Lähteekö joku mukaan kapinaan muovia vastaan?

No
Minä olen jo pidemmän aikaa koittanut välttää tuhia muovipusseja ym.
Ostan cittarista vaikka nipun banaaneja niin punnitsen ne ja laitan hinnan banaaniin kiinne eli mihin tarvitsen pussia? Sama juttu jos ostan 2terttua banaaneja punnistsen ne yhdessä ja laitan toiseen hinnan,ei tarvitse erikseen kahta hintaa ;) sama jos ostan vaikka yhden paprikan ym..
ja jos ostan pakasteita niin en halua kassalla sitä pikkupussia niille siihin päälle koska pakkaan ne pakasteet samaan kassiin maitojen kanssa niin näin pysyvät yhdessä.
Hedelmistä/vihanneksista vielä sen verran että jos tarjolla on paperipussi niin semmoiseen saatan pakata;)
Leivät ostan kyllä mieluusti muovipussipakattuna koska en näe mitään järkeä siinäkään että ostan paperipussiin pakattua leipää ja siirrän sen kotona pakastepussiin ettei pääse kuivumaan.Kassit minulla aina mukana kaupassa joten ei tarvitse ostaa muovikassejakaan:)kangaskassi kestääkin paljon paremmin
eli pieniä tekoja mutta niistäkin tulee suuria jos jokainen miettii vähän omaa muovikäyttäytymistään
 
darkstarmama
Kangaskassi ollut kauppareissuilla käytössä jo vuosia, jos sattuu unohtumaan ostan sellaisen biohajoavan muovipussin. Hedelmät ja vihannekset punnitsen ilman pussia ja lätkin hinnan aina yhteen hedelmään ( käyn yleensä meitin lähikaupassa eikä mitään ongelmaa ole ilmaantunut ainakaan siellä ja ostan yleensä aina vähän kerrallaan mutta montaa lajia). Muovit joita tulee esim. lihapakkauksista ja lähes kaikesta mahdollisesta kerään erilliseen jätesäkkiin ja kuskaan Oulun keskustassa tai Raksilassa olevaan muovikeräyspisteeseen, ja tämän teen joko jalkaisin tai pyörällä kun en omista autoa. :D

Pähkäilenkin kovasti että miten ihmeessä tuota muovin määrää saisi karsittua vielä kun tuntuu että tuo muoviroskis täyttyy aivan todella nopeasti että lisää vaan vinkkejä kiitos. :D
 
darkstarmama
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Mutta mihin te sitten roskat laitatte? Eikö roskapussit sitten kuitenkin ole muovia? Minä ainakin käytän kaupan muovipusseja roskapusseina.
Ne on kalliita ja paksumpaa muovia kuin kaupasta rullassa ostettavat jätekassit. Minä ostan jätekasseja koska niiden valmistukseen on käytetty vähemmän muovia, ja rulla niitä maksaa samanverran kuin 10 muovipussia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Mutta mihin te sitten roskat laitatte? Eikö roskapussit sitten kuitenkin ole muovia? Minä ainakin käytän kaupan muovipusseja roskapusseina.
Ne on kalliita ja paksumpaa muovia kuin kaupasta rullassa ostettavat jätekassit. Minä ostan jätekasseja koska niiden valmistukseen on käytetty vähemmän muovia, ja rulla niitä maksaa samanverran kuin 10 muovipussia.
Näin juuri =)
Toki jos tulee kaupasta muovikassa pakosta ostettua (jos ei ole kankaista mukana tms) niin laitan sen usein roskikseksi. Mutta nuo rullapussit on tosiaan paaaaljon ekompia kuin paksut kaupan ostosmuovikassit.
 
darkstarmama
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Mutta mihin te sitten roskat laitatte? Eikö roskapussit sitten kuitenkin ole muovia? Minä ainakin käytän kaupan muovipusseja roskapusseina.
Ne on kalliita ja paksumpaa muovia kuin kaupasta rullassa ostettavat jätekassit. Minä ostan jätekasseja koska niiden valmistukseen on käytetty vähemmän muovia, ja rulla niitä maksaa samanverran kuin 10 muovipussia.
Näin juuri =)
Toki jos tulee kaupasta muovikassa pakosta ostettua (jos ei ole kankaista mukana tms) niin laitan sen usein roskikseksi. Mutta nuo rullapussit on tosiaan paaaaljon ekompia kuin paksut kaupan ostosmuovikassit.
Sitä biohajoavaa muovipussiakin voi käyttää roskiksena! :attn: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Mutta mihin te sitten roskat laitatte? Eikö roskapussit sitten kuitenkin ole muovia? Minä ainakin käytän kaupan muovipusseja roskapusseina.
Meillä kun tuo lajittelu on tehokasta, periaatteessa ei tarvis mitään roskapussia ollenkaan. No ehkä vessassa hyvä olla... Metallit, kartongit, lehdet, muovit kuljetetaan keräykseen samoilla kasseilla, ainoastaan muovi on nyt nakattu kasseineen päivineen, että saa noita kerääntyneitä muovikasseja pois tuolta pikkuhiljaa. Bioroskatkaan ei välttämättä sitä pussia tarvis, voi tehä "pussin" vaikka sanomalehdestä, tai viruttaa astia aina tyhjentämisen jälkeen. Sekajäte kans menis mainiosti ilmankin roskapussia, kun ei sinne tule mitään sotkevaa, aivan kuivaa tavaraa, muuta ku kävis kippaamassa suoraa astiasta roskapönttöön.

