Lahjaostokset kirpparilta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "melinda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"melinda"

Vieras
Ostaako joku käytettyjä tavaroita, vaatteita ym. joulu- ja synttärilahjoiksi? Entä oletteko itse saaneet sellaisia? Mitä olette mieltä niistä?

Mun sukulaisella on tapana ostaa vähän sitä ja tätä. Monesti olen saanut itselleni liian tiukkoja vaatteita ja selkeästi kuluneita tai jotain rumia koristeita. Itseäni inhottaa heti, jos paketista tulee esiin joku kulunut, nukkainen ja kovaksi muuttunut vaate. Mun mielestä sellainen on inhottavan tuntuinen päällä ja rumakin. Vuosien kuluttua sanoin kauniisti, etten tarvitse mitään lahjoja, mulle on lahja kun lapset saa jotain kivaa. Lapsille hän on osannut ostaa ihan kivoja käytettyjä juttuja. Tykkään itse kierrellä kirppiksiä, mutta ostan vain uutta tai uudenveroista. Mä en ole koskaan antanut lahjaksi mitään käytettyä, mutta tänä jouluna mietin tätä rahatilanteemme vuoksi. Tämä samainen sukulaisperhe shoppailee itse paljon kirpparilla ja ilmeisesti heitä ei haittaisi, jos joku lelu tai muu on vähän kärsineen näköinen, kun itsekin sellaisia lahjoja antavat. Kehtaisin itse antaa kirppislahjan vain, jos se olisi uuden näköinen.

Olen ostanut jos on ihan uudenveroinen tuote.
Eikä ole kyllä tapana ostaa aikuisille vaatetta, ei edes uutena.

Eikä mua haittaisi saada lahjaksi jotain kirppikseltä ostettua kunhan tavara on hyvässä kunnossa. Tai sitten jo sellainen todella selvästi ajan patinoima .

Minua ei häiritse jos itse saan mutta viimejouluna kyllä ärsytti ja ällötti. Anoppi oli ostanut lapsellemme (viime jouluna 9kk ikäinen) kirpparilta pehmolelun joululahjaksi. Oli keltainen niin oikein näki paksun nuhjaisen likakerroksen kauttaaltaan. Ei ollut vaivautunut rapsuttamaan edes liimattavaa isoa hintalappua irti. Kiva oli aukaista lapsen lahja ja siirtää se heti sivuun pesua varten.

En muuten ole mitenkään tarkka ja hysteerinen. Lapsi kyllä nuoli rattaiden renkaat, maisteli ulkona kaiken yms. Ja ostan paljon kirpparilta, Mutta tuo liasta tahmea pehmolelu joka haisi voimakkaasti kirpparille ei kyllä päätynyt kaikkea maistelevalle lapselle kun itseänikin ällötti koskea siihen.

Ostan kirppikseltä jotain joo. Esim. tänä vuonna omalle äidille täydennystä astiasarjaan jonka valmistus on lopetettu (toive), lapselle pipo jonka tuunaan isolla haalarin väreihin sopivalla tupsulla, siskolle yks dvd-leffa lahjakortin kylkiäisiksi. Viime vuonna ostin kälylle uudenveroisen äitiysneuletunikan kun vastaan tuli (päätyi käyttöön). Kaverille tein vauvalahjaksi nettikirpparilta etsityn kirjan (halusin tiedä juuri sen kirjan, mutta painos oli loppu), ja tuoreelle isosisarukselle pari dvd-levyä myöskin nettikirpparilta.

Meille toivon myös käytettyä jos se on mahdollista, esim. kuopukselle toivotaan mun vanhemmilta jouluksi taaperokärryä ja sanoin toiveen yhteydessä että käytetty sopisi paremmin kuin hyvin. Samoin legojen, junarataosien yms. suhteen sama toive.

Mutta tietenkään ei mitään huonokuntoista tule hankittua, enkä mielellään ota vastaankaan. Anoppi kantaa joskus huonokuntoista lastenvaatetta kirpparilta, mutta ne ovat päätyneet suoraan lumppukeräykseen.

