Lähihoitajaksi aikuispuolella opiskellut, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinnässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietinnässä

Vieras
Ajatus olisi hakea aikuislinjalle lähihoitajan opintoihin. Katsoin kahdesta opintoja tarjoavasta paikasta ja opintojen kestossa oli eroja?? Toisessa kesti 2vuotta ja toisessa 2,5vuotta. Onko perheelliseltä opiskelu sujunut hyvin, lasten sairastumiset ym. koulusta poissaolot, miten korvataan? Ja se tärkein, oletko ollut tyytyväinen alan valintaan?

Viime keväänä valmistuin lähihoitajaksi aikuispuolelta. Mulla on kolme lasta ja arki oli pääosin mun vastuulla opiskeluaikana, koska mies asui toisella paikkakunnalla.
Muistaakseni jotkut korvasivat poissaoloja jollain tehtävällä tms. Poissaolojen korvaamiseen taitaa vaikuttaa yleinen pärjääminen opinnoissa myös. Mieti tarkasti oletko valmis vuorotyöhön, myös työssäoppimisen aikana. Opiskelukaverit, joiden olisi pitänyt saada top- paikka mieluiten kävelymatkan päästä kotoaan ja päivätyö, olivat todella rasittavia. Muillakin on lapsia, eikä kaikissa perheissä ole kahta autoa, mutta pakko pärjätä!!
Minkä ikäiset lapset sulla on, onko lapsen sairastuessa aina sinun jäätävä kotiin?

Itse kävin viimeisen vuoden eli koulutusohjelman aikuispuolella Malmin HESOTE. Opiskelua oli klo 16-20. Toki piti pitää huolta siitä että sai kaikki tehtävät tehtyä ja oli kokeissa mukana, mutta ei siis haittaa jos välillä on poissa lasten sairastumisten takia. Joka kurssilla on säännöt siitä montako tuntia pitää olla paikalla että saa tulla kokeeseen ja pääsee kurssilta. Mutta jos olet enemmän poissa niin saat ylimääräisen tehtävän tunnin korvaamiseksi. Viihdyin erittäin hyvin enkä vaihtaisi valintaani. Hesotteessa on erittäin ammattitaitoista porukkaa jotka eivät jätä pulaan vaan on mukana opiskelussa loppuun asti. Ja aikuiskoulutuksessa joustavuus on parasta.
Toivottavasti sait jtn irti.

• Tykkää
Reactions: Cute12
Niin siis olen todella tyytyväinen alan valintaan, päivääkään en ole valmistumisen jälkeen ollut työttömänä. Pitkää sijaisuutta teen paikassa jossa olin työssäoppimassa, eli työssäoppimiseen kannattaa todellakin panostaa! Aloitin opiskeluni 8/10 ja valmistuin 6/12, loma-ajat samat kuin koululaisilla yleensäkin. En osaa sanoa mitä eroa opinnoissa on jos toinen kestää puoli vuotta pidempään.

Lapsia on neljä ja mies voi olla myös heidän kanssaan jos sairastuvat. Vuorotyö ei haittaa, pidän arkivapaista :) Toivon mukaan pääsen kouluun sisään , odotan jo innolla vaikkei hakuaikakaan ole alkanut.

Yhteistyössä