Lähete naistentautien polille. Kystat ja myoomat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko täällä ketään jolla kokemuksia noista vihulaisista?
Kuinka osasit alkaa epäillä?
Mitä kipuja ja oireita?
Kuinka isoja olivat?
Ja mitä niille tehtiin?

Itselläni tilanne on se, että meillä tämä on sukurasitteena.
Itselläni on kovia alavatsa ja alaselkä kipuja. Alaselkäkipuja voi verrata synnytyspolttoihin ja ne kestää päivästä-kolmeen päivää.
Lisäksi alavatsani on usein oudon turvonnut jostain ihan tuntemattomasta syystä.
Ennen täysin säännölliset menkkani on alkaneet heittää ihan miten sattuu ja vuodon mukana on alkanut tulla hyytymiä. Ja verta tulee paljon.

Itse olen käyttänyt googlea (vaikka ei todellakaan pitäisi) ja pelottavan moni omista oireista sattuisi munasarjasyöpäänkin.
Mutta ei pitäisi alkaa sen enempää piruja maalailemaan seinille ennen kuin on päässyt paremmin tutkimuksiin.

Mutta haluaisin kyllä kuulla muiden kokemuksia asiasta :)

kamalia alavatsakipuja, tai mulla oli toispuoleisia vain. oikein repi kun nousi esim sohvalta ylös, ja olin 17v kun multa tähystettiin kysta pois. se löytyi lopulta ultratessa useamman päivän jälkeen

Tuollaisia repiviä kipuja on itsellänikin, toisella puolella munasarjoja yleensä.

Meillä siis tätä ollut mummollani ja äidilläni ja äidiltäni on pitänyt poistaa munasarjat ja kohtu näiden vuoksi. :/

Mulla löytyi myooma raskausultrassa. Oli kooltaan silloin 3 x 3 cm. Mutta siitä löysin selityksen erittäin runsaille menkoille ja kivuille, kun vuoto alkaa. Raskauden jälkeen myoomaa ei ole löydetty ja samoin on vuoto pienentynyt huomattavasti. Myöskin kivut ovat poissa, mutta se nyt voi johtua vaan raskauden tekemistä muutoksista.

Myoomaa seurattiin raskauden ajan, koska jos se olisi lähtenyt kasvamaan, olisi se voinut estää alatiesynnytyksen.

Mulla on ollut kahdesti kohdussa polyyppi, nämä on poistettu leikkauksessa, samoin kuin kohdunsuulta golfpallon kokoinen myooma. Ainoa oire mulla noista on ollut ihan mielettömän runsaat kuukautiset, jotka kestivät 13 päivää, ja kuukautisetkin tulivat jo 21 päivän välein. Vuoto oli niin runsasta, että tampooni piti vaihtaa kahden tunnin välein ja side piti olla koko ajan varmistamassa. Siitä huolimatta välillä tuli hulahduksia, joiden seurauksena kaikki kastui.

Kipuja mulla ei ollut mutta kuukautisten aiheuttamasta anemiasta sitten kaikki mahdolliset oireet.

Niin joo, piti lisätä, kohdussa ollut polyyppi täytti koko kohdun.

Ja on mulla kystakin ollut, kystat yleensa poistuvat itsestään ja niitä menee ja tulee. Isot kystat sen sijaan poistetaan.

Mä olen menossa itseasiassa huomenna ultraan ja luultavasti (taas) kaavintaan myooman vuoksi. Kuukautiset ovat kestäneet nyt 20 päivää, kävin aamulla lääkärissä, joka määräsi vuotoa tyrehdyttävää lääkettä ja laittoi lähetteen polille.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26797785:
Mä olen menossa itseasiassa huomenna ultraan ja luultavasti (taas) kaavintaan myooman vuoksi. Kuukautiset ovat kestäneet nyt 20 päivää, kävin aamulla lääkärissä, joka määräsi vuotoa tyrehdyttävää lääkettä ja laittoi lähetteen polille.

Ohhoh! Menkat kestäneet 20päivää??
Ihanko ne todella vuotaa koko ajan niin kuin kunnon menkat? :O

Itselläni menkat heittää ihan miten sattuu, on tuhruttelua ja kunnon välivuotoa ja sitten itse menkat kestää pidempään kuin yleensä.
Koskaan ei tiedä milloin ne alkaa ja missä.

