Lähi-/sairaanhoitajat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh

Vieras
Oletko ikinä joutunut työssäsi uhkaavaan tilanteeseen tai jopa saanut vammoja?
Itse olen koulutukseltani lähi -ja sairaanhoitaja. Ensin opiskelin lähihoitajaksi, tein niitä töitä 10 vuotta ja uudelleenkouluttauduin sairaanhoitajaksi.
No, kuitenkin: mulla on ollut urani aikana monia kymmeniä uhkaavia tilanteita, mutta kolme semmosta vakavampaa;
ensimmäinen tapahtui v. 2001, kun olin kotisairaanhoidossa töissä; menin ihan normaalisti tutun miehen luokse (oli muistaakseni 76v.) ja avasi oven ja mentiin sisään ja aloin lämmittämään hälle ruokaa ja olin menossa olohuoneeseen juttelemaan, niin mies istui sohvalla kirveen kanssa. Noh, tiesin heti mitä meinaa ja lähdin juoksemaan karkuun ja siinä samassa mies huitaisi, osui kuitenkin seinään, eikä minuun. Juoksin sitten kauheeta vauhtia autoon ja ovet lukkoon ja kännykällä soitto poliisille ja vastaavalle kotisairaanhoitajalle. Tämä mies kuoli pari vuotta sitten ja oli mielenterveysongelmainen.
Toinen tapaus sattui v. 2007 kun olin osastolla lähihoitajana ja oli sellainen tapaus, että mies ei osannut hallita raivon puuskiaan ja olin vaihtamassa hänelle haavan sidettä ja kun siinä kesti ja kesti mies pomppasi pystyyn ja tarttui mua kurkusta. Työkaverit ehtivät paikalle ennen kuin ilma loppui.
Kolmas tapaus sattui n. puoli vuotta , kun olin sairaanhoitajana vuodeosastolla.
Miehellä (tälläkin) oli kauhea raivokohtaus menossa ja oli ilta ja kaksi lähihoitajaa oli häntä pitelemässä, eivätkä saaneet lepositeitä laitettua. Lääkäri oli ensiavussa, joten menin pistämään hänelle rauhoittavaa. No olin melkein saanut pistettyä piikin kun hän onnistui potkaisemaan mua päähän (miten, se on vieläkin epäselvää) ja kaaduin ja löin pääni viereiseen sänkyyn ja taju pois. Ei siinä sen kummempaa sitten. Olipas sepustus.
Onko muille hoitajille sattunut?

Jösses! Jo on sattunut yhdelle ihmiselle. No, lansissa töissä ollessa uhkaavia tilanteita nyt oli tuon tuostakin ja teräaseitten edestä on peräännytty useita kertoja. Lisäksi tappouhkauksia sateli silloin tällöin, mutta mitään sen kummepia fyysisiä tilanteita ei onneksi sattunut mun kohdalle kertaakaan. Vanhaikodilla taas ei ehtinyt tapahtua edes uhkatilanteita.

Ei muuten mitään ihmeempiä, lähihoitajana ollessani menin erään miehen luokse joka nukkui. Yritin hellästi herätellä hänet ja onnistuin. Otin tältä mieheltä joka päiväisen verensokerin sormesta ja sanoi vielä että hyvä kun otat.. Seuraavassa hetkessä löikin nyrkillä. Musta jälki ja kammo jäi tätä miestä kohtaan. Vasta sen jälkeen muut sanoi että on tosi arvaamaton tyyppi.

Yhteistyössä