Labradorinnoutaja vai kultainennoutaja?

• Viestiketjun aloittaja koirallinen
  • Ensimmäinen viesti
koiranomistaja
meilläkin ihana labbis. Todellakin jääräpää, mielettömän vilkas ja aktiivinen.
Jos ei nimittäin touhuta tarpeeks, varastaa kenkiä ja sit leikitään, et saa kiinni, mul on sun kenkä -leikkiä.

Urospuolinen eli miehet! Mököttää lattialla, pää tassujen välissä ja katsoo pitkään, jos en huomaa tarpeeks. On mulle kyllä miellettömän rakas, lenkittelen ja silittelen ja muutenki touhuan sen kans tosi paljon. Ikävä kyllä, se pitää miestäni isäntänä, joten en saa siihen ihan samanlaista otetta.
On nyt n. 2v ja odottelen, että rauhottus vähän ees vuoden sisään. Sitte otan sille ystäväks kultsin.

vieras vaan
olen sitä mieltä, että kun kultaisilta noutajilta lähtee niin kauheasti sitä karvaa, niin kyllä siistimpi ratkaisu on labbis. tosin luonteissa on eroja, jos haluaa vilkkaamman niin labbis, kultainen on taas selvästi rauhallisempi.

heeny
Alkuperäinen kirjoittaja vieras vaan:
olen sitä mieltä, että kun kultaisilta noutajilta lähtee niin kauheasti sitä karvaa, niin kyllä siistimpi ratkaisu on labbis. tosin luonteissa on eroja, jos haluaa vilkkaamman niin labbis, kultainen on taas selvästi rauhallisempi.
aivan, täsmälleen noin. meillä on kaksi labbista lulu ja riina :)

Noista valitsisin kultsun. =)

Olen aina jotenkin tykännyt niistä ja muutenkin pidän enemmän pitkäkarvaisista roduista. Turkinhoitoa en sinällään pidä ongelmana. muutenkin noista karvoista, siskolla on miehineen 3 collieta, yksi sekarotuinen keskikokoinen koira ja dobermann. Väittävät kovasti että dobberin karvat yksistään ovat paljon hankalampia kuin noiden muiden yhteensä.

TiinuLiinu
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Riippuu haluatko helppohoitoisemman vai vaikeampi hoitoisemman. Kultsu kun on pitkäkarvainen ja trimmattava koira ja labradorilla helpompi karva hoitaa.
Tähän kommentoin että ei tuota kultsua tarvi mitenkään trimmailla jos koira ei näyttelyissä käy. Me ei ainakaa olla sen kummemmin trimmailtu. Tassun alta karvoja siistiny samalla ku kynnet lyhentäny mut muualle ei kyllä ole tarvetta ilmenny. koira jo 2-vuotias..
Muuten en osaa sanoa kumpi olis "kivempi" rotu ku ei ole kokemusta ku kultseista. Mutta ainaki me ollaan oltu ihan myytyjä. Koira on niin kiltti, hyväsydäminen, uskollinen, helposti koulutettava, ERITTÄIN lapsirakas=)Nytkin tossa vieressä painit menossa poika 1,5v ja koira. Että kiltti on=) (ja KYLLÄ, vahdin koko ajan vieressä tota menoa ettei mene liian hurjakaksi)...

labbis ehdottomasti, helppo pitää ja lyhyt karva, mut persoonallisia :whistle: lutusia, seurallisia, lapsiystävällisiä yms.

Vieras
En mäkään ihan ymmärrä tuota kultsun trimmausta? Meillä 2v kultsu, eikä tosiaan ole edes mitä trimmailla? Hännässä on pitkää karvaa, samoin tassuissa mutta eipä muuten. Turkinhoito on kyllä niin helppoa ollut tähän päivään saakka, että helpommalla ei voi päästä.

luppakorva
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
En mäkään ihan ymmärrä tuota kultsun trimmausta? Meillä 2v kultsu, eikä tosiaan ole edes mitä trimmailla? Hännässä on pitkää karvaa, samoin tassuissa mutta eipä muuten. Turkinhoito on kyllä niin helppoa ollut tähän päivään saakka, että helpommalla ei voi päästä.
Vieläkö tämäkin ketju elää...? :)

Eihän sitä kultsua tosiaan mikään trimmamaan pakota, mut on se aika paljon siistimpi jos välillä viitsii kaulasta lyhentää villoja. Ja koirankin on kesähelteellä mukavampaa. Muutenhan se sit meneekin tassujen siistimisellä, joka ei kummoinenkaan homma ole.
Ja edelleen; ne labbiksen karvat on kuin joulukuusen neulasia. Niitä löytyy ja löytyy, eikä ne irtoa matoista muulla kuin pinseteillä.....

Jallu
Meillä on tällä hetkellä molemmat. kultsu on n.1,5v ja lapukka 1v. ja täytyy sanoa, että eroa löytyy ainakin meidän riiviöistä. Kultsu on tosi rauhallinen ja erittäin kiltti, ei ole tehnyt mitään pahoja, mutta erittäin huomion kipeä eli pyörii jaloissa ja kerjää jatkuvasti rapsutuksia. Karvaa lähtee ihan mielettömästi ja turkkia täytyy harjailla usein ja kun sen kastelee, niin se ei sitten loppupäivänä kuivu eli sisällä on kaikki paikat märkänä(hiustenkuivaajalla antaa kuivata hyvin). Kultsun maha on tosi herkkä eli menee helposti kuralle toisin kuin lappiksellä. Mutta kaiken puolin hyvä, ihana ja tottelevainen koira.