Myoomista on kokemusta. Ensimmäisellä kerralla oireet oli kaikkea muuta kuin tyypillset. Kuukautiset olivat todella niukat, oli välivuotoja ja kuukautisten aikaan oli järkyttäviä kipuja. Oli pakko pysähtyä kävellessä, kun tuntui että veitsellä olisi tökätty. Sillä kertaa poisteltiin jättikokoinen myooma kohdun ulkoseinästä.

Toisella kertaa taas oireina olivat jättikuukautiset, verta holahteli kerralla ison yösiteen täyteen. Lisäksi oli välivuotoja ja vetiseksi valkovuodoksi kuvittelemaan vuotoa paljon, gyne epäili sitä kohdunsuulla syntymässä olevan myooman lihasnesteeksi.

[QUOTE="vieras";26799999]Myoomista on kokemusta. Ensimmäisellä kerralla oireet oli kaikkea muuta kuin tyypillset. Kuukautiset olivat todella niukat, oli välivuotoja ja kuukautisten aikaan oli järkyttäviä kipuja. Oli pakko pysähtyä kävellessä, kun tuntui että veitsellä olisi tökätty. Sillä kertaa poisteltiin jättikokoinen myooma kohdun ulkoseinästä.

Toisella kertaa taas oireina olivat jättikuukautiset, verta holahteli kerralla ison yösiteen täyteen. Lisäksi oli välivuotoja ja vetiseksi valkovuodoksi kuvittelemaan vuotoa paljon, gyne epäili sitä kohdunsuulla syntymässä olevan myooman lihasnesteeksi.[/QUOTE]

Minkä kokoinen myooma sinulla oli?
Poistettiinko miten?
Millainen toimenpide oli? Oliko kipuja jälkeenpäin?

[QUOTE="vieras";26799999]Myoomista on kokemusta. Ensimmäisellä kerralla oireet oli kaikkea muuta kuin tyypillset. Kuukautiset olivat todella niukat, oli välivuotoja ja kuukautisten aikaan oli järkyttäviä kipuja. Oli pakko pysähtyä kävellessä, kun tuntui että veitsellä olisi tökätty. Sillä kertaa poisteltiin jättikokoinen myooma kohdun ulkoseinästä.

Toisella kertaa taas oireina olivat jättikuukautiset, verta holahteli kerralla ison yösiteen täyteen. Lisäksi oli välivuotoja ja vetiseksi valkovuodoksi kuvittelemaan vuotoa paljon, gyne epäili sitä kohdunsuulla syntymässä olevan myooman lihasnesteeksi.[/QUOTE]

Minkä kokoinen myooma sinulla oli?
Poistettiinko miten?
Millainen toimenpide oli? Oliko kipuja jälkeenpäin?

[QUOTE="aloittaja";26800042]Minkä kokoinen myooma sinulla oli?
Poistettiinko miten?
Millainen toimenpide oli? Oliko kipuja jälkeenpäin?[/QUOTE]

Ensimmäinen poistettiin avoleikkauksella, halkaisijaltaan oli n. 10 cm. Sen jälkeen oli normaaleja leikkauksen jälkeisiä kipuja.

Toinen oli ison luumun kokoinen, leikattiin alakautta, meni kuulema ihan oppikirjojen mukaan, ei tullut edes tikkejä mihinkään, kun polttivat leikkauskohdan. Pääsin samana päivänä kotiin, parina ensimmäisenä päivänä otin särkylääkkeitä jomotukseen, mutta ei sen kummempaa ollut. Ennen leikkausta varoiteltiin, ettei koskaan tiedä miten noissa käy, varoittelivat, että huonoimmassa tapauksessa kohtu joudutaan poistamaan.

[QUOTE="aloittaja";26799952]Ohhoh! Menkat kestäneet 20päivää??
Ihanko ne todella vuotaa koko ajan niin kuin kunnon menkat? :O

Itselläni menkat heittää ihan miten sattuu, on tuhruttelua ja kunnon välivuotoa ja sitten itse menkat kestää pidempään kuin yleensä.
Koskaan ei tiedä milloin ne alkaa ja missä.[/QUOTE]

En tiedä oletko linjoilla, mutta vastailen kuitenkin. :)
Juu siis kuukautiset kestivät tasan 20pvää, välillä kovempaa vuotoa ja välillä ihan 'normaalia'. Mun on vaikea sanoa mikä on normaalia vuotoa, koska olen aina kärsinyt suurivuotoisista kuukautisista.
Minulta ei löytynyt tällä kertaa myoomaa, eikä oikeastaan mitään muutakaan vikaa. Sain keltarauhaskuurin ja sen päätyttyä asennetaan hormoonikierukka hoidoksi noihin elämää rajoittaviin vuotoihin. :)

