Lähihoitaja, sairaanhoitaja, lääkäri

Pisti tässä miettimään jos lähäri, sh tai lekuri on kamala rasisti, epäempaattinen eikä pysty ajattelemaan asioita kun mustavalkoisesti, niin kaunko hän pystyy vetämään työroolia empaattisesta ja suvaitsevaisesta hoitajasta/lääkäristä?
Mitäs luulette?
 
"vieras"
Ammattitaitoinen hoitaja pystyy vetämään sitä roolia vaikka koko uransa. Itse inhoan alkoholisteja, varsinkin väkivaltaisia. Siltikin sairaanhoitajana ollessani jos osastolle tuli delirium-potilas, pysyin rauhallisena ja kohtauksen mentyä ohi kunnon unilla menin aamulla potilaan luo iloisena ja kyselin vointia. Vaikka potilas oli edellisenä iltana uhannut tappaa mut.

Sitä kutsutaan ammattitaidoksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27947683:
Sitä juuri mietinkin, kuinka pitkälle se ammattitaito jaksaa kantaa jos empatiakyky on hukassa ja rasismikin pukkaa pinnalle.
Nyt vasta huomasin, että puuttuu empatiakyky? No silloin ei kyllä ammattitaito pitkälle kannata.
 
ÄsHoo
Aitoa empatiakykyä ei voi opetella. Sitä joko on, tai ei ole. Empatia on hyvä lisä ammattitaitoon. Oma persoona on tärkeä työkalu hoitotyössä, sitä voi hioa. Ammattilainen voi - ja pitää - olla, piti sitten tietystä potilasryhmästä tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄsHoo;27947833:
Aitoa empatiakykyä ei voi opetella. Sitä joko on, tai ei ole. Empatia on hyvä lisä ammattitaitoon. Oma persoona on tärkeä työkalu hoitotyössä, sitä voi hioa. Ammattilainen voi - ja pitää - olla, piti sitten tietystä potilasryhmästä tai ei.
Niinhän se menee. Aloin vaan miettiä kun olen törmännyt hoitoalan opiskelijaan, jolta puuttuu täysin kyke ajatella tai toimia empaattisesti ja koko maailmankatsomus on niin mustavalkoinen kun olla ja voi.
 
"vieras"
On ihanan sinisilmäinen ajattelutapa (et ole ilmeisesti hoitoalalla itse), jos kuvittelee hoitoalan henkilöstön olevan jotenkin kovin empaattisia. Osa onkin, mutta kyllä alalle hakeutuu juuri sellaisia koulukiusaajatyyppejäkin. Kirurgeissa äskettäin uutisoitiin olevan paljon psykopaatteja moniin muihin ammatteihin verrattuna. Lähihoitajaksi hakeutuu paljon sellaisia, joiden vaan pitää mennä johonkin kouluun.
 
[QUOTE="vieras";27947874]On ihanan sinisilmäinen ajattelutapa (et ole ilmeisesti hoitoalalla itse), jos kuvittelee hoitoalan henkilöstön olevan jotenkin kovin empaattisia. Osa onkin, mutta kyllä alalle hakeutuu juuri sellaisia koulukiusaajatyyppejäkin. Kirurgeissa äskettäin uutisoitiin olevan paljon psykopaatteja moniin muihin ammatteihin verrattuna. Lähihoitajaksi hakeutuu paljon sellaisia, joiden vaan pitää mennä johonkin kouluun.[/QUOTE]

En kuvittele mitään. Tiedän kyllä ettei hoitoalalla kaikki ole kovinkaan empaattisia tai suvaitsevaisia. Mutta jos kyseessä on ihminen jolta puuttuu täysin empatiakyky, suvaitsevaisuus ja ajatusmaailmakin on mustavalkoinen, niin pitkälleköhän se mahtaa kantaa. Ja todellakin näitä ihmisiä varmasti löytyy alalta jos jonkun verran. Lähihoitajaksi opiskelmaan varmasti pääsee vähäisemmän seulan lävitse mitä lekuriksi, joten joukosta löytyy jos jonkinlaista persoonaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27947912:
En kuvittele mitään. Tiedän kyllä ettei hoitoalalla kaikki ole kovinkaan empaattisia tai suvaitsevaisia. Mutta jos kyseessä on ihminen jolta puuttuu täysin empatiakyky, suvaitsevaisuus ja ajatusmaailmakin on mustavalkoinen, niin pitkälleköhän se mahtaa kantaa. Ja todellakin näitä ihmisiä varmasti löytyy alalta jos jonkun verran. Lähihoitajaksi opiskelmaan varmasti pääsee vähäisemmän seulan lävitse mitä lekuriksi, joten joukosta löytyy jos jonkinlaista persoonaa.
No luonnevika ei suoraan liity älykkyyteen ja lääkäriksi hakeutuville ei tehdä lainkaan psykologisia testejä kuten lähihoitajille eli sinne on mahdollista päästä vielä häiriintyneempien. Sitä paitsi älykkäät osaavat teeskennellä normaalia paremmin.
 
[QUOTE="vieras";27947948]No luonnevika ei suoraan liity älykkyyteen ja lääkäriksi hakeutuville ei tehdä lainkaan psykologisia testejä kuten lähihoitajille eli sinne on mahdollista päästä vielä häiriintyneempien. Sitä paitsi älykkäät osaavat teeskennellä normaalia paremmin.[/QUOTE]

No mä luulen että monen empatiakyvyttömän ja mustavalkoisen ihmisen taustalla ei ole luonnevikaa vaan ihmiset ovat pikkasen älyllisesti yksinkertaisia tai sitten sivistymättömiä. Tosin niillä eväillä ei taideta lääkikseen päästä, vaikka psykologiset testit puuttuisikin. Lääkäreistä voi löytyä luonnevikaisia jotka ovat älykkäitä.
 
rree
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27947986:
No mä luulen että monen empatiakyvyttömän ja mustavalkoisen ihmisen taustalla ei ole luonnevikaa vaan ihmiset ovat pikkasen älyllisesti yksinkertaisia tai sitten sivistymättömiä. Tosin niillä eväillä ei taideta lääkikseen päästä, vaikka psykologiset testit puuttuisikin. Lääkäreistä voi löytyä luonnevikaisia jotka ovat älykkäitä.
Sivistys voi lisätä suvaitsevaisuutta... tai sitten ei, empatiakyvyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
[QUOTE="vieras";27949486]Lähihoitajat ovat pohjasakkaa: Kun muuhun ei pystytä niin ollaan sitten lähihoitajia.[/QUOTE]

Tosin pohjasakasta kaikki eivät edes pääse lähihoitajiksi. Hakijoita allalle kun on enemmän mitä opiskelupaikkoja. Minne se loppu pohjasakka sitten päätyy? Lidlin kassoille? Bussikuskeiksi? Rappusiivoojiksi? Onhan noita pienipalkkaisia aloja.
 

Yhteistyössä