Joku aika sitte ostin S-marketista 2?:lla kangaskassin, ja siitä on tullu suosikkikassi kauppaan, siihe mahtuu aivan tajuttoman paljon, paljo enemmän kuin muovikassiin. Lisäksi varalta joskus pietään toista kangaskassia tai jo paljo aiemmin ostettua muovikassia.
 
Seuraavaksi kauppaan
Sattuipa hyvin, että luin tämän ketjun nyt kun olen lähdössä kauppaan. Minun TÄYTYY nyt vähintään ostaa kangaskassit käyttöön, olen suunnitellut varmaan vuoden, mutten koskaan muista lähteä sellaisia ostamaan! Oma vinkkini: vaihda shampoo ruokasoodaan ja huuhteluaine etikkaan. (ei, ei hiukset haise etikalle eikä millekään.) Ja karsi muutenkin niitä miljoonia tököttejä, joita turhaan hölväät ihoosi. Jos näkisi kaikki vuoden pesuaine- ja muut liemipurkit samassa pinossa, ryhtyisi välittömiin toimenpiteisiin!

Täällä tietoa shampootomuudesta, shampoon vähentämisestä ja korvaamisesta, kannattaa tutustua asiaan:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/muoti-ja-kauneus/keskustelu/t1610181

On ekologista ja kaikin puolin hiuksille parempi!
 
vieras
Kalat ja lihat aina lihatiskiltä, jossa ne pakataan paperiin. Onhan irtoliha vähän kalliimpaa kuin valmiiksi pakattu, mutta laadukkaampaa myös. Ihan turhaa maksaa niistä koeputkessa tehdyistä marinadeista...
 
jep
Hyviä ideoita! Itseäkin ahdistaa, kun ei ole kunnolla tutkittu mikä vaikutus muovilla on ihmisen terveyteen, ja se että joku muovikrääsä on tullut jäädäkseen. Ei hajoa mihinkään ja jää jätteeksi lojumaan. Täytyypäs taas ryhdistäytyä ja alkaa muuttamaan tapojansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuota..:
Kaupoissa on biohajoavia hedelmäpusseja muovisten rinnalla..
En ole nähnyt täällä.




Lihaa meidän perhe ostaa muutenkin tosi vähän kaupasta, niin ajattelin paikkakunnan 2 lihatiskiä kannattaa enemmän. Samalla tulee kannatettua lähikauppaa.


Tuo onkin hyvä pointti että paperin valmistus kuluttaa luonnonvaroja enemmän kuin muovi, mutta kun se muovi ei maadu...
Ennemmin ostaa sen paperikassin ja käyttää sitä moneen, kun kantaa sitä muovia mitä voi HELPOSTI välttää niin kaatikselle.

Meillä on komposti :heart: ihana kapistus okt pihalla!
Roskaa tulee tosi vähän- ja suurin osa muovia :eek:
 
Mä just hinkkasin meidän khh altaan soodalla :D vei hajun, kun liotin siellä nolouksissani jäätynyttä pupun vesikuppia :x haisi hiukanko jänikselle!

Kloriitti ei auttanut, mutta kunnon tujaus soodaa ja hetken perästä vettä niin vot!
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kalat ja lihat aina lihatiskiltä, jossa ne pakataan paperiin. Onhan irtoliha vähän kalliimpaa kuin valmiiksi pakattu, mutta laadukkaampaa myös. Ihan turhaa maksaa niistä koeputkessa tehdyistä marinadeista...
Ja siinä paperissa on muovitettu sisäpuoli......
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kalat ja lihat aina lihatiskiltä, jossa ne pakataan paperiin. Onhan irtoliha vähän kalliimpaa kuin valmiiksi pakattu, mutta laadukkaampaa myös. Ihan turhaa maksaa niistä koeputkessa tehdyistä marinadeista...
Ja siinä paperissa on muovitettu sisäpuoli......
Mä ajattelin ottaa omat kipot mukaan. Muoviset tosin... :/ mutta eivät ole ainakaan poisheitettäviä.
 
