Lähihoitajan duuni on paska duunia.

• Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";24400276]Jep, se tosiaan näkyy "kentällä" et kaikenmaailman turhakkeet koulutetaan lähihoitajiksi. Ne, jotka ovat sen ammatin valinneet vapaasta tahdostaan, ovat päteviä ja osaavat hommansa poljetaan samalla kuraan kun joku kurssin käynyt teke niinku huvittaa.
Se on tärkeä ammatti, mutta jonkun kannattais nostaa vähän rimaa (ja palkkaa) ettei ihan kaikki niitä papereita vois voittaa arvonnasta.[/QUOTE]

Kyllä täällä ainakin saa aika nopeasti mainetta,jos ei työtään kunnolla tee eikä ole siihen soveltuva. Ei kukaan sellasia keikalle soita,hyvin nopeesti huomaa että kenen kalenterissa on aina tyhjää. Mä en sitten yhtään ymmärrä sitä älynväläystä,että luenpa itseni lähihoitajaksi "kun en muutakaan keksinyt". Se nimenomaan on kutsumusammatti ja joka siihen hommaan lähtee lähinnä vain vaihtoehtona sossunluukulle on auttamattomasti hakoteillä. Aivokirurgi tai lentokoneteknikko ei tarvitse olla,mutta tunneälyä siinä työssä kysytään päivittäin,samoin sosiaalisia taitoja ja joustavuutta joskus ihan äärirajoille asti. Nämä ominaisuudet voivat olla hukassa monilta ihmisiltä jotka ovat kuudella ällällä lähteneet jatkamaan yliopistoihin. Kaikki ei sovi kaikille.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
"vieras"
Noh..onneksi on heitä,jotka upottavat kätensä päivittäin kyynerpäitä myöten paskaan ja ottavat vastaan sen dementoituneen vanhuksen nyrkin ja lohduttavat kun illan tullen itkettää vieras paikka ja vieraat ihmiset. Muilla on liian kiire takoa rahaa ylikansallisille riistoyhtiöille etteivät enää välitä huolehtia niistä mummeistaan ja vaareistaan,äideistään ja iseistään.

Mutta ei se mitään. Aina voi käydä sunnuntaina syöttämässä lautasellisen velliä ja rauhoittaa näin sitä olematonta omaatuntoa. Hoitajalle voi samalla reissulla heittää muutaman yliolkaisen katseen ja esittää toiveen että joku järjestäisi sille rakkaalle äidille enemmän virikettä. Että semmosta paskaduunia,huolehdimme vain vieraiden ihmisten läheisimmistä kun heillä itsellään on siihen liian kiire.

lh
Riippuu varmaan missä on töissä. Silloin kun opiskelin tein duunii vanhusten parissa - ei mun juttu. Valmistuttuani pääsin töihin mielisairaalaan, viihdyin, mutta läksin kattomaan vielä hengityshalvaus puolta. Noh, se ei ollu mun juttu, joten palasin mielisairaalaan töihin. Täällä ollaan oltu jo tovi ja eikä iha heti lähtemässäkään.

Jos ei kiinnosta perseen pesut, niin ehkä ei kannata olla vanhusten parissa ?

"Muurarin Vaimo"
Täälläkin on yksi ylpeänä (vaikkakin juuri tällä hetkellä väsyneenä) "lähäriksi" valmistuva ihmislapsi! Onneksesi olet tajunnut kouluttautua, ettei sun tarvi tätä työtä tehdä. Muistathan sitten olla pirun ylpee ja koppava sairaanhoitaja, joka räkii tämmösten surkeitten lähäriden päälle, jooko?

(Lisättäköön vielä, että arvostan kyllä ihan jokaista ammattikuntaa säätyyn ja koulutustaustaan katsomatta)

"Lilli"
Olkaa lähihoitajat ylpeitä ammatistanne, itse tiedätte kuinka tärkeää työtä se on. Kyllä siihen vaaditaan taitoa ja luonnetta ja ammatillisuutta, että osaa kohdata potilaan oikein, hoitaa vaipatukset, syöttämiset yms. ihmisarvoisesti. Jos lähäreitä ei olisi, ne hommat tekisi joku muu, jonkun ne on tehtävä. Ollaan onnellisia siitä, että meillä on hyviä hoitajia tekemässä ne asiat, mistä potilaan hyvinvointi tulee. Verikokeita ja muita tutkimuksia otetaan silloin tällöin, mutta perushoito pitää tehdä joka päivä. Ja se näkyy tehdäänkö se hyvin vai huonosti.

Itsekin voisin ihan hyvin olla vanhuspuolella töissä, en pelkää ulosteita enkä oksennusta, mutta veri ja kaikki siihen liittyvä kammottaa, siksi toisella alalla.

