Lähihoitajaksi oppisopimuksella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilinäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä joskus kyselin tota samaa oppisopimustoimistosta ja siellä sanottiin et vaikka suuntautuisit mielenterveyspuolelle niin on silti käytävä kaikki muutkin.. niinku just vanhukset, lapset, kuntoutus, jne.. ite kävin vuoden koulun penkillä ja ei ollut mun juttu.. eli oppisopimukseen olis itekkin tarjotus mennä :) tsemppii sullekkin ja toivotaan et saat mieluisen paikan :)

Onko 16 vuotiaan mahdotonta päästä oppisopimuksella lähihoitajaksi? Minulla olis tarkotus hakea rovaniemelle oppisopimuksella, mutta koulussa istuminen ei niinkään kiinnosta ja rahaa tarvisin rovaniemellä asumiseen, joten oppisopimuskoulutus olisi mielestäni minulle parempi vaihtoehto. :)

[QUOTE="janita";25394610]Onko 16 vuotiaan mahdotonta päästä oppisopimuksella lähihoitajaksi? Minulla olis tarkotus hakea rovaniemelle oppisopimuksella, mutta koulussa istuminen ei niinkään kiinnosta ja rahaa tarvisin rovaniemellä asumiseen, joten oppisopimuskoulutus olisi mielestäni minulle parempi vaihtoehto. :)[/QUOTE]

Luuletko että kukaan ottaa lähihoitajaksi (eli ammattiin/työhön jossa tarvii ottaa vastuuta toisista) 16 vuotiaan. Itse en ikinä ottaisi. Samoin te nuoret nippanappa täysikäiset tai alle joilla ei omia lapsia ole, ei kukaan halua teitä täysin kokemattomina mihinkään päiväkotiin töihin. Et tosissaan menkää vaan sinne koulunpenkille.

meidän luokalla vanhin oli 42 ja se vielä sitten suunnitteli ett lukee S-hoitajaksikin =) ei ole ikinä niin vanha etteikö uutta oppisi

Itse olen ollut yli 20 vuotta samalla työnantajalla ja alkoi vaan kyllästyttämään koko ala. Nyt hain ilta-monimuotokoulutukseen lähihoitajaksi ja pääsin. Ikää 53 ja olen intoa täynnä vaikka tiedän tämän olevan aika rankka pari vuotinen. Kannattaa yrittää ja tehdä sitä mistä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväkodinjohtaja;26244434:
Luuletko että kukaan ottaa lähihoitajaksi (eli ammattiin/työhön jossa tarvii ottaa vastuuta toisista) 16 vuotiaan. Itse en ikinä ottaisi. Samoin te nuoret nippanappa täysikäiset tai alle joilla ei omia lapsia ole, ei kukaan halua teitä täysin kokemattomina mihinkään päiväkotiin töihin. Et tosissaan menkää vaan sinne koulunpenkille.

No jos siitä lähetään, oppisopimuksen alaikäraja on 15 vuotta.. Joten miksei? Moni on sitäpaitsi saanut oppisopimus paikan tältä alalta, joten suosittelisin sunki ottavan asioista selvää :)

Vanha ketju on,mutta löytyi ekana hausta....
Tarviiko oppisopimuskoulutuksella lähihoitajaksi opiskelevan läpäistä jotain psykologisia testejä/pääsykokeita??

Itse aloitan opiskelun lähihoitajaksi oppisopimuskoulutuksella viikon kuluttua. Minun ainakin täytyi käydä soveltuvuuskokeissa, johon yhtenä osana kuului mm. bsygologin-ja terveydenhoitajan haastattelu sekä erilaisia kirjallisia tehtäviä. Tämän kokeen vaati oppisopimuskoulutuskeskus.

Opiskelen oppisopimuksella lähihoitajaksi.
+ Saa olla töissä ja saa palkkaa (1730 + lisät)
+ teoriaa 1 päivä viikossa
+käytännössä oppii paljon
- paljon tehtäviä ja itseopiskelua
-3 vuorotyö, yksin teet yövuoron (34 asukasta), pelottaa olla yksin koko talossa asukkaiden kanssa (huh mikä vastuu)

Ps, älkää ottako tuollaista vastuuta vastaan!
Ok jos olet jo vuosien puolesta kokenut elämässä että ei ihan
nuorukainen niin saattaa ymmärtää ja osata jo yhtä sun toista.
Opiskelija ei yksin voi olla vastuussa tuolla lailla, se on ihan varma asia.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä paikka on ollu kyseessä, veikkaan joku
piskuine yksityinen hoivakoti missä kaikki on vähän sinnepäin jos edes sitäkään.

