Labbis, sakemanni, kultsi, hovawart vai kenties joku muu? Ensimmäiseksi omaksi koiraksi, perheeseen jossa pieniä lapsia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mikä noista olisi paras. Nämä on rodut jotka meitä itseämme henk.kohta miellyttää.

Vai olisiko kenties joku ihan seropi paras?

Hovawart oli myös listalla mutta siitä tuli luettua aika paljon huonoa. Onko ihan huono ekaksi koiraksi?

Pitäisi olla koiran kokoinen koira ja olisi kiva että siitä olisi myös turvaa, koska olen toisinaan paljonkin lasten kanssa keskenään öitäkin.
Täytyy olla myös kiltti ja lupsakka, ei kauhea hökelö.
Paljon saa ulkoilua ja liikuntaa, sillä me ulkoillaan paljon ja itse tykkään käydä kävelemässä ja juoksemassa. Aktiivisia ollaan sellaisen suhteen.
Lapset osaa pelisäännöt eläinten kanssa.
Ikää heillä 4v ja 1v6kk.

Kertokaas kokemuksianne :)

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23353354:
Hoffi on noista ainoa, jota en suosittelis ekaksi koiraksi. Se ei ole, mikään "vähän isompi kultainennoutaja", vaikka monet niin luuleekin.

No näin mä olen lukenut.
Että vaatisi ihan kunnon ammattilaisen/osaajan koulutuksen.

Jälkiviisaana en suosittelisi saksanpaimenkoiraa ensimmäiseksi koiraksi. Vaikkei mahdoton olekaan niin ei myöskään sieltä helpoimmasta päästä :) Hovawarteista mulla on sellainen mielikuva, että haukkuvat paljon eivätkä pidä lapsista (korjatkaa jos olen väärässä). Kultsi tai labbis vois olla. Tai kenties bokseri?

[QUOTE="aloittaja";23353367]No näin mä olen lukenut.
Että vaatisi ihan kunnon ammattilaisen/osaajan koulutuksen.[/QUOTE]

ja lisään vieläet tässä rodussa mua viehätti se omien suojeleminen. Kun sellaista vähän kaipaillaankin, mut taitaa tosiaan olla liian kova pala purtavaksi ekaksi koiraksi.

[QUOTE="aloittaja";23353379]ja lisään vieläet tässä rodussa mua viehätti se omien suojeleminen. Kun sellaista vähän kaipaillaankin, mut taitaa tosiaan olla liian kova pala purtavaksi ekaksi koiraksi.[/QUOTE]

TODELLA kova luupää on. Ja liian vahva kun päättää hypätä edes leikillään päälle...

Noista ehkä helpoimpia ovat labukka ja kultsu, ne ovat on kyllä melkoisia höselöitä ja etenkin urokset voivat tarvita varsin jämänkän kasvatuksen, etenkin labukkauroksissa on aika koviakin koiria ja kannattaa kummankin rodun kanssa valita kasvattaja tarkoin ja ottaa selvää vanhempien luonteista. Kultsuihinkin on pesitynyt arkuutta nykyisin, mikä ei ole ollenkaan toivottava piirre. Ja siis kunnon persukoulutuksen tarvitsevat kaikki rodut kuitenkin.

Meillä on nyt 11v. kultsuherra ja lapset 5v ja 2,5v. - ei voi ihanampaa koiraa toivoa, se on kuin ihmisen ajatus (tosin se on hyvin koulutettukin- tokoa ja agilityä takana) ja rakastaa kaikkia lapsia.

