Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset heinäkuussa

La mer, en tiedä vaikka mulla olis ollu se jo. Lähipiirissä liikkui sitkeä tauti, jonka mäkin sairastin. Oireet niitä tavallisen flunssan oireita, kuumetta, kurkkukipua, nuhaa, yskää. Olin yksin kotona kun kuume nousi, enkä jaksanut lähteä terveyskeskukseen. Sitten se alkoi helpottaa, joten en pohtinut asiaa enää. Ehkä se oli vaan tavallinen flunssaviirus.

Mutta aiemmin kyllä pohdin, että koska tauti ei välttämättä äidy kovin pahaksi, harkitsisin, ennen kuin alkaisin ottaa lääkkeitä. Epäilyttää niiden turvallisuus vauvalle, kun mitään kovin pitkää tutkimustietoa (saati kokemuksia syntyneistä vauvoista) ei ole.

:heart: piip
 
Ada
Piip, mä katson ja katson sitä sun laittamaa vaippaohjetta (ompelu) ja mä en TAJUA, miten mä piirrän sen kaavan!!! Siis jos jossain on mainittu jotain senttejä tai ruutuja tai... niin mä en löydä tai näe niitä tosta kuvasta.

La Mer toivottavasti sikainfluenssan pelko ei pilaa matkustusintoasi. Voithan vielä puhua neuvolassa asiasta. Olen välttellyt lukemasta influenssan vaaroista, joten en ole ihan paras neuvomaan.

Siellä se Pilvilinna nyt on tosi hommissa... aika jännittävää!

Ada ja voimistelija 20+4
 
Voi ei koko hemmetin teksti taas otti ja katos!

Lyhyesti sitten samat. Pilvilinnalle tsemppiä vielä ja toivottavasti ne lääkkeet sinuun tehoavat nopsaan ja olet jo sielä pieni ihminen kainalossa =) .
Sikataudista pohdin pitemmätkin pätkät, mutta se tulee jos tulee. Aion kyllä käyttää käsihuuhteita kun käyn kaupungilla ja yrittää suojautua mahdolliselta tartunnalta jo tämän raskauden ja pienen pojan takia. Ja hakea ne lääkkeet mahd. pian jos tauti kuitenkin iskee. Aluksi olin enemmän asiasta hermostunut, mutta nyt alkaa koko juttu jo kyllästyttää. Tottahan se on, että aivan normaaliin influenssaankin niitä ihmisiä kuolee. Rokotus asiaa olen miettiny enemmän, eli ottaakko vai ei. Raskaana olevat kuulemma ainakin yhdysvalloissa rokotetaan ensimmäisenä ja ilm suomessa on ollut puhetta samasta? Toisaalta jos se tuon taudin estää niin mikäs siinä, mutta toisaalta epäilyttää uuden rokotteen käyttö, varsinkin tuon vauvan takia.

Toissa päivänä oli eka neuvola, sydän ääniä ei vielä kuultu. LA laitettiin 21.2 vaikka tiedän kyllä tasan tarkkaan millon ovis oli ja sen lisäksi uskon että tunsin kiinnittymisen ja se on niiden mukaan 26.2 ennemminkin. Verenpainetta mitatessa tuliki yllätys 100/40. Lähdin vielä kotiin neuvolan jälkeen, mutta sielä olo alko mennä niin heikoksi että muutaman puhelun jälkeen päädyin päivystykseen tiputukseen. Olo parani sielä ja mikä parasta vauvan tilanne katsottiin ultralla ja sielä se pieni meille käsiä heilutteli =) .
Sokerirasitukseen sain nyt ajan! Iloinen oon siitä kun esikoisen aikaan se ei ollu täällä käytössä. Uskon, että tuolla sen paljo helpommin näkee onko jotain häikkää kuin sillä, että yrittää ite muistaa mittailla oikeisiin aikoihin (mulla on melko reikäpää noiden muistamisten kanssa nykyään).
 
Voi nanna, onpa kurjaa, että menit noin heikoksi! Oliko verenpaineen lukemille jokin selitys? johtuuko se pahoinvoinnjista? Vieläkö se sulla jatkuu? Mulla jatkuu vaihtelevana, mutta yleensä olo on ihan hyvä, kun muistan syödä. Kuumalla ilmalla on pahempi kuin viileällä.

