Lähtisitkö yksin 3 tai useamman lapsen kanssa rannalle

joista yksikään ei osaa uida. Pienin rintaruokinnassa ja toinen 2 vuoden ikäinen, kolmas reilun 3 vuotias ja neljäs jonkin matkaa päälle 4 vuoden.

Nähtiin tänään tapaus, jossa äiti imetti vauvaa rannalla ja 3 muuta tenavaa polski vedessä, (yllättävän syvällä) ilman kellukkeita tai uimarengasta... Sanoi vaan lapsille, ettei äitiä saa häiritä kun syöttää vauvaa :whistle:

Itselle ei tule mieleenkään että lähtisin yksin lasten kanssa rannalle, meillä aina 2 aikuista mukana jos lähdetään uimaan :saint: toinen pystyy vahtimaan kahta rannassa puljaavaa ja toinen hoitaa vauvaa jos jokin hätä tulee ja meillä ei veteen mennä ilman kellukkeita ja rengasta eikä saa mennä vanhemman seläntaakse syvälle puolelle.

pia
no mulla on 4 lasta ja vasta tänä kesänä olen uskaltanut yksin niiden kanssa rannalle, lasten iät on 8v pian 7v pian 4v ja 2.5v . 2 vanhempaa osaa uida, ei kumminkaan mikään hyvä uimataito/pitkälle eivät jaksa.

Kylläpä ajattelin seuraavana kesänä olla rannalla vauvan, 2- ja 4-vuotiaitten kanssa. Syvälle en tietenkään lapsia päästä ja vahdin koko ajan, se on helppoa kun sen osaa :p

Sen sijaan en ymmärrä vanhempia, jotka ovat vaan ihan yhden n. 3-vuotiaan kanssa ja jättävät tämän rantaan yksin leikkimään ja käyvät syvällä uimassa yksin lenkin, sanoen lapselle että odota siinä :eek: Nähtyä ja kauhisteltua, joo-o.

-
ajattelin viedä kaikki viisi tänään yksin uimaan. tosin uimarit ovat jo 9, 8 ja 8, kaikki osaavat uida. 13 v lähtee lisäsilmiksi ja vauva mukaan muuten vaan. en menisi yksin noin pienten kanssa. ehkä.

vieras
Olen käynyt. Mut tämä onki pieni matala lampi. Ja mä en silloin kyllä vauvaa syötä. Et syötän sen lähtiisä. Seison rannassa ja lapsilla on raja mihin asti saavat mennä. Jos ei totella niin seuraavaa unti kertaa saa odotella sitten.

En ole edes epäillyt mennä omien lapsieni kanssa rannalle, mutta toki heitä on vain 2.
Jokainen kykyjensä mukaan.
Itse pystyn vahtimaan kahta uimataidotonta.
Nykyään onneksi molemmat jo jonkin verran uivat, esikoinen helposti useita metrejä ja kuopus auttavasti.

Ap:n esimerkissä imetys kyllä saattaa häiriintyä helpostikin ja saakin häiriintyä jos muut lapset ovat vaaratilanteessa.

viissiitä
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Kylläpä ajattelin seuraavana kesänä olla rannalla vauvan, 2- ja 4-vuotiaitten kanssa. Syvälle en tietenkään lapsia päästä ja vahdin koko ajan, se on helppoa kun sen osaa :p

Sen sijaan en ymmärrä vanhempia, jotka ovat vaan ihan yhden n. 3-vuotiaan kanssa ja jättävät tämän rantaan yksin leikkimään ja käyvät syvällä uimassa yksin lenkin, sanoen lapselle että odota siinä :eek: Nähtyä ja kauhisteltua, joo-o.
No joo, mun mielestä tuokin riippuu ihan rannasta ja lapsesta. Esim. meidän 3-vuotiaan voisi aivan hyvin jättää rantaan siksi aikaa kun itse kävisin lenkin uimassa! Et aivan turhaa kauhistelee jos ei tiedä tilannetta.
En ole käynyt kolmen lapsen kanssa yksin rannalla, nuorin puoli vuotta ja vanhin 3. Liikaa vahtimista. Mut kun vähän kasvavat niin sit..

Omieni kanssa olen lähtenyt. Lapset tottelevat ja tiedän, etteivät juoksentele päättömästi rannalla. Tosin vanhin (8v.) osaa uida, mutta koko ajan kyllä hänenkin touhujaan seuraan koko ajan. Uskon, että olisin uskaltanut lähteä rannalle, vaikka kukaan lapsista ei osaisi uidakaan.

kolme lasta
ap:n kuvaamaa tapausta kyllä kauhistelen. En menisi sellaisen sakin kanssa yksin. Äiti jos rannalla pienimmän kanssa niin silmät ei tosiaankaan pysty vahtimaan niitä vedessä olevia lapsia koko ajan. Ja hupsheijaa, kohta onkin yks kadonnut...

