lähen huomenna ekaa kertaa salille.. mistä tiedän millä painoilla kannattaa tehdä ja kuinka monta kertaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja av
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

av

Vieras
haluan tuloksia pyllyyn ja reisiin, eli teenkö pelkästään jalkajuttuja..? vai pitääkö tehdä kaikkea mahollista..

ja vielä :) : voiko salille laittaa sellaset velourhousut vai tuleeko liian kuuma? :)

kiitos! :)

jep, avuton mä oooon..

Sun pitää pyytää neuvontaa sieltä salin vetäjältä. Ihan oikeesti kannattaa teettää itselleen kuntosaliohjelma ja pyyttää apua laitteiden käytössä. Menetkö johonkin uimahallin salille jossa ei ole ohjaajaa vai kalliimmalle ohjatulle salille?

Kannattaa suoraan sanoa siellä tiskillä että oot ekaa kertaa tulossa niin sieltä saat kyllä apuja saliohjelmaan :)

Velourhousut ei ehkä oo liian kuumat mutta musta ne ois varmaan liian "löysät" :D Häiritsis jos ne nousis ja pyöris ja pelkäisin varmaa jättäväni puntit kuntopyörän väliin :D

tapauksessa ei kannata itse ruveta revittelemään
ja tekemään sinnepäin,,,
ensinnäkään et varmaan saa tuloksia aikaan ja toisekseen rikot vielä itses!

mä en ainakaan olis tajunnut toistoista ja tauoista sunmuista yhtään mitään ilman hintaan kuuluvaa ohjelmaa!

tapauksessa ei kannata itse ruveta revittelemään
ja tekemään sinnepäin,,,
ensinnäkään et varmaan saa tuloksia aikaan ja toisekseen rikot vielä itses!

mä en ainakaan olis tajunnut toistoista ja tauoista sunmuista yhtään mitään ilman hintaan kuuluvaa ohjelmaa!

ei ole uimahallin kuntosali vaan ihan kuntosali-kuntosali :) pääsen vasta illasta menemään ja se salin vetäjä ei ole enää siihen aikaan siellä :( ..ja mulla ei ole muita kuin velourhousuja.. :( onnetonta..

Kerrot mennessäsi et olet eka kertalainen..usein silloin heti tarjoudutaan auttamaan ja opastamaan laitteiden käytössä ja usein hlökunnalla on myös antaa ohjeita siitä miten millä ja kuinka tehdä asiat jotta lopputulos olisi se mitä haetaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja saliohjelmasta : haluaiisn, mutta maksaa täällä 60-80e. ja totta on! eikä edes kuulu ohjelmaan ..

Varmana on hintansa väärti ihan oikeasti !
Et mene huomenna vaan soitat ja varaat ajan itsellesi jolloin tehdään ohjelma ja saat opastuksen myös!

Oisko siel salilla huomen lihaskuntojumppaa? En mäkään sinne lähtis ekalla kertaa ilman ohjelmaa ja varsinkaan ilman kaveria joka edes jotain tietäis. Jos jumppa löytyy niin mee ennemmin sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja saliohjelmasta : haluaiisn, mutta maksaa täällä 60-80e. ja totta on! eikä edes kuulu ohjelmaan ..

Tottakai maksaa! Ei kai kukaan ilmaiseksi töitä tee. Kyllähän nyt jokaisen pitäisi tietää ihan itse mitä meinaa salilla treenata ja sen mukaan tehdä liikkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamusia09:
voinko sua auttaa? Kerro mulle sun mittoja ja aikaisempaa liikuntataustaa, jos vaikka oisaisin auttaa? Ja mitä kohtaa haluat eritysesti treenailla ja mitä tuloksia (kiinteyttää vaiko lihasmassaa kasvattaa)

En ole ap, mutta jos sulla on ylimääräistä aikaa ja jaksat antaa jotain vinkkiä, niin miten neuvoisit mun aloittelevan? Olen 165/62, tarkoituksena olisi kiinteytyä, varsinkin jalat ja keskivartalo saada parempaan kondikseen. Ikinä en ole salilla käynyt, ja ainoa harrastamani liikuntamuoto on lenkkeily (kävely ja hölkkä) ja minäkin haluaisin aloittaa =)

taidot on ruosteessa vähän, kun ei ole tarvinnut käyttää, mutta jospa jotain osaisin kertoa.

