Laatisko joku mulle tän viikon ruokalistan? Edullista perusruokaa isolle sakille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kukkoa viinissä, tulee kerralla paljon joten annoshinta muodostuu pieneksi. Riisin kera syödään.
Kalaseljanka, osa kaloista lohta, osa vaikka seitiä.
Paella, edullista ja riittoisaa. Jotain äyriäisiä sekaan.
Joku kiinalaistyyppinen ruoka. Kastikkeeseen paljon kasviksia niin lihaa ei tartte niin paljon.
Lämmin tonnikalasalaatti. Uudet perunat sopii tähän kuin nyrkki silmään.
Makaroonilaatikko.
Leivitetyt porsaan leikkeet paistettujen perunoiden kanssa.
Tom Kha Gai eli kanakeitto thaimaalaisittain

Tuossa jotain.

Osta runsaasti tuoreita kauden kasviksia, hedelmiä, marjoja ja perunoita. Osta lisäksi lihaa, kanaa tai kalaa tarjouksesta. Osta erilaisia jauhoja, sokeria, maitoa, hiivaa yms. leivontaan. Käy mustikassa täydentämässä marjavarastoja. Osta puurohiuteleita ja luonnonjogurttia tai rahkaa.

Leivo itse sämpylöitä tai leipää sekä mustikkapiirakkaa tai pullaa. Tee keittoja, pata- tai laatikkoruokia, joissa on runsaasti kasviksia. Ne ovat helppoja, täyttäviä ja riittoisia. Niistä on myös helppo tehdä erimakuisia erilaisilla aineksilla. Tee puuroja ja tarjoa jogurttia marjojen tai hedelmien kera.

Katso ruokien kilohintoja ennen kuin ostat mitään. Jätä kalliit leikkeleet, juustot yms. kauppaan. Leivän päälle riittää hyvin pelkkä margariini.

Meillä tälläviikolla vaihteleva määrä porukkaa ruokapöydässä; oma perhe+ sukulaisia ja lasten kavereita.
Meillä syödään varmaan näin:
ti aamupala: puuroa, mansikoita, ruisleipää+levite+juustoa+kurkkua, kahvia, mehua, kaakaota
lounas: uudet perunat, lihapullia, keitettyjä kananmunia, runsas salaatti/kasvisvalikoima, jälkkäriksi raparperi-mansikkakiisseli
välipala: sämpylöitä, kahvia, maitoa, mehua
iltapala: viiliä, muroja, voileipää...

ke aamupala: puuroa, mansikoita tai mustikoita, ruisleipää tai sämpylöitä+leivte, juustoa+tomaattia, kahvia, mehua, maitoa
lounas: naudanlihapata+riisi, salaattia, kasviksia, mansikkarahkaa
välipala: raparperipiirakka, kahvia, mehua
iltapala: grillataan makkaroita ja kasviksia sekä salaattia

to aamupala: viiliä/jugurttia, leipää+levite-leikkele+paprika, kahvia, kaakaota, maitoa, mehua
lounas hernekeitto ja pannaria
välipala: hedelmä-marja -salaattia, kahvia, mehua, keksiä
iltapala: vispipuuroa

pe aamupala: muroja ja marjoja, leipä+levite+juustoa+kurkkua, kahvia, kaakaota, maitoa, mehua
lounas: kinkkukiusaus, salaattilajitelma, jälkkäriksi jäätelöä
välipala: karjalanpiirakka
iltapala: itse tehtyä pitsaa

suurinpiirtein noilla mennään.

Nostanpa tätä. Paljon hyviä ideoita tullut. Käytiin reissussa tuossa välilä ja nyt taas pitäs perusarki saada pyörimään.
Mutta joo nykyään olen yrittänyt suunnitella ainakin sen ruoan etukäteen. Ja mielellään myös väli ja iltapalat.

Yksi lapsista ei syö mitään marjoja, hedelmiä tai kasviksia. Ei syönyt edes vauvana hedelmäsoseita. Välillä saan piilotettua ruoan sekaan jotain kasvikisia ilman että huomaa. Muille kyllä uppoaa salaatit ja kypsätkin kasvikset.
Eli vinkkejä noiden kasvisten ujuttamiseen ruoan sekaan kaipaisin myös. Kun aina vaan sanotaan että lisää kasviksia, mutta mitä ja miten ja mihin?

Nyt syöty eilen ja tänään ihan perus makaroni laatikkoa. Huomiselle luultavasti perunoita ja kanakastiketta. Tuohon kastikkeeseen sais antaa kans vinkkejä. En ole pitkään aikaan tehnyt. Yleensä syöty kanafileet paistettuna riisin/perunan ja salaatin kans tai sit pelkästään kanaa ja salaattia.

Meillä viime viikon ruokalista ja osa tänkin viikon jatkeena

-pinaattikeitto+kananmuna
-perunaporkkanasose+possun suikalelihasta ja kasviksista tehty "paisti"(kastike)
-makaronilaatikko
-lasagne
-makkarakastike/keitto
-jauhelihakastike+perunat/makaroonit
-kasviskiusaus

itse olen leiponut leivät,sämpylät...

Yhteistyössä