Labbis/kultainennoutaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumeileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vieläkö muuten kultseissa on paljon sairaita yksilöitä?

Kaksi maailman ihaninta koiraa olivat kultseja, rauha heidän sielulleen. Eipä siitä koirakaveri enää paremmaksi olisi voinut muuttua.

Pitääks olla puhdasrotuine? Meillä sekarotu, kiva koira, tyytyy siihen lenkkiin mikä annetaa. On terve, ei lääkäri käyntejä paitsi rokotukset. Ikää mittaris kymppi, rakastaa kaikkia lapsia, aikuisia, toisii koirii, rauhalline, koko noin 20kg, säkäkorkeus (polveen, vähä yli.
No kuule se johtuu aivan siitä, mitä rotua vanhemmat ovat. Ei kannata puhua sekarotuisesta ihan kuin se olisi joku rotu.

Mun kultaiseni täytti tänä vuonna 11 vuotta ja on edelleen kuin pentu...
Mokomainen höppänä :heart:
(asustaa mun vanhemmillani koska mun mieheni allergia ei antanut myöten pitää koiraa sisällä, mulla oli siis tuo koiruus jo silloin kun aloimme seurustelemaan mieheni kanssa, muutti siis väliaikaisesti asumaan vanhemmilleni ja niinhän siinä kävi että on äitini koira nykyään... hyvä niin, mutta haikeatahan se on. Koira muistaa kuitenkin opit jotka annoin ja tottelee minua eri tavalla mitä vanhempiani.)
Se rakastaa kaikkia. Sillä on valtavan laaja jalämmin sydän. Se on höntti ja höpsö, vauhdikas eikä välttämättä ehkä älykkäimmästä päästä luomakunnan yksilöitä :D
Se menee eikä m einaa, ei väistele kuralätäköitä ja kun se saa 'hepulin' niin se mennä viuhtoo tuhatta ja sataa karvat pölisten.
Se on siivoton vettä juodessaan ja karvaa karisee joka puolelle (kiitokset jalostukselle...)
Se sietää lapsilta mitä tahansa- eikä tarkoita että antaisin lasten kohdella koiraa miten sattuu, mutta että jos on kävelemään opetteleva ottanut horjahtaessaan tukea lähimmästä- eli koiraa karvoista- se ei ole paikaltaan siirtynyt, näykkäissyt saati murissut.

Mutta se sairastaa epilepsiaa, joka on kuulemma valitettavan yleistä noutajilla. :/
Aika lievänä tosin, mutta koiraa on pideltävä oikein- kesäkuumalla on pidettävä huoli riittävästä varjosta ja rauhallisesta tahdista, ympärivuotisesti on kaitsettava lapset niin etteivät riehaannuta koiraa turhista tms.

Kiitoksia vastauksista!!

Ollaan kovin nyt rakastuttu tuohon kultaiseennoutajaan, kun ollaan ahmittu tietoa rodusta ja lueskeltu muiden juttuja.
Kuitenkaan ei herätehankintaa tehdä vaan katsotaan keväämmällä vieläkö kultainen kuume jatkuu, sitten etsimään pentua :)

Lapset alle kouluikäisiä, liikuntaa harrastan ja myös lenkkeilykaverin tarpeessa, tilaa olisi paljon koiralle!
Mua ei sakemannit iske oikein... miten niiden koulutus?

Meillä on kohta 5kk ikänen sakemanni narttu. Ja voi luoja kun se on ihana <3 (mies tosin voi olla erimieltä) Hurjan kiltti ja perusrauhallinen. Lasten kanssa tulee mainiosti toimeen. On ollu tähän mennessä ainakin (murrosikää odottaessa) tosi helppo opettaa, nopea oppimaan. Tykkään, oli oikea valinta meille.

molemmat ihania perhekoiria mutta tarvitsevat kamalasti liikuntaa eikä alakouluikäiset oikein voi lenkittää.

jos haluaa että lapset voi lenkittää myös niin kannattaa katsella pienempää rotua.