[QUOTE="Tiitta";30468400]Minua ei häiritse jos itse saan mutta viimejouluna kyllä ärsytti ja ällötti.[/QUOTE]

Meilläkin lapsi nuolee rattaiden renkaat, kengät ym. Kirpparilla kyllä haistelen kaikki vaatteet, että ne on pestyjä. Inhottais, jos joku ois säilyttäny vaatteita jossain kosteassa tai tunkkaisella ullakolla. Tai jos vaatteet on poimittu suoraan likapyykistä. Haluan vaatteiden olevan uudenveroisia, jotta ne näyttää nätiltä ja kestäis mahdollisimman kauan. Mua inhottaa noi liian käytetyt vaatteet, koska ite luovun niistä, kun ne alkaa näyttää tolta. Kiitän aina kaikista, mutta välillä kerron minkä kuntoisista vaatteista pidän lapsilla. Toivoisin kans, että lahjanantajat putsaisivat ne ensin. Käytetyt, kovat lelut ei haittaa. Vaikka ne ois kuluneita, mut jos ne toimii, niin mikä ettei. Meidän lapsi ilahtuu niistä suunnattomasti, niin tykkään niistä itsekin. Ja noi pikkulasten lelut on tosi kalliitakin, en oo ite viittyny niitä koskaan uutena ostaa. Unilelun ostin 7 €, mutta noi monet on jotain 20-30 €, joissa ei välttämättä oo edes paljoa leikittävää.

Mutta tietenkään ei mitään huonokuntoista tule hankittua, enkä mielellään ota vastaankaan. Anoppi kantaa joskus huonokuntoista lastenvaatetta kirpparilta, mutta ne ovat päätyneet suoraan lumppukeräykseen.

Joo mä olen kiittänyt, mutta valikoinut kirpparikassista käyttöön tulevat vaatteet. Sitten ne huonot, joista tiiän ihan varmasti ettei tule käyttöön, kiikutan ne kaikessa hiljaisuudessa lahjoitukseen. H&M:llä ne ottaa kivasti vastaan kaikki vaatteet, joko ne menee jonnekin eteenpäin käyttöön tai silputtavaks autojen pehmusteiden täytteeks yms. Osan vaatteista vien myös ihan jonnekin lahjoituskirpparille, jossa tiedän niiden menevän kaupaksi ja että hinnat halvat. En suosi niitä kirppareita, joissa lahjoitustavara myydään melkein uuden hinnalla. Kaipa osa tuotosta menee hyväntekeväisyyteen, mutta olisi kiva jos vähävarainen tuotteenostaja kykenisi ostamaan sen. Vähän ohi aiheen, mutta tää on mulle tärkeä juttu.

Uuden (paketissa olevan) voisin vielä ehkä ostaa lahjaksi mutta selvästi käytettyä en. Pl ehkä astiat joiden tekeminen lopetettu ja kunto helppo todeta ja pestä ennen lahjaksi antamista. Osa ihmisistä vie kirppareille esim. luteiden takia poistettua tavaraa ja olispa kiva saada joku luteita vilisevä pehmolelu lahjaksi..

Itse en toivo vaatteita lahjaksi koska harvoin ovat mieluisia. Esim. äitini ostamat kerrastot ym menevät poikkeuksetta eteenpäin vääränkokoisina tai muista syistä.

Ostan kirpparilta kankaita, pöytäliinoja, sopivan näköisiä vaatteita ja muutan ne muuksi. Ompelen niistä uusia käyttötarkoituksia varten ja jos oikein onnistun, niin oivallukset jostakin vanhasta vaatteesta voivat olla ihan hauskojakin. Siis ihan vaan arkikäyttöön ja arkiesineitä, ettei lahjan saajan tarvitse vaivautuneena miettiä mitä tavaran kanssa tekisi. Aina joku tarttee kännylle suojapussin tai kassin kauppaan yms.

Olen ostanut kirppareilta lahjaksi esim. vanhoja huonekaluja - joko sen vuoksi, että olivat itsessään kauniita ja saajalleen sopivia (Olen jopa tehnyt löytöjä eli pikkusummalla tunnettujen muotoilijoiden töitä) tai sen vuoksi, että olen osannut tuunata ne sopiviksi vastaamaan lahjansaajan makua (mm. vanhoja pulpetteja lapsenlapsille, "astiakaappi" talon sisällä sijaitsevaan leikkimökkiin jne.)
Olen myös ostanut astioita sarjoihin, joita tiedän jonkun keräilevän.
Langat, askartelutarvikkeet, taulut yms. eivät nekään mitenkään häiritse "käytettyinä".

Vaatteet olisi vaikeampi valinta. Niitä en ehkä lahjaksi uskaltaisi ostaa...

Yhteistyössä