Lähes kaikki kaverit paksuna, ja multa aina tivataan koska...

meille syntyy tytölle sisarus. Ja jankutetaan kuinka tärkeää on, että tekee pienellä ikäerolla jne. Sitten painostetaan tyyliin, että teille tulee kiire hommata se toinen kun esikoinenkin on jo 1v8kk. Tää on ihan jatkuvaa :( tekisi mieli ärähtää ja sanoa, vaikka mulla on jo yksi lapsi, se ei tarkoita, että haluaisin heti toisen. Ja vaikka olen yhden lapsen saanut, ei se tarkoita että voin saada toisen, koska mulla ei ole kun 1 munasarja ja voisivat siitä tehdä päätelmänsä... Tähän asti olen tyytyny vaan myötäilemään heitä, enkä ole keskenmenoistani heille puhunut yhtikäs mitään. Enkä haluaisi heidän odotusaikaansa pilata synkistelemällä omilla murheillani....

Et sä pilaa kenenkään odotusaikaa synkistelemällä omia murheitas. Mun mielestä sulla on täysi oikeus sanoa niinkuin asia on.. Ehkäpä ihmiset sitten osaisivat hillitä kielensä. Voit toki korostaa ettet halua loukata, mutta sinusta tuntuu kyseiset puheet ahdistavalta.

[QUOTE="vieras";23109039]Kavereiden mieliksikö niitä lapsia tehdään?[/QUOTE]
Ilmeisesti mun pitäisi, koska se on heistä suurimman osan mielestä oikea tapa tehdä lapsia :D niin,että vuoden välein on mahapystyssä, tai niin,että kaikilla lapsilla on vuoden ikäero. Henk.koht en jaksaisi sellasta vauvarallia...

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23109054:
Ilmeisesti mun pitäisi, koska se on heistä suurimman osan mielestä oikea tapa tehdä lapsia :D niin,että vuoden välein on mahapystyssä, tai niin,että kaikilla lapsilla on vuoden ikäero. Henk.koht en jaksaisi sellasta vauvarallia...
Mä voin rehellisesti myöntää että meillä on vuoden ikäerolla nuo mukulat ja en kyllä ikinäkoskaan enää anna samanlaista ikäeroa lapsille tietentahtoen tulla.

"vieras"
Mun mielestä on ihan älytöntä tehdä lapset pienellä ikäerolla. Jos vaan ikä antaa periksi, suosittelisin 3-4 vuotta väliin, silloin on ehtinyt jo toipua edellisestä vauva-ajasta ja jaksaa paremmin. Rahaakin on enemmän, kun käy tienaamassa välillä.

[QUOTE="vieras";23109090]Mun mielestä on ihan älytöntä tehdä lapset pienellä ikäerolla. Jos vaan ikä antaa periksi, suosittelisin 3-4 vuotta väliin, silloin on ehtinyt jo toipua edellisestä vauva-ajasta ja jaksaa paremmin. Rahaakin on enemmän, kun käy tienaamassa välillä.[/QUOTE]

Niin ja tosta töissäkäymisestä: heidän mukaansa olen kamala äiti kun pari kuukautta sitten laitoin lapsen hoitoon ja lähdin töihin. Joo olen hieman itsekäs, koska nautin työnteosta ja se on mun hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Ei kait kaikkia voi samaan muottiin laittaa, ihmiset on erilaisia, toiset viihtyy hyvin kotona pitkään pikku-ipanoitten kanssa. Ite olen kokenut toimivaksi 4 päiväisen työviikon :)

"Blue cat"
Mä olen sitä mieltä, että on sitä parempi mitä pidempi ikäero. En halua toista lasta vielä ainakaan moneen vuoteen, toivottavasti en ikinä. Koska tiedän, millaisen helvetin isosisko/ isoveli voi elämästä tehdä, en todellakaan halua sitä omalle lapselleni.