Labbis on jääräpää ja kauhee touhottaja, mutta ei kerjää huomiota vaan on mieluusti omassa nurkassa nukkumassa. Meillä on lappis tehny kaikki pahat mitä kerkee eli heti, kun on silmä välttänyt niin on pöydiltä vedetty alas leipäpussit yms. mitä on jäänyt ja revitty pitkin lattioita. Roskapussit saa kyytiä ja kaikki muut mitä voi mukavasti levitellä lattioille eli meiilä on virhe unohtaa ne eteiseen. Turkki on helppo hoitoinen ja kuivuu mukavan nopeasti. Lapukkakin on mun mielestä kaikin puolin ihana ja myös erittäin kiltti kaikille. Pahojakaan ei ole enään tehnyt, kun on saatu koulutettua ihan hyvin.

Tasku Venus
Meillä oli puolivuotta hoidossa labbis. Aivan ihana koira! Kiltein hauveli mitä olen ikinä tavannut tai tulen varmaan koskaan tapaamaan. Ja mikä persoona! :LOL:
Mutta sillä on valitettavasti pahoja masuongelmia lähes kaikkien ruokien suhteen, eikä se taida olla vieläkään selvinnyt mikä sillä tarkalleen ottaen on.

Karvoja lähti aivan sairaasti! Joka päivä monta kertaa olis pitänyt imuroida jos ei kestäis yhtään karvaa lattialla. Lattia oli siis yhtä mustaa karvamattoa koko ajan. Ja yritettii hillitä sitä karvanlähtöä jollain öljyillä yms. mutta ei auttanut mikään. :eek:

Mun kokemus onkin siis vaan yhdestä labbiksesta joka oli poikkeuksellisen ihana. :)

muokkaus: Niin muuten, hirvee touhottaja se labbis kyllä oli. Koko ajan jaloissa ja seurasi joka paikkaan. Mutta tottelevainen ja oppi nopeasti.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja luppakorva:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vieläkö tämäkin ketju elää...? :)

Eihän sitä kultsua tosiaan mikään trimmamaan pakota, mut on se aika paljon siistimpi jos välillä viitsii kaulasta lyhentää villoja. Ja koirankin on kesähelteellä mukavampaa. Muutenhan se sit meneekin tassujen siistimisellä, joka ei kummoinenkaan homma ole.
Ja edelleen; ne labbiksen karvat on kuin joulukuusen neulasia. Niitä löytyy ja löytyy, eikä ne irtoa matoista muulla kuin pinseteillä.....
Hmm.. meiän kultsulla ei tosiaan ole mitään mitä trimmailla. Johtuukohan siitä että on vielä niin nuori vai joko just ja just parivuotiaalla pitäis olla oikee kultsun turkki?

Meillä on labradorinnoutaja. Osaa olla todella jästipää, varsinkin nyt kun on uhmassa. Aivan uskomattoman perso ruoalle. Makupaloilla saa tekemään melkein mitä vain. Kouluttaminen niiden avulla on melko helppoa. Lasten kanssa tulee todella hyvin toimeen. Energiaa piisaa! Aina kun ollaan tekemässä lähtöä johonkin, koira seuraa tarkasti ja taahaa koko ajan vierellä. Kun haluaa päästä aina mukaan joka paikkaan. Ja kun ruoka-aika lähestyy, koira vahtii tarkasti huuliaan lipoen, milloin omistaja on menossa kuppia hakemaan. Meillä kun on vielä pentu, syö ulkona kaiken, mikä suuhun vaan irtoaa. (Paitsi etanan sylkäisi ulos suustaan :D ) Yksinollessaan on meidän sohvankulmasta palan nahkaa irrottanut. Muita tuhoja ei ole kiellettyihin paikkoihin tehnyt. Leluja on kyllä tuhonnut senkin edestä, mutta sehän ei haittaa. Liikunta on tärkeetä tälle rodulle. Ei ihan pieni lenkki päivässä aikuiselle labrikselle riitä. Karvaa ei nyt ihan kauheesti irtoa. Haluaa aina olla samassa huoneessa omistajan kanssa. Mua se odottaa aina oven takana, kun olen suihkussa. Ja menee nukkumaan omaan petiinsä samaan aikaan kun minä ja mieskin. =)

vieras
Ehdotan vielä yhtä vaihtoehtoa mietittäväksi: novascotiannoutaja eli tolleri. Kooltaan pienempi ja näppärämpi kuin lapukka tai kultsu. Virtaa tosin riittää vaikka muille jakaa ja pitää jaksaa kouluttaa. Aivan ihana rotu :)

vieras
labradorinnoutaja ehdottomasti!
Lapsiystävällinen,kiltti ,paras koira joka meillä on !
Harjaan labbiksen karvaa ulkona ja hyvin sitä lähtee.
Viime kuussa oli ämpäri täynnä karvoja kun harjasin koiran turkkia xD
Meidän labbis ei mene jääkaapille aina kun minä tai joku muu menee.
Joskus tulee mukana.Kerran kaverini oli kylässä niin joka paikkaan tuli mukaan.
Vessaankun menin niin mukaan.Toimelias koiruliini <3

Yhteistyössä