Lähestyvä synnytys ahdistaa.. (purkautuma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äiti

Vieras
Laskettu aika lähestyy,ja ahdistaa.. Tuntuu etten ole valmis,en ole ehtinyt valmistautua "koitokseen"(henkisesti).. sellanen "ei vielä!"-olo. Koko raskauden ajan olen työntänyt synnytyksen pois mielestäni,"siihen on vielä niin kauan aikaa.." mutta nyt kun päivät käyvät väistämättä vähiin niin pakko kai sitä on ajatella.

Toinen ahdistusta aiheuttava on kaveripiirin äidit jotka kauhistelevat miten en ole valmistautunut vaikka synnytys lähestyy.. Kun kysyvät esim mitä vaatetta olen pakannut vauvalle sairaalakassiin ja vastaan etten ole pakannut kassia.. Ovat ihan hämmästyneitä,tyyliin "etkö sä tajua että synnytys voi alkaa mikä yö tai päivä vaan? kyllä mulla oli kassi pakattuna eteisessä jo monta viikkoa ennen.." Tuntuu että olen huono äiti/odottaja kun en tee tiettyjä asioita etukäteen..

elä huoli! Ei sitä kassia ole välttämätöntä pakata mukaan, voihan miehesi kerätä vauvalle ne tarvittavat tarvikkeet ja tuoda myöhemmin. Minä pakkasin kassin ja pysyi suljettuna kunnes kaivettiin kotiinlähtövaatteet sieltä.

Sairaalassa on myös äidille vaattet, pyyhkeet, pesuaineet yms. joten on loppujen lopuksi aika vähän tavaraa joka hengenhädässä pitäis etukäteen pakata. Oma hammasharja ja tahna, deodorantti ja jotain naamanpesuaineita + rasvoja jos semmoisia käyttää...synnytyksen jälkeisinä päivinä kuitenki on muutakin ajateltavaa kun naaman peseminen ja meikkaus:D

Jotkut meistä synnyttäjistä on semmoisia etukäteenkaikenvalmistelijoita ja häsääjiä, toiset ottaa rennommin. Käytä mieluummin aika henkiseen valmistautumiseen:)

Ja onnea synnytykseesi!

ei sellasen kassin pakkaamiseen välttämättä mene kauaa aikaa, äkkiäkös sellaisen pakkaa kun tietää mitä tulee pakata. mieskin voi sen tehdä kunhan nainen sanoo mitä täytyy pakata.

Voimia sinne. Hyvin se menee, sitten kun se hetki on tullakseen.
En ole itsekään pakannut kassia, vaikka nyt on jo rv 40+2.
Vauvan vaatteet pesin vasta tänään ja ovat nyt narulla kuivumassa.

Tosin tähän vaikuttaa se, että esikoinen käynnistettiin yliaikaisena, joten ei osaa oikein tätä tulokastakaan ajoissa odottaa.
Aina se synnytys vaan jännittää kovasti, nyt vielä enemmän, kun tietää mitä odottaa.

mä tein niin, että pakkasin vasta sitten kamat kun supparit alkoi. Tietty voi tulla äkkilähtökin, mut aika harvinaista. Tein etukäteen listan jääkaapinoveen mitä tarvitsen mukaan kassiin, että jos hätä tulee niin mies voi sit siitä listasta katsoa ja pakata mun puolesta. Ja sit kun loppuviimeen synnytyspäivänä kassia pakkailin, niin tarkistin listasta että kaikki tärkeä tuli mukaan :)

Tosta kassin pakkaamisesta vois ainakin sanoa, että hyvin vähän siellä luultavasti tarvitsee mitään ensimmäisen vuorokauden aikana, hyvin voi tehdä niinkin, että ottaa vaan itselleen käsilaukun mukaan ja ehkä jotain shampoota tms mukaan, osaa se mies sitten tuoda loput kun käy kotona.

Mä en esikoisen synnyttyä avannut koko sairaalakassia ekan kahden vuorokauden aikana, loppuaikanakin tarvitsin sieltä vain kirjaa. Kotiinlähtövaatteet lapsen isä toi sitten kotoa.

