LÄHIHOITAJAN työstä, voitteko kertoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KIITOS paljon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KIITOS paljon

Vieras
Valmistuin ekana kokeiluryhmässä v-95. Lisäksi takana 1v sairaanhoitajaopintoja ja 6kk kätilön. Nuo kaksi viimeistä jäivät kesken.

Päivääkään en ole alan töitä tehnyt. Nyt kotiäitiys jäämässä vuoden päästä taakse ja haluaisin töihin.
Taitoja ei ole, vaan kaikki olisi opittava käytännössä. Olen kuullut paljon rohkaisevaa tekstiä, että nyt niin kova pula hoitsuista että opettavat kyllä vaikkei eka osaisi toimenpiteitä jne.
ONKO NÄIN? Mitä kokemuksia ja tietoa juuri SINULLA on?

Missä osastoilla lähäri voi olla sairaalassa töissä?
Entä missä muualla ja mitä hommia tekee?

Kyllä sulla lääkehoito täytyy olla ajan tasalla, jotta voit hoitajan hommia tehdä.
Mun toimenkuvaan on kuulunut, injektioiden antoa, pesuja, lääkityksestä huolehtimista, pikku siivouksia, seurustelua, kirjaamisia... aika lailla kaikkea :)
Töissä olen ollut vasta tk:n vuodeosastolla ja kotihoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mie työskentelen päiväkodissa lastenhoitajana lähihoitajan papereilla.

Palkka noin bruttona? Millainen työyhteisö, onko mukavaa? Onko vakkaripaikka?

Ei todellakaan vakkaripaikka. Meijän seudella vakkaripaikat kivenalla, muutama työkaveri on kehunnut tehneensä 20 vuotta jo keikkatyötä...Ite ollut keikkatyöläisenä 10vuotta. Mutta työyhteisöt missä työskennellyt on olleet tosi mukavia. Mikähän se palkka ois? Oiskohan no 1800? ja siit sit pois verot jne... mulla tosin jo eka ikälisä, eiku se onkin nykyään joku henkilökohtainen jotain... en nyt muista.

Itekkäni oli vastaava tilanne vuonna 2004. Lähihoitajaksi olen valmistunut -96 ja sen jälkeen tehnyt kaikkea sekalaista. Kävin täydentävinä opintoina lh-opintojen sairaanhoito ja huolenpito osion ja nyt vakkari paikka vanhainkodissa. Palkka bruttona n.1800 ja siihen lisät päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja lh:
Itekkäni oli vastaava tilanne vuonna 2004. Lähihoitajaksi olen valmistunut -96 ja sen jälkeen tehnyt kaikkea sekalaista. Kävin täydentävinä opintoina lh-opintojen sairaanhoito ja huolenpito osion ja nyt vakkari paikka vanhainkodissa. Palkka bruttona n.1800 ja siihen lisät päälle.

Missä ja kuin kauan oli tuollainen täydentävä?

aika hurjalta musta kuulostaa että 14 vuotta valmistumisesta, ilman työkokemusta ryhtyisit töihin. mulla oli valmistumisen jälkeen 5 vuotta työkokemusta ja silti oli vaikea palata töihin vajaan neljän vuoden kotona olon jälkeen. ja mä palasin tuttuun työpaikkaan missä olin kaikkineen työskennellyt 8 vuotta (siis tuurannut jo opiskeluaikana ja vähän ennenkin)

Työkkärin kautta työvoimapoliittisena aikuiskoulutuksena kävin. Kesti noin puoli vuotta josta kaksi kuukautta työharjoittelua. Koko koulutus ajalta sai ansiosidonnaista päivärahaa plus 8 euroa päivä.

että erimittaisia sijaisuuksia on tarjolla. Kannattaa ilmoittautua sijaispankkiin (jos asuinpaikkakunnallasi sellainen on) ja muutenkin soittaa työnantajille ja jättää tietosi.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Onko mielestänne lähihoitajan koulutus vaikeaa? Olen ainakin kuullut, että siinä koulutuksesssa tulee olemaan ainakin ihan kiitettävästi tehtäviä.

Sun kysymys on hieman oudosti muotoiltu. Oma kokemukseni lähihoitajan koulutuksesta on se, että se oli monipuolista ja antoi hyvät lähtökohdat jatkaa opiskeluja. Tuli tunne, että on oikealla alalla. Vaikeaa oli välillä löytää aikaa tehtävien tekoon ja tentteihin lukuun. Myös lääkelaskut tuntuivat alkuun vaikeilta.

Eniten minua hämää, että nykyään tuntuu, että kaikki haluaisivat olla lähihoitajia. Kun on halu auttaa jne. Työ on kuitenkin sellaista, että täytyy olla motivaatiota ja ennen kaikkea ammattitaitoa.

Työkkärin kautta työvoimapoliittisena aikuiskoulutuksena kävin. Kesti noin puoli vuotta josta kaksi kuukautta työharjoittelua. Koko koulutus ajalta sai ansiosidonnaista päivärahaa plus 8 euroa päivä.

Meijän kaupungissa järjestetään tällainen koulutus juurikin nyt syksyllä alkaa.
Tosin se kestää muistaakseni 180ov. Mutta vaatimuksena olikin että on aikasempaa kokemusta tältä alalta... siis outoa...

Yhteistyössä