Mutta :heart: ihanaa :heart: , kun näit pikkuisen! Olen ihan kade, kun olet nähnyt heiluvat kädet! Mä en muistaakseni nähnyt ultrassa edes paikallaan olevia käsiä, olikohan sillä sellaisia kunnollisia vielä silloin. Mukaan saatu kuva on aika epätarkka, eikä siinä ainakaan raajat erotu. Mutta kahden viikon päästä pääsen taas ultraan!

Sikainfluenssasta: Täältä löytyy täsmätietoa raskaana oleville ja imettäville, jos joku kaipailee: http://www.ktl.fi/portal/16690.

Ada, tuo linkki ohjeeseen taisi olla Pikin laittama. Yritin kyllä katsoa ohjetta, mutta tämä mun työkone vastustaa aina välillä pdf:iä, enkä saanut sitä nyt auki. Mielenkiinnosta voisin yrittää myöhemmin vielä katsoa.

Toivottavasti pian kuuluu Pilvilinnasta!

piip 10+2

muoks. piki, jos ehdit, niin mulle voi laittaa synnäriksi Kätilöopiston.
 
Heippa tyttöset! :flower:
Huiii!! Nannalla oli aika hurjat paineet.... Koitahan levätä ja ottaa iisisti. Toivottavasti siitä pian nousee. Ihanaa kun pääsit tulokasta katselemaan. Oli varmasti suuri helpotus :heart:


piip mikäs viikko sulle tehtiin se ultra? Me käytiin ekassa varhaisultrassa 8+3 muistaakseni. Pieni papu sillon meilläki erottui. Ens viikolla näät sit selkeesti jo enemmän. Mun profiilissa näkyy meidän papunen np-ultrassa. Siinä on iso ero siihen pikkuseen mikä oli ekassa :)

(.) Neuvolassa käyty äsken. Kaikki oli kohdillaan, lukuunottamatta sitä, että saikku suppareiden kohdalta jatkuu edelleen.... :snotty:
Eka sf-mitta otettiin. 22 oli, eli yläkäyrillä :D
Painoa tullu 700g/viikko :eek:
Pikkusen syke 140

Nyt täyttelemään kelapapereita, niin saa sit joskus sen äitiyspaketin :D

Delfis ja vilpertti 22+2 B)
 
piip päivitetty =) onhan tuo lyhenne oikein?

Virtuaalitsemppaukset vielä täältäkin Pilvilinnalle, voi kyllä olla että siellä on jo synnytys ohi ja nyytti kainalossa :heart:

Ada tässä http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/kvy08s.pdf S-koon kaavassa ainakin näyttää olevan joku 2cm x 2cm mitta ( käsin piirretty vähän himmeästi). Eli pitää varmaan tulostaa/ kopioida sopivan kokoiseksi? Tiedä sitten, minkä kokoisena tulostuu suoraan, meillä kun ei tulostinta ole niin en vielä ole kaavaa saanut...

Palailen myöhemmin, nyt meinaa kahvit tulla ylös, kun pikkujalat potkuttelee palleaan :kieh:

Piki ja pikkuinen 27+5
 
Ada
:hug: Voi kauhea mitkä paineet Nannalla on, toivottavasti olo paranee pian! Ja ihanaa, että näitte pikkusen :heart: !


Piip ja Piki, kiitos kaavaopastuksesta ja anteeksi, mulla meni ompeluhössötyksessä nimimerkit sekasin. Olen tehnyt tänään eri ohjeella 3,5 vaippaa. Ne vaikuttaa ihan toimivilta. Voin etsiä linkin tänne myöhemmin.

Me oltiin ekassa ultrassa vko 7 ja silloin pikkuinen näytti neppis-autolta. "Renkaista" tuli sittemmin kädet ja jalat. Kahden viikon päästä Piipillä on niin ihana ultra! Sitten ne kädet ja jalat heiluu siellä :heart: .

Onnea Delfikselle hyvistä neuvolakuulumisista! Olet nyt sitten virallisesti raskaana. Mä en vielä ole, mutta sama neuvola on reilun viikon päästä :D .
 
