Lähihoitajaksi

Voiko mielestänne lähihoitajana työskennellä ihminen joka ei ole mitenkään ylisosiaalinen ja ylipuhelias?

Sellaisessa porukassa, jossa on puheliaita ja sosiaalisia ihmisiä, olen yleensä itsekin puhelias ja otan kontaktia toisiin. Sosiaalisuus siis jotenkin tarttuu.

Vastaavasti ihmisjoukossa, jossa muutkin ovat tuppisuita, en itsekään saa keskustelua aloitetuksi.

Olen ollut aiemmin melko arka luonteeltani mutta olen työelämässä kohdannut suuria haasteita ja niistä selvittyäni vähitellen päässyt arkuudestani eroon. En kuitenkaan edelleenkään ole mikään rämäpää, vaan jännitän helposti.

Haluaisin kovasti työskennellä hoitoalalla ja mietinkin voisiko minusta kehittyä hyvä hoitaja? Pärjäävätkö alalla vai ne, joita ei mikään jännitä ja jotka osaavat olla koko ajan suuna päänä?
 
"mä"
Päivän aikana tapaat useita erilaisia persoonia. Vaihtuuko oma "persoonasi" jokaisen kohdalla arasta rennoksi ja päinvastoin? Kestäisitkö itse sitä ailahtelevaisuutta? Jos kestät ja uskot psytyväsi kehittymään tuossa asiassa, niin kyllä sinusta voi tulla hyvä hoitaja. On vain ehkä aavistuksen raskasta jos koko ajan jännittää, kun tilanteet vaihtuvat joskus nopeastikin.

Entä jos potilaasi on masentunut ja hiljainen. Sinun tehtäväsi on saada hänet tuntemaan olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Sinun pitää tehdä aloite ja sinun tulee ohjata tilannetta. Uskotko voivasi oppia tämän taidon? Tai paremminkin löytää sen itsestäsi.

Suuna päänä ei tarvitse olla, kultainen keskitie on se paras tässäkin asiassa :)
 
...
Itse olen rauhallinen ja hiljainen, ja opiskeluaikana siitä mainittiinkin joka harjoittelupaikassa. Mutta aina kun harjoittelut etenee ja tulee tutuksi potilaiden ja muiden työntekijöiden kanssa, minäkin tulen kuorestani.
Ja nyt kun on ollut kauan samassa työpaikassa niin ei sitä enää ole arka ja hiljainen ollenkaan :)
 
Dior
On ihan toivottavaa, ettei hoitaja ole ylipuhelias ja ylisosiaalinen. Vuorovaikutustaitoja pitää olla, tuppisuuna et tule pärjäämään, mutta liian paljon itseään esille tuova hoitaja on rasite niin potilaille kuin työkavereillekin.
 

Yhteistyössä