Salilla voit jalkaprässiä käyttää (pakarat ja ulko/sisäreidet) Tarkoitus on tehdä liikkeet huolella ja aloittaa kevyillä painoilla. Parhaiten löydät sopivan painon kokeilemalla. Veikkaisin 20 kg aluksi olevan sopiva (jos on raskas niin vähennä 5 kiloa). Toistot tehdään rauhallisesti ja suoritus tehdään loppuun. Toistoja 10-15 ja sarjoja 3. Sit kun homma luistaa niin voit toistoja tehdä sen 15, mutta kuitenkin alle 20. Sarjoja se 3.

Jalat
-jalkaprässi 3*10
-etureidet koneessa 3*10
-takareidet koneessa 3*10
-reiden lähentäjät ja loitontajat 3*10

Vatsa
-vatsarutistukset 3*10 (jos tälläinen laite löytyy niin paino määrän saat kokeiltua helposti itse, ei saa olla liian kevyt eikä liian raskas alkuun. Kokeile ensimäinen sarja ja jos tuntuu liian kevyeltä laita muutama kilo lisää)
-vatsat kiertäen 3*15 (sama pätee tähän)

Selkä (vatsalihakset tarvitsevat myös tukevat selkälihakset)
Selkälihakset 3*10-15 (jos ei ole painoja niin toistoja voit tehdä 20. Painot pystyt määrittelemään itse)

Ensimäinen kerta salilla on harjoittelua, mutta toisella kerralla jo varmasti sujuu. Edelleen muistat tehdä maltillisesti kevyillä painoilla. Ja jos tuntuu että tuossa on yhdeksi kerraksi liikaa kannattaa jaotella eri päiville vatsa ja selkä. Kaikkihan tosin riippuu siitä mitä laitteita kuntosaleilla on, mutta sieötä löytyvät varmasti myös selkeät ohjeet ja käyttötarkoitukset.

Pitkäjänteisyys on kaiken aa ja oo. Kiirehtimällä pilaat intosi ja satutat/kipeytät vain itsesi. Siinäpä alkuun jotain, lisäilen jos tulee mieleen ja minulta voi kysyä, neuvon parhaani mukaan.

muoks. muistathan syödä tervellisesti :wave:

^Nimenomaan ei aloittelijalle lyhyttä vaan pitkää sarjaa. Kestävyyskaudella aloitetaan jolloin sarja saattaa olla pitkääkin, 20-30 toistoa jopa ja hyvin kevyillä painoilla. Kiertoharjoitteluna vielä mieluummin kuin paikkana. Seuraava ohjelma sitten muutaman viikon päästä, voi vaihtaa jo paikkaan, sarjoja riittää ihan parikin alkuun, toistoja näissä 15-20 mutta vastaavasti vastuksen määrä nousee ekasta ohjelmasta.
Voimakausi on sitten se jossa lyhennetään sarjaa sinne kymppiin ja alle, vastus taas nousee.

eli tarkoittaako Ugly että voisi toistot olla 20 ja sarjoja 2?

Tarkotan että ihmiselle joka ei eläissään ole salilla käyny ja liikuntana aiemmin kävely, voisi aloittaa kiertoharjoittelulla; 1 sarja/laite, sarjassa 20-30(joissakin tapauksissa jopa 50) toistoa, suoraan seuraavaan laitteeseen/liikkeeseen ja koko kierros näin läpi. Kierroksen jälkeen pieni tauko, 1-2 min ja uus kierros. 2-4 kierrosta näin.

