lääkkeellinen keskeytys 12vk jälkeen

Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia raskaudenkeskeytyksestä rv14 (tai sen jälkeen)? Sikiö ei tulisi selviytymään hengissä raskausajasta, ja lääkkeellinen keskeytys alkaa minulla huomenna.

Nyt on aivan kauhea olo, ja kaikki asiat pyörivät päässä. Kauanko jouduitte olemaan sairaalassa? Entä miten keskeytys sujui? Miten kokemuksesta voi päästä yli? Kuinka sairaalahenkilökunta suhtautui?
 
Itse olin kanssa neljännellätoista raskausviikolla kun lääkkeellinen keskeytys jouduttiin tekemään. Lapsivesikalvoon tuli reikä ja kaikki lapsivedet tuli ulos. Ei ollut sikiöllä mahdollisuutta selvitä.
Sain silloin mukaan päivystyksestä ensimmäisen tabletin, jolla synnytystä alettiin käynnistää. Oli muistaakseni tiistaipäivä. Perjantaiaamuna ilmottauduin osastolle klo 8.00 ja yhdeksältä sain emättimeen kolme tablettia jolla synnytys sitten lopullisesti käynnistettiin. Supistukset alkoivat viiden minuutin kuluuttua laimeina. Muistaakseni seuraavat laitettiin kahdeltatoista. Niillä olikin jo tujumpi teho. Jos oikein muistan, niin sikiö syntyi sitten kahteen mennessä.
Kivut olivat loppuajasta jo aivan tuntuvat, mutta kipulääkettä kannattaa pyytää. Turha enää niitä kipuja on kestää, henkisissä kivuissa on varmaan sinullakin aivan tarpeeksi kestettävää.
Itse syntyminen ei tuntunut enää laisinkaan kipeältä. Sikiö "plumpsahti" alusastiaan.
Kannattaa etukäteen jo vaikka miettiä haluaako sikiön nähdä. Meillä kysyttiin jopa halua muistotilaisuuteen. Itse en halunnut sikiötä nähdä, enkä myöskään halunnut sukupuolta tietää. Oli sen verran kipeä asia, että ainakin minulle oli helpompaa näi asia "unohtaa".

Kotiin pääsin jo samana iltana. Joillakin käynnistys saattaa pitentyä jopa toisen vuorokauden puolelle.
Minulle jouduttiin tekemään kaavinta kun istukasta jäi palanen kohtuun eikä vuoto tyrehtynyt.

Jos jotain halua vielä kysellä taikka jutella niin laita sähköpostia vaikka minulle. Muistan kuinka itselläni oli kamalasti kysymyksiä ja itse toimenpidekin jännitti kamalasti. Sitten kun se surujuttu oli vielä kaiken päällä.
Osoite on sanna.makinen3@luukku.com
 
Minulla näin
huomattiin sydänäänien lakanneen. Perjantaina esilääkitys ja kotiin itkeskelemään...
Sunnuntaina menin osastolle, jossa laitettiin emättimeen cytotec-lääke. Puoli yksi alkoivat rajummat supistukset ja puoli kolme pyysin kipulääkettä. Sikiö syntyi kanssa alusastiaan "plumpsahtamalla" viiden minuutin päästä kipulääkkeestä.
Kuuden jälkeen illalla suoritettiin vielä kaavinta, koska vuoto ei lakannut. Seuraavana päivänä pääsin kotiin.
Itselläni kaksi lasta, joiden synnytykset olleet ns. helppoja, joten oletettavasti pääsin tässäkin tapauksessa tosi helpolla...Henkinen puoli onkin sitten toinen juttu :'(
 
itse
itsellä kävi niin, että lääkkeellinen keskeytys tehtiin rv13.. aamulla sairaalaan ottamaan pilleri ja sitten päivän mittaan siinä sitä seurattiin.. itse olin niin shokissa etten mitään oikeastaan ymmärtänyt tai tajunnut kysyä.. iltapäivästä sain luvan lähteä kotiin kun kaikki sujui kuulemma normaalisti.. sitten kotona odotti yllätys, kamalat vatsakivut alkoivat ja menin sitten kuumaan suihkuun niitä lievittelemään.. ajatus ei kulkunut ja itkeskelin siinä lattialla istuessana..
yht'äkkiä tuli sellanen olo et nyt alapäästä on jotain tulossa ja tuli tarve ponnistaa.. siinä sitten synnytin 13 viikkoisen sikiön jolla oli jo kädet jne.. silmätkin erottu.. eipä sairaala toiminut mielestäni kovin hyvin lähettäessään minut kotiin, ennen kuin sikiö oli syntynyt.
mieltäni tämä jo vuosia painanut ja nyt siitä ensimmäisen kerran vasta puhun..
 

Yhteistyössä