lähihoitajan piikkikammo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lh

Vieras
tuli tosta aiemmin oleesta verikammosta mieleen,että onks tääl ketää lähihoitajaa,jolla on piikkikammo?Mä en kestä tätä,kun mä oon kyllä aikanaan valmistunu lh:si ja ei ollu mitää ongelmaa noitten pistämisten kanssa tai siis verinäytteiden ottojen kanssa,mutta mä tein viime kesänä lh:n töitä ja kaskummaa,meikäläinen ei enää pyörtymättä pysty kattookaan verinäytteen ottoa,saati et pystyi ite sitä tekemään..Siis mua hävettää,kun ei musta oo enää tohon hommaan,ei sitte millään,pelkkä ajatuskin alkaa heikottaa..Mitä vanhuspuolen hommii/paikkoja on missä ei tarttis noita näytteitä ottaa?Täällä nimittäin pitäis kotipalvelussa niitä ottaa ainakin..

niin kyllä mä siis pystyn noita muita juttui tekee,insuliinia pistää ja sormen päästä ottaa verinäytteitä,mutta tarkotan et mun pitäis piikkiä ronkkia suoneen,hrr ja täristys,ajatuskin kuvottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;23311621:
Lähihoitajat ei saa mitään kanyyleita yms. edes laittaa.

Eihän tässä puhuttu kanyyleistä mitään. Puhuttiin näytteenotosta käsittääkseni? :headwall: Ja kyllä myös lähihoitajat ottavat verinäytteitä varsinkin kotihoidossa.

[QUOTE="vieras";23311639]Juurikin näin. Vetoa siihen, ettei ole iv-lupia eikä siten lupia suonensisäisiin toimenpiteisiin :)[/QUOTE]

Iv-luvan puuttuminen ei tarkota etteikö voi ottaa suoniverinäytteitä.

siis mitä,kyllä ne oli ihan lähihoitajia,mun työkavereita,jotka otti niitä verinäytteitä,jouduin vielä vierestä ihan kattoo kun itekkin harjotteli niitä verinäytteiden ottoja,toki olivat saaneet koulutuksen siihen..multa kysyttiin myös kotipalvelussa että oonko joutunut ottaa vielä verinäytteitä ,kun heillä pitää lh:n niitä myös ottaa..vai oliks se sittekin pahaa unta,sitä mäkin toivon..

[QUOTE="vieras";23311736]Omassa työpaikassani ainakin vaaditaan iv-tentin suorittaminen, jotta saa iv-luvat, jotka sisältävät kaiken suonensisäisen toiminnan. Eli kanyloinnit, infuusion aloittaminen, suoniverinäytteen oton, ja sairaanhoitajilla tietysti iv-lääkeluvat.[/QUOTE]

Meidän työpaikalla taas iv-lupa kattaa periaatteessa vain sen mitä pumpataan suonen sisään eikä sitä mitä sieltä otetaan pois :whistle: Koska kanyloinnissakin laitetaan tippa tippumaan niin lähihoitajat ei sitä tee.

No niin, periaatteessa kai heidän PITÄS käydä siihen erillinen koulutus mutta esim. meidän kotihoidossa ykskään lähihoitaja ei oo mitään lisäkoulutusta siihen saanu.

Varmasti menee juurikin noin monessa paikkaa. Mutta jos OIKEIN toimittaisiin niin lähihoitajat eivät ilman asianmukaista koulutusta näytteitä ottaisi. Eivätkä sairaanhoitajatkaan ilman virallisia lupia.

[QUOTE="vieras";23311776]Varmasti menee juurikin noin monessa paikkaa. Mutta jos OIKEIN toimittaisiin niin lähihoitajat eivät ilman asianmukaista koulutusta näytteitä ottaisi. Eivätkä sairaanhoitajatkaan ilman virallisia lupia.[/QUOTE]

Samaa mieltä, mutta valitettavan usein lähihoitajat ovat kauhean innokkaita tekemään näitä "temppuja", että alkavat turhanki sokeasti niihin hommiin.

Yhteistyössä