Lääkärireissu lapsen kanssa ja kela-kortti puolisolla? -Tässä ratkaisu! :)

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
Minulla on usein unohtunut Kela-kortti kotiin, ei sitä ole koskaan kysytty. Tai joskus kysyttiin, mutta kun sitä ei ollut, niin ei se haitannut. Mutta toki tuokin on ihan hyvä vinkki :) Ja kätevä ainakin silloin, kun vanhemmat asuvat eri osoitteissa.
 
"Nelli"
Eikä yksityiselläkään KELA-kortti ole välttämätön, ne kelakorvaukset voi hakea jälkikäteen. Ja tosiaan, e-reseptin voi hakea sillä tulostetulla potilasohjeella... Joten...?
 
"Lissu"
Apteekissa voivat hakea Kela-kortin tiedot sähköisesti jos lapsen huoltaja pyytää. Olen monta kertaa joutunut pyytämään kun Kela-kortti on ollut miehen rahapussissa. Eli ei sen tarvi olla mukana.
 
vvvvieras
Meillä ainakin Porin lääkäritalossa kävi joskus maksun hetkellä niin, että Kela-kortti oli jäänyt kotiin. Sanoivat että voidaan joko hakea korvaus Kelalta heidän antamalla kaavakkeella, tai tulla seuraavana päivänä kortin kanssa maksamaan. Asutaan niin lähellä että käytiin sitten seuraavana päivänä maksamassa.
 
???
[QUOTE="Lissu";30081091]Apteekissa voivat hakea Kela-kortin tiedot sähköisesti jos lapsen huoltaja pyytää. Olen monta kertaa joutunut pyytämään kun Kela-kortti on ollut miehen rahapussissa. Eli ei sen tarvi olla mukana.[/QUOTE]

Mutta ilman kelakorttia et saa korvausta lääkkeestä apteekissa.
 
hmmmm
Onko tuo korttihaku ihan uusi juttu vai onko vain joissakin apteekeissa? Viime talvena sain ainakin korvaushakemukset mukaani, kun olin unohtanut lapsen kelakortin. Eli ilman korttia en saanut peruskorvausta enkä erityiskorvausta, vaan jouduin maksaan täyden hinnan ja sain erotuksen kelalta sitten hakemusten jälkeen.
 
"Lissu"
Onko tuo korttihaku ihan uusi juttu vai onko vain joissakin apteekeissa? Viime talvena sain ainakin korvaushakemukset mukaani, kun olin unohtanut lapsen kelakortin. Eli ilman korttia en saanut peruskorvausta enkä erityiskorvausta, vaan jouduin maksaan täyden hinnan ja sain erotuksen kelalta sitten hakemusten jälkeen.
En osaa sanoa kuinka uusi juttu on, mutta tässä kevään/kesän mittaan nämä on omalle kohdalleni tapahtuneet, joten voi olla aika uusikin juttu. Me joudutaan siitepölyaikaan ravaamaan apteekissa vähän väliä, joten tämän vuoden siitepölykauteen sijoittuu nämä omat kokemukseni.
 
"joopas"
Apteekissa käy lapsen kelakortti tai henkkarit. Sähköisen reseptin ollessa kyseessä olin tärkeää, että hakijalla on todella oikeus hakea lapsen lääkkeet ja kun sulla on mukana lapset kelakortti, niin Se riittää. Eli kelakorteista pitää pitää hyvä huoli.
 
kiitos !
Oikeasti tosi hyvä idea, kiitos !
Olen aina miettinyt että miksi ihmeessä niitä kortteja ei voisi olla molempien huoltajien hallussa kun meillä ainakin kortit seilaavat lompakosta toiseen ja koko ajan pitää olla muistamassa kummallako ne ovat.
 
???
[QUOTE="Lissu";30081273]Kyllä saa kun ne tekee Kelakorttihaun sähköisesti. Saa myös erityiskorvattavuuden. Kokeiltu on.[/QUOTE]

Miten pystyy todistamaan kuka on? No ei tietty kelakorttikaan tae siitä ole...
 
"Murri"
[QUOTE="Lissu";30081091]Apteekissa voivat hakea Kela-kortin tiedot sähköisesti jos lapsen huoltaja pyytää. Olen monta kertaa joutunut pyytämään kun Kela-kortti on ollut miehen rahapussissa. Eli ei sen tarvi olla mukana.[/QUOTE]

Tämä ainakin tietyissä apteekeissa edellyttää, että sitä kyseistä KELA-korttia on siellä joskus vilautettu. Nim. kokemusta on, jäi kelakorvaus saamatta vaikka miten yritettiin etsiä. Ja kyllä, muistin SOS.tunnuksen loppuosineen.
 

Yhteistyössä