Läheisen itsemurha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

s

Vieras
Mitä 22-vuotiaalle leskelle voi sanoa? Mitä tehdä, kun joku jää yksin kolmen pikkulapsen kanssa? Mä en oikein tiedä mitä mä tällä alotuksella haen, kai mulla vaan on tarve puhua, kertoa... Vaikka en nyt voi liikaa yksityiskohtiin mennä, pitää vissiin suojella muita.

Kuitenkin. Minulle tärkeän ihmisen mies on siis tappanut itsensä. Jättänyt jälkeensä kolme pientä lasta, nuorin aivan vastasyntynyt. Pääseekö sellaisesta yli? Miten heitä pitäisi tukea? Minä en oikeastaan edes pitänyt miehestä, eikä kuolema häntä paranna, osaanko silti olla läsnä?

Kolme pientä muksua tarvitsevat äitiänsä nyt enemmän kun koskaan. Onko kenelläkään mitään kokemusta tai tietoa tai mitään?

(ja en edelleenkään tiedä oikeastaan mitä nyt haen, keskustelua ehkä?)

Minä menisin sinne nyt kylään ja tukemaan ja vaikka siivoamaan ja auttamaan joulunvalmistelussa. Et sinä voi oikein sanoa mitään, mikä auttaisi tai lohduttaisi. Ole vain läsnä.

Halasin ihmistä sanomatta mitään, kun ei ollut sanoja. Kyseessä silloin työkaveri,jota en vielä tuntenut.

Mutta jos kyse läheisestä, menisin viemään kukkia ja halaisin ja sanoisin, että olet tukena.Turha lässytys pois. Auttaisin siivoamisessa, ruuan laitossa,lasten hoidossa, arjen askareissa.

Läsnäolo. Ei tarvi puhua jos ei halua, mutta tieto siitä, että sulle voi puhua, jos siltä tuntuu. Ensikoti voisi olla hyvä vaihtoehto, ettei äidin tarvi pyristellä lasten edessä vaan saa surunsa surtua ja puhuttua vaikka jollekki ammattilaisellekin.

Alkuperäinen kirjoittaja BääBääLampaita:
Minä lähettäisin äidin johonkin ensikotiin/vastaavaan että saa kaiken tarvitsemansa tuen, lapset tarvitsemansa huolenpidon ja samalla hoitoa tilanteeseen. Ei tuosta yksin selviä.

Minusta tuo huono idea,ei vieraaseen paikkaan vaan läheisiä ympärille!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Minä lähettäisin äidin johonkin ensikotiin/vastaavaan että saa kaiken tarvitsemansa tuen, lapset tarvitsemansa huolenpidon ja samalla hoitoa tilanteeseen. Ei tuosta yksin selviä.

Minusta tuo huono idea,ei vieraaseen paikkaan vaan läheisiä ympärille!

Jos niitä läheisiä on niin hyvä niin. Aina ei niin ole ja ammattiapu on aina ammattiapua, tuossa kuitenkin kamppaillaan masennusta ynnä muita vastaan kolmen pienen lapsen kanssa. Arki voi käydä liian raskaaksi ja sillon vieraskin paikka voi olla helpotus. Vaarassa on myös lasten hyvinvointi!

Todella ihmeellinen ajatus.

vanhin lapsista on isoisänsä luona, keskimmäistä hoitaa isoäiti ja mä olen täällä nuorimmaista varten, muutaman viikon ikäistä ei kuitenkaan äidistä voi erottaa.

Ole tälle perheelle läsnä, vaikka ette mitään puhuisi, sanoisi...olet vaan. Auta häntä päivittäisissä askareissa.
AIKA AUTTAA, ei muu!!!

Terveisin Saman 4 vuotta sitten kokennut

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

nuinhan ajattelee ihmiset jotka eivät osaa/kehtaa/halua/uskalla kohdata vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä. Pois näkyvistä, pois mielestä

Alkuperäinen kirjoittaja surullista:

nuinhan ajattelee ihmiset jotka eivät osaa/kehtaa/halua/uskalla kohdata vaikeassa tilanteessa olevia ihmisiä. Pois näkyvistä, pois mielestä

Niin tosiaankin. Itsekäs ajattelutapa.

