lähihoitajat/hammashoitajat voiko työkkäri pakottaa vanhainkotiin tai päikkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei! Harkitsen lähihoitajan opintoja mutta ainoastaan tuo hammashoitajan työ kiinnostaa. Voiko työkkäri valmistumisen jälkeen pakottaa muihin lähihoitajan töihin? Vanhuksille lääkkeiden jakaminen ja allergisten lasten ruokailut stressaavat minua liikaa pärjätäkseni niissä töissä. Löytyykö hammashoitajalle töitä tampereen alueelta? Onko työ pääasiassa välineiden ojentamista?

allergisten lasten ruokailut stressaavat minua liikaa

Mitä stressaamista niissä on? Ei sinun niitä ruokia tarvitse valmistaa jos et ole perhepäivähoitajaksi menossa, vaan keittäjä tekee sen. Kunhan vaan lätkit lapsen omasta kiposta ruokaa sen lautaselle tai vaihtoehtoisesti kerrot lapselle, että mistä kiposta pitää ottaa, jos itse ottavat ruokansa. Ei ole ikinä tullut mieleenkään stressata tuollaisesta asiasta.

On kai sinulla periaatteessa pätevyys niihin töihin, joten miksei työkkäri voisi lähettää työtarjousta.

Tosin lähihoitajakoulutuksen yleinen osa tarjoaa sen verran vaatimattoman pätevyyden ainakin päiväkotitöihin, ettei ilman lapset ja nuoret -suuntautumista olevia käytännössä palkata ainakaan lastenhoitajan tehtäviin. Ihan siitä syystä koska lapset ja nuoret -suuntautumisen omaavia sekä lastenohjaajan, lastenhoitajan tai päivähoitajan koulutuksen omaaviakin on yleensä riittävästi tarjolla. Avustajaksi, päiväkotiapulaiseksi tai sairaslomasijaiseksi voi päästä, mutta niin voi päästä täysin kouluttamatonkin.

Päiväkotiin tuskin voivat pakottaa, mutta varaudu siihen, että jos hammashoitajan työtä ei ole tarjolla, joudut vanhuspuolelle. Lähihoitajana joudut ottaa tarjotut työt vastaan tai joudut karenssiin. Vanhuspuolella on pulaa työntekijöistä, joten kannattaa varautua että sinne joutuu. Osastolle tai kotihoitoon.

Hammashoitajan töitä on melkein aina hyvin tarjolla. Nyt ei ehkä niin hyvin kuin joitain vuosia sitten. Kiireistä työtä. Siivoamasta ja tavaroiden ojenteluahan se lähinnä on. Ja joidenkin hammaslääkäreiden kanssa työskennellessä myös ennustajana/ajatustenlukijana täytyy olla pätevä.

Yhteistyössä