Boogyman
Vähän samaa yritetään meilläkin ja noista kaupan muovikasseista teen kaikenlaisia pussukoita ja nyssyköitä itselleni, tytölleni ja hänen kavereilleen....nyt Indiskan pussi on vääntymässä penaaliksi....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seuraavaksi kauppaan:
Sattuipa hyvin, että luin tämän ketjun nyt kun olen lähdössä kauppaan. Minun TÄYTYY nyt vähintään ostaa kangaskassit käyttöön, olen suunnitellut varmaan vuoden, mutten koskaan muista lähteä sellaisia ostamaan! Oma vinkkini: vaihda shampoo ruokasoodaan ja huuhteluaine etikkaan. (ei, ei hiukset haise etikalle eikä millekään.) Ja karsi muutenkin niitä miljoonia tököttejä, joita turhaan hölväät ihoosi. Jos näkisi kaikki vuoden pesuaine- ja muut liemipurkit samassa pinossa, ryhtyisi välittömiin toimenpiteisiin!

Täällä tietoa shampootomuudesta, shampoon vähentämisestä ja korvaamisesta, kannattaa tutustua asiaan:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/muoti-ja-kauneus/keskustelu/t1610181

On ekologista ja kaikin puolin hiuksille parempi!
Mä just yks päivä rupesinki miettiin, että kävisköhän etikka hoitoaineesta... Mutta tuleeko tukasta helposti kammattava, ja sähkötön? Mä inhoan yli kaiken sähköistä ja takkuista tukkaa. Mutta sen verran kuitenki olen tehny, että jatkan hoitoainetta vedellä. Kestää paljo pitempään yks puteli. Ja ku se on notkeampaa, ni se levittyyki tasaisemmin, ja aivan yhtä hyvä tulos.
 
vivian
Kun ensimmäisen kerran luin Tyynellä valtamerellä seilaavasti jättiläismäisestä muovijätelautasta, olen välttänyt muovia. Kaikintavoin kuin pystyn. Joten käsipystyssä, lähden mukaan!

Käytämme kaupassa kangaskasseja, roskapusseina 100% hajoavasta materiaalista tehtyjä pusseja, hedelmät tms pakkaamme paperipussiin, jos on pakko pakata, harvoin on (en muuten ymmärrä miten ihmiset laittaa esim. banaanit pieneen muovipussiin, eihän niitäkään kuorineen syödä?? ), vältämme yksittäispakattuja HeVi-tuotteita, paprikoiden yksittäispakkaaminen muoviin on sekin niin typerää että hohhoijaa... samoja paprikoita kun saa myös ilman tätä yksittäispakkausta. Lehdet meillä kerätään lehtikoriin, joka sitten kipataan paperikeräykseen, helppoa kuin heinänteko.
Tietysti muovia on pakko jonkin verran "sietää", koska useita ns. välttämättömiä tuotteita ei saa muovittomina.

Muuten sitten koitan leipoa mahdollisimman paljon itse, vältämme turhia muovituotteita ja muoviin pakattuja tuotteita, lihaa ostamme lihatiskistä mahdollisuuksien mukaan (lähikaupassamme ei ole lihatiskiä ) jne.

Olisi kiva kuulla lisää vinkkejä ja niksejä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Vähän samaa yritetään meilläkin ja noista kaupan muovikasseista teen kaikenlaisia pussukoita ja nyssyköitä itselleni, tytölleni ja hänen kavereilleen....nyt Indiskan pussi on vääntymässä penaaliksi....
KUVIA! :)
Mä virkkaan leipäpusseista juuri kassia.
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Vähän samaa yritetään meilläkin ja noista kaupan muovikasseista teen kaikenlaisia pussukoita ja nyssyköitä itselleni, tytölleni ja hänen kavereilleen....nyt Indiskan pussi on vääntymässä penaaliksi....
KUVIA! :)
Mä virkkaan leipäpusseista juuri kassia.
Mä lupaan laittaa....koitan tänään saada tuon penaalin valmiiks. Olen tehnyt sellaisesta pirkan muovitetusta paperikassista tytölle myös olkalaukun...tukenut sen hyvin, ettei mene heti rikki....
Tämä lähti ihan siitä, kun niitä pusseja kerääntyy nurkkiin aivan liikaa ja en jaksanut virkata niistä enää muovimattoja niin sitten tehdään laukkuja.
Tuo on hyvä idea virkata pusseista laukku...pitää kokeilla.
 
Boogyman
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Pitäiskö perustaa oikein kerho?
Luulisin, että olisi oikeasti hyvä ideoida mitä kaikkea voi valmistaa eri materiaaleista.
Tuolla on joitakin juttuja mitä olen tehnyt...vanhasta uutta siis....
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1239977
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos onnistut ostamaan hedelmät tuolla tyylillä niin pistä tänne viestiä, sitten voin itsekkin uskaltautua testaamaan.
Meillä ostetaan yleensä aina hedelmät niin, että ne on kassin pohjalla ja laput on kiinni maitotölkeissä tmv. Ei siitä kukaan ole koskaan ainakaan huomauttanut mitään.
 

Yhteistyössä