Lähihoitaja-tutkinnon tutkintosuorituksen hylkääminen. Mitä tapahtuu sen jälkeen?

Minulla oli opiskelija suorittamassa (antamassa näyttöä) Lähihoitaja-tutkinnon viimeistä tutkintosuoritusta joka on hänellä vanhustyö. Tutkintosuoritus on mennyt alusta asti huonosti joten eilen, kolmantena tutkintonsuoritus päivänä, ilmoitin opiskelijalle että suoritus on hylätty. Opiskelijalla vakavia puutteita perusasioissa (aseptiikka, asiakasturvallisuus, paloturvallisuus) jne. Eilen hän olisi pistänyt asiakkaalle väärät insuliinit.
Juttelin tänään opettajan kanssa, hän oli samaa mieltä kanssani suorituksen hylkäämisestä.
En opettajalta hoksannut kysyä, että mitä hylkääminen opiskelijalle tarkoittaa. Saako hän suorittaa tutkinnonsuorituksen jossain muualla vai loppuuko hänen opiskelunsa nyt tähän? Osaako joku kertoa?
 
"ihmettelen"
Miten kummassa opskelija on päässyt etenemään noin pitkälle opinnoissa, jos huolellisuus on tuota luokkaa???? Hyvä, että et päästänyt harjoittelusta läpi!
 
Sitä, että kuinka hän on päässyt näin pitkälle, ihmettelimme myös työyhteisössä. Puutteita kun oli ihan näistä perusasioista alkaen.
Opettajan kanssa ei ollut mitään puhetta, että miten jatkossa edetään. Tuskin tulee meille enään, olen ainoa joka voi ottaa aikuisten suorituksia vastaan ja jäävään itseni kyllä siitä hommasta.
 
Opettajan pitäisi ottaa sinuun yhteyttä ja teidän kolmen (eli sinä, opiskelija ja ope) tehdä paperi tutkintotoimikunnalle, jossa perustellaan hylkäyksen syyt ja tehdään jatkosuunnitelma opiskelijan opintojen jatkosta. Ko. paperi menee tutkintotoimikuntaan, jossa se hyväksytään tai siihen vaaditaan joitain muutoksia. Jatkot ovat sitten sen perusteella joko teillä tai muualla, miten nyt sovittekaan.
 
Mä kyllä tiedän, mitä työssäni tarkoittaa vaitiolovelvollisuus ja mitä se koskee. Mun viestistä tuskin selviää paikkakuntaa, työpaikkaa, henkilöllisyyttä, tutkinnonsuorittajan ikää, sukupuolta tms. sellaista asiaa joka voitaisiin liittää mihinkään.
 
Vierss
Ettäkö ole keskustelleet asioista? Ei noin vii käyttäytyä että ilman mitään keskusteluja hylkäät harjoittelun. Aika paha ohjaaja jos ei opiskelijaan saa rotia. Kannattaa miettiä nyt voisiko opiskelija tehdä ns näytön jossa saa uuden mahdollisuuden.
 
"Susu"
Alkuperäinen kirjoittaja PatalaiskaVätys;28417180:
Mä kyllä tiedän, mitä työssäni tarkoittaa vaitiolovelvollisuus ja mitä se koskee. Mun viestistä tuskin selviää paikkakuntaa, työpaikkaa, henkilöllisyyttä, tutkinnonsuorittajan ikää, sukupuolta tms. sellaista asiaa joka voitaisiin liittää mihinkään.
Et voi puhua internetissä vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvista asioista vaikkei nimi tulisikaan esiin. ;)
 
Työssäoppiminenkin arvioitu kolmikantaisesti. Osaa virheistä tapahtui myös topissa, opiskelija korjasi toimintaansa topin aikana.
Ja palautetta annan aina aktiivisesti, niin positiivista kuin rakentavaa negatiivistakin. Ilmoitin hylkäämisestä ja perustelin päätökseni. Päätös hyväksytetty esimiehellä, esimiehen ensimmäisellä sijaisella sekä opettaja arvoijalla.
 
Viimeksi muokattu:
vieras sh
Ettäkö ole keskustelleet asioista? Ei noin vii käyttäytyä että ilman mitään keskusteluja hylkäät harjoittelun. Aika paha ohjaaja jos ei opiskelijaan saa rotia. Kannattaa miettiä nyt voisiko opiskelija tehdä ns näytön jossa saa uuden mahdollisuuden.
Eipä se ohjaaja pysty väkisin oppia kaatamaan opiskelijaan jos sillä opiskelijalla ei ole itsellä aineksia riittävästi :)

Ja todennäköinen syy miksi on päässy etenemään tuohon saakka on, että armosta on päästty läpi :/ sellaista valitettavasti sattuuu. Oikein teit ap kun olit tarkkana, ei ole kenekään etu - sen opiskelijankaan saati potilasturvallisuuden, että pääsee läpi jos ei osaa perusjuttuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
Ettäkö ole keskustelleet asioista? Ei noin vii käyttäytyä että ilman mitään keskusteluja hylkäät harjoittelun. Aika paha ohjaaja jos ei opiskelijaan saa rotia. Kannattaa miettiä nyt voisiko opiskelija tehdä ns näytön jossa saa uuden mahdollisuuden.
Aikuisten tutkintosuorituksissa ohjaaja ei ota suoritusta vastaan, vaan siinä ihminen vaihtuu, jonka tehtävänä ei enää ole ohjata, vaan seurata tutkinnonsuorittajan työskentelyä ja arvioida sitä.
 

Yhteistyössä