Lääkärin hätiköity johtopäätös?

• Viestiketjun aloittaja -N-
  • Ensimmäinen viesti
-N-
Tilanteeni on tämä: Olemme mieheni kanssa alkaneet yrittää lasta noin neljä viikkoa sitten, viime viikolla sain kotiraskaustestissä todella selkeän plussan. Verikokeesta hormoniarvo on mitattu kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla luku oli 23, toisella 209 (Toinen verikoe otettiin lääkärin kehotuksesta.). Perjantaina kävin lääkärissä, joka katsoi tilannetta ultrassa ja laski raskauden keston viimeisten kuukautisten mukaan ja sai kestoksi yli 7 viikkoa. Sanoin kyllä hänelle, että olemme alkaneet yrittää lasta vasta noin neljä viikkoa sitten. Tilannetta tutkittuaan totesi, että ei millään voi vastata viikkoa 7+, koska ei näy ruskuaispussia ja sanoi melko varmasti tapahtuneen varhaisen keskenmenon, joka ei vaan jostain syystä ole alkanut vuotaa pois ja teki lähetteen yliopistolliseen sairaalaan lääkkeellistä tyhjennystä varten. Mutta jos tiedämme mieheneni kanssa 100%:lla varmuudella, että raskaus ei voi olla enintään kuin 3+ viikoilla, niin ei kai siinä vaiheessa edes sen ruskuaispussin pidäkään vielä näkyä? Tai kysyinkin asiaa eräältä kätilöltä ja hänkin sanoi, että niin pienillä viikoilla sen ruskuaispussin ei pidäkään näkyä. Eli tilanne voi nyt olla se, että raskaus on niin alussa ettei se ruskuaispussi vielä vaan näy, mutta lääkäri vaan totesi, että ei voi vastata viikkoja 7+ ja nyt siis odotellaan aikaa sinne lääkkeelliseen tyhjennykseen...Meinataan kyllä mieheni kanssa puhua vielä lääkärlle tilanteesta, toivottavasti ymmärtää ja sanoisi, että seurataan vielä tilannetta. Koska eihän keinohedelmöityksessäkään lasketa raskausviikkoja viimeisten kuukautisten mukaan, kerta hedelmöityshetki tiedossa.

sinuna odottaisin pari viikkoa ja kävisin yksityisellä ultrauksessa sen jälkeen varmistamassa raskauden :) ei kannata sinne tyhjennykseen lähteä kerta itse tiedät että raskaus ei voi olla niin pitkällä kun lääkäri sanoi..

-N-
Niin siis totta kai me meinataan puhua vielä asiasta siellä lääkärissä, onneksi kyseessä on sitten yliopistollisessa sairaalassa toimiva lääkäri eikä sama paikallisessa terveyskeskuksessa toimiva yleislääkäri!

"siis"
Siis olette 4 viikkoa sitten alkaneet yrittää lasta....
Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä.
Ovulaatio on 14 päivää ennen seuraavia kuukautisia (eli jos kierto on 28 päivää, silloin se on myös 14 päivää kuukautisten alkamispäivän jälkeen).
Eli kun on ovulaatio (eli milloin hedelmöittyminen voi tapahtua), ja jos kiertosi on 28 päivää, niin silloin raskausviikkosi on jo 2+0. Ja jos vaikka se olisi sattunut olemaan silloin tasan 4 viikkoa sitten kun aloititte yrittämään, ja kiertosi olisi 28 päivää, nin olisit nyt viikolla 6+0.

No joo eipä tästä tainnut olla hyötyä.

"vieras"
mitä se lääkäri sitten näki? Jos kohtu on ihan tyhjä, niin ei silloin voi mitään olla uloskaan tulossa, mutta jos näki jotain, mutta ei ruskuaispussia, niin silloin kyse todennäköisesti on keskenmenosta.

Minä kävisin toisella lääkärillä kuulemassa toisen mielipiteen. Ja se että olette alkaneet yrittää vauvaa vasta neljä viikkoa sitten voi silti tarkoittaa raskausviikkoa 7, raskausviikothan lasketaan aina "kuukautisista", vaikka hedelmöityspäivä olisikin tiedossa.

-N-
Mutta eikös ovulaatio ole se aika kuukaudesta milloin hedelmöittyminen voi suurimmalla todennäköisyydellä tapahtua? Eikä suinkaan niin, että ainoastaan silloin nainen voi tulla raskaaksi.

-N-
Sen takia olen käynyt jo nyt lääkärissä, koska tein kotona testejä ja joka kerta viiva oli haalea (Ennenkuin sitten verikokeen jälkeen alkoi selvästi selkiintyä.) halusin siis saada varmistuksen asiasta verikokeen kautta (Ensimmäisenkin raskauden kohdalla tilanne varmistettiin verikokeella.). Lääkäri itse kehotti minua käymään ultrassa jo nyt, en siis pyytänyt päästä sinne.

No älä ap nyt ainakaan mihinkään toimenpiteeseen mene ennen kun asioista on varmuus !
Odottele ja mene myöhemmin ultraan uudestaan, vaikka sitten silleen että viikkoja on se lähemmäks 10 yrityksen alusta laskien josko siel jotain näkyis.
Huih, aika pelottavaa toimintaa lääkäriltä.

