Lääkkeellinen vai kaavinta?

Hei!

Minulla on tällä viikolla edessä joko lääkkeellinen tyhjennys tai kaavinta, kumpaa te keskenmenon kokeneet pidätte parempana/inhimillisempänä vaihtoehtona? Tarkoituksenamme olisi päästä yrittämään uutta vauvaa mahdollisimman pian, tämä oli ensimmäinen keskenmenoni, ennestään kaksi yli 10-vuotiasta lasta. Kiitos etukäteen vastauksista!

Ja mielelläni kuulisin myös jälkivuodon kestosta ja kuinka kauan kesti lääkkeellisestä tyhjennyksestä/kaavinnasta, kunnes kuukautiset alkoivat. Gyneni suositteli yksien kuukautisten odottelua ennen uutta yritystä.

Ensiksikin pahoittelut sinulle. :hug:
Tästä on ilmeisesti aika monta kokemusta ja näkemystä. Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys vähän yli kuukausi sitten. Lääkäri sanoi, että vähentää kiinnikkeiden syntymistä, ja on siksi parempi seuraava raskautta ja raskaaksi tulemista ajatellen.
Itselläni kohtu tyhjentyi hyvin. Kivut tyhjennyksessä olivat kyllä aivan kamalat ja oksentelin sekä ripuloin koko ajan. Se oli kuitenkin suht nopeasti ohi (2 tuntia) ja pääsin kotiin sitten jo puolilta päivin. Eli yhteensä vietin sairaalassa aikaa neljä ja puoli tuntia. Kaikille ei kuitenkaan kuulemma tule niin paljon kipuja ja ne pysyvät kipulääkkeillä kurissa. Ikävä kyllä minun kohdallani ei ollut näin.

Pari päivää vatsa vielä kipuili ja vuotoa tuli oikein kunnolla. Yhteensä vuotoa kesti noin 5 päivää. Menkat tuli 4 viikon odottelun jälkeen. Nyt saisi siis aloittaa jo uuden yrityksen.
En nyt siis oikein osaa suositella kumpaakaan. Täällä meillä ei kuulemma enää kuitenkaan mielellään kaavintoja tehdä, joten minulle itselleni ei vaihtoehtoja tarjottukaan. Voimia.

Hei!

Pahoitteluni :hug:

Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys vajaa kaks viikkoa sitten. Jälkivuoto on nyt lopuillaan. Meillä päin ainakin tehdään lääkkeellinen tyhjennys rv:lle 10 saakka, juuri "paikkojen säästämisen" takia. Varsinkin, jos toivoo uutta raskautta. Mulle tyhjennys oli helppo, tein sen kotona. Toinen vaihtoehto olisi ollut mennä osastolle 4-6tunniksi. Kävin sairaalassa ultrassa, jossa vielä varmistettiin että sykettä ei näy. Sain siellä ekan tabletin suun kautta ja seuraavana aamuna piti laittaa kaksi emätintablettia, jotka käynnisti tyhjennyksen. Mulla Panadolit auttoivat ensimmäiset neljä tuntia, ainoastaan puolen tunnin ajan oli vähä kovemmat kivut. Silloin otin Panacodin, joka auttoi pian. Mitään pahoinvointia ei ollut. "Tavaraa" tuli kyllä siinä määrin, että heikompi varmaan säikähtäisi. Täytyy vaan toivoa, että kaikki tuli pois. Jälkitarkastus mulla on 13.9. Itse ainakin voin suositella lääkkeellistä tyhjennystä. Mulle sanottiin, että kannattaa antaa yksien menkkojen tulla siksi että mahdollinen uuden raskauden kesto on helpompi laskea. Muuten yrittämiseen ei ole mitään estettä. Meillä esikoinen on saanut alkunsa hoidoilla 3,5vuoden yrittämisen jälkeen, ni voin sanoa että ei paljon ehkäisy kiinnosta, jos vain toinen luomuylläri suotaisi.

Voimia sinulle!!

Mulle tehtiin kaavinta. Ei edes ollut vaihtoehtoja, kun olin valmiiksi niin huonossa kunnossa. Nukutuksessa se tehtiin, joten itse tapahtumasta en tiedä muuta kuin sen, että itse piti kävellä toimenpidehuoneeseen. Kipeä en kaavinnan jälkeen varsinaisesti ollut, ja jälkivuotoakaan ei kestänyt kuin reilun viikon ajan.