Cik
Meille oli tulossa ikäeroksi alle 2v., mutta meni kesken. Nyt on toinen masussa ja ikäeroa tulee 2½v.
Ja täytyy vaan sanoa, että kyllä se alle 2v. on vielä niin pieni ja itseasiassa aika vauva vielä, että ehkä parempi näin. Vaikka kurjahan se on sanoa, en keskenmenoa kenellekkään toivo, tietenkään, ja itsekkin olin todella surullinen silloin.
Mutta jälkiviisaana huomaan, että kyllä ois ollu hemmetin rankkaa jos tässä nyt olisi vielä vauva.
Nyt taas kun kakkonen syntyy niin esikoinen on jo päässyt vaipoista, ei tarvitse rattaita ja osaa syödä hyvin itse, kulkea portaissa jne.

Siltikin, tuntuu että nykypäivänä on joku ihanne, että lapset on tehty alle 2v. ikäerolla, ja yli 2v. ikäero on jo tosi iso, saati että olisi vielä useempi vuosi välissä.

"vieras"
Meille tulee melkein 6-vuoden ikäerolla. Yli 5-vuotta kuultiin noita juttuja milloin tulee jne. Oikeestaan heti alkoi kun esikoinen syntyi. Jokusen vuoden pauhasivat tuosta ja sitten lopettivat-varmaan juorusivat etten voi saada enää kun olen niin lihava(olen reilusti ylipainoinen). Lihoin tuossa välivuosien aikana ja varmaan odottivat, että vauva se siellä mahassa on. No välissä oli keskenmeno ja yritystä pitkälti yli vuosi kunnes tärppäsi. Iso ikäero tuli, mutta on edes joku asia hyvin. Olen kotona äitiyslomalla/hoitovapaalla kun esikoinen menee kouluun, joten ei tarvitse sumplia sen kanssa.

Jos haluat oikein ikävä olla niin totea niille kavereillesi että sä haluat nauttia myös mahdollisen toisen lapsen vauva-ajasta, niin moni kun tuntuu valittelevan että on aivan sumussa mennyt kun on muksut pienellä ikäerolla.
Me sanottiin aikoinaan kaikille utelijoille ihan suoraan että haaveissa on toinen lapsi isolla ikäerolla, saatiin onneksi olla rauhassa sen jälkeen.

juuuuuh
onpas typerää, tuo että arvostellaan ihmisten lapsenteko ratakaisuja, itse tykkäsin, että on pienellä ikäerollä, meillä onkin 1,5v. ikäeroa lapsilla ja hyvin pärjättiin. silti en ollenkaan kyseenalaista heitä, joilla ikäero lapsilla on isompi, miksi pitäisi, sehän on jokaisen oma asia.

ja pystyin molempien vauva-ajasta nauttimaan ihan yhtä paljon.

vvierass
Minä en taas ymmärrä sitä, että miksi pitäisi tehdä lapset pienellä ikäerolla. Minä olen nauttinut suunnattomasti siitä, että minulla on ollut aikaa esikoiselle hänen ensimmäisten elinvuosiensa aikana. En ole ollut väsynyt, en kireä, olen ehtinyt olla töissä ja muutenkin elämä on ollut mukavaa. Nyt on ihan hyvä aika saada se toinen lapsi, kun ensimmäinen osaa itse pukea, käydä vessassa ja keskustella.

"höh"
Minä en taas ymmärrä sitä, että miksi pitäisi tehdä lapset pienellä ikäerolla. Minä olen nauttinut suunnattomasti siitä, että minulla on ollut aikaa esikoiselle hänen ensimmäisten elinvuosiensa aikana. En ole ollut väsynyt, en kireä, olen ehtinyt olla töissä ja muutenkin elämä on ollut mukavaa. Nyt on ihan hyvä aika saada se toinen lapsi, kun ensimmäinen osaa itse pukea, käydä vessassa ja keskustella.
se on sopinut sulle, toiselle taas pienellä ikäerolla, unohtuuko näissä keskusteluissa aina se, että mikä on itselle oikea ratkaisu, ei se sitä ole välttämättä toiselle.

mulla lapset pienellä ikäerolla, enkä ole ollut äkäinen,väsynyt ja aikaakin on molemmille lapsille riittänyt.

Yhteistyössä