Ei vaan näin ajattelee esimerkiksi ihminen, jolla ei ole läheisiä. Silloin ei ole muuta mahdollisuutta eikä osaa muuta ajatellakaan kuin että mistä sen avun saisi ja silloin ensikoti on hyvä paikka.

Taas niin pilkunn*ssintaa. Siis auttaisin saamaan paikan jostain.

Haistakaa nyt pitkä paska! Kyllä tässä nyt ihan ajattelin kaikkia, lapsetkin on vaarassa jos masentuneen äidin kanssa joutuvat olemaan yksin. Ammattiapua kaivataan ei läheiset välttämättä pysty estämään uutta itsemurhaa ym. Useimmiten noissa tapauksissa laitetaan jopa mielisairaalaan apua saamaan ja toki siellä läheiset käy päivittäin. Että haistakaa tosiaan! :'( |O

Millähän oikeudella oikeita neuvoja antanutta ihmistä täällä tullaan lahtaamaan? |O Itse olette harvinaisen naiveja jos luulette ettei äidinkin itsemurhalle tai jatketulle sellaiselle ole tässä nyt mahdollisuus. Siihen auttaa vaan ammattiapu! |O Läheiset on lähellä sielläkin.

Millähän oikeudella oikeita neuvoja antanutta ihmistä täällä tullaan lahtaamaan? |O Itse olette harvinaisen naiveja jos luulette ettei äidinkin itsemurhalle tai jatketulle sellaiselle ole tässä nyt mahdollisuus. Siihen auttaa vaan ammattiapu! |O Läheiset on lähellä sielläkin.

Mä olen aikaisemmin tälle äidille puhunut ensikodista, ennen kun tilanne oli näin pitkällä. munkin mielestä se pitää pitää muistissa vaihtoehtona. näin toistaiseksi mä olen ollut apua 24/7, mutta jos mulla alkaa jaksaminen loppua, en näe muuta vaihtoehtoa kun ensikodin... siellä lapset saisivat kuitenkin olla äitinsä kanssa. mulla on siis itselläni puolivuotias lapsi, me ollaan nyt asuttu täällä ja mä autan, näyttää siltä että jaksetaan, mutta oman lapseni hyvinvointia en lähde riskeeraamaan liikoja, joten pidän tuon vieläkin mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä olen aikaisemmin tälle äidille puhunut ensikodista, ennen kun tilanne oli näin pitkällä. munkin mielestä se pitää pitää muistissa vaihtoehtona. näin toistaiseksi mä olen ollut apua 24/7, mutta jos mulla alkaa jaksaminen loppua, en näe muuta vaihtoehtoa kun ensikodin... siellä lapset saisivat kuitenkin olla äitinsä kanssa. mulla on siis itselläni puolivuotias lapsi, me ollaan nyt asuttu täällä ja mä autan, näyttää siltä että jaksetaan, mutta oman lapseni hyvinvointia en lähde riskeeraamaan liikoja, joten pidän tuon vieläkin mielessä.

Tätä juuri tarkoitin ja heti lytättiin. On kyllä ihmeellinen maailmankuva joillain! Voimia kovasti sulle ja hänelle jota asia koskettaa eniten! :hug:

Miksi vanhemmat sisrukset on muualla hoidossa ja vielä eripaikoissa. Minusta kun tuollaisella hetkellä olisi varsinkin lapsille tärkeää olla yhdessä äidin lähellä väistämättä tulee hylätyksi tulemisen tunne ja lasten mielikuvitus kun on vilkas eikä pysty asioita käsittelemään niin kuin aikuiset.
Eikö isoäiti esim voisi olla perheen tukena heidän kotona tai äiti mennä lasten kanssa isoäidin luokse.?