[QUOTE="vieras";24400530]Noh..onneksi on heitä,jotka upottavat kätensä päivittäin kyynerpäitä myöten paskaan ja ottavat vastaan sen dementoituneen vanhuksen nyrkin ja lohduttavat kun illan tullen itkettää vieras paikka ja vieraat ihmiset. Muilla on liian kiire takoa rahaa ylikansallisille riistoyhtiöille etteivät enää välitä huolehtia niistä mummeistaan ja vaareistaan,äideistään ja iseistään.

Mutta ei se mitään. Aina voi käydä sunnuntaina syöttämässä lautasellisen velliä ja rauhoittaa näin sitä olematonta omaatuntoa. Hoitajalle voi samalla reissulla heittää muutaman yliolkaisen katseen ja esittää toiveen että joku järjestäisi sille rakkaalle äidille enemmän virikettä. Että semmosta paskaduunia,huolehdimme vain vieraiden ihmisten läheisimmistä kun heillä itsellään on siihen liian kiire.[/QUOTE]

Tätä on helppo peesailla! :)

Lähärimyös
Paskaduunia ja paskaduunia, paskaa oli kyllä paljon vuodeosastolla kun olin töissä. :D
Vanhukset ja perushoito ei ole mun juttu, siksi nykyään työskentelenkin sosiaalipuolella, mielenterveys ja päihdekuntoutujien kanssa, ihan ite käyvät paskalla, suihkussa ja syömässäkin. :)

hamppihoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja tärkeä alallaan;24400446:
Mitenköhän ne hampilekuri-raukat pärjäisi (potilaista puhumattakaan) jos ei meitä (lähäri) hammashoitajia olis? :)
Peesi. Lekurit juoksee hädissään pitkin käytävää, kun eivät löydä kaapista tavaroita..

Suzyanne
Tekeekö se sun lähärin duunistasi jotenkin paremman, jos haukut jotain muuta työtä paskaduuniksi? Mun mielestä mikään rehellinen työ ei ole paskaduunia. Se on paskaa, jos työkykyinen ihminen makaa vain kotonaan työttömänä nostellen työttömyyskorvauksia.
Samoilla linjoilla. Itse olen laitoshuoltajana sairaalassa, eikä kyllä ainakaan meillä katsota alaspäin kun kaikki pitävät sitä tärkeänä työnä. Minusta on aika surullista että joku pitää laitoshuoltajan ja siistijän työtä paskaduunina.

Pidän työstäni, mutta suunnittelen lähihoitajaksi opiskelua heti kun löydän oppisopimuspaikan. Syynä että hoitoala on kutsumukseni, haluaisin vanhainkotiin töihin, olen ollutkin hoitoapulaisena vanhainkodissa.

Ja kyllä lähihoitajille töitä riittää, ainakin kun suuret ikäluokat tulevat vahainkoti-ikään.

"jepjep"
no jonkunhan ne mummojen ja pappojen vaipat on vaihdettava, ja hyvä niin, mikäli itse joskus vaippoihin joudun, niin toivottavasti riittää niitä vaipanvaihtajia ja perseenpesijöitä.

"lähäri vain"
minä taas rakastan vanhusten kanssa työskentelyä. Ei haittaa paskan siivoamiset yms. Avustan ihmisiä heidän päivittäisissä toiminnoissaan, olen mukana elämän suruissa ja iloissa. Olen mukana lääkehoidossa, saan jakaa lääkkeitä ja antaa lääkkeitä eri muodoissa s.c, i.m, inhaloiden, per.os jne.. Saan tehdä haavanhoitoja ja ottaa verinäytteitä. Saattohoitoa, vainajan laittoa, omaisten kanssa työskentelyä.... Teemme työpaikassani kaikki samat asiat kuin sairaanhoitajakin, mutta vähemmän hallinnollisia/paperitöitä.

"vieras"
Höpö höpö.Mulla monta lähäri kaveria, jotka kaikki tykkäävät työstään.
itse olen laitoshuoltajana sairaalassa, hyvä palkka, mulle riittävä, työtä teen ilolla ja sydämellä.Kivaa hommelia.

"Puolukka"
Samoilla linjoilla. Itse olen laitoshuoltajana sairaalassa, eikä kyllä ainakaan meillä katsota alaspäin kun kaikki pitävät sitä tärkeänä työnä. Minusta on aika surullista että joku pitää laitoshuoltajan ja siistijän työtä paskaduunina.

Pidän työstäni, mutta suunnittelen lähihoitajaksi opiskelua heti kun löydän oppisopimuspaikan. Syynä että hoitoala on kutsumukseni, haluaisin vanhainkotiin töihin, olen ollutkin hoitoapulaisena vanhainkodissa.