[QUOTE="janita";25394610]Onko 16 vuotiaan mahdotonta päästä oppisopimuksella lähihoitajaksi? Minulla olis tarkotus hakea rovaniemelle oppisopimuksella, mutta koulussa istuminen ei niinkään kiinnosta ja rahaa tarvisin rovaniemellä asumiseen, joten oppisopimuskoulutus olisi mielestäni minulle parempi vaihtoehto. :)[/QUOTE]

Miettisin asiaa siltä näkökulmalta että tuossa työssä ei voi
olla alle 18v eli ei myöskään oppisopimuksellakaan siis.

parantaisi sinun ja oman lapsesi välejä?

Tuo asia on sellainen että pienemmät sisarukset joutuis aiheetta huostaanotetuksi,mutta on vaikuttanut joskus 20-13vuotta sitten pysyvästi minuun, ja sitä kautta poikaani.

kyse on siitä että tuo silloinen isäpuoli(tai siis silloin luulin että hän on isäni,myöhemmin kuulin että ei ole) ahdisteli minua seksuaalisesti vuosia, olen tajunnut että tämä liittyy siihen että lapsista poika on se jota en voi ottaa alasti syliin(esim jos saunassa tulee syliin,joudun keksii tekosyyn jotta en voi ottaa häntä polvelle istuu),muutenkin tuntuu että en halua enkä edes pysty näkemän poikaani alapää paljaana,se ahdistaa,vaikka siinä ei ole mitään järkeä koska hän on oma lapseni.

Olenkin nyt ajatellut että tuo vuosia jatkunut ahdistelu isähahmon puolelta vaikuttaa nyt tähän suhteeseeni omaan poikaan.

mutta minulla on ala-ikäisiä velipuolia jotka ei tiedä asiasta mitään(on syntyneet sen jälkeen) ja tiedän että he eivät koe samaa.

mutta jos meen tästä puhumaan terapeutille tekee hän ls ilmoituksen ja tuo on niin painava asia että huostaanotto todennäköisesti tehdään(ellei äiti eroa tuosta miehestä) ongelma on se että hän on noille pojille ihan erilainens,sellainen kuin oikea isä on, eli hajottaisin turhaan veljiltäni perheen ja aiheuttaisin heille tuskaa.

Mutta jos en puhu vaikuttaa asia minun ja lapseni suhteeseen,jolloin,niin tuhoano jotakin häneltä?

en tiedä mitä tehdä..

Itse valmistuin hetki sitten mielenterveys-päihde puolelle ja oppisopimuksella opiskelin. Paljon omalle vastuulle opiskelua jäi ja itse piti harjoittelu paikat etsiä. Rankkaan toisinaan kun kaksi alle kouluikäistä lasta ja vuorotyö. Mutta kokemuksena mahtava ja hetkeäkään en kadu että tähän opiskelumuotoon lähdin.

Hei, Olen kohta 18 vuotta täyttävä nuori, opiskelin 5 kk "siivoojaksi" ala ei kiinnostanut minua yhtään joten päätin lopettaa, joten harkitsen lähihoitajaksi oppisopimuksella... Minua kiinnosta hirveästi vanhusten hoito, olin 9 luokalla tetissä vanhain kodissa yhden viikon, se oli kivaa :) Tykkään auttaa ihmisiä, nyt kyselisin että... Minkälaisia tunteja joutuu tekemään? Onko rankkaa? Minkälaista palkkaa saa?
Jos voisitte olla kilttejä ja kertoa minulle oppisopimuksella olemuksesta vanhain kodissa:) ?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27827083:
Lähäreiltä ei vaadita kirjoitustaitoa :D Koulutuksen läpäisee kielitaidoton mamukin.

Älä kuitenkaan oleta, että kaikki lähihoitajat ovat huonoja oikeinkirjoituksessa. Itse en ainakaan ole vaikka lähihoitaja olenkin. Ei lähihoitajan koulutus mua ole tyhmemmäksi tehnyt.

Yhteistyössä