Voi, kun kuulis jo Pilvilinnan uutiset! Siellä varmasti on jo vauveli tuhisemassa kainalossa. :heart:

Huomasin muuten tuolta elokuisten ketjusta, että tässä ketjussa taustaillut Mandy81 oli saanut pojan! Eli onnea Mandylle, jos sattuu tätä ketjua vilkaisemaan. :)

Mä en nyt oikein osaa kommentoida mitään järkevää kenellekään, teen sen siis ens kerralla. :) Omasta navasta sen verran, että oon tässä ollut selkäkipujen takia sairaslomalla viikon verran ja se jatkuu aina tuonne äippäloman alkuun saakka, eli ensi keskiviikkoon. Kävin juttelemassa lääkärin kanssa ja se sanoi vaan että ei ne siellä töissä yhtään helpota ja länttäs koko loppuajan sairaslomaa. Ja mä kun ajattelin saavani vaan jotain jumppaohjeita. Mun työt on nyt sitten tehty tältä erää! Tuntuu kummalliselta, mutta toisaalta ajatukset on olleet jo niin pitkään pikkupaaperossa, että työmotivaatio on ollut jossain ihan muilla mailla vierahilla. Selkäkin jaksaa paremmin, kun sitä voi lepuuttaa tarpeen tullen. Kohtu alkaa olla tosi ylhäällä ja aiheuttaa vähän hengenahdistusta, mutta edelleen oon ihan :heart: mun masuun ja siihen pieneen möyriäiseen siellä. Vauva on kyllä kauhean vilkas, tuntuu että porautuu tuosta kyljestä pihalle hetkenä minä hyvänsä. Mutta kohtahan me jo nähdään, alle 6 viikkoa laskettuun aikaan, eli ihan max 8 viikkoa jäljellä! Aika on mennyt ihan hullua vauhtia!

Rosehip ja pampula 34+1
 
Kiitos, Piki, meni oikein! Mitä muuten tarkoittaa KLO?

Delfis, meillä oli sen ultran mukaan viikot 8+4 silloin, eli melkein sama kuin teillä. En oikein muista siitä koko tapahtumasta muuta kuin sen sydämen sykkeen, jota tuijotin haltioituneena. Olisin voinut maata siinä aika paljon pidempään pällistelemässä. Odotan innolla tuota seuraavaa ultraa! Ihana tuo sun profiilissa oleva kuva: niin selkeä, ja niin oikean vauvan näköinen köllöttelijä!


Ada, laita vaan kaavalinkkejä! Mua ainakin kiinnostaa!

Rosehip (aina meinaan kirjoittaa roseship, ja niin sen aina mielessäni luenkin: aavalla merellä purjehtiva kolmimastoinen laiva, joka on täpötäynnä ruusuja :) ) hyvä, että sait sairaslomaa, jos nyt tuntuu paremmalta. Mua ihan kauheasti kiinnostaisi nähdä kuva siitä sun mahasta nyt. Olenko ihan urvelo kun esitän tällaisia pyyntöjä? :ashamed: Se oli vaan niin älyttömän SÖPÖ silloin aiemmin. Voisitko edes kuvailla...? :D

:heart: piip 10+3
 
Oi kuinka söpösti piip kuvaili roseshipiä (samoin mäkin luin monta kuukautta) :D Kyllä siinä seuraavassa ultrassa saat sitten paljon selkeemmän kuvan. Ootko voinu hyvin?

Voi rosehip tosi inhottavaa, kun selkä kipuilee... Onneksi sait sairaslomaa ja saat ottaa levon kannalta. :hug: Myös mun mielestä se sun masu oli NIIIN söpö siinä kuvassa. Sinä tosiaanki taidat meistä se seuraava lähtijä olla!? :eek: Aika menee aivan älyttömän nopeeta!!!

Mikäs Pikille aiheutti huonon olon? :eek: Ei kai sulla oo pahoinvointi iskeny? Vai onko mulla menny jotain ohi? (ei tosin ois mikään ihme) :D

Pian siis Adakin on "virallisesti" raskaana ;)

(.) Mun tylsät saikkupäivät saa jotain sisältöä, kun meillä alkaa miehellä tänään 5viikon loma! Ajattelin askarrella sille jonku kivan lomakortin :D
Meillä tää vilpertti on muuttunu tosi aktiiviseks tai sitten sen liikkeisiin on tullu lisää voimaa. On alkanu nimittäin potkimaan ja myllertämään aivan sikana! Illalla kun yrittää mennä nukkumaan niin maha jatkaa heilumistaan :LOL:

Delfis ja duracellpupu-vilpertti
22+3 :heart:
 
