Lähtisitkö työv. Koulut. Lähihoitajan ammattiin? Pois kaupan alalta. Nyt olis tilaisuus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Eli pääsisin lähihoitajan aikuisk. Opiskelemaan paikka pitää ottaa vastaan huomiseen mennessä. Työkkäristä lupasivat maksaa työmarkkinatuen ja ylläpitokorv. Koulutus kestää 2 vuotta ja hyvät puolet tässä oli että suuntautumisvaihtoehtoja oli paljon,siis aina hammashoidosta ensihoitoon. Olen ollut 7 vuotta kaupan alalla ja somistajana mutta töitä ei oo paljon. Ja palkka on huonompi ku myyjällä koska somistajana ei tehdä ilta tai vkloppulisiä. Asun isossa kaupungissa ja täällä olis töitä paljon tolla alalla. Mitä ootte mieltä kannattaako alan vaihto tehdä? Taloudellisesti ei vaikuta oikeastaan mitenkään lähdenkö opiskeleen vai en.

Kyllä! Olen itsekin suorittanut lh- tutkinnon, paras päätös elämässäni. Se takaa sen, ettet tule koskaan olemaan työtön. Somistajaksi voit aina palata jos siltä tuntuu, mutta takataskussa sitten olis se toinenkin koulutus.

[QUOTE="Apua";28991494]Eli pääsisin lähihoitajan aikuisk. Opiskelemaan paikka pitää ottaa vastaan huomiseen mennessä. Työkkäristä lupasivat maksaa työmarkkinatuen ja ylläpitokorv. Koulutus kestää 2 vuotta ja hyvät puolet tässä oli että suuntautumisvaihtoehtoja oli paljon,siis aina hammashoidosta ensihoitoon. Olen ollut 7 vuotta kaupan alalla ja somistajana mutta töitä ei oo paljon. Ja palkka on huonompi ku myyjällä koska somistajana ei tehdä ilta tai vkloppulisiä. Asun isossa kaupungissa ja täällä olis töitä paljon tolla alalla. Mitä ootte mieltä kannattaako alan vaihto tehdä? Taloudellisesti ei vaikuta oikeastaan mitenkään lähdenkö opiskeleen vai en.[/QUOTE]

Tyhmiäkö kysyt, totta kai kannattaa ottaa paikka vastaan jos sut sinne on valittu kerran.

Eipä nuo kaupan alan hommat ole kovinkaan kaksinaisia, ainakaan yhtään huonompaa työtä laadullisesti se ei ole kuin lähihoitajalla.

Töässähän käy niin että kohta on lähithoitajia liikaa, sama ilmiö mitä oli 2000 luvun taitteessa tietokone nörteillä, kova halu oli opiskella sinne alalle ja kun buumi rauhoittui niin työttömiä tupsahti heti monin kertaisesti.

[QUOTE="vieras";28991548]Töässähän käy niin että kohta on lähithoitajia liikaa, sama ilmiö mitä oli 2000 luvun taitteessa tietokone nörteillä, kova halu oli opiskella sinne alalle ja kun buumi rauhoittui niin työttömiä tupsahti heti monin kertaisesti.[/QUOTE]

Uskoo ken tahtoo :D noh, lähden mielelläni muihin hommiin jos meidän duunipaikalle on jatkossa liikaa tunkua :D oikeen toivottavaa, ei sit tartte jatkossa 1 ihmisen tehdä 5 ihmisen töitä.

Äkäisiä ja väkivaltaisia ihmisiä joudut kohtaamaan, suuntautuu sitten mihinvaan. Paskan siivoamista, vaippojen vaihtoa, suihkuttamista. Märkivien haavojen hoitoa. Syöttämistä, juottamista, viihdyttämistä. Kaikkitietävien ja ei mihinkään tyytyväisten omaisten kohtaamista. Kiire. Huono palkka. Vuorotyö. Kuolevien ihmisten hoitoa, kuolleitten laittoa.

Tuseeramista, suolen toiminnan seurantaa, ulkoilutusta, siivoamista, ruoanlaittoa, lääkkeenjakoa, lääkkeenantoa, omahoitajuutta, hopa-suunnitelman tekoa. Nostamista, roudaamista, vahtimista. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa päivittäin. Sylkemistä, raapimista, huutamista, kiroilua. Levottomuutta.

Minä viihdyn lähihoitajan työssä :) ....Teen mielelläni haavahoitoa yms. Kaikille ei ala varmasti sovellu, eikä kaikki siitä työstä pidä, se on varma. Palkka ei ole kummoinen, mutta onko se kuitenkin parempi kun kaupan alan tes? En tiedä :) ....Hoitoalalla voi myös jatkokouluttautua työn ohella hyvin, jolloin palkkakin paranee.

[QUOTE="Lähihoitaja";28991684]Äkäisiä ja väkivaltaisia ihmisiä joudut kohtaamaan, suuntautuu sitten mihinvaan. Paskan siivoamista, vaippojen vaihtoa, suihkuttamista. Märkivien haavojen hoitoa. Syöttämistä, juottamista, viihdyttämistä. Kaikkitietävien ja ei mihinkään tyytyväisten omaisten kohtaamista. Kiire. Huono palkka. Vuorotyö. Kuolevien ihmisten hoitoa, kuolleitten laittoa.[/QUOTE]

Hammashoitajana pitää paikkansa ainoastaan tuo vuorotyö. Sekin kaksivuorotyötä ja pääsääntöisesti vain yksityisellä puolella. Niin ja kiire välillä on, mutta ei jatkuvasti.

Kannattaa lähteä. Töitä riittää. Minäkin viisi vuotta siirryin kaupan alalta lähihoitajakoulutukseen hammashoitajaksi. Opiskelin tosin oppisopimuksella.

Jos pystyt siihen koulutukseen, niin lähde ihmeessä! Mä en vain henk.koht. kestä verta ja eritteitä, saati sitten vanhojen ihmisten pesusessioita, ja inhottavia opastajia jokaisessa työharjoituspaikassa..(kuullut liikaa tuttujen kokemuksia). Itse olen myyjänä, ja samalla tavoin mietin jotain uutta; kaupan ala on jo niin nähty ja huonommaksi vain menee meininki.. Kaikki koulutus varmaankin on hyvästä, ja jos kerran saat kaiken mahdollisen työmarkkina- jne.tuet, niin ilman muuta; Anna palaa, valitset varmasti alan, jolla töitä riittää, eikä yksikään päivä ole samanlainen!

Yhteistyössä