Moni lääkkeellisen tyhjennyksen valinnut on joutunut kuitenkin kaavintaan, kun kohtu ei ole tyhjentynyt kunnolla. Kaavinta on ilmeisesti kivuttomampi vaihtoehto. En tiedä. Henkisesti vähintään yhtä raskas kuin lääkkeellinenkin.

kkemeli

Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys viime syksynä. Perjantai-aamuna sain suun kautta lääkkeet (myös kipulääkettä) sairaalassa ja sitten odoteltiin kolmisen tuntia, että lisääntyykö vuoto. Vuoto lisääntyi ja sain lähteä kotiin.
Vasta lauantaina kohtu alkoi kuitenkin kunnolla tyhjentyä. Yhtäkkiä alkoi supisteleva kipu ja aloin vuotaa hirveästi verta ja "klönttejä". Tämä vaihe oli aika kivulias, mutta kesti vain noin pari tuntia. Jomottelu jatkui vielä sunnuntainakin ja lopullisesti sikiöpussi ym. tuli sitten ulos illalla. (tämä ei sattunut enää kummemmin). Torstaina todettiin ultrassa, että kohtu on siisti ja kuuden viikon päästä tulivat menkat. Emme odotelleet yhtään kiertoa, mutta tyhjennyksen jälkeen ei tärpännyt. Parin kierron päästä kuitenkin onnisti ja nyt tuli juuri täyteen rv 31.

Itse siis valitsisin lääkkellisen tyhjennyksen. :hug:

Minulle on tehty kaavinta kesällä-05,koska olin jo välillä tajuntani menettänyt syöksyvuodon takia.
Jouluna -05 tehtiin tablettityhjennys,joka oli äärettömän helppo juttu,vaikka "heikkopäinen" olisi vuodon määrää voinut säikähtää(minäkin).
MUTTA,kohtupa ei tyhjentynytkään kunnolla ja puolitoista kuukautta sen jälkeen jouduin kaavintaan,meinasi jo tulehdus tulla.
Nyt vasta taas jouduin kokemaan keskenmenon ja nyt lääkäri sanoi,että automaattisesti kaavintaan,koska minulla on ns. laiska kohtu (synnytykset olleet syöksysynnytyksiä).
Kaavinnassa et tosiaankaan tiedä toimenpiteestä mitään,jälivuotoa ei ole ollut kuin muutaman päivän pientä sellaista.
Mutta ehkä tablettityhjennys on henkisesti "mukavampi", jos nyt sais enää valitakkaan.

piu
Mulle tehtiin lääkkellinen keskenmeno alkukuusta. tapletit laitettiin sairaalassa ja sen jälkeen pääsin kotiin. kotona alkoi järjetön kipu muutaman tunnin kuluttua ja runsas vuoto vasta parin päivän päästä. luulin et kaikki tuli sit pihalle, mutta kun menin viikon päästä ultraan niin siellä sit sanottiin ettei kaikki ollu tullu pois. joten mulle tehtiin samana päivänä vielä kaavinta. kaavinnan jälkeen ei ollu kyllä oikeastaan minkäänlaisia kipuja. jotenkin jäi vähän paha maku koko touhusta. jos vielä joudun joskus kokemaan keskenmenon niin toivon että mulle tehtäisiin heti suoraan kaavinta.

Kiitos kaikille vastauksista!! :hug:

Kävin eilen gynen polilla lääkärin vastaanotolla ja luulin, että vasta huomenna olisi itse operaatio. Lääkäri ehdotti kuitenkin lääkkeellistä tyhjennystä saman tien ja hetken mietittyäni suostuin, ajattelin mitä nopeammin ohi, sen parempi. Kokemus oli henkisesti aika rankka, mutta surutyötä tein samalla siinä pöntöllä istuskellessani.. joten tyytyväinen olen valintaani, ainakin niin kauan kun elän toivossa, että tyhjennys onnistui.. näköjään epäonnistuneitakin on, mikä on tosi ikävää.

Jännä asia, miten eri sairaalat käyttävät erilaisia lääkityksiä, mulle laitettiin ensin emättimeen 4 tabl. Cytoteciä ja ennen kotiinlähtöä kaksi tablettia suun kautta. Mutta toivotaan, että tehoavat samalla lailla ja kohtu tyhjentyisi kokonaan, ettei kaavintaan tarvitsisi mennä.

