Lääkäriystävä sanoi, että lapsettomuushoidoissa väkisin alulle saatetussa raskaudessa on lähes aina lapsella ongelmia

  • Viestiketjun aloittaja Piåni
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö2;29999033:
En tiedä onko virallisia tutkimuksia aiheesta. Oma kokemus perustuu 7 vuoden kätilöntyöhön ja valitettavan monesti tällaiset pitkien ja hankalien lapsettomuushoitojen tuloksena alkuun saadut raskaudet ovat olleet ongelmallisia. Ennenaikaista supistelua/synnytyksiä, verenvuotoja raskauden aikana, vakavia raskausmyrkytyksiä yms. Näitä kaikkia ongelmia löytyy tietysti myös ihan luomu-raskauksistakin, mutta silti on sellainen "mututuntuma" että rankkojen/pitkien hoitojen jälkeen on ongelmia useammin. Lapset syntyvät yleensä terveinä. En halua pahoittaa tällä kenenkään hoidoissa käyvän mieltä ja painotan, että tämä on sellainen minun oma ( ja ehkäpä meidän työyhteisönkin) oma tuntuma asiasta.
Mun mielestä on typerää lähteä ammattkuntansa nimissä julistamaan tällaista mutu tietoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
kätilö2
Mitäs se Ken guru nyt noin kovasti täällä hyökkäilee... En ole mitään julistanut vaan kertonut sen mitä olen työssäni nähnyt ja kokenut. Ja puhun vain raskauden ongelmista, en lasten terveydestä. Ja minun kommenttini ei todellakaan ole koko Suomen kätilöiden mielipide. Asiasta on kuitenkin usein keskusteltu omassa työyhteisössäni.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö2;29999047:
Mitäs se Ken guru nyt noin kovasti täällä hyökkäilee... En ole mitään julistanut vaan kertonut sen mitä olen työssäni nähnyt ja kokenut. Ja puhun vain raskauden ongelmista, en lasten terveydestä. Ja minun kommenttini ei todellakaan ole koko Suomen kätilöiden mielipide. Asiasta on kuitenkin usein keskusteltu omassa työyhteisössäni.
Mietin vain että asia saa enemmän uskottavuutta kuin mitä se on ns. ansainnut jos lähtee sitä jollain asiantuntija nimikkeellä julistamaan. Itse olisin näissä asioissa tosi tarkka.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö2;29999047:
Mitäs se Ken guru nyt noin kovasti täällä hyökkäilee... En ole mitään julistanut vaan kertonut sen mitä olen työssäni nähnyt ja kokenut. Ja puhun vain raskauden ongelmista, en lasten terveydestä. Ja minun kommenttini ei todellakaan ole koko Suomen kätilöiden mielipide. Asiasta on kuitenkin usein keskusteltu omassa työyhteisössäni.
Minäkin ihmettelen että eikö teillä ammattietiikasta puhuta työyhteisössä...
 
kätilö2
Ok. Ymmärrän pointtisi. Voihan olla, että nämä kokemukseni ovat vain sattumaa. Jokainen hoitoja suunnitteleva varmasti käy keskustelun mahdollisista riskeistä oman hoitavan lääkärinsä kanssa ja saa sieltä tietysti yksilöllisempää tietoa. Ei nämä keskustelupalstat ole se paras paikka faktatiedon etsimiseen.
 
"Pihla"
Eikös lapsettomuushoitoihin tulevilta yleensä tutkita ns.geenien yhteensopivuus?
Joskushan geenit ei ns.sovi yhteen ja lapsi voi saada kehitysvamman tms. Tällaiset raskaudethan menevät helposti kesken, mutta joskus myös eivät. Eli jos taustalla on useita keskenmenoja niin eikös tämäkin mahdollisuus tutkita? Voidaanko tällaisessa tapauksessa (jos ei tutkitakkaan) jotenkin ylipäätään saada raskaus "väkisin" aikaan?

