Lääkkeitä odotusaikana, pelottaako vauvan terveys???

Sinä, joka joudut jostakin syystä käyttämään raskausaikana säännöllistä lääkitystä...pelottaako ikinä vauvan terveyden puolesta??
Itselläni masennuslääke käytössä koko raskausajan, välillä jopa jouduttu vaihtamaan lääkettä. Pelkään todella paljon, jos vauva on tästä kärsinyt.
En nyt tarkoita pelkästään masennuslääkkeitä...onhan noita muitakin sairauksia äideillä, mikä vaatii lääkehoitoa.

Pelkään todella, jos vauva syntyy pahasti vammaisena ym... :'(

Niin, sen verran vielä lisään..että vaikka mullakin on jouduttu tuota oikeaa lääkitystä tässä odotusaikana etsimään, silti on lääkärin mukaan sellaisia lääkkeitä(ssri+neurolepti), mitkä eivät "pitäisi" olla vahingollisia vauvalle...
Mut mistä sitä ikinä tietää....

Onneksi nyt lääkitys kohdallaan...viimein, ja laskettuun aikaan olis muutama kuukausi...

Esikoistani odottaessa jouduin syömään epilepsia lääkkeitä,ja olin tietysti aivan kauhuissani,miten ne vaikuttaa kehittyvään vauvaan :eek: hain kaiken mahdollisen tiedon kirjoista ja lääkäri vakuutti myös,että suurempi haitta/riski on jos en syö lääkkeitä.Sain terveen lapsen ja myöhemmin myös lääkitys lopetettiin oman tervehtymisen myötä. =)
Lääkkeiden syönti ei ole joko/tai -asetelma.Kokonaisuus täytyy ottaa huomioon ja yleensä löytyy raskausajallekin sopivia vaihtoehtoja jos äidin terveys sitä vaatii.Kannattaa puhua peloistaan hoitavan lääkärin kanssa ja olla itse aktiivinen.Hyvää loppuraskautta sinulle ja vauvallesi =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 16:25 Odottaja kirjoitti:
Niin, sen verran vielä lisään..että vaikka mullakin on jouduttu tuota oikeaa lääkitystä tässä odotusaikana etsimään, silti on lääkärin mukaan sellaisia lääkkeitä(ssri+neurolepti), mitkä eivät "pitäisi" olla vahingollisia vauvalle...
Mut mistä sitä ikinä tietää....

Onneksi nyt lääkitys kohdallaan...viimein, ja laskettuun aikaan olis muutama kuukausi...

Mitä lääkkeitä sulla on käytössä? Mulla paniikkihäiriöön opamox. Kyllähän se mietityttää, jos tulee jotain.. mutta miksi lääkärit määräisi lääkkeitä ja vakuuttaisi, ettei niistä haittaa ole. ja teratologiseen olen useasti soittanut, sieltä myös on sanottu, ettei olis haittaa. mulla elokuussa la.

Yhteistyössä