin jossain perheessä on käynyt,mielestäni ei ole mitenkään normaalia.[/QUOTE]

ihmettele ihan rauhassa. Mutta poika aloitti vierastamisen aikaisin ja se oli todella rajua. Kaksi tyttöä taas ei ole vierastanut oikeastaan ollenkaan. Katsos kun nämä kullanmurut ovat kaikki ihan erilaisia ja reagoivat ihan erilailla.
Voihan se olla meidän pojalla oli vierastaminen poikkeuksillesen rajua. Mutta kyllä se ohitse meni ajankanssa. Iskän kanssa nopeammin. Muitten kanssa vähän hitaammin.

Vähän riippuu asioista, shoppailu reissun takia en korvikkeelle vauvaa siirtäisi. Toisaalta imetys ehkä ainut asia jonka takia en miehelle noin pientä jättäisi, joten jos pullosta juo muuten niin miksipä ei.

Kyllä lapsen isän tulisi yleensä ihan täysjärkinen ja luotettava aikuinen ihminen olla. Ellei ole, kannattaa siirtää lasten hankintaa tai vaihtaa isäehdokasta. Pyrkisin kaikin keinoin välttämään lasten hankintaa miehen kanssa, jolle vauvaa ei voisi edes muutamaksi tunniksi jättää.

• Tykkää
Reactions: valdemaria
Jos vaan pullo kelpaa ja vauvan isä ei ole mikään syyntakeeton tyyppi, niin tietenkin voi vastasyntyneen jättää. En tiedä jättäisinkö yön yli, mutta tuollainen reissu on ihan ok. Vastuuntuntoinen vanhempi jää kuitenkin paikalle ja vauvalla ei ole mitään hätää.

Tosin mun unessa tulin asioilta kotiin ja vauva itki pissattuaan ja kakattuaan ittensä märäksi ja likaseksi. Mies tuumasi, etten ollut kertonut, että vaippa pitää vaihtaa jos sinne tavaraa tulee.
Onneksi on todistettu, ettei se ollut enneuni. :)

En lähtisi. Vauva nyt puoli vuotias ja pisin aika taitaa olla 2h mitä erossa oltu. Ei ole ollut kyllä tarvettakaan, kulkee tuo pieni ihminen mukana mielellään :) Mutta isälleen voin jättää koska vaan, yhdessä se lapsi on tähänkin asti hoidettu. Me vaan tykätään kulkea koko perhe yhdessä, enkä tarvitse yksin aikaa.
Vierastaminen on täysin normaalia, toisilla sitä ei tule lainkaan ja toisilla tulee vähän hurjemmin. Ja kyllä isääkin voi vierastaa vaikka näkisi joka ikinen päivä. Vauvat on kaikki erilaisia, niinkuin me äidit ja isätkin.
Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa, ja vaikka minä en lastani halua jättää edes kotiin isälleen 6 tunniksi, ei se tarkoita että tuomitsisin jos joku muu haluaa näin tehdä.

Mutta noin pienen kanssa en ole ollut 6h poissa, pari kolme ehkä. Olen lypsänyt rintamaitoa pulloon. 6h olisin voinut olla muuten poissa, mutta rinnat olisivat siinä ajassa räjähtäneet käsiin, kun ovat pakkautuneet täyteen maitoa tuon ikäisen kanssa jo tuossa muutamassa tunnissakin.

[QUOTE="äiti kolmelle";24210778]Kyllä lähtisin.
Meillä isä hoitanut kaikkia lapsia vastasyntyneestä yhtälailla kuin minäkin.Ei ole tarvinnut edes miettiä voinko mennä jonnekin jos olen halunnut.Kolmesta ei ole yksikään ruvennut vierastamaan isäänsä missään vaiheessa.Ihmettelen todella jos näin jossain perheessä on käynyt,mielestäni ei ole mitenkään normaalia.[/QUOTE]

Se riippuu hyvin paljon lapsesta. Meidän vauva alkoi vierastaa kaikkia 3kk iässä (ei minua), myös isäänsä. Vierasti isää aina tämän tullessa töistä, itki paniikissa. Viikonloppuisin ei vierastanut, koska isä ei mennyt minnekään.

Isän vierastaminen kesti sen aikaa, kunnes vauvan muisti piteni niin, ettei töistä tuleva ollut enää vieras. Reilun vuoden iässä isä alkoi olla jo melkein äitiä tärkeämpi. Mies on aina hoitanut lasta paljon, mutta työssäkäynti tekee ajasta vähäisempää automaattisesti. Meillä se vierastuskausi oli iässä 3kk-5/6kk, sitten yli 1v tuli ujostelu, mutta ei mitään 9kk ikäisenä tapahtuvaa erityistä kautta.

Mä itse suunnittelisin useamman tunnin poissaolot sellaiselle ajalle, että vauva saa jo kiinteitä ja juo muustakin kuin rinnasta. Silloin ei tule hoitajallekaan kylmä hiki ja hätä itkevän ja mahdollisesti pulloa vieroksuvan pikkuisen kanssa.

Joo , kyllä me tietääkseni tuon mieheni kanssa ollaan ihan tasavertaisesti vanhempia lapsillemme, joten ihan alusta asti on ollut selvää, etten minä ole se ainoa hoitaja. Jo heti synnytyksestä tullessamme jätin vauvan isänsä kainaloon kotona ja nukuin kunnon 10 tuntiset yöunet kaiken rääkin päätteeksi ja ihan tasavertaisesti ollaan asioillakin käyty toisen ollessa lapsen kanssa, hulluksihan siinä olisi muuten tullut neljän seinän sisällä. En ole vielä koskaan tajunnut, miten pullon antaminen häiritsisi imettämistä :D

Yhteistyössä