Itsellä ei ole tietoa eikä kokemusta asiasta, mutta lähipiirissä on pari pitkään lasta luomusti yrittänyttä ja useita keskemenoja saaneita pariskuntia. Toisella pari raskautta ehti siihen, että ultrassa nähtiin jo kehitysongelmia ennen keskenmenoja. Nyt kummallakin on lapset ja nämä lapset ovat olleet vauvasta asti hyvin sairaita. Syntyivät myös etuajassa ja pienikokoisina. Ilman nykylääketiedettä ns.luonto olisi nämä vauvat vienyt pois myös synnytyksen jälkeen.
Silti siis rakkaita ja ihania söpöläisiä kummatkin lapset :)
 
Ken guru
[QUOTE="Pihla";29999077]Eikös lapsettomuushoitoihin tulevilta yleensä tutkita ns.geenien yhteensopivuus?
Joskushan geenit ei ns.sovi yhteen ja lapsi voi saada kehitysvamman tms. Tällaiset raskaudethan menevät helposti kesken, mutta joskus myös eivät. Eli jos taustalla on useita keskenmenoja niin eikös tämäkin mahdollisuus tutkita? Voidaanko tällaisessa tapauksessa (jos ei tutkitakkaan) jotenkin ylipäätään saada raskaus "väkisin" aikaan?

Itsellä ei ole tietoa eikä kokemusta asiasta, mutta lähipiirissä on pari pitkään lasta luomusti yrittänyttä ja useita keskemenoja saaneita pariskuntia. Toisella pari raskautta ehti siihen, että ultrassa nähtiin jo kehitysongelmia ennen keskenmenoja. Nyt kummallakin on lapset ja nämä lapset ovat olleet vauvasta asti hyvin sairaita. Syntyivät myös etuajassa ja pienikokoisina. Ilman nykylääketiedettä ns.luonto olisi nämä vauvat vienyt pois myös synnytyksen jälkeen.
Silti siis rakkaita ja ihania söpöläisiä kummatkin lapset :)[/QUOTE]

Tuskin tällaista tutkitaan rutiininomaisesti.
 
[QUOTE="joopa";29999024]Onkohan sun lääkäriystävä kenties valelääkäri. Nimittäin meillä on kolme icsi:llä aikaansaatua lasta ja kaikki täysin terveitä. Vanhin jo kuusi vuotias.
Todella ärsyttävää tuollainen yleistys. Kyllähän se totta on, että riskit kromosomipoikkeamiin ja keskenmenoihin on muutaman prosentin suuremmat hedelmöityshoidoilla tehdyillä lapsilla, kuin normaalisti tehdyillä. Mutta ei se tarkoita sitä, että KAIKILLA olisi![/QUOTE]

No näin. Ja mitä se oikeastaan kertoo että keho hylkii luomuraskautta? Siskolla on kaksi hoidolla tullutta ja kolmas luomu. Eipä se keho yhtäkkiä ollutkaan vastaan. Eka on aivan terve, kahdella muulla silmäsairaus joka on perinnöllinen ja esim äidillämme. Sekään ei siis oo hoitojen syy. Kaikki raskaudet meni kuten luomulasten kohdalla,normaalisti.
 
Mulla kaksi "väkisin" tehtyä serkkua. Kummallakaan ei terveysongelmia ja oikeita luokkansa priimuksia. Yo-kokeissakin tuli E & L kirjaimia. Ehkä heidät oli valikoitu paremmin.

Meidän vauva on clomeilla aikaansaatu. Ovulaationi ei tapahtunut ajallaan ja heti kun söin clomeja säännöllistämään kiertoa niin samantien nappasi :) Ikäistään kehittyneempi hänkin. Olen tullut raskaaksi luomustikkin, mutta silloin koin keskeytyneen keskenmenon.
 
Viimeksi muokattu:
kätilöterkka
Kyllähän lapsettomuushoitojen jälkeen on enemmän raskausongelmia kuin keskimäärin ns luomuraskauksissa. Esim PCOS aiheuttaa lapsettomuutta ja lisää selvästi raskausdiabeteksen riskiä. Laosettomuushoidot lisäävät monikkoraskauksia, jotka taas aiheuttavat useammin komplikaatioita. Mihinkään viallisiin geeneihin ja sairaampiin lapsiin en usko, mutta nuo raskausongelmat ei ole uskon asioiata.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja kätilöterkka;29999251:
Kyllähän lapsettomuushoitojen jälkeen on enemmän raskausongelmia kuin keskimäärin ns luomuraskauksissa. Esim PCOS aiheuttaa lapsettomuutta ja lisää selvästi raskausdiabeteksen riskiä. Laosettomuushoidot lisäävät monikkoraskauksia, jotka taas aiheuttavat useammin komplikaatioita. Mihinkään viallisiin geeneihin ja sairaampiin lapsiin en usko, mutta nuo raskausongelmat ei ole uskon asioiata.
Paitsi että Suomessa harvemmin tehdään usean alkion siirtoja, ja harvoin siis tulee monikkoraskauksia lapsettomuushoidoissa. Nykyään pyritään siihen vähemmän ja vähemmän.
 