Tätä mä suosittelen aloittelijalle mieluiten. Paikkaharjoittelu isoilla vastuksilla ei saa aikaan muuta kuin pahimmassa tapauksessa rikkoontuneet paikat ja pahan mielen.

taidot on ruosteessa vähän, kun ei ole tarvinnut käyttää, mutta jospa jotain osaisin kertoa.

Salilla voit jalkaprässiä käyttää (pakarat ja ulko/sisäreidet) Tarkoitus on tehdä liikkeet huolella ja aloittaa kevyillä painoilla. Parhaiten löydät sopivan painon kokeilemalla. Veikkaisin 20 kg aluksi olevan sopiva (jos on raskas niin vähennä 5 kiloa). Toistot tehdään rauhallisesti ja suoritus tehdään loppuun. Toistoja 10-15 ja sarjoja 3. Sit kun homma luistaa niin voit toistoja tehdä sen 15, mutta kuitenkin alle 20. Sarjoja se 3.

Jalat
-jalkaprässi 3*10
-etureidet koneessa 3*10
-takareidet koneessa 3*10
-reiden lähentäjät ja loitontajat 3*10

Vatsa
-vatsarutistukset 3*10 (jos tälläinen laite löytyy niin paino määrän saat kokeiltua helposti itse, ei saa olla liian kevyt eikä liian raskas alkuun. Kokeile ensimäinen sarja ja jos tuntuu liian kevyeltä laita muutama kilo lisää)
-vatsat kiertäen 3*15 (sama pätee tähän)

Selkä (vatsalihakset tarvitsevat myös tukevat selkälihakset)
Selkälihakset 3*10-15 (jos ei ole painoja niin toistoja voit tehdä 20. Painot pystyt määrittelemään itse)

Ensimäinen kerta salilla on harjoittelua, mutta toisella kerralla jo varmasti sujuu. Edelleen muistat tehdä maltillisesti kevyillä painoilla. Ja jos tuntuu että tuossa on yhdeksi kerraksi liikaa kannattaa jaotella eri päiville vatsa ja selkä. Kaikkihan tosin riippuu siitä mitä laitteita kuntosaleilla on, mutta sieötä löytyvät varmasti myös selkeät ohjeet ja käyttötarkoitukset.

Pitkäjänteisyys on kaiken aa ja oo. Kiirehtimällä pilaat intosi ja satutat/kipeytät vain itsesi. Siinäpä alkuun jotain, lisäilen jos tulee mieleen ja minulta voi kysyä, neuvon parhaani mukaan.

muoks. muistathan syödä tervellisesti :wave:

Kiitos! Nyt täytyy vaan ottaa selvää minkä näköisiä laitteita nuo kaikki mainitut on :D
Ja juu, terveellisesti syöminen on jo hanskassa (olen laihduttanut 20kg terveellisesti syömällä, mutta ilman liikuntaa...pöljä kun olen) nyt vaan pitäisi kuntoa parantaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ugly Duckling:
eli tarkoittaako Ugly että voisi toistot olla 20 ja sarjoja 2?

Tarkotan että ihmiselle joka ei eläissään ole salilla käyny ja liikuntana aiemmin kävely, voisi aloittaa kiertoharjoittelulla; 1 sarja/laite, sarjassa 20-30(joissakin tapauksissa jopa 50) toistoa, suoraan seuraavaan laitteeseen/liikkeeseen ja koko kierros näin läpi. Kierroksen jälkeen pieni tauko, 1-2 min ja uus kierros. 2-4 kierrosta näin.

Tätä mä suosittelen aloittelijalle mieluiten. Paikkaharjoittelu isoilla vastuksilla ei saa aikaan muuta kuin pahimmassa tapauksessa rikkoontuneet paikat ja pahan mielen.

Näin, mutta painotinkin että kevyet painot. Minä kylläkin lähtisin omien ohjeideni mukaan treenaamaan aloittelijan kanssa.