Hei vaan kaikille :wave:
Tein eilen positiivisen testin, jonka tänä aamuna varmistin toisella. Kaikki tuntuu vielä epätodelliselta eikä oikein vielä uskalla uskoakaan ennen kuin on terveyskeskuksessa todettu ja ultrattu. Oletteko kaikki käyneet varhaisraskaudenultrassa? Milloin kävitte? Pääseekö HUS:n alueella kunnalliseen ultraan vai pitääkö mennä yksityiseen?
Hui ja jee!! :D
 
Onneksi olkoon ja tervetuloa hallama!! :flower: :heart:
Me käytiin varhaisraskauden ultrassa, rv 8+3. Yleensä sanotaan että viikosta 7+ voi mennä. Haluttiin kuitenkin odottaa siihen vähän yli 8, niin näkyy jo varmasti syke ja muut, jos muutamalla päivällä vaikka heittäiski =) HUS:sta ei tietoa, mutta ainakin täällä länsisuomessa sai sen kustantaa ihan itse. Kelavähennysten jälkeen jäi n80? maksettavaa.
 
Onnea vielä täälläkin, hallama! Aivan erityisesti tervetuloa täältä... Sitä tuntee olevansa niiiin pitkällä raskaudesa, kun tulee joukkoon joku juniorimpi. :D

Aika monin tuntuu käyneen varhaisultrassa, niin mekin. Täällä HUS:n asumme ja itse omasta kukkarostamme viulut pulitimme. :| Käytiin viikolla 8+4 eli aika vasta. Meillä se huvi maksoi jotain 106 euroa, muistaakseni.

Delfis, mä voin ihan hyvin, mutta aika vaihtelevasti. Huono olo väijyy nurkan takana. Tänään ei ole ollut sitä, mutta yhtäkkiä on aika mahtava närästys. Se onkin outoa, kun ei ole koskaan enen närästänyt yhtään, mutta rv 5 lähtien koko ajan pikkasen.

Kiva, kun saat seuraa sairaslomapäiviisi! Miten pitkään sulle on kerrallaan määrätty saikkua? Vieläkö sulla on kesälomaa pitämättä?

piip

muoks. niin, toi meidän ultrapäivä oli ultraajan mukaan 8+4, eli se, mitä pidän itsekin todennäköisimpänä. Neuvolan mukaan se oli 8+6, ja noita neuvolan lukemia olen täällä koko ajan ilmoitellut, kun silloin olen niinku "pidemällä". :LOL: Nyt siis neuvolan mukaan 10+3.
 
hallama lupaan, että se aika menee loppujen lopuks nopeeta. Ekaks tuntuu pitkälle, mut tuut yllättymään vielä kuinka nopsaan se meneekään =)

piip no voih! Toivotaan, että tuosta ei paha olo pahene. Mulla on määrätty tässä vaiheessa aina viikko kerrallaan. 2viikon päästä ois kesäloma, katsotaan onnistuuko sitä pitämään. 2päivää on myös aiemmasta lomasta pitämättä :D
 
hallama, kyllä ne sulle sen ultran tekee varmaan jo viikolla 6, jos haluat. Mutta silloin ei kohdussa näy vielä mitään kovin selvää, pikku piste vaan ja ruskuaispussi. Mulla terkka suositteli viikko 8, koska silloin ainakin pitäisi jo hyvin näkyä aika paljon. Ja kyllä siellä aika paljon silloin näkyikin - oon tyytyväinen, että odotettiin siihen saakka.
 
Sitä mä vähän pelkäsinkin että ykstyiselle pitää mennä. Toisaalta ei haittaa, koska olen käynyt jo monta vuotta ihanalla gynellä papa-kokeissa. Ja kyllä me odotetaan sinne viikolle 8 ihan suosiolla.
Huh kyllä tää taitaa olla totta.. tässä on nyt pitkin päivää tullut pahan olon aaltoja ja äsken kävin jo ihan oksentamassa. Onneksi on näin positiivinen syy tähän oloon =) Onko vinkkejä huononolon selättämiseen? Miten voi alkaa jo nyt huonovointisuus?
 
hallama ite kärsin pahoinvoinnista rv16 asti :D
Syö usein ja pieniä annoksia. Älä liikaa mieti mitä pitäis syödä ja mikä on tervellistä, vaan syö sitä mikä menee alas. Itellä uppos parhaiten jugurtti, vihannekset ja voileipä. Kaikki lämmin etoi. Vielä tuohon, että ei liikaa mieti mitä syö, niin tokikin kannattaa välttää kaikkia mitä suositellaan vältettäväks :D Sekavaa kirjotusta. Toivottavasti kuitenkin jotain sait irti :LOL:
 