No, minun raskauteni sai IVF-hoidoilla alkunsa , ekalla kerralla, ja raskaus oli helppo, synnytys helppo ja nopea myös. Lapsella oli 2-vuotiaaksi asti maito-ja vilja-allergiat, enää ei mitään, oikein terve lapsi. Että ei päde kyllä kaikkiin, ehkä johonkin pieneen prosenttiin...
 
Johan sen tyhmäkin pystyy itse päättelemään,, että väkisin alkuunsaatujen, väkisin hengissä pidettyjen ja pitkälle aikuisuuteen saatettujen ihmisten vuoksi "väärät" geenit pääsee jatkamaan kulkuaan ja sen vuoksi ihmiset ovat entistä sairaampia.
 
"ai jaa"
Mä tiedän tuttavapiiristäni viisi tällaista lasta, kolmesta eri perheestä. Kaikki lapset ovat jo eskari- tai kouluiässä ja jokainen on täysin terve. Eli väärä veikkaus siltä sun lääkäriystävältäsi.
 
"Anne"
Uskon että noin on. Uskon kohtaloon, ja siihen että jos ei saa lasta normaalisti niin silloin lasta ei kuulu saada ja siihen on syynsä, eli kyseistä naista ei ole tarkoitettu äidiksi (ja miestä isäksi). Heistä tulee huonoja vanhempia. Luonnotonta tehdä lasta väkisin, kun luonto on jo kertonut että et sovi vanhemmaksi! :( Mutta ihmisten itsekkyys, mun pitää saada yhyy. :'( Lapsettomuudesta kärsivät on poikkeuksetta mielenterveysongelmaisia, sekä katkeria niitä kohtaan jotka on saaneet lapsensa helposti. Mutta nämähän on ansainneet lapsensa, toisin kuin väkisin lasta tekevät. :)
 
Niin sen pitäisi olla.
[QUOTE="Jenis";29998769]"Väkisin"? Entäs jos hoidoissa on käytetty luovutettua spermaa, onko se silloinkin "väkisin" alkuunsaatettu raskaus?[/QUOTE]

Ei, jos lapsi saa tutustua oikeaan isäänsä ja viettää aikaa hänen kanssaan.
 
bbcö
Puhutaanko nyt hedelmöityshoitojen tuloksena syntyneiden lasten terveysongelmista?

Niistä löytyy kyllä tutkimus tietoakin ei tarvitse pitäytyä "lääkäri ystävän" mielipiteissä.

"Suurin osa hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneista lapsista on terveitä. Kuitenkin näillä lapsilla on todettu pieni epämuodostumariskin lisäys." http://www.parempaaelamaa.fi/lapsettomuus/hoitojen-jalkeen/hedelmoityshoitojen-tuloksena-syntyneiden-lasten-terveys
 
mun tuttavalla
No näin. Ja mitä se oikeastaan kertoo että keho hylkii luomuraskautta? Siskolla on kaksi hoidolla tullutta ja kolmas luomu. Eipä se keho yhtäkkiä ollutkaan vastaan. Eka on aivan terve, kahdella muulla silmäsairaus joka on perinnöllinen ja esim äidillämme. Sekään ei siis oo hoitojen syy. Kaikki raskaudet meni kuten luomulasten kohdalla,normaalisti.
Tuttavalla samanlainen lapsisarja ja se kolmas, luomu, on vaikeasti vammainen. Olisiko se raskaus edes alkanut, ellei naisen elimistöä olisi peukaloitu?
 