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Miksi vanhemmat sisrukset on muualla hoidossa ja vielä eripaikoissa. Minusta kun tuollaisella hetkellä olisi varsinkin lapsille tärkeää olla yhdessä äidin lähellä väistämättä tulee hylätyksi tulemisen tunne ja lasten mielikuvitus kun on vilkas eikä pysty asioita käsittelemään niin kuin aikuiset.
Eikö isoäiti esim voisi olla perheen tukena heidän kotona tai äiti mennä lasten kanssa isoäidin luokse.?

Ei äiti nyt varmaan pysty huolehtimaan kolmesta pienestä lapsesta tällaisella hetkellä. Tärkeintä on ettei heille satu mitään.

tällä hetkellä isoäiti on täällä keskimmäisen kanssa. äiti ei kestä olla lastensa kanssa juuri tällä sekunnilla. kuulimme itsemurhasta vasta muutama tunti sitten. kyllä ne lapset tulee tänne takaisin sitten kun äiti osaa taas olla äiti. nyt lasten on hyvä olla sellaisten aikuisten seurassa, jotka he tintevat hyvin ja jotka kykenevät toimimaan. kotona itkevän, epätoivoisen ja vihaisen äidin kanssa ei yksinkertaisesti ole hyvä olla.

vain vanhin lapsista puhuu jo, hänelle ei olla vielä kerrottu tapahtuneesta muuta, kun että tärkeä ihminen on erittäin sairas, ja sen takia äiti itkee. sitten kun äiti voi itse kertoa saa hän kertoa pojallensa tapahtuneesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tällä hetkellä isoäiti on täällä keskimmäisen kanssa. äiti ei kestä olla lastensa kanssa juuri tällä sekunnilla. kuulimme itsemurhasta vasta muutama tunti sitten. kyllä ne lapset tulee tänne takaisin sitten kun äiti osaa taas olla äiti. nyt lasten on hyvä olla sellaisten aikuisten seurassa, jotka he tintevat hyvin ja jotka kykenevät toimimaan. kotona itkevän, epätoivoisen ja vihaisen äidin kanssa ei yksinkertaisesti ole hyvä olla.

vain vanhin lapsista puhuu jo, hänelle ei olla vielä kerrottu tapahtuneesta muuta, kun että tärkeä ihminen on erittäin sairas, ja sen takia äiti itkee. sitten kun äiti voi itse kertoa saa hän kertoa pojallensa tapahtuneesta.

Voi kun kamala tilanne. Olen menettänyt oman vanhempani itsemuhan takia ja se on ollut kyllä elämäni vaikein asia. Muista olla tukena äitille. Ihan pienet asiat saattaa olla vaikeita kohdata yksin. Tuki ja apu siinä, että arki alkaa sujumaan on ensiarvoisen tärkeää. On äidille tärkeää huomata, että elämä onnistuu ilamn miestä ja että asioista selviää!! Äidin pitäisi saada myös ammattiauttajan apua, ehkä myös lääkitystä!!

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:

Ei äiti nyt varmaan pysty huolehtimaan kolmesta pienestä lapsesta tällaisella hetkellä. Tärkeintä on ettei heille satu mitään.

Ei varmaan jaksakkaan tuossa tilanteessa ei varmaan kukaan jaksaisi.
Jäin vain miettimään miltä tilanne tuntuu lapsista jos tietävät isästään ja vaikkei heille viellä olisi kerrottukaan vaistoavat varmasti, että jotain ikävää on tapahtunut ei kukaan pysty olemaan "normaalista", heilllä on varmaan kova huoli ja pelko mitä nyt? Äidin läheisyys voisi helpottaa heidän oloaan samoin kun äidille lasten läsnä olo.
Vaikea kuvitella miten itse vastaavassa tilanteessa toimisin, mutta lapset haluaisin pitää lähelläni.
Siksi ihmettelin miksei isoäiti voisi olla perheen tukena ja äidin apuna hoitamassa lapsia. Minä ainakin haluaisin olla tutussa ympäristössä läheisten seurassa, mutta on vaikea sanoa kun ei tiedä koko tilannetta.
Eikä missään tapauksessa ollut tarkoitus arvostella. Pääasiahan on se että lapsilla on huolehtivat aikuiset ympärillä.

Paljon voimia perheelle.

Yhteistyössä