Ihan aluksi Hallamalle suurensuuret onnittelut ja tervetuloa tänne masunkasvattajien pinoon! :flower: Me käytiin varhaisultrassa joskus rv 8 aikoihin, mitä usein suositellaan, mutta joskus viikolla 6+ pitäis kai jo syke erottua. Tsemppiä myös pahoinvointien kanssa! Yritä löytää ne ruoka-aineet, mitkä maistuu. Ja muista juoda paljon, ettei tuu mitään nestehukkaa. :)

Piipille myös parempia oloja pahoinvoinnin suhteen. Ootko kokeillut auttaisko piimä närästykseen? Ja kuulemma niitä Rennieitä voi kans käyttää raskausaikana.

Ja Delfis koitahan säkin muistaa lepäillä sairaslomalla! Joko sait kelan lappuset postiin? Mulla kesti muuten 2 kuukautta siinä äippärahapäätöksessä sen takia, että ne oli hautautuneet johonkin muiden papereiden alle siellä! Soitin sinne Kelaan ja homma alkoi heti edetä ja päätös tais tulla paperilla viikko tuon soiton jälkeen. Äippäpakkaus tais tulla jossain kolmessa viikossa.

Mulla ja Citruksella on vaan viikko eroa lasketuissa ajoissa, joten seuraava jonossa lienee jompikumpi meistä. :) Mulla on kyllä sellanen fiilis, että tää vauveli menee yli ja pitkästi. Juttelin äitin kans just ja sillä on menny kaikki 3 raskautta sen 2 viikkoa yli, tosin en tiiä voiko siitä mitään johtopäätöksiä vetää.

Yleisön pyynnöstä masukuvaa taas profiilissa. :wave: Saakohan siitä mitään selvää... Laitoin tuon paitaversion, kun masu näyttää siinä isommalta kuin ilman paitaa. :D Se on ottanut kasvuspurtin tässä viime viikkoina ja alkaa näkyä jo kaikkien vaatteiden alta ja innoissani sitä tuijottelen kaikista mahdollisista heijastavista pinnoista. Tosin jos mä muihin samoilla viikoilla oleviin vertaan, niin pieni se on edelleen. Laittakaahan muutkin masukuvia, niitä on ihana kattoa! Tai ottakaa edes itselle talteen, jos ei muuten. :)

Roseship olis kieltämättä aika uljas nimimerkki tuon piipin kuvailun jälkeen! Oon vaan tämmönen ruusunmarja. Mistäs muuten teillä on nimimerkit keksitty? Mulla siis ruusunmarjateepussin kyljestä, kun tuli sitä lipitettyä innokkaasti niihin aikoihin, kun tänne rekisteröidyin. :)

Mä ajattelin tästä lähteä kaupungille hakemaan vähän kangasta vaavin peittoon, lakanoihin, patjan suojaksi muovitettua froteeta jne. Jee nyt mulla on aikaa alkaa puuhailla vauvajuttuja, kun ei tarvii enää olla töissä!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Rosehip + pampula 34+2
 
Ada
Mulla on taas ihan löysä pää enkä tiedä osaanko nyt kommentoida mitään... Tahdoin vaan tulla tervehtimään ja toivottamaan Hallaman tervetulleeksi :wave: . Me ollaan hussin alueelta ja onnekkaina lapsettomuushoitolaisina saatiin ilmainen varhaisultra =) . Joku hyöty siitäkin ruljanssista vaikka vauva lähti lopulta tulemaan oman aikataulunsa mukaisesti ilman apuja. Vaikka te nyt joudutte maksamaan itse sen varhaisultran, niin kyllä se on sen arvoista!

Piip, KLO on Kätilöopisto ;) .

Onnea Rosehipille siitä, että nyt saat keskittyä vain syntyvään lapseen :heart: . Mun pitäisi mennä ensi viikolla töihin ja se on ihan mukavaa pitkän loman jälkeen, mutta miten mä saan raivattua ajatuksiin tilaa työasioille? Kun siellä on jo nyt ihan ahdasta yhdestä ainoasta asiasta ;) ? Ja iiiihana suloinen maha!!
 

Yhteistyössä