Läheinen kärsinyt masennuksesta 10v, onko vielä toivoa että paranee joskus?

Onko kenelläkään kokemusta pitkäaikasesta masennuksesta ja siitä paranemisesta?
Tuntuu niin kurjalta kun toinen on toivoa heittämässä narikkaan aina kun huonompi kausi tulee :( Välissä tuntuu paremmalta mutta aina se takapakki tulee...

"joo"
en osaa muuta sanoa kun että keski-iän ylittäneillä masentuneilla lääkitys saattaa jäädä loppuiäks... näin mulle sanottiin kun joskus ite söin masennuslääkkeitä...

Kuulostaa raskaalta :(

Mä itse masennuin varmaankin teinivuosien tuntumassa, mutta kunnon pohjakosketuksen otin ollessani 19-20v. Siinä sitten oli ylämäkiä ja alamäkiä, kunnes 24 vuoden iässä sitten tilanne kääntyi ja muuttui ainakin uskoakseni pysyvästi.
Olin siis noin 4-5 vuotta masentunut ja välillä melko matalalentoa tuli vedettyä vatsa ruvella, mutta tässä sitä nyt ollaan...koen olevani täysin terve, sillä masennusoireita tms. ei ole näkynyt liki 4 vuoteen :) Luulin kyllä masennusajanjaksoni aikana, etten toivu siitä milloinkaan, mutta tässä sitä nyt kuitenkin silti ollaan :)

Joten sanoisin, että aina on toivoa :)

"Minna"
Jotkut paranee, toiset ei. Suomessahan jäädään paljon masennuksen takia sairaseläkkeelle eli kaikki ei parane enää työkykyisiksi vaikka muuten olisivat toimintakykyisiä.

"vieras"
Itselläni on masennusdiagnoosi ollut 5 vuotta ja nyt on toisen kerran yrityksessä saada tukea psykoterapiaan. Parantuminen on vaikeaa, kun hoitona on melkein pelkkä lääkitys, keskustelua silloin tällöin. Toivottavasti tutullasi on hoito paremmin hanskassa...

"maama"
Masennus on vaikea hoidettava.Hyviä aikoja voikestää vuosikaudet,mut jos tulee pettymyksiä jollain elämän alueella voi olla taas et mennään taaksepäin..Jotkut joiutuvat syömään vuosikaudet niitä lääkkeitä,toiset loppuelä,än

[QUOTE="Minna";22527030]Jotkut paranee, toiset ei. Suomessahan jäädään paljon masennuksen takia sairaseläkkeelle eli kaikki ei parane enää työkykyisiksi vaikka muuten olisivat toimintakykyisiä.[/QUOTE]

Eläkepaperit sai tämä läheiseni jo n. 5v sitten.. :/

[QUOTE="vieras";22527093]Itselläni on masennusdiagnoosi ollut 5 vuotta ja nyt on toisen kerran yrityksessä saada tukea psykoterapiaan. Parantuminen on vaikeaa, kun hoitona on melkein pelkkä lääkitys, keskustelua silloin tällöin. Toivottavasti tutullasi on hoito paremmin hanskassa...[/QUOTE]

En osaa sanoa onko paremmin hanskassa kun ei muuta hoitoa ole kuin unilääkitys+joku rauhoittava illalla sekä "tarvittaessa otettavaa" ahdistukseen. Vähän itsestäni tuntuu että antaako tarpeeksi edes auttaa, kun ei halua mitään "onnellisuuspillereitä"(omien sanojen mukaan) eikä terapioita eikä paljon muutakaan.. Itse väittää tietävänsä tasan tarkkaan mistä kaikki johtuu ja mikä auttaa mihinkin olotilaan jne. Aika rankkaa on läheisellä kun ei tiedä mitä tehdä ja mistä hakea apua ja millaista :/

Yhteistyössä