Ja kyllä lähihoitajille töitä riittää, ainakin kun suuret ikäluokat tulevat vahainkoti-ikään.
Niinpä. Mielestäni jokainen ala jolle voi opiskella oppisopimuksella on jotenkin kyseenalainen. Eli mielestäni kertoo että ammattiin ei tarvitse "kunnolla" opiskella. Juuri nämä oppisopimus ihmiset ovat mielestäni sitä pahinta laatua.

"vieras"
[QUOTE="Puolukka";24425414]Niinpä. Mielestäni jokainen ala jolle voi opiskella oppisopimuksella on jotenkin kyseenalainen. Eli mielestäni kertoo että ammattiin ei tarvitse "kunnolla" opiskella. Juuri nämä oppisopimus ihmiset ovat mielestäni sitä pahinta laatua.[/QUOTE]

Mun mielestä taas moni ala on sellainen, johon oppisopimuskoulutus sopii paljon paremmin, kuin koulun penkillä teorian pänttääminen. Esim. juuri lähihoitajaksi oppii tekemällä, ei lukemalla, vaikka toki tiettyjä juttuja välillä teoriapuolella opiskellaankin.

"Metsätähti"
[QUOTE="vieras";24398118]Onneksi mä viihdyn lähihoitajan työssä, päiväkodissa :)[/QUOTE]

Kuin myös.
Ikinä en ole katunut sitä, että olen VAAN lähihoitaja. Erityislasten parissa työskentely on mun juttuni.

"eedla"
Noh, jonkun on sekin tehtävä. Muutoin joutuu moni omainen jäädä töistä pois hoitamaan omia vanhuksiaan. Muistattehan sen, että tässä maailmassa ei kovin montaa turhaa työtä ole, kaikille on oma paikkansa ja kaikki työt on arvokkaita. Jos kaikki yhtäkkiä kieltäytyis tekemästä jotain paskaduunia, vaikkapa siivous, roskakuskina oleminen jne, niin ei tää maailma enää pyöris tai ainakin olis tosi hankalaa. Itse arvostan kaikkia ammatteja ja tehtäviä (no, lehtikauppiaat on kyllä siinä ja siinä... :D ). Ei kaikki voi olla lääkäreit, opettajia ja toimitusjohtajia. Nämäkään ammattiryhmät ei pysty tekemään töitänsä kunnolla ilman siivoojia, roskakuskeja tai koulun keittäjää jne. Mun mielestä tuollainen töiden arvottaminen kertoo jotain ap:n kapeakatseisuudesta.

"vieras"
Ei jokin matalapalkkainen ammatti tee ihmisestä pohjasakkaa! Tiedän monia käytännön työn tekijöitä jotka pärjäisivät amk-koulutusta vaativissa töissäkin jos vaan niihin kouluttautuisivat, mutta eivät halua niihin. Varsinkin maaseudulla jossa työmatkat niihin "parempiin töihin on pitkiä, niin moni fiksu ja osaava ihminen päätyy tekemään perustason hommia, joita löytyy lähempääkin. Kaikkia ei 70-100 km työmatka innosta.

RipuliRiitta
En tiedä paskaduunista, jonkunhan se vaipanvaihto ja pyllyn pesu on tehtävä. Itse työskentelen sairaanhoitajana päivystys,- ja tarkkailuosastolla. Vuosi sitten meille palkattiin lähihoitajia tekemään perustyötä eli syöttämään, vaipattamaan, asentoja kääntämään. Lisäksi mittailevat verensokeria ym. muuta pienempää hommaa. Lääkehoitoon eivät osallistu millään tavoin ja esim. tippapussia eivät saa vaihtaa. Meistä äärettömän hyvä juttu :) Nyt sairaanhoitajalle jää aikaa paremmin kirjallisiin hommiin joita nykyään on (liian) paljon, lääkehoitoon, tutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Lähihoitajat myös siirtävät potilaita meiltä toisille osastoille ja kuljettavat tutkimuksiin (esim. ct tai mri) Eli tekevät sitä perushommaa mihin koulutuksen ovat saaneet.

Monenlaista suhaajaa meilläkin kyllä on pyörinyt, ei valintoja parhaasta päästä. Ehkä pitäisi olla vähän tarkempi ketä koulutukseen otetaan. Osasta näkee että homma ei nappaa pätkääkään tai sitten homma nappaa liikaa eli halutaankin tehdä niitä sairaanhoitajan töitä... Mutta tällä hetkellä meillä on ihan huipputyyppejä ja hyvä niin. Mä saan tehdä paremmin omia töitäni :)

talviheinä
[QUOTE="Metsätähti";24425569]Kuin myös.
Ikinä en ole katunut sitä, että olen VAAN lähihoitaja. Erityislasten parissa työskentely on mun juttuni.[/QUOTE]
Jostain syystä mä arvostan päiväkodissa työskentelevät lähärit korkeammalle kun kanssasisarensa :) Kiitokset vaan mun lapsen loistavasta hoidosta :)

Yhteistyössä