Lahjojen antaminen ja saaminen on kivaa ja meillä annetaan lahjoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä avataan paketit vuorotellen, siis yksi kerrallaan valkkaa yhden ja avaa sen. Ei jää epäselväksi mitä tulee ja keneltä, eikä muksuille tule mitään revi-ja-viskaa-paniikkia.

Muksut saa lahjoja niin monesta suunnasta, että niitä väkisinkin tulee paljon. Enkä tahdo kieltää puolta suvusta ostamasta lahjoja. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todellako kuvittelette ettei jouluna voi olla mukavaa, jos lahjoja tulee vain vähän?
Mä en hetkeäkään epäile, etteikö voisi olla. Mutta jouluna voi olla mukavaa myös silloin, jos lahjoja tulee paljon. Ja musta on jotenkin kummallista kuvitella, että jos lapsi saa paljon lahjoja, niin ne lahjat on sitten laadullisesti huonoja.

Ehkä en vaan ilmaissut itseäni tarpeeksi hyvin. Lähinnä mietin omaa lastani ja sitä että hällä on tosiaan kaikki mitä tuon ikäinen tarvitsee ja ehkä mun mielestä jopa ylimääräistä. On dubloja, brion junarataa ja muita brion leluja, on kirjoja ja nuppipalapelejä, on sählymailaa, pyörää ja taaperoautoa, on sähkömopoa yms. Mä en enää keksi mitä laatutavaraa sille vois ostaa. Ja liika tavaramäärä tekee lapsesta levottoman.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Ja eipä ne lapset kauheasti syömisestä välitä tunnelman luojana, ainakaan yksikään mun tuntemista lapsista.

Kyllä mun lapsuudessa jäi mieleen kauniit jouluvalot ja kynttilät. Jouluntuoksu, kuusen koristelu, piparit ja kinkku.

Sun tuntemat lapset on ehkä opetettu juuri materialismin maailmaan. Aletaan jo kesäkuussa kirjoittaa pukille ja joulukuun eka päivä ei malteta pysyä pöksyissä kun odotetaan lahjojen avaamista. Surullista mun mielestä.

kyllä minä satasaan lahjoihin ja nautin niiden antamisesta, lapselle ostan muutaman paketin (en kymmeniä kun saa niitä muutenkin kymmeniä) ja muutenkin ostan läheisille.
Yritän kuitenkin miettiä todella tarkkaan sen mitä annan, mitään persoonattomia konvehtirasioita en jaa kellekään.

Ehkä en vaan ilmaissut itseäni tarpeeksi hyvin. Lähinnä mietin omaa lastani ja sitä että hällä on tosiaan kaikki mitä tuon ikäinen tarvitsee ja ehkä mun mielestä jopa ylimääräistä. On dubloja, brion junarataa ja muita brion leluja, on kirjoja ja nuppipalapelejä, on sählymailaa, pyörää ja taaperoautoa, on sähkömopoa yms. Mä en enää keksi mitä laatutavaraa sille vois ostaa. Ja liika tavaramäärä tekee lapsesta levottoman.
No mä itse kahden jo ison - kuopuskin vuoden päästä aikuinen - lapsen äitinä taas ajattelen asian niin, että lapsi on joka joulu vuoden vanhempi. Noi Duplot esim on just siksi hyviä, että niihin voi ostaa uusia osia. Likan ollessa pieni aluksi sai just Duploja. Leikki-iässä tuli Fabulandeja, jotka olivat yhteensopivia Duplojen kanssa. Vähän myöhemmin Legoja, jotka olivat yhteensopivia niin Duplojen kuin Fabulandienkin kanssa. Jossain vaiheessa sitten ne Duplot annettiin ensin pikkuveljelle ja sen jälkeen sukulaisten lapsille. Sama tapahtui Fabulandien ja Legojen kanssa. Silti uusia saattoi joka vuosi ostaa, sillä ainakin meillä Lego-kaupungilla oli lupa kasvaa. Noissa oli vielä se hyvä puoli, että hintahaitari oli valtava pakettin koosta riippuen. Pienen paketin sai pienellä rahalla ja isoimmat maksoi vaikka kuinka paljon. Silti ne oli kaikki yhteensopivia. Ja vaikka meillä onkin noita ollut melkoiset määrät, niin kaikilla on kyllä leikitty.

Vähän sama juttu oli myös Barbien kanssa. Kirjat on aivan ihania lahjoja. Värikyniä, askartelutarvikkeita, piirustuslehitöitä, muovailuvahoja, vesivärejä, värityskirjoja... edellisenä jouluna saadut on seuraavana vuonna käytetty jo loppuun. Meillä on myös lasten paketeista löytynyt aina myös vaatteita ja niitä ainakin meillä kasvavat lapset ovat tarvinneet. Isommille lapsille kosmetiikkaa, leffalippua, konserttilippua, tietokoneohjelmia, päivitysversioita tietokoneohjelmiin.....

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Todellako kuvittelette ettei jouluna voi olla mukavaa, jos lahjoja tulee vain vähän?
Mä en hetkeäkään epäile, etteikö voisi olla. Mutta jouluna voi olla mukavaa myös silloin, jos lahjoja tulee paljon. Ja musta on jotenkin kummallista kuvitella, että jos lapsi saa paljon lahjoja, niin ne lahjat on sitten laadullisesti huonoja.

