Lähteekö joku mukaan kapinaan muovia vastaan?

Eihän siltä kokonaan voi välttyä, mutta niiltä osin miltä voi.

Mä ajattelin että ompelen muutaman kangaskassin lisää enkä ota kaupasta enää niitä hedelmäpusseja, vaan punnitsen tuotteet vaa'alla ja ladon pussiin, etiketit riviin pussin kylkeen.

Pitää kai entistä enemmän alkaa tehdä itse, salaatinkastikkeista ruveten.

Täällä on lähileipomo myös, joka pakkaa paperipusseihin.

Olisko kenelläkään muita ideoita? Lähtiskö joku mukaan?


Ja pliis, tähän ketjuun vain asiallisia vastauksia jookos..... :flower:
 
Keittiönoita
Mä olen pyrkinyt jo vähentämään sekä muovi- että metallijätettä. Valitettavasti vaan yhdestä alueen kaupasta saa luomulihaa lihatiskistä, joten lihojen kohdalla muovia kertyy. Olen ajatellut ruveta hankkimaan erilaisia pesuaineita kaupoista, joihin voi lampsia tyhjän muovipullon kanssa ja ostaa vain siihen pulloon täytteen.
 
millipilli
Oottekos nähnyt sitä dokumenttia kun Espoolainen perhe oli vuoden ilman öljyä. Tai siis niin paljon kun pystyivät. Juuri esim. se muovi oli pois pelistä... Makuunista vuokrattiin joku aika sitten..

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kulttuuri/john-webster-v%C3%A4ltteli-%C3%B6ljy%C3%A4-vuoden-ja-teki-siit%C3%A4-dokumentin/234651
 
Prisma/S-marketti kyllä tarjoaa paperipussia tai bioskaa tavallisen muovin sijaan.

Paistopisteet pistää paperipussiin (tosin se kurkistusluukku on)

Mä pyrin pyytämään paperikassin kaupoista muovipussin sijaan, ruokakaupassa käytössä kangaskassit vuodesta 2000 lähtien.
 
Olen jo monet muovituotteet karsinutkin, mutten ryhdy silti yltiömuovittomaksi, ostan yhä shampoot ja leikkeleet ja lihat muovissa. Menen lähikaupan armoilla, onneksi se on suht iso S-market, eli aika hyvä valikoima. Olen lapsesta asti muuten laittanut hedelmiä yhteen pussiin ja sen pussin kylkeen riviin tarrat. Siis jos ostaa yhden punaisen paprikan, yhden keltaisen, yhden inkiväärin ja yhden jonkun muun, niin kauhea ajtus ottaa jokaiselle oma pussi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Olen jo monet muovituotteet karsinutkin, mutten ryhdy silti yltiömuovittomaksi, ostan yhä shampoot ja leikkeleet ja lihat muovissa. Menen lähikaupan armoilla, onneksi se on suht iso S-market, eli aika hyvä valikoima. Olen lapsesta asti muuten laittanut hedelmiä yhteen pussiin ja sen pussin kylkeen riviin tarrat. Siis jos ostaa yhden punaisen paprikan, yhden keltaisen, yhden inkiväärin ja yhden jonkun muun, niin kauhea ajtus ottaa jokaiselle oma pussi.
Mä oon yksittäis tavaroihin liimannut tarran kylkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Prisma/S-marketti kyllä tarjoaa paperipussia tai bioskaa tavallisen muovin sijaan.

Paistopisteet pistää paperipussiin (tosin se kurkistusluukku on)

Mä pyrin pyytämään paperikassin kaupoista muovipussin sijaan, ruokakaupassa käytössä kangaskassit vuodesta 2000 lähtien.
Paperikassi muuten kuormittaa luontoa muovikassia enemmän :attn:
Ja muovikassit voi viedä muovinkierätykseen, löytyy mm. monien kauppojen pullopalautusautomaateilta ja muualtakin.
 
Luin viime torstaina jutun muovista (MeNaisista) ja se kyllä ravisteli, siitä paikasta päätin ryhtyä vähentämään muovin käyttöä. Noista muoveista on ihan terveyshaittojakin varsinkin lasten kohdalla kun ei tiedetä pitkän tähtäimen vaikutuksia. Joten ei enään muovia mikroon ja teflon-pinnoitetut pannut pois käytöstä. Mun tartttee nyt hommata sitten valurauta pannu ja opetella sen kanssa ruokaa laittamaan.
Muuten toteuttelen sitten noita luontoa säästäviä vinkkejä eli
-kestoilen
-rupean leipomaan ja tekemään ruuat mahdollisimman pitkälti itse (tässä on haastetta, oon onneton tumpelo keittiössä), puolivalmisteet kun on usein kääräist muoviin
-lasten leluissa ruvetaan suosimaan muita materiaaleja kuin muovia
-ja tietty omat kauppakassit kauppaa mukaan

Netissä ajattelin surffalla vielä jossain eko sivuilla jos sieltä sais lisää vinkkeja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Paperikassi muuten kuormittaa luontoa muovikassia enemmän :attn:
Mutta sillä on näppärä viedä paperit paperinkeräykseen. Mä en rupea sitä varten leikkaamaan mitään naruja ja solmimaan myttyjä, purkamaan niitä parkkipaikalla, jotta ei tuhlausta synny.

Mutta oikeassa olet, kuormitus tulee siis tuotantovaiheessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Paperikassi muuten kuormittaa luontoa muovikassia enemmän :attn:
Mutta sillä on näppärä viedä paperit paperinkeräykseen. Mä en rupea sitä varten leikkaamaan mitään naruja ja solmimaan myttyjä, purkamaan niitä parkkipaikalla, jotta ei tuhlausta synny.

Mutta oikeassa olet, kuormitus tulee siis tuotantovaiheessa.
No ei kai niitä tarvikkaan niputtaa. Hyvin ne saa käsissä kannettua ilman naruja tai vaikka kangaskassissa.
 
millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Paperikassi muuten kuormittaa luontoa muovikassia enemmän :attn:
Mutta sillä on näppärä viedä paperit paperinkeräykseen. Mä en rupea sitä varten leikkaamaan mitään naruja ja solmimaan myttyjä, purkamaan niitä parkkipaikalla, jotta ei tuhlausta synny.

Mutta oikeassa olet, kuormitus tulee siis tuotantovaiheessa.
Voihan ne kantaa vaikka kangaskassilla ja kaataa sieltä kassista sinne lehtiroskikseen. Ite teen muovipussilla niin... lehdet onkin sitten ainoo mitä meidän perhe kierrättää :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Paperikassi muuten kuormittaa luontoa muovikassia enemmän :attn:
Mutta sillä on näppärä viedä paperit paperinkeräykseen. Mä en rupea sitä varten leikkaamaan mitään naruja ja solmimaan myttyjä, purkamaan niitä parkkipaikalla, jotta ei tuhlausta synny.

Mutta oikeassa olet, kuormitus tulee siis tuotantovaiheessa.
Meidän kaupasta saa vain ruskeita pahvikasseja, ja niitä ei saa laittaa lehtienkeräykseen. :/
 

Yhteistyössä