"siis"
miten niin vasta 3+ viikot? eikö sulla ole vielä edes uusien menkkojen oletettu alkupäivä mennyt? jos on niin silloinhan on väkisinkin viikkoja yli 4+. Onko sun viime menkoista yli 4 viikkoa?

waster
[QUOTE="ovis";22449401]Kyllä ovulaatio on ainoa hetki kuukaudessa jolloin raskaaksi voi tulla, eli noin 12-24 tuntia munasolun irtoamisesta...[/QUOTE]

Joo, silloinhan se hedelmöitys on todennäköisintä. Ja jos on jotain ohimenevääkin hormonihäiriötä, niin ovulaatio saattaa siirtyä ja tulee lasketun ajan virhettä.

-N-
Edelliset kuukautiset minulla oli syyskuun 20.päivän tienoilla, raskaus on voinut saada 100% varmuudella alkunsa 22.lokakuuta tienoilla tai sen jälkeen (kuukautiset eivät säännölliset), viime viikonloppuna sain ensimmäisen todella selkeän plussan. Itsekin ihmettelen vähän onko ovulaatio sitten ollut niin paljon myöhässä verrattuna edelliseen kiertoon vai miten olen onnistunut tulemaan raskaaksi niihin aikoihin.

-N-
Alkuperäinen kirjoittaja Häh;22449637:
mikä nimimerkki ap?? :D Sillähän tarkoitetaan ketjun aloittajaa eli sinua! Vai mitä sinä höriset? Joka ketjussahan on ap.
Ai jaa! :D Olen luullut, että ap on jonkun nimimerkkinä täällä, koska olen sen lyhenteen nähnyt täällä monessa viestissä! :D Mutta nytpä selvisikin, että se tarkoittaa ketjun aloittajaa. :) En nimittäin ole pyörinyt näillä sivuilla kovin paljoa. Kiitos valaistuksesta. :)

waster
Edelliset kuukautiset minulla oli syyskuun 20.päivän tienoilla, raskaus on voinut saada 100% varmuudella alkunsa 22.lokakuuta tienoilla tai sen jälkeen (kuukautiset eivät säännölliset), viime viikonloppuna sain ensimmäisen todella selkeän plussan. Itsekin ihmettelen vähän onko ovulaatio sitten ollut niin paljon myöhässä verrattuna edelliseen kiertoon vai miten olen onnistunut tulemaan raskaaksi niihin aikoihin.
Sulla on voinut olla joku hormonihäiriö vaan ja olet ovuloinut myöhässä :)

Mutta mietin vaan että miksi tosiaan menit ylipäänsä vielä lääkäriin? Jos hedelmöitysaikakin on 100% varma. Eihän niitä pissatestejä tarvitse verikokeella käydä varmistamassa. Kyllähän siinä saattaa jonkin aikaa kestääkin ennen kuin haamusta tulee kunnon tumma plussa. Se on yksilöllistä alkuraskaudessa, tai näin ainakin väitetään raskaustestipakkauksissa :)

-N-
Kysyin ensimmäisen verikokeen vastausta neuvolasta, arvo oli silloin 23. Kerroin neuvolan työntekijälle milloin raskaus on voinut aikaisintaan saada alkunsa ja hän totesi arvon ehkä olevan sen takia niin alhainen. Hän taas oli kysynyt arvosta lääkäriltä, joka oli antanut neuvoksi minun käydä uudestaan verikokeessa. Silloin tulos oli siis 209 ja tämän jälkeen lääkäri oli sanonut arvon olevan vielä niin alhainen, että ultraus selventäisi asiaa. En siis osaa sanoa miksi lääkäri oli tähän päätynyt eikä esimerkiksi ollut kehtottanut minua käymään jonkun ajan päästä vielä siinä verikokeessa. En sitten tiedä eikö neuvolan työntekijä ollut informoinut lääkäriä siitä milloin raskaus on voinut aikaisintaan saada alkunsa. Itse kyllä siis sitten sanoin asiasta lääkärille, mutta hän laski sen raskauden alun edellisistä kuukautisista.

"essi"
Nyt annat asian olla hetken. Turhaan sä mihkään lekurille meet, koska oli asia niin tai näin, niin mitään ei tartte vielä tehdä. Eli ostat viikon kuluttua uuden testin, tai menet uudestaan terkkaan kokeeseen. Ja jos lekuri on sanonut, että ultra selventäis asiaa, niin eihän sinne ois ollut pakko mennä. Ois voinut myös itse valita, että oottelee asian kanssa vielä hetken.

-N-
Niin tietysti ois ehkä ollut järkevintä odottaa vielä ennen lääkärille menoa, mutta tehty mikä tehty. Eikä todellakaan suostuta mihinkään toimenpiteisiin ennen kuin asia on 100%:sen varma. Pitää vaan toivoa, että kaikki kääntyy parhain päin!

"vieras"
Sulla on ollut todella alhainen hcg-arvo, mikäli raskaus olisi alkanut 22.10. Olen hedelmöityshoidoissa ja sen takia tiedän näistä. Kuitenkin, minusta kannattaa katsoa vielä. Raskaus todella lasketaan niin, että olisi nyt 7 viikkoa.

Yhteistyössä