Hmm...
Eiköhän jokainen lapsettomuudesta kärsinyt tiedä, että epämuodostumien riski on hieman suurempi hoidoilla alkunsa saaneiden lasten kohdalla. Ja veikkaanpa, että kaikki he ovat myös vaikeina hetkinään miettineet, ovatko he luonnon mielestä täysin kelvottomia vanhemmiksi.

Itse olen saanut lapseni helposti ja luonnonmenetelmällä, tosin sellaisen miehen kanssa, jolla on periytyvä epämuodostuma silmissään, vieläpä dominoiva sellainen. Mies on likinäköinen, ja lapsistakin todennäköisesti tulee sellaisia.
 
hyhaho
Tunteet sivuun ja järki esiin, mammat.

Jokainen peruskoulun käynyt, tai ainakin vähintään lukion ymmärtää jotain luonnonvalinnasta. Ensimmäinen lisääntymisen vaihe, johon valinta kunnolla lapsen kannalta osuu, osuu sukusoluihin. Mies tuottaa normaalisti yli 20miljoonaa siittiötä, jotka joutuvat tekemään aikamoisen työn päästäkseen munasoluun. Tässä prosessissa on paljon valintaa, epäkelvot (rakennepoikkeamat, hitaat, lyhytikäiset, tai muuten vain muiden huonommat kuin parhain) jää jälkeen.

ivf toteutetaan usein esim. sellaisten miesten siittiöillä, joiden määrä per siemenneste on alhainen tai liikkuvuus huono. Molemmat indikoi ongelmia. Koeputkihedelmöityksessä myös alkion kiinnittymistä kohdun seinämään buustataan hormonaalisesti. Tässäkin prosessissa voi mahdollisesti olla valintaa, mikä ei pääse toteutumaan.

Ihmiset jostain syystä kuvittelee, että jos lapsella ei ole kolmea päätä ja seitsemää jalkaa, niin kaikki on geenitasolla ihan ok. Sama kuin serkkuavioliitoista syntyneet lapset; "ei kehitysvammaa, ei mitään hätää, hähää te jotka niin luulette!" Mutta kun taipus masentua, skitsofrenia, epilepsia, sydän- ja verisuonitaudit, paksusuolensyöpä, ms-tauti, als, aggressiivisuus, adhd... Kaikkiin näihin vaikuttaa perimä.

Älkää käsittäkö minua väärin, minusta ivf on hieno keksintö. Mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että jokaisen normaalilla järjellä varustetun ihmisen pitäisi pystyä hahmottamaan sen ongelmapotentiaali.

Pikaisella googlauksella: http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94466.pdf

"Tuoreessa australialaisessa
tutkimuksessa todettiin kuitenkin
huomattavasti enemmän synnynnäisiä rakennepoikkeavuuksia
(erityisesti sydämen ja verisuonten,
urogenitaalialueen, lihasten ja luuston
poikkeavuuksia sekä kromosomihäiriöitä) IVFhoidon
(9 %) ja ICSI-hoidon (8,6 %) jälkeen
kuin spontaanisti alkaneen raskauden jälkeen
(4,2 %) (Hansen ym. 2002). Kehityshäiriöiden
suuren esiintyvyyden syyksi on arveltu tämän
tutkimuksen huolellista toteuttamista ja tavallista
pidempää seuranta-aikaa."

"http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=4334/type=1"


Kaiken kaikkiaan koeputkilasten ongelmat ovat vähäisiä ja suurimmat ongelmat liittyvät pieneen syntymäpainoon, joka voi johtua istukan heikosta toiminnasta jota aiheuttaa mahdollisesti sama asia, kun mikä aiheuttaa naisen alentunutta hedelmällisyyttä.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että heitä on ollut olemassa vasta noin 30 vuotta. Kaikkia ongelmia ei vielä ole voitu edes huomata. Millainen on koeputkilapsen vanhuus? Terve vai dementoitunut, syöpärikas?
 
"vieraana"
Hah. Lapsi voi lapsettomuushoidoilla aikaansaadussa raskaudessa saada alkunsa vaikka lahjasoluista, siis silloin jos äidillä on jokin geenipoikkeama. Eli tuskin äidin ongelmat periytyy lapselle jos lapsi ei ole edes hänen biologinen jälkeläisensä.

Melkoisia satuja.
 

Yhteistyössä