[QUOTE="aloittaja";23353379]ja lisään vieläet tässä rodussa mua viehätti se omien suojeleminen. Kun sellaista vähän kaipaillaankin, mut taitaa tosiaan olla liian kova pala purtavaksi ekaksi koiraksi.[/QUOTE]

Ei se omien suojeleminen ole rodusta kiinni, pienikin voi puolustaa ärhäkästi :)

Ja useimmat bokserit on kyllä ihna tajuttomia höselöitä. Niin energisiä koiria että itse ne jaksaisi sellaisen kanssa. Meidän kultsu on aina ollut sisällä rauhallinen, haluaa vaan maata jaloissa ihmistä lähellä, paitsi kun vieraita tulee,. tervehtii ylenpalttisen ystävällisesti. Ja mitään vahtia siitä ei ole, se päästää kenet tahansa vieraan sisään vaikka emme olisi itse kotona ja varmaan kantaisi pöytähopeatkin varkaalle jos osaisi :D

Tämän kultsun jälkeern olen kyllä itse tullut siihen tulokseen että haluan kompaktimman kokoisen koiran. Kannattaa ottaa lapsi perheessa se huomioon, että kultsun kokoinen koira tarvitsee automatkoilla lähes koko farkun takaluukun, ei sinne juuri muuta mahdu sen lisäksi ja kun lapsia on, kaikki tietää että tavaraa on paljon muutenkin. Siksi haluan seuraavaksi koiran joka kokonsa puolesta voi matkustaa auton jalkatilassa.

Hoffia en suosittele. Se suojeluvietti voi olla TODELLA vahva. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että kun lasten kaverit tulee kylään koira joudutaan, joka kerta lukitsemaan kylppäriin tai jonnekin oven taa.
Kunnon kasvatuksella ihana koira, mutta vaatii todella panostamista. Teillä on lapset vielä niin pieniä, ettei varmaan löydy tarpeeksi aikaa, varsinkin kun kyseessä on eka koira. Hyvä koira, mutta helposti menee homma vikaan :(

Lapukka ja kultsi on ne yleisimmät lapsiperheen koirat. Samaan kastiin voisi lukea sileäkarvaisen noutajan. Nuorina hiukan hömelöitä, mutta mukavai perhekoiria.

Minkälaista turvaa kaipaat? Isoa koiraa joka voi puolustaa ärhäkästi vai riittäisikö koira joka kovaäänisesti ilmoittaa, kun jokin on vialla?

Kannattaa miettiä, että mitä herkempi puolustamaan sitä vaikeampi pidellä, varsinkin jos on kokoa. On olemassa rotuja, jotka ilmoittavat herkästi kaikesta oudosta, mutta ovat kokonsa puolesta helpompia käsitellä.

Tuo on hyvä pointti mikä tuli edellä. Paljon liikutte autolla ja kuinka saatte kaikki mahtumaan autoon turvallisesti?

Mä suosittelen mitä vaan, jos on aikaa kouluttaa, niin kyllä sen luupäänkin kanssa pärjää =)
Terv. Se joka otti ensimmäisiksi koiriksi sakemannin ja rottiksen.

Mitä sinä siltä koiralta haluat/vaadit? Noi on aika erilaisia rotuja...

Haluatko noutajan, joka voi nuorena olla vähän hökelö, mutta josta saa oikein hyvän lenkkikaverin ja sohvakoiran. Ei ole mitenkään kauhean palveluhailuinen, mutta koulutettavissa. Kaikille kiltti ja lupsakka.

Vai sakemannin, joka on kenties koko ikänsä hökelö, jos semmoinen yksilö kohille sattuu. paimenkoiran joka on ja haluaa olla aina ja kaikessa mukana. Paimenkoirat on keskimäärin helppoja kouluttaa, mutta älykkäänä koirana vaatii johdonmukaisen kasvatuksen ja rajat tai alkaa vedättää perhettään 6-0. Omalle väelle kiltti, mikäli asema kunnossa.

vai hoffin, joka kuuleman mukaan on vähän niinkuin laumanvartijat, tarttee hyvän sosiaalistamisen ja rajat.

Kannattaa miettiä mitä haluaa. Paimenet yleensä on semmosia jokapaikanhöyliä, harvemmin törmää lupsakoihin. Noutajista useimmat taitaa olla lupsakoita. Ja paljonko on aikaa kouluttaa. Ja semmoista koiraa, joka ei olisi nuorena edes pikkuisen hökelö, ei olekkaan. ;)

[QUOTE="plop";23353652]Minkälaista turvaa kaipaat? Isoa koiraa joka voi puolustaa ärhäkästi vai riittäisikö koira joka kovaäänisesti ilmoittaa, kun jokin on vialla?