Musta on vaan parempi, kun ei sitä synnytystä sen kummemmin ajattele tai suunnittele, varsinkin esikoisen ollessa tulossa sitä on hyvin vaikeaa tietää millaista se on, ja miten itse reagoi.

pah pistä muiden sanomisille piut paut.itsellä la oli ja meni,nyt vaan odottaa lähtöä jota ei kuulu.tympii muiden jutut kun kolme viikkoa ennen la:ta aletaan että eikö se vieläkään ja tahti vaan pahenee.onneksi voi ukon passittaa kauppaan.
mutta älä välitä toisten puheista,sen kassin ym kerkeet pakkailla vaikka samana päivänä kun synnyttämään lähdet.ei sinne koko omaisuutta tarvi pakata :D

äh.mä pakkasin kassin kun olin lähdössä synnärille.eipä sinne kummia tarvita..mun synnytyksen kesto oli 2h50min ja kotiin tultiin kun tyttö oli noin 30 tuntia..

Alkuperäinen kirjoittaja apu:
Mikä asia sua eniten jännittää/ahdistaa synnytksessä? osaatko sanoa?

En osaa sanoa.. en varsinaisesti pelkää synnytystä,mutta kivut (sekä synnytyksessä että sen jälkeen) tietty mietityttää/jännittää. Ahdistus on ehkä sellasta "en halua kohdata sitä vielä"-tyyppistä,vähän sama kun ennen hammaslääkäriä tekis aina mieli siirtää se jollain verukkeella..

Voi kun tselläkin olis olllu että ei vielä olo, vaan kun oli olo nii täynnä kokom raskautta.
Älä välitä muiden puheista jos ei tee mieli pakata kassia niin älä pakkaa niinkuin iiris kirjoitti niin kaiken välttämättömimmän saa sairaalalta vaikka tulisikon kiirelähtö,yksi mikä täytyy olla mukana on HUULIRASVA!

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
ei sellasen kassin pakkaamiseen välttämättä mene kauaa aikaa, äkkiäkös sellaisen pakkaa kun tietää mitä tulee pakata. mieskin voi sen tehdä kunhan nainen sanoo mitä täytyy pakata.

Näin mä siis itse ajattelen,mutta toisten "kauhistelu" saa aikaan että tunnen itseni jotenkin huonoksi/väinpitämättömäksi.

kivut varasti mietyttää,niin ne minuakin ekalla kerralla mietitytti mutta otin sen kannan että tulee mitä tuleman pitää ja se otetaan vastaan,kätilökin joka minut vastaan otti tokaisi että oletpas ensisynnyttäjäksi harvinaisen rauhallinen.Kipua jokainen tunteen kukin omalla tavallaan, mutta hyvin se menee, tuleva äiti,usko pois!!

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja apu:
Mikä asia sua eniten jännittää/ahdistaa synnytksessä? osaatko sanoa?

En osaa sanoa.. en varsinaisesti pelkää synnytystä,mutta kivut (sekä synnytyksessä että sen jälkeen) tietty mietityttää/jännittää. Ahdistus on ehkä sellasta "en halua kohdata sitä vielä"-tyyppistä,vähän sama kun ennen hammaslääkäriä tekis aina mieli siirtää se jollain verukkeella..

Älä pelkää niitä kipuja. Saat niihin tosi hyvät puudutteet ja kun luotat itsees niin kaikki menee hyvin! Ja kuuntelet henkilökunnan ohjeita. Jokainen ensisynnyttäjä on siellä ihan ummikkona ilman minkäänlaista käsitystä tulevasta. Ja se synnytys on loppuviimeen yks päivä sun elämästä ja kyllä kestät sen varmasti! Positiivisella mielellä kivutkaan ei tunnu niin pahoilta ja suppari yleensä alkaa varovasti ilmoitellen ja vähitellen sitten tuntien kuluessa voimistuvat ja tiedät jo siinä vaiheessa mistä on kyse. Synnytyksen jälkeen saat myös kipulääkkeitä jos tikit kiristää alapäässä. Ensisynnyttäjällä jälkisupistukset on yleensä tosi lievät. Viikossa alapääkin yleensä alkaa olla jo hyvässä kunnossa :) Jälkivuotoa tosin voi tulla viikkojakin, mutta se on yleensä kivutonta, kuin olis pitkäkestoiset menkat :D Mutta paljon tsemppiä ja positiivista mieltä suurta seikkailua kohti. :heart:

Kiitos kaikille tsemppauksista. Esikoinen tosiaan tulossa ja monenlaiset asiat mietityttää (ylläri..). Synnytystä en oo tosiaan paljoa miettinyt,synnytyssuunnittelu-keskustelussa (juu Kättärin Haikaranpesään toivottavasti päästään) vaikeimmat kysymykset oli "miten reagoit äärimmäiseen kipuun?" ja "mikä asento tuntuis luontevalta ponnistaa?" Höh. Enhän mä oo ikinä kohdannu "äärimmäistä kipua" enkä oo ponnistanu mitään ulos itsestäni (paitsi pöntöllä,mut siinä ei hirveesti asentovaihtoehtoja ole..),mistä mä voisin tollasia tietää?!