Samaa mieltä. Minä ostan paljon lahjoja, lapsilleni, miehelleni, isälleni, eli lähimmäisilleni. Kavereille ostan yhdet lahjat, samoin sukulaisille jotka eivät ole niin läheisiä, en tietenkään kaikille sukulaisille osta. Minustakin olisi outoa ajatella että kun annan paljon lahjoja, ne on sitten turhia, krääsää jne. Lapsien lahjoista suurin osa on vaatteita. Lisäksi dvd elokuvia, kirjoja ja yhdet lelut per lapsi. Ja tänä vuonna vanhempi saa luistimet ja kypärän jotka sitten jäävät pikkusiskolle, kuten viime vuonna esikoiselle ostetut sukset jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kummi myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Jipii, joku iloinen antaja, enkä minä yksin!
Multa meinas mennä joulu pilalle jo marraskuussa, kun lasten täti alkoi ehdottelemaan (taas) että ei tänä vuonna ostrettaisi toistemme perheille joululahjoja ollenkaan. Että on ihan turhaa vaihtaa "rahaa" keskenämme.
Ollaan kyllä ostettu ajatuksella oikein lahjat, eikä mitään rahaa vaihdettu.
Mä loukkaannuin niin verisesti, että sanoin, että mennään nyt sitten heidän tahtonsa mukaan, eikä osteta mitään.
Kyllä kirpaisee, kun siinä perheessä on meidän ainut kummilapsi ja lahjojen antaminen on kielletty.
Mulle ei tule joulua, ellen saa antaa lahjoja. Ihan sama, vaikka en yhtään pakettia saisi itse, kunhan vaan saan kokea antamisen iloa!

Mutta miksi ihmeessä et osta sille kummilapsellesi lahjaa ja sano tiukasti, että ette itse halua lahjoja heiltä? Onko heillä kenties rahasta tiukkaa ja sen takia eivät halua ostaa lahjoja? Tai toiset eivät vaan jaksa vuodesta toiseen miettiä mitä kukakin haluaa lahjaksi.
Itse sovin siskojeni kanssa, että tänä vuonna ei osteta aikuisten kesken lahjoja, mutta kaikille lapsille olen kyllä lahjat ostanut ilolla.

Meillä oli yhtenä vuonna sopimus, että ostetaan vain lapsille. Lapset oli hukkua paketteihin, sama rahamäärä, mitä he olisivat laittaneet esim. meille koko perheen lahjoihin, oli käytetty yksistään lasten lahjoihin, ei hyvä.
Sitten muina vuosina, kun ovat ehdottaneet, ettei osteta lahjoja, on tehty kompromissi. Ja sovittu, ettei kenenkään ole PAKKO ostaa kenellekään, ja kaikki ovat vakuuttaneet, etteivät loukkaannu, vaikkei saisikaan lahjaa. Ja jouluna kaikki ovat kuitenkin ostaneet lahjan kaikille ja osa tyyliin pakko-ostaa-lahja-edes-suklaata-ja-raha-arpa, joka on ihan hölmä, kun siinä on taustalla "pakko" eikä antamisen ilo.
Mä ostan lahjat ajatuksella, miettien, mistä kukakin tykkäisi ja jos jollekin en keksi mitään osuvaa lahjaa, kirjoitan vaikka runon sitten korttiin.
Mä en ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi antaa toisten ostaa lahjoja ja olla itse ostamatta, jos nimen omaan on sanottu, ettei vastavuoroisuutta ole!
Ja ei, en osta kummilapselle lahjaa, koska on sovittu, ettei osteta. Meillä on yksi lapsi heidn kummilapsensa, he joutuisivat mielestään noloon tilanteeseen, jos saisivat meiltä lahjan ja he olisivat pitäneet sopimuksesta kiinni.
Mutta, jos heiltä tulee yksikin lahja, otan vahingon takaisin ja nautin antamisen ilosta joulun jälkeisen alen turvin.... (ostan takuulla koko perheelle lahjat, jos he ostavat yhdenkin.) :)

vasta tossa piilotteli kaksi lahjaa... ja taas niitä on kertynyt ja kertyy vielä lisääkin. eikä se luulis olevan keneltäkään pois vaikka mä ostaisin kuin paljon lahjoja.. mun on rahat, käytän miten haluan. meillä löytyy jouluna kaikkea, valoja, lauluja, ruokaa, lahjoja, hautausmaalla käymistä, saunomista... ja jos vielä sais luntakin .

Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Samaa mieltä. Minä ostan paljon lahjoja, lapsilleni, miehelleni, isälleni, eli lähimmäisilleni. Kavereille ostan yhdet lahjat, samoin sukulaisille jotka eivät ole niin läheisiä, en tietenkään kaikille sukulaisille osta. Minustakin olisi outoa ajatella että kun annan paljon lahjoja, ne on sitten turhia, krääsää jne. Lapsien lahjoista suurin osa on vaatteita. Lisäksi dvd elokuvia, kirjoja ja yhdet lelut per lapsi. Ja tänä vuonna vanhempi saa luistimet ja kypärän jotka sitten jäävät pikkusiskolle, kuten viime vuonna esikoiselle ostetut sukset jne.
Siinä tulikin taas hyviä lahjoja =) Yks mikä on kans hyvä, on nukkekoti. Riittää moneksi jouluksi kalustettavaa.