lähihoitajan piikkikammo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sittenhän mä oon ylen helpottunu jos näin on,ettei tartte noita ottaa,mutta mä olin menossa kotihoitoon töihin ja mulle heti sanottiin kyllä et "meillä sitten KAIKKI ottaa näytteitä" ja mähän meinasin kupsahtaa siihen paikkaan..Kävi kyllä niin et sainkin toisen työpaikan,mutta nyt alkaa tää työ loppumaan ja edessä olis uuden työn hakeminen ja kotipalvelussahan olis töitä,mutta toi nousee nyt kynnyskysymykseksi toi verinäytteiden ottojuttu.Eli,olkaa kilttejä ja kertokaa,et voiko kotipalvelu velvottaa työntekijän käymään ton "piikkikoulutuksen"..

huhhuh. onneks täällä päin lähihoitajien ei tartte tollasta tehdä jos ei sitten tahdo. siis kotihoidossa. eikä vanhainkodissa. mielisairaalassa joutuu lihakseen pistämään, mutta ei sielläkään muuta

niin,eli en oo sitte unta nähny..niin kun toi "no joo" myös selvensi asian..Tätä mä siis pahasti just pelkäsin..

Meillä saa lähihoitajat jättää verinäytteet ottamatta jos haluavat. Meillä vaan tahtoo olla niinpäin, että lähihoitajat ruikuttavat, että SAISIVAT ottaa näytteitä. Itse olen sh ja toivoisin, että jos lähihoitaja alkaa näytteitä ottamaan niin hänellä ois tosiaan lisäkoulutus asiasta. Ei riitä, että osaa ottaa näytteen jos ei osaa potilasta neuvoa miten siihen valmistaudutaan, mikä vastaus on normaali, mitä tehdään jos se ei olekaan normaali jne jne jne.....

Ei millään pahalla, mutta tää ei kyllä millään lailla nosta lukijoitten luottamusta lähihoitajiin ja/tai arvostusta lähihoitajakoulutusta kohtaan, kun täällä lähihoitajat pohtivat useamman sivun verran, että mitäköhän he oikein ovat oikeutettuja tekemään ja mitä eivät...!

Näytöllä saatu lupa pitää kyllä olla, samoin kuin lihakseen annettavien injektioiden antamiseen. Harjoitellaanko lh-koulutuksessa varinäytteiden ottoa?

Riippuu koulusta, meillä oli laaja teoriaosuus ja siihen päälle harkkatunnit. Lähinnä kai hämmennystä aiheuttaa se että koulussa opetetaan tietyt asiat ja harvassa paikassa niin laajasti lh niitä taitojaan pääsee käyttämään.

Yhteistyössä