Itse voisin mennä yksin 6,5v, 4v ja 2v kanssa rannalle. Tosin ei kertaakaan olla oltu tänä kesänä, aina on ollut joku muukin aikuinen mukana + muita lapsia. Tosin tuossa omassa lammessa ollaan käyty uimassa ilman lisävalvontaa. Tänään kyllä taidan tän sakin kanssa lähteä yksin rannalle. Mutta mä olen kyllä koko ajan siellä vedessä itse, rannalla en tosiaan istu. Ja jos yks menee rannalle viltille istumaan niin tulee kaikki.

Elli Epätoivo
Miks pitää mennä syvälle uimaan jos vahdittavia lapsia? Kyllä sitä voi uida hyvin matalemmallakin. Itellä kun vahdittavana 6v ja 4v niin oon uinu rannan suuntasesti missä vettä itseä napaan asti ja samalla koko ajan katse muksuissa.

Elli Epätoivo
..vauvan oon mielellään jättänyt kotiin iskän kanssa. Jos vauva ois mukana ja pitäs imettää, niin pyytäsin muksut siks aikaa tekemään hiekkalinnaa, tai muuten olemaan ihan matalassa rantavedessä näkyvillä.

vieras
En menisi kolmen kanssa. Mulla on kaksi vilkasta poikaa 4,5v ja 2v. ja maauimalassa (lasten altaan syvyys 60 cm) on vielä ok, mutta luonnonvesissä ja syvenevillä rannoilla en halua kahdenkaan kanssa käydä, ei vaan pysty molempia vahtimaan niin hyvin kun pienempi on ihan hurjapää ja kaatuilee rantavedessä juostessaan ja kahlailee pelottomasti liian syvälle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En menisi kolmen kanssa. Mulla on kaksi vilkasta poikaa 4,5v ja 2v. ja maauimalassa (lasten altaan syvyys 60 cm) on vielä ok, mutta luonnonvesissä ja syvenevillä rannoilla en halua kahdenkaan kanssa käydä, ei vaan pysty molempia vahtimaan niin hyvin kun pienempi on ihan hurjapää ja kaatuilee rantavedessä juostessaan ja kahlailee pelottomasti liian syvälle.

Ja aina olen joka tapauksessa lasten kanssa vedessä kun he siellä ovat.

vieras
Kyllä. Olen ollut niin uimarannalla kuin uimahallissakin 6 kk, 2 v ja 4 v kanssa yksin useasti. Yksikään ei osannut tuossa vaiheessa uida. Ja olen ollut saman uimataidottoman lauman kanssa uimassa myös silloin, kun olivat 3.5 v, 5 v ja 7 v. Sen jälkeen vanhin oppi uimaan ja keskimmäinenkin jonkun vedon.

Nuorin oli aikanaan rattaissa tai liinassa rannalla ja minä seisoin isompien vieressä vedessä. Ja vuoden-parin päästä sitten pidettiin lapset riittävän lähellä. Edelleen heillä, myös uimataitoisella, on tarkat rajat rannalla, vain nilkka-polvisyvyisessä, mikäli olen poissa vedestä heitä katselemassa. Kun olen vedessä, raja riippuu paikastani ja lapsesta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä. Olen ollut niin uimarannalla kuin uimahallissakin 6 kk, 2 v ja 4 v kanssa yksin useasti. Yksikään ei osannut tuossa vaiheessa uida. Ja olen ollut saman uimataidottoman lauman kanssa uimassa myös silloin, kun olivat 3.5 v, 5 v ja 7 v. Sen jälkeen vanhin oppi uimaan ja keskimmäinenkin jonkun vedon.

Nuorin oli aikanaan rattaissa tai liinassa rannalla ja minä seisoin isompien vieressä vedessä. Ja vuoden-parin päästä sitten pidettiin lapset riittävän lähellä. Edelleen heillä, myös uimataitoisella, on tarkat rajat rannalla, vain nilkka-polvisyvyisessä, mikäli olen poissa vedestä heitä katselemassa. Kun olen vedessä, raja riippuu paikastani ja lapsesta.
Lisäyksenä, että tänä kesänä olen itsekin käynyt kastamassa, vaikka lapset ovat olleet keskenään nilkkasyvyisessä vedessä. Tähän asti ovat saaneet olla sen ajan rannalla. Nytkin omat uimiset teen, kun kaikki lapset ovat rannalla lämmittelemässä.

Olen käynyt tänä kesänä tosi usein 1- ja 2 vuotiaitten kanssa rannalla. Uin uintini lähellä, muuten vahdin vieressä. Jos lapsia olisi enemmän, riippuisi varmaan, minkä ikäiset lapset. Mutta en imettäisi ja vielä kieltäisi häiritsemästä! :eek:

uskalsin
olin tänään 3 lapsen kanssa. Iät 4v, 3v ja 1v8kk. Läträsivät vaan rantavedessä, siis ihan matalassa. Eivät ole uhkarohkeita tms. Siksi uskalsin. Mutta jos olis ollut vielä vauva niin tuskin olisin lähtenyt.

Yhteistyössä