Sen vaan sanon hyvät naiset, että menkää lääkäriin, jos kuukautiset vaivaavat! Aivan turhaa itsensä kiusaamista kuukaudesta toiseen kärsiä!:attn:

Mulla löytyi myooma raskausajan ultrassa. Oli ensin sellainen pienehkö, alle nyrkin kokoinen. Sitte se koko aika kasvoi ja kasvoi. Loppujen lopuksi se tukki synnytyskanavan täysin ja esti siten alatie synnytyksen. Oli puhe, että myooma poistetaan sitten kun oon sectiosta toipunut, mutta leikkaava lääkäri kuitenkin sitten tahoi myooman poistaa section yhteydessä. Ei ole sen jälkeen uutta myoomaa tullut, tai siis seuraavassa raskaudessa ei ainakaan ollut/näkynyt ultrissa. Enpä sen jälkeen ole tutkituttanutkaan uudelleen, kun ei ole vaivoja ollut, tosin ei ollut tuosta ekasta ja ainoastakaan.

Kyllä myomat ovat useimmiten runsaiden vuotojen syy,myös kohdun limakalvon liikakasvu.Kovin runsaita vuotoja olin myös kärsinyt useamman vuoden ennen kuin uskaltauduin lääkäriin,gynegologille,sain sieltä vasta hoidon,hormoonikierukan, ja selityksen siihen vuotoon.Olisi aiemmin jo kannattanut hakeutua lääkärille.Vuosia meni, että nuo vuodot rajoittivat todella paljon elämääni ja myös kaupassa käynti rajoittui noin tuntiin noiden vuotojen takia,sen jälkeen pitikin jo etsiä wc siteen ja tamppoonin vaihtoa varten.Kyllä ne oireet olivat todella iso riesa ja ei uskaltanut oikein mihinkään lähteä niiden takia,puhumattakaan isoista side ja tamppooni määrien aiheuttamasta taloudellisesta haitasta.Yleislääkärin hoito oli alkuvaihessa vain määrätä aluksi rautatabletteja kärsimäni runsaan vuodon aiheuttaman anemian takia,joita söin noin vuoden,ennen kuin itse älysin hakeutua gynegologille myöhemmin.Yleislääkäreidenkin pitäisi todella paneutua paremmin tähän naisten usein kärsimään vaivaan,ei tuo vaiva itse parane vain rautatabletteja syömällä.

Kyllä myomat ovat useimmiten runsaiden vuotojen syy,myös kohdun limakalvon liikakasvu.Kovin runsaita vuotoja olin myös kärsinyt useamman vuoden ennen kuin uskaltauduin lääkäriin,gynegologille,sain sieltä vasta hoidon,hormoonikierukan, ja selityksen siihen vuotoon.Olisi aiemmin jo kannattanut hakeutua lääkärille.Vuosia meni, että nuo vuodot rajoittivat todella paljon elämääni ja myös kaupassa käynti rajoittui noin tuntiin noiden vuotojen takia,sen jälkeen pitikin jo etsiä wc siteen ja tamppoonin vaihtoa varten.Kyllä ne oireet olivat todella iso riesa ja ei uskaltanut oikein mihinkään lähteä niiden takia,puhumattakaan isoista side ja tamppooni määrien aiheuttamasta taloudellisesta haitasta.Yleislääkärin hoito oli alkuvaihessa vain määrätä aluksi rautatabletteja kärsimäni runsaan vuodon aiheuttaman anemian takia,joita söin noin vuoden,ennen kuin itse älysin hakeutua gynegologille myöhemmin.Yleislääkäreidenkin pitäisi todella paneutua paremmin tähän naisten usein kärsimään vaivaan,ei tuo vaiva itse parane vain rautatabletteja syömällä.

Minä en ymmärrä miksi ihmeessä naiset eivät mene gynekologille, kun on gynekologinen vaiva, ihan turha odottaa sen alan asiantuntemusta yleislääkäriltä :O Se maksaa toki, mutta jatkoja varten voi pyytää lähetteen naistentautien polille, jos tarvitaan isompia tutkimuksia.

Sen takia naiset eivät mene gynekologille kun aijemmin kohtelu ollut huonoa ja sanottu ihan normaalia vaikka luulet että kärsit kohtutulehduksesta.
Sanotaan myös että ei hoideta. Onko pienempien paikkakuntien ongelma ettei myoomaa tai adenomyoomaa hoideta jollei ota hormoneja!? Todella törkeää. Menkää yksityiselle isompaan kaupunkiin!

Yhteistyössä