"Kyllä se tulen olemaan varmasti minä joka lenkitän, käyn muutenkin lähes joka ilta 7-10km lenkillä"

Mutta ei se yksi lenkki riitä, aamulla pitää lenkittää, illalla ennen nukkumaanmenoa... vaikka menisi vain pikapissatukselle niin yht'lailla se iso koira on liian iso lapsille ulkoilutettavaksi joten saat ne kaikki hoitaa myös itse. Riittääkö varmasti aina aikaa aina käydä niin monta kertaa ulkona?

Mulla on kokemusta kummastakin rodusta. Meillä labbis oli ekat kolme vuotta ihan mahdoton tapaus. Virtaa, älyä ja kepposia riitti vaikka kuinka. Sitten kuin salamaniskusta ukkoontui ja on nykyään hyvinkin rauhallinen kaveri. Tosin edelleen hyvin "kova"" luontoinen, eli koirapuistossa on aina tullut rähinöitä, jonka vuoksi lopetimme siellä käynnin tyystin. Kultsi taas oli samalla tavalla virtaa ja älyä täynnä, mutta ei purkanut sitä samalla lailla pahan tekoon. Oli enemmän sellainen sohvaperuna.

Kummatkin ovat ns. anteeksi antavia rotuja, joten sopivat lapsiperheeseen. Alle kouluikäisten lasten kanssa suosittelisin nartun ottamista, jotka yleensä ovat luonteeltaan hieman uroksia pehmeämpiä.

Meillä on labbis. Maailman paras koira! Minulla kokemusta eri koiraroduista 30v ajalta ja tämä labradorinarttu on kyllä ollut ehdottomasti paras. Haastava kyllä pentuna ja paljon tarvitsee liikuntaa ja aktiviteettia. Nyt 7v on kyllä ihan leppoisa ja rauhallinen, jaksaa kyllä saada niitä duracel-kohtauksiakin. Lasten kanssa luotettava ja varmasti yksi kärsivällisemmistä koirista. Itse en voi muuta kuin kehua. Karvaa meidän nartulta lähtee kaksi kertaa vuodessa erittäin reilusti, mutta väliajat ei ollenkaan.

molemmat ihania perhekoiria mutta tarvitsevat kamalasti liikuntaa eikä alakouluikäiset oikein voi lenkittää.

jos haluaa että lapset voi lenkittää myös niin kannattaa katsella pienempää rotua.

kamalasti liikuntaa?? Meidän labbis käy lenkillä 3 kwertaa päivässä (ihan normaalit 2-3km lenkillä ja yksi pidempi ) minusta tuo on ihan normaali lenkit joita kaikkien koirien kanssa käydään. Minulla tosiaan ollut 30v koiria ja kyllä kaikkien koirien kanssa pitää vähintään 3 kertaa käydä kunnon lenkillä. Ei kai kukaan ota koiraa tai edes suunnittele jos ei käy kunnon lenkeillä. Ja meillä ei koiraa ainakaan lapsille oteta vaan koko perheelle ja me vanhemmat ne koirat hoidetaan. lasten ei tarvitse mitään pissatuksia hoidella, koska lasten käsiin ei koirat kuulu!

kamalasti liikuntaa?? Meidän labbis käy lenkillä 3 kwertaa päivässä (ihan normaalit 2-3km lenkillä ja yksi pidempi ) minusta tuo on ihan normaali lenkit joita kaikkien koirien kanssa käydään. Minulla tosiaan ollut 30v koiria ja kyllä kaikkien koirien kanssa pitää vähintään 3 kertaa käydä kunnon lenkillä. Ei kai kukaan ota koiraa tai edes suunnittele jos ei käy kunnon lenkeillä. Ja meillä ei koiraa ainakaan lapsille oteta vaan koko perheelle ja me vanhemmat ne koirat hoidetaan. lasten ei tarvitse mitään pissatuksia hoidella, koska lasten käsiin ei koirat kuulu!

käytätkö sä koiran 3 kertaa lenkillä; ennen töihinmenoa, työpvän jälkeen ja illalla vielä, 2-3km+1 pidempi lenkki?
aika mahdotonta monella.
totta on se, ettei koiraa yksin lapselle vaan koko perheelle!

Yhteistyössä