Kannattaa miettiä, että mitä herkempi puolustamaan sitä vaikeampi pidellä, varsinkin jos on kokoa. On olemassa rotuja, jotka ilmoittavat herkästi kaikesta oudosta, mutta ovat kokonsa puolesta helpompia käsitellä.

Tuo on hyvä pointti mikä tuli edellä. Paljon liikutte autolla ja kuinka saatte kaikki mahtumaan autoon turvallisesti?[/QUOTE]

No jos löytyisi noiden kahden välimuoto :) Olisi just passeli.

hmm.. autolla ei kyllä niin paljoa liikuta.. kauppaan, kylää ja kerran-pari reissuun. ja meillä on farkku, volvo.

Mitä sinä siltä koiralta haluat/vaadit? Noi on aika erilaisia rotuja...

Haluatko noutajan, joka voi nuorena olla vähän hökelö, mutta josta saa oikein hyvän lenkkikaverin ja sohvakoiran. Ei ole mitenkään kauhean palveluhailuinen, mutta koulutettavissa. Kaikille kiltti ja lupsakka.

Vai sakemannin, joka on kenties koko ikänsä hökelö, jos semmoinen yksilö kohille sattuu. paimenkoiran joka on ja haluaa olla aina ja kaikessa mukana. Paimenkoirat on keskimäärin helppoja kouluttaa, mutta älykkäänä koirana vaatii johdonmukaisen kasvatuksen ja rajat tai alkaa vedättää perhettään 6-0. Omalle väelle kiltti, mikäli asema kunnossa.

vai hoffin, joka kuuleman mukaan on vähän niinkuin laumanvartijat, tarttee hyvän sosiaalistamisen ja rajat.

Kannattaa miettiä mitä haluaa. Paimenet yleensä on semmosia jokapaikanhöyliä, harvemmin törmää lupsakoihin. Noutajista useimmat taitaa olla lupsakoita. Ja paljonko on aikaa kouluttaa. Ja semmoista koiraa, joka ei olisi nuorena edes pikkuisen hökelö, ei olekkaan. ;)

Me kaivataan sellaista meidän kanssa toimeen tuleva, lapsista tykkäävää, helpohkoa kouluttaa/opettaa, lenkkiseuraa, vahtia pitävää/suojaa antavaa, ulkoilua rakastavaa mutta myös sitä sohvalla köllijää :)

aika monimuotoista siis :D

[QUOTE="aloittaja";23353747]Me kaivataan sellaista meidän kanssa toimeen tuleva, lapsista tykkäävää, helpohkoa kouluttaa/opettaa, lenkkiseuraa, vahtia pitävää/suojaa antavaa, ulkoilua rakastavaa mutta myös sitä sohvalla köllijää :)

aika monimuotoista siis :D[/QUOTE]

Kultsi tai labbis jos näillä mennään. Sakemanni vaatii muutakin aktiviteettia kun lenkkeilyn.

[QUOTE="vieras";23353798]Kultsi tai labbis jos näillä mennään. Sakemanni vaatii muutakin aktiviteettia kun lenkkeilyn.[/QUOTE]

ei mennä pelkästään näillä :)
aloituksessakin luki, vai kenties joku muu :)

saa ehdotella

[QUOTE="aloittaja";23353814]ei mennä pelkästään näillä :)
aloituksessakin luki, vai kenties joku muu :)

saa ehdotella[/QUOTE]

No milläs? Liikunnan suhteen olette aktiivisia, muuta en kyllä lukenut. Tarkoitan, että esim. sakemannikin melkein tarvii muuta kun lenkkeilyä. Aivotoimintaa, ei pelkkää kävelemistä ja juoksemista.

[QUOTE="vieras";23353843]No milläs? Liikunnan suhteen olette aktiivisia, muuta en kyllä lukenut. Tarkoitan, että esim. sakemannikin melkein tarvii muuta kun lenkkeilyä. Aivotoimintaa, ei pelkkää kävelemistä ja juoksemista.[/QUOTE]

No niitä ehdotuksiahan mä tässä vähän niinkun pyytelin kokeneemmilta ;)

Yhteistyössä