Huh.. Kiitos kun saa purkautua,helpottaa.. Viime yönä näin unta että heräsin yöllä siihen kun mies heräsi kun sänky lainehti (lapsivedet..). Meni siinä varmaan tunti että rauhotuin (tiiätte varmaan sen pakokauhun tunteen kun herää kesken painajaisen?) sen verran että nukahdin uudelleen..

Minä jouduin suoraan juhlista sairaalaan kun lapsi päätti syntyä ennen aikojaan, eikä todellakaan ollut mitään kasseja mukana. Ja ihan hyvin pärjäsin ilman mitään tarvikkeita:)

Synnytystä ei onneksi voi siirtää niin kuin hammaslääkärin:). Vaikka synnytyskipu on melko hurjaa niin se on helpompi "sietää" kuin esim. hammaslääkäri. Hammaslääkärissä makaat vain ja odotat milloin sattuu. Sitten kun sattuu niin suu on täynnä roinaa etkä voi kipua ilmaista kunnolla. Synnytyskivut vie mennessään kohti mahtavaa päämäärää. Niin ja synnytyksessä pärjää neuvolakortilla. Mulla oli ekalla kertaa vain se mukana, kun muuta ei keritty ottaa:)

Hei mun sisko sanoi mulle kun pohdin että mistä sitä tietää oikeasti et on mentävä synnyttämään ja miltä se niinku sit tuntuu.Hän vastasi mulle et se on vähän niinku tekisit tosi isoa ja kovaa kakkaa makuu asennossa... No synnytys lähti etenemään omalla ajallaan, ja sit rupesin salissa nauraan et nyt mua kakattaa et onkohan se nyt sit se vauva, kätilö katto et juu saat ihan kuule alkaa ponnistamaan että oletkin jo täysin auki! :) Mua jälkikäteenkin on naurattan tää asia kun siis se ihan oikeasti tuntu siltä että olis selällään vääntämässä isoa kakkaa =)
*yritin hieman keventää ahdistusta* (mutta tosiasiaa)

mulle kans tämä kakka juttu on tosi, se tuntui että sitä tulee, mutta sitä tuli oikeasti kun ei ollu suoli tyhjentynyt oikeasti, no normaliahan se on mutta ensisynnyttäjänä sen koki jotenkin hävettäväksi juuri siinä vaiheesa, kätilö sanoi että aivan normaalia mutta siitä huolimatta on jääny tunne etten silloin heti uskaltanut tuo kakka asian tiimoilta ponnistaa täysillä,no oppia ikä kaikki! Tsemppia tulevaan TULEVA ÄITI

Alkuperäinen kirjoittaja moe:
Hei mun sisko sanoi mulle kun pohdin että mistä sitä tietää oikeasti et on mentävä synnyttämään ja miltä se niinku sit tuntuu.Hän vastasi mulle et se on vähän niinku tekisit tosi isoa ja kovaa kakkaa makuu asennossa... No synnytys lähti etenemään omalla ajallaan, ja sit rupesin salissa nauraan et nyt mua kakattaa et onkohan se nyt sit se vauva, kätilö katto et juu saat ihan kuule alkaa ponnistamaan että oletkin jo täysin auki! :) Mua jälkikäteenkin on naurattan tää asia kun siis se ihan oikeasti tuntu siltä että olis selällään vääntämässä isoa kakkaa =)
*yritin hieman keventää ahdistusta* (mutta tosiasiaa)

Joo. Noin keilapallon kokoista ja painavaa paskaa ja nimenomaa persreijästä eikä tuolta mistä se vauva oikeesti tulee :D

sitä synnytystä kyllä jännittää etukäteen,mutta kun sen aika koittaa niin jännitys poistuu ja menee vaan synnytyksen mukana. ei siinä enää kerkee jännittään.
onhan niitä kipuja,mutta jos haluaa niin saa hyvät kipulääkkeet. täysin kivuton se ei ole,mutta kestettävä.
itse en enää synnytyksen alettua ja sairaalaan päästyä jännittänyt,ainoostaan se kun esikoisen kohdalla sanottiin että voin ruveta harjotteleen ponnistamista niin hetkeksi palas se jännitys. mutta kun rupes ponnistaan unohtu se taas.

sama jännitys kaikissa 3 odotuksessa,mutta tositoimiin päästyä sitä ei ollut =)

onnea synnytykseen,koita nauttia loppu odotuksesta.

Yhteistyössä