Jälkitarkastus olisi kuulemma kuukauden kuluttua, mutta voisikohan sen tehdä aikaisemminkin, saisi mielenrauhan tyhjennyksen onnistumisesta aiemmin?

Jännä juttu tosiaan, kuinka eri tavoilla eri sairaalat toimivat lääkkeellisessä keskenmenojen hoidossa. Itselläni hoidettiin lääkkeellisellä tyhjennyksellä tuulimunaraskautta kolmisen viikkoa sitten. Olin sairaalassa sisällä kaksi päivää ja nuo kaksi päivää sain samaa Cytotec-lääkettä suun kautta 3-4 tunnin välein. Aina kerran päivässä ultrattiin ja tsekattiin, että kuinka kohdun tyhjentyminen etenee.

Mun kohdalla homma hoitui tosi kivuttomasta eli voin suositella kaikille lääkkeellistä keskenmenon hoitoa. Sain luvan lähteä sairaalasta kotiin, kun kohtu oli tarpeeksi tyhjentynyt. Nyt kolme viikkoa km:n hoidon jälkeen alkoi vuoto. Aluksi olin ihmeissäni...mutta eiköhän nämä ole nyt sitten ekat menkat, vaikkakin vuoto on aika runsasta ja edelleen tulee hyytymiä yms. "tavaraa", jotka ei ole ihan tavallista menkka vuotoa.

Voimia kaikille, jotka joutuvat kokemaan keskenmenon! Halaukset :wave:

mulla oli tm raskaus joka hoidettiin kaavinnalla.mitään muuta ei edes ehdotettu.oli kyllä tosi "helppo" juttu.sairaalassa olin kaiken kaikkiaan 4 tuntia.kärräsivät vain saliin,nukuttivat ja hetken päästä jo herättivät.vuoto kesti vain kaavintapäivän.missään vaiheessa ei ollut mitään kipuja.luultavasti jos vielä noin ikävästi käy niin kaavinnan haluan :/

Jenmo85harmaana
"Keskenmenosta tässä pikkuhiljaa toivutaan, pahan olon saa vielä päivittäin aikaan se, kun "synnytin" mein pikkuvauvan (alkion, jos lääkäriltä kysytään) vessanpönttöön lauantaiaamuna yön kestäneiden suppareiden päätteeksi.Tämän vauvan siis näin, kuten näin aiemmin perjantaina ultrassakin, kun lääkäri käänsi monitorin hieman liian myöhään minusta poispäin..... Todella kipeä olin pe-la yön, mut surutyön sain alottaa jo lauantaiaamulla, vaik vasta maanantaina olin sairaalas lääkkeet jalkovälis sen puoli päivää seurannas. Kuten jo silloin tiesin, kohtu oli jo melkein tyhjä,pelkkää limakalvon ulostuloa nopeuttaakseen km-lääkitystä jatkettiin. Suurimmat tuskat ja vuodot sain kärsiä onneksi ihan kotosalla viime vkonloppuna."

...Tuota lainasin omasta tekstistä tuolta "Alle 25-v.-kuumeilijoista", kun en jaksanut alusta saakka sepostaa. Siis joo, mulla todettiin parisen vkoa sit keskeytynyt km raskausviikolla 11. Vauva vastasi viikoja 6+3, kohtu vkoi 8. Suppareista kärsin sen lääkkeen oton jälkeen seukkiyönä 8 tuntia. Nyt jos kysyttäis, niin kaavinnan olisin ottanut ehdottomasti! Mulla kun todettiin lääkkeellisestä km:n hoidosta huolimatta alkava infektio kohdussa viikko sitten perjantaina. Nyt on kahdet antibiootit 10vrk, uudet migreenilääkkeet sain myös, kun tää koko pitkittynyt kokemus teki mulle tajuttoman migreenin puoleksitoista viikoksi. Ei tää oo herkkua tääkään lääkkeellinen keskenmenon hoito. Jos tämän joskus joudun uudestaan kokemaan, valitsen ehdottomasti kaavinnan! Niin monesti olen joutunut nyt sairaalassa käymään, että kaavinta olisi tullut taloudellisestikin edullisemmaksi, nyt on käyntimaksuja jo päälle sata euroa. Saatika tämä henkinen tuska, kun tulehdus vielä päällä eikä ollut ennen keskiviikkoa varmaa, joudunko sittenkin kaiken tämän lisäksi kaavintaan! En joutunut, onneksi. Nyt ei muuta kun parantelen henkisiä ja fyysisiä vammoja, ja sitten menkkoja oottaan. Sitten alkaa uusi yritys, mutta kamalat pelot jäi tästä kokemuksesta päälle. Muille en tästä viisastuneena mahdollisesta seuraavasta raskaudesta edes kerro ennen kuin alkaa vatsa näkyä, paitsi miehelleni.

Anteeksi jos tuli sekavasti kirjotettua, toivottavastio ap ymmärsi edes jotenkin mitä hain takaa!

Hei
Koville olet joutunut Jenmo, toivottavasti sinulla toipuminen jatkuu paremmissa merkeissä!
Minulla oli keskeytynyt keskenmeno, lääkkeellinen tyhjennys parisen viikkoa sitten. Minun kokemukseni ovat positiiviset, eli itse selvisin suhteellisen pienillä kivuilla, muutaman päivän runsaahkolla vuodolla ja vajaan viikon lievemmällä vuodolla. ...siis fyysisesti selvisin helpommalla kuin sinä, henkiset arvet ovat ja pysyvät.

Jos jaksat Jenmo, niin voisitko kertoa, millaisia oireita / tuntemuksia sinulla oli ennen kuin tämä tulehdus sinulla todettiin. Siis, mistä tiesit / aavistit, että kaikki ei ole kohdallaan
Kerroin edellä, että itse olen toipunut fyysisesti todella hyvin, ei suurempia kipuja. Edelleen on kuitenkin jotain pientä... Mietin, että pitäisikö vielä mennä näyttäytymään / soittaa. Satunnaisesti alavatsalla on pientä polttelua tai jomotusta tai miten tuota tunnetta nyt kuvaisi... jotenkin tiedän / tunnen, missä kohtu on... kestän kyllä painella massua eikä se tee kipeätä, ei ylimääräisiä vuotoja - pientä tiputtelua tosin satunnaisesti. Jälkitarkastus vasta parin viikon päästä, voinkohan odotella sitä rauhassa?
Kaikkea sitä pienessä päässä pyöriikin...

Jaksamista kaikille kohtalotovereille!

jenmo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2006 klo 15:40 kaneli kirjoitti:
Hei
Koville olet joutunut Jenmo, toivottavasti sinulla toipuminen jatkuu paremmissa merkeissä!
Minulla oli keskeytynyt keskenmeno, lääkkeellinen tyhjennys parisen viikkoa sitten. Minun kokemukseni ovat positiiviset, eli itse selvisin suhteellisen pienillä kivuilla, muutaman päivän runsaahkolla vuodolla ja vajaan viikon lievemmällä vuodolla. ...siis fyysisesti selvisin helpommalla kuin sinä, henkiset arvet ovat ja pysyvät.

Jos jaksat Jenmo, niin voisitko kertoa, millaisia oireita / tuntemuksia sinulla oli ennen kuin tämä tulehdus sinulla todettiin. Siis, mistä tiesit / aavistit, että kaikki ei ole kohdallaan
Kerroin edellä, että itse olen toipunut fyysisesti todella hyvin, ei suurempia kipuja. Edelleen on kuitenkin jotain pientä... Mietin, että pitäisikö vielä mennä näyttäytymään / soittaa. Satunnaisesti alavatsalla on pientä polttelua tai jomotusta tai miten tuota tunnetta nyt kuvaisi... jotenkin tiedän / tunnen, missä kohtu on... kestän kyllä painella massua eikä se tee kipeätä, ei ylimääräisiä vuotoja - pientä tiputtelua tosin satunnaisesti. Jälkitarkastus vasta parin viikon päästä, voinkohan odotella sitä rauhassa?
Kaikkea sitä pienessä päässä pyöriikin...

Jaksamista kaikille kohtalotovereille!
Moi! Kiitos tsempeistä! =) Itseasiassa huomasin tulehduksen siten, että mulla nousi kuume ja tuo migreeni ei ottanut loppuakseen.Jatkui kauan, yleensä korkeintaan sen päivän-pari kestänyt kohtaukset. Ei siis ilmennyt ylimääräsiä kipuiluita, hajuja vuodossa tai siis itsevuotoakaan, oli välillä jo nelisen päivää vuoto poissa. En nyt osaa tämän enempää auttaa, mut seuraile jos nousee kuume, tulee pahanhajuista vuotoa tai ehkä jopa sitä päänsärkyä. Hyvä, että selvisit fyysisesti "helpommalla" tai siis eihän se helppoa ole ikinä! Haleja sulle ja voimia, että mielialakin kohenisi! Mikäs kontrolli sulla muuten olikaan edessä? Mullahan ei ois ollut enää muuta kontrollia ennen raskaustestikontrollia, mut itse soitin sit ja sanoin että lämpö noussut, niin käskivät mahd. pian tulla näytille. Mulla on nyt siis enää pelkästään se raskaustestikontrolli nelisen viikon päähän, missä katsotaan et on varmasti negatulos. Ja sit jos on menkat kerenny olla siinä välillä niin uus vauvayritys saa alkaa :)

Jenmo, kiitos, että jaksoit tulla kertomaan lisää raskaasta kokemuksesta. Uskon että se auttaa muitakin tämän asian kanssa "painivia". Minua ainakin jollain lailla helpottaa kun voin jakaa kokemustani muiden saman asian läpikäyneiden kanssa. vaikkakin jokaisella se on omansalainen. Mutta me varmaankin ymmärrämme toisiamme ihan eri lailla kun olemme saman asian kokeneet.

Kuumetta minulla ei ole ollut, päänsärkyä ehkä hiukan tavallista enemmän, mutta siihen on tavan särkylääkkeet auttaneet (Burana). Vuotoa ei ole juurikaan ollut enää, ehkä pari tippaa muutamana päivänä (lääkkeellisestä keskeytyksestä siis parisen viikkoa) Mutta nyt tiedän, mitä seuraan... jos jotain muutosta olossa tapahtuu suuntaan tai toiseen, niin soitan heti polille ja vaadin päästä tsekkaukseen. Minua ainakin auttoi tämä mitä kerroit, kiitos vielä kerran :)

Mulla on reilun viikon päästä jälkitarkastus, siellä kai katsotaan että kaikki on tullut pois ja muutenkin kaikki kunnossa. Eikös kaikilla ole jonkinlainen jälki-tsekkaus? Täällä ainakin pakollinen ja siihen sisältyy myös raskaustesti - täytyy olla negatiivinen. Sen jälkeen kaiketi saa (jos saa) luvan uuteen yritykseen. Kroppa ilmeisesti minulla toipuu suht nopsaan, kunhan vaan tuon pääkopankin saisi kohdilleen. Päivä kerrallaan mennään, ja huominen on aina edellistä parempi. Itkuja tulee, mutta saa tullakin. Aika tekee tehtävänsä, kyllä tästä yli päästään. Mutta kyllä pelottaa uusi yritys... mitä jos sekin menee kesken. Toisaalta lapsen halu / kaipuu on isompi, joten enköhän nämä pelot selätä ja uskalla lähteä uuteen yritykseen. Toivottavasti se menee paremmin niin sinulla kuin minulla ja meillä kaikilla :) Siihen täytyy uskoa! Jaksamista

Tsemppiä!!!

jenmo
kaneli! Ootko rekisteröitynyt käyttäjä? Mä oon vanhempieni luona nyt parisen viikkoa ainaki, eli pääsen koneelle vähän millon sattuu.... Niin ois tosi kiva jos laittaisit yv:tä mulle =) Vertaistukea olen tässä kaivannut itsekin..... Niin et nyt hopi hopi rekisteröidyt ja sit laitat viestiä tuleen! Vastaan sit mahd. pian!! :D

Niin ja täälläkin jo olo peaempi, itkuja tulee vielä varsinkin öisin, mut muuten tuo fyysinen puoli alkaa olla kunnossa. Ei mun käsittääkseni mulla ole kun se raskaustesti siel kontrollissa, ja senkin saa kuulemma tehä kotona, jos testaa tosi herkällä testillä. Mut kun lähete kerran jo on, ja ilmainen tuo neuvolan pissasta otettava testi, niin mä ajattelin kyl siltikin käydä